5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

Dofollow

Dofollow

A dofollow link a keresőoptimalizálás szempontjából egy nagyon fontos és gyakran félreértett téma. A dofollow jelentése olyan link, ami a keresők crawler robotjainak azt az információt közvetíti, hogy az adott hivatkozás a témához kötődik és minőségi, hivatkozásra érdemes, így a keresőrobotoknak a tartalom jobb megértése érdekében érdemes „követnie”, azaz feltérképeznie a linket.

Minden link alapból dofollow, nincs rá külön cimke, tehát a dofollow jelentése sokkal inkább egy szakmai megkülönböztetés, mivel a kód szintjén nem kell erre külön utalni. Egy dofollow link egy sima link, ami valahogy így néz ki a kód szintjén:

<a href="https://www.peldaoldal.hu">Példa Oldal</a>

Nofollow linkek

A dofollow link ellenéte a nofollow, ami azt jelzi a keresőrobotoknak, hogy az adott linket valamilyen oknál fogva nem érdemes követni. Ezt az attribútumot külön be kell állítani a kódban, ami valahogy így néz ki:

<a href="https://www.peldaoldal.hu"rel="nofollow">Példa Oldal</a>

 

Miért jó a dofollow link?

Ha egy link dofollow, a keresőmotorok – például a Google, vagy a Bing – azt mondják: „OK, szóval ez egy olyan hiteles forrás, ami a te tartalmadhoz kapcsolódik. Ekkor ez az oldal kap egy adag plusz hitelességet és tekintélyt – szaknyelven szólva link juice-t – a te tartalmad pedig nyer a hivatkozással egy kis pluszt a feltérképezhetőség terén. Minél több dofollow linket kap egy oldal, annál nagyobb esélye van arra, hogy felkerüljön a keresők találati listájának első oldalára.

Nem mindegy azonban, hogy honnan és hogyan kapja meg az adott oldal a dofollow linket. Tegyük fel, hogy egy híres és elismert SEO blog, például a MOZ blog vagy a Search Engine Journal linkeli az oldaladat, és a link dofollow. Mivel ezeknek az oldalaknak már megvan a saját reputációjuk a Google szemében a keresőoptimalizálást tekintve, így ilyenkor a dofollow jelentése egy hatalmas adag link juice a te oldaladnak.

Amennyiben azonban a MOZ mondjuk a steak receptekről szóló blogodat linkelné, úgy ez a link juice sokkal kisebb lenne, hiszen a steak elkészítésének témakörében a MOZ nem számít olyan hiteles forrásnak, mint a SEO témakörében.

A dofollow attribútum története

Nézzük, mit mond a Google az egyes link attribútumokról: A Google 2005 január 18-án jelentette be a nofollow attribútumot, 2019-ben pedig két új attribútumot adott hozzá a hivatkozások lehetőségeihez, ez lett a rel="ugc" és a rel="sponsored".

Arel="ugc" a User-generated Content rövidítése, amit kifejezetten hozzászólások és fórumbejegyzések hivatkozásához javasol a Google.

Arel="sponsored" attribútum hirdetési linkek, fizetett és szponzorált tartalmak jelzésére való. Nem épp a leggyakrabban használt cikme, pedig elvileg minden szponzorált tartalmat el kellene látni vele.

2020 március elsején újabb jelentős változás történt a rel="nofollow paraméter értelmezésében, mivel a Google bejelentette, hogy a nofollow-val ellátott linkeket is követheti, de figyelembe veszi az oldal tulajdonosának véleményét arról, hogy az adott link nem követendő.

Befolyásolja egy dofollow linke egy oldal rangsorolását?

A rövid válasz az, hogy igen, befolyásolja. A bejövő dofollow linkek száma azonban önmagában semmit nem ér. Egy weboldal rangsorolását ugyanis a Google körülbelül 200 szempont alapján határozza meg, amiket együttesen rangsorolási faktoroknak nevezünk. A rangsorolási faktorok ugyan hétpecsétes titkot képeznek – még a Google-ön belül is – mégis elég sokat tudunk ezekről a faktorokról.

A bejövő linkek mennyisége valóban az egyik ilyen szempont, csakhogy a minőségük is az, sőt, a link-profil diverzifikáltsága is. Tehát a dofollow jelentése önmagában nem azonos a jó helyezéssel, ehhez mind magas minőségűnek, mind relevánsnak kell lennie.

Ugyancsak nem mindegy, hogy a link-profil kialakulása mennyire természetes. A dofollow jelentése ugye a fentieknek megfelelően egy sima, nem cimkézett link, tehát az oldaladra mutató linkek többsége valószínűleg dofollow lesz. Ugyanakkor a Google algoritmusa elég okos, így ha azt látja, hogy egyik napról a másikra dofollow linkek százai mutatnak az oldaladra, akkor gyanús lesz számára, hogy manipulálni próbáltad a rendszert – mondjuk linkek vásárlásával.

Ezért a linképítést hosszú távú stratégiának kell tekinteni, amit folyamatosan és minél természetesebben kell csinálni.

Érdemes nofollow-ra állítani a külső linkeket?

Puszta önzésből nem! Ha arra apellálnál, hogy mondjuk, az összes külső linkedet nofollow-ra állítod, míg a belső linkek maradnak dofollow állapotban, akkor jobb, ha tudod, hogy ez az amúgy Pagerank Sculpting-nak hívott technika már jó ideje nem működik. Ennek ellenére sok hazai médium még mindig nofollow-ra állítja az összes külső linkjét, amivel – meglepetés következik – saját magukat lövik lábon, méghozzá ezért:

A rel=nofollow paramétert leginkább akkor használjuk, ha például alacsony minőségű oldalakhoz akarunk direkt linket biztosítani az olvasóinknak, de azt nem szeretnénk, ha ezek az alacsony minőségű kapcsolódások lehúznák a saját oldalunk hitelességét. (Például szerencsejátékos oldalak, felnőtt tartalmak, stb).

Mi történik, amikor nofollow módon hivatkozol?

Sokan gondolják úgy, hogy amikor beállítanak egy linkre egy nofollow attrubútumot, akkor azt a link juice-t megtartják maguknak. Ha azonban ez így lenne, akkor esze ágában sem lenne senkinek hivatkoznia, és előbb-utóbb megszűnne a net ma ismert formája. A valóságban, amikor beállítasz egy nofollow cimkét, azzal lényegében lehúzod a link juice-t a klotyón. Nem származik ugyan semmi előnye belőle a hivatkozott oldalnak, de neked sem.

A dofollow jelentése ugyanis nem az, hogy szétosztogatod azt a link juice-t, amit a saját oldalad kap, hanem az, hogy segítesz az olvasóisdnak és a keresők robotjainak is, hogy kontextusba helyezhessék a tartalmat és eljussanak olyan elágazásihoz a tartalomnak, ami már esetleg nem fért bele az adott oldalba. Hivatkozz tehát bátran dofollow-val mindenki más minőségi tartalmaira – semmit nem veszítesz vele.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...