Online marketing árak – A sok, a még több és a fenntartható

Online marketing árak – A sok, a még több és a fenntartható

Manapság tényleg elképzelhetetlen egy vállalkozás online jelenlét nélkül. Kicsiktől a multinacionális cégméretig az online marketing szerves részévé vállt minden profittermelő entitásnak, nonprofit szervezetnek, oktatási és kormányzati intézményeknek. Persze a KKV szektor és a multik között az online marketing árak elég nagy szórást mutatnak, de tagadhatatlan, hogy mindkét szegmens pénzt és időt öl az online marketingbe: a céltalan posztolgatástól a Facebook oldalon a milliárdos online re-branding kampányig a skála másik végén.

Tapasztalatunk szerint a KKV szektorban nagyon nagy a szórás: egy-egy cég megmaradt a “kiteszek egy Facebook posztot és letudtam a feladatot” szintjén, mások már mesterséges intelligenciával járatják csúcsra a marketing gépezetet.

De vajon melyiknek lesz igaza? 

Beszéljünk most a téma legfájdalmasabb részéről, azaz az online marketing árak alakulásáról: egy-egy szemléletes példán keresztül szeretném bemutatni mi a különbség a fenntartható és a pazarló marketing között (Spoiler: nem az a lényeg, hogy mennyit költesz, hanem az, hogy mire…)

A sok… avagy a kezdet

Az a rossz hírem van, hogy az online marketing árak tekintetében eleinte mindenképpen brutálisan drágának fog érződni. Azok számára, akik pedig csak most kezdenek bele az online marketing kiépítésébe, a marketing tevékenység ára több okból is fog húsbamaróan fájni, méghozzá ezért:

Az idő faktor

Először is, az online marketing árak mellé senki nem számolja oda ellenpólusként a haszonáldozat költséget – pedig ez a költség fellép, akármit is csinálsz. Másodszor, a tervezési és stratégia alkotási folyamat mindig időigényes, amely bevételt csak később termel. Talán nem meglepő, hogy a jó magyar majdazténtudom hevületében sokan ezt a lépést is megspórolják és átgondolt stratégia nélkül vágnak bele a online marketingbe, bemagyarázván maguknak, hogy:

Hát az csak hirdetés…

Na, ezzel a szemlélettel például rengeteg pénzt lehet elbukni – nem mintha a masszív veszteségekre ez lenne az egyetlen lehetőség…

A pénz

A tervezési folyamat szerves része a megjelenésre használt marketing technológiák kiválasztása és priorizálása, ahonnan gyorsan eljutunk a költségtervezésig is. A online marketing árak ugyanis három nagy részből tevődnek össze:

Szoftverek költségei

Az elmúlt években robbanásszerű fejlődésnek indultak a Saas szoftverek. Ezek nélkül az eredményes online marketing tevékenység szinte elképzelhetetlen: vegyük például az e-mail marketing automatizáció rendszereit, mely nélkül sikeres e-kereskdelem nem folytatható erősen versenyző piacon.

Ezen felül persze analitikai eszközök, interakítv videó, integrációs eszközök, prémium űrlapok, és még egy sor más online marketing eszköz is segíti a cégeket a marketingjük csúcsra járatásában. Ezen szoftverek nagy része subscription-based modellben elérhető, tehát havi szinten jelent kiadást… És a technológia fizetett hirdetések és tartalmi elemek nélkül még el sem kezdett termelni.

Hirdetési költségek

A vállalkozások nagy része egy ponton eljut oda, hogy hirdetési megoldásokhoz nyúl, hiszen ez a legegyszerűbb és leggyorsabb módja annak, hogy a célcsoporthoz el tudd juttatni a termékedet vagy szolgáltatásodat.

A weboldal hirdetés árak évről-évre nőnek (ezt a jelenséget nevezik szaknyelven CPC-inflációnak) s mivel a hirdetés azonnali forgalmat generál, ma már megkerülhetetlen. A hirdetési tevékenységért havi szinten fizetni kell, cserébe 1-2 hónapon belül már látnod kell valamilyen eredményt (nem feltétlenül monetáris megtérülést!)

Kivitelezői költségek

A marketing több szakma tudását igénylő tevékenység: hirdetéskezelés, e-mail marketing, automaziáció, SEO, tartalommarketing, videómarketing – mindegyik külön szakágat, külön skillset-et kíván.

Ezeket a tevékenységeket kezdetben házon belül próbálja megoldani a legtöbb cég, de a növekedés ütemének függvényében el fog jutni arra a pontra, hogy gazdaságosabb kiszervezni.

Ez jellemzően havi szintű együttműködést jelent és talán nem meglepő, hogy az online marketing árak itt a tapasztalat és a képességek függvényében mennek felfelé.

Online marketing árak itthon

Míg a hirdetések és a szoftver-eszközök díja nagyjából standardizálható és legfeljebb a funkciók, illetve – e-mail marketing automatizáció, vagy egy CRM esetén – a kontaktok, illetve a felhasználók számától függ, addig a hazai szolgáltatási díjak hatalmas szórást mutatnak. Míg például a social media marketing árak jellemzően alacsonyak, a branding árak és a speciális tudást igénylő marketing automatizáció ennek többszöröse is lehet óradíjban.

Az online marketing árak összehasonlításakor érdemes óradíjra átszámolni mindent, mert a legtöbb ügyfélnek – lássuk be – fogalma sincs róla, hogy egy-egy szolgáltatás mennyi munkát takar; ráadásul, ellentétben mondjuk egy hidegburkoló, vagy villanyszerelő munkájával, nincs is lehetősége a szolgáltatás megvalósulását figyelni, vagy mélyebben megérteni.

A hazai piacon 7-8 ezer forintos óradíj körül kezdődik bármilyen online marketing szolgáltatás, ezért azonban legfeljebb dobozosított egyen-tevékenységekre érdemes számítani, nem pedig átgondolt, kifejezetten a vállalatra szabott minőségi marketingre.

Az ügynökségek 45-180 dolláros óradíjakon dolgoznak (az onlinemarketing árak átlaga az USA-ban 138 dollár) attól függően, hogy milyen terület munkáját igényli az adott projekt. A Social média árak jelentősen olcsóbbak például, mint egy speciális tudást igénylő back-end fejlesztés óradíja.

A tartalomgyártás árak tekintetében ugyancsak nagy szórást mutat a kezdő szabadúszó szövegírók által kért néhány tízezer forinttól a komplett videós csapatok könnyen tízmilliós nagyságrendbe csúszó költségéig.

A skála tetején a drágább, nemzetközi online marketing ügynökségek senior stratégáinál és a hazai pályán legfeljebb tucatnyi full-stack online profinál található; az évtizedes nemzetközi tapasztalattal, kapcsolatrendszerrel, technológiai és üzleti tudással egyaránt rendelkező szakemberek képesek csípőből tollba mondani és számokkal alátámasztani a helyes stratégiát, cserébe akár 4-500 dollárt is elkérnek óránként – persze csak addig, amíg ezekért az összegekért el is képesek érni az ügyfeleik valódi üzleti megvilágosodását, a hírek ugyanis gyorsan terjednek…

Tehát kezdetben minden sok, mivel a technológia és az online tulajdonok létesítésének e kezdeti szakaszában a legmagasabbak a költségek és ekkor fáj a legjobban, mert még nincs érzékelhető megtérülés. Ezért érdemes nagyon körültekintően és okosan tervezni – ehhez azonban szakítani kell a “régi iskola” szemléletével és mélyen megérteni pár összefüggést:

A több

Az online marketingben eredmény szempontjából a kevesebb néha több, a költségek szempontjából ugyanakkor a több gyakran sokkal több – főleg, ha rosszul csinálod

Rengeteg olyan céggel találkoztunk az elmúlt 10 év során, akik gyorsan építettek ki olyan online marketing tevékenységet, amely nem állta ki az idő próbáját. Ekkor az amúgyis is fájdalmas marketing költség a több lesz….sokkal több.

A leggyakoribb hiba, hogy a marketinget projektnek tekintik, pedig ez ugyanolyan folyamatos tevékenység, mint a pénzügy, vagy a HR. S noha az elhibázott marketing döntések száma végtelen, nézzünk meg pár tipikus esetet, amelyekkel a sokból még többet tudsz varázsolni:

Mar-tech mellőzése

A magyar piacon visszatérő probléma, hogy a cégek nem fektetnek a marketing technológia kiépítésébe; jó az, ahogy van, jó az olcsó, még jobb az ingyenes. Sok milliós weboldal retek űrlappal. Csilli-villi webshop marketing automatizáció nélkül. Elárvult, senki által nem látogatott KKV honlapok hirdetések nélkül…

Ha mellőzzük a technológiát, annak hosszú távon komplett bukás is lehet az eredménye.

Ha rossz technikai alapokat választasz például a webshopod működésére, úgyis el fog jönni az a pont, ahol az egészet újra kell csinálnod vagy csináltatnod és addig, amíg erre rájössz, az opportunity cost-ot is fizeted (más szavakkal az opportunity cost formájában kifizetődik az online marketing ára akkor is, ha egy szalmaszálat sem teszel kersztbe online!) Mivel a profi szakemberek ezt előre látják, a martech tervezésénél különösen fontos egy senior-szintű konzultáns igénybevétele.

  • Itthon több magyar cég kínál könnyen kialakítható webshop megoldást. Ez elinte nagyon kecsegtető, hiszen nem szükséges milliós befektetésel kezdened, azonban már középtávon is egyre több kihagyott ziccerrel fogsz találkozni, így a kezdetben alacsony online marketing árak csapdává válnak.

    Mivel ezek a rendszerek az egyszerű és gyors kiszolgálásra törekednek, ezért nem tudnak egyedibb marketing elképzeléseket implementálni, nem integrálódnak a csúcstechnológiás megoldásokkal. Ezzel szemben a WordPress, a Shopify a Magento, vagy épp a BigCommerce  rendszerével szinte minden technológiai megoldás képes együttműködni, mert ezek a cégek heti szinten roll-outolnak tucatnyi új feature-t, integrációkat és pluginokat. 

    Ebből következik a gyors marketing adaptáció kérdése: nem mindegy ugyanis, hogy egy marketing szoftvert mennyi idő integrálni a céges rendszerbe. Mivel a híresebb mar-tech szoftverek első körben a szerteágazó integrálhatóságra törekednek, így ezek telepítése a nevesebb e-commerce rendszereken keresztül szó szerint percek kérdése.

    A magyar webshop motorok esetében ugyanakkor hetek-hónapok is eltelhetnek, míg egy egyedi integráció elkészül, aminek ráadásul a támogatása is bizonytalan lesz. Márpedig az online marketing árak a ráfordított óraszámmal egyenes arányban nőnek.

    Ha jó időben jó mar-tech-et kiszolgáló alapokat és mellé jó mar-tech szoftvereket választasz, akkor az már középtávon is látványos versenyelőnyt és ezzel együtt spórolást is jelenthet számodra… és jó eséllyel soha nem kell majd nulláról újracsinálni!

Egyfókuszú marketing

Sok esetben találkozunk azzal, hogy egy cég csak egy marketing lábat épít fel, de azt igyekszik nagyon megtolni. (Ez a jelenség általában a fizetett hirdetéseknél szokott manifesztálódni; a döntéshozó rátol mident a hirdetésre – menjen, kocsi-ló, nem számít). Ahogy már fentebb is jeleztem, a fizetett hirdetések segítségével gyors és kedvező eredményeket lehet elérni, csakhogy…

A kezdetekben jól teljesítő hirdetés olyan, mint egy drog

Egyre többet és többet akarsz belőle, mert eleinte csak pozitív hatását fogod tapasztalni. Többszörös megtérülés, gyors növekedés, bővülés.

Azonban a jól működő hirdetésektől el fogsz kényelmesedni: az egységnyi marketing budgetet mindig inkább a hirdetésekre fogod szánni és mivel ez hozza adott pillanatban a legnagyobb megtérülést, elveszíted a diverzifikált marketing esélyét, mígnem egy szép napon a teljes függésed visszaüt…

Ezen a számodra már nem is oly szép napon azt fogod ugyanis észrevenni, hogy a céged a Google és és a Facebook pillanatnyi algoritmusának működésétől függ. Nem a marketingedé, hanem a teljes vállakozásodé!

A Google Analytics-ben gyönyörű számokat fogsz látni a google/cpc és facebook/cpc sorokban, a bevételed 85-90%-át ez a két szegmens fogja hozni… utánuk meg kopár sivatag. És ez óriási probléma, mégpedig ezért:

Ha az egyik versenytársad tudatosan építkezett, más forgalmi forrásokból is giga bevételeket tud generálni, akkor egész egyszerűen a hirdetési rendszerben outbidelni fog téged és övé a piac.

Semmit nem tudsz majd ellene tenni, mindegy mennyi pénzed van és mindegy, hogy a marketing mekkora ásza áll a te oldaladon. Egy közepes képességű marketinges egy ilyen helyzetből simán bemattolja a legprofibb growth hacker sztárt is!

A hirdetési rendszerek ráadásul kiszámíthatatlanok: egy-egy időleges vagy végleges  hirdetési tiltás milliós kieséseket eredményezhet, de az AdBlocker-ek miatt sem érdemes mindent egy lapra feltenni:

AdBlocker-ek elterjedése az Egyesült Államokban

A hirdetések skálázásával ugyanakkor egészen biztosan el fogsz jutni egyszer egy olyan pontra, ahol már gazdaságosan nem tudsz növekedni, mert a határköltséged magasabb, mint a határhasznod. Ugyanígy nem érdemes amúgy csak SEO-ra fókuszálni, mert a következő években jöhetnek még meglepetések…

One man show

Tipikus hiba a one man show, amikor a magas online marketing árak elrettentik a döntéshozókat, így helyette inkább belsős erőforrással próbálják megoldani az egész marketinget. Egy ember kezében összpontosul minden – de tényleg minden: a fontos stratégiai döntések, a hirdetéskezelés, a SEO, a kreatív tervezés, az e-mail marketing és a többi. Ez több okból is meg szokta nehezíteni a cég életét:

Ha emberünk mindenben nagyon penge és keni vágja a fent felsorolt marketing ágak csínnyát bínját, akkor nem fog elmenni egyetlen céghez dolgozni nem lesz ideje ellátni az összes feladatot, mert az összes feladat több embert igényel. Ha pedig csak 1-1 területhez ért jobban, akkor természetes módon a többi területet nem fogja jól csinálni… A részleges képzettség a tudás illúzióját kelti, ami rendszerint mikromenedzsmentet eredményez, az pedig a hatékonyság halála. Egy ilyen ember a kezdeti ígéretes eredmények után könnyedén maga válhat a cég fejldődésének gátjává.

A fenntartható

Talán már kezd tisztulni a kép, hogy hogyan is lehet egy fenntartható marketing felé kormányozni a cégedet. Útravalónak pár egyszerű lépést szeretnénk javasolni:

Először is online marketing árak tekintetében ne csak azt nézd, hogy mennyi az óradíj, hanem azt is, hogy mit kapsz cserébe. A nagy ügynökségek ugyan drágábbak, de sokszor olyan hatékonyságú martech arzenált biztosítanak neked, amire önállóan egyszerűen esélyed sem lenne. Az árak persze fontosak, de sose feledd:

A marketing egy befektetés, amit nem költségre, hanem megtérülésre mérnek. Mindegy milyen olcsó, ha semmit nem termel és mindegy, milyen drága, ha profitábilis!

Mivel a marketing hosszú távú befektetés, ezért mindenképp invesztálj a UX/UI és a technológiák területén. Integrálható, nemzetközi megoldásokkal dolgozz, ne zugfejlesztett sziget-rendszerekel. A marketing stratégia kialakítása is előbb-utóbb elengedhetetlen és ez az a terület, ahol az alacsony online marketing árak egészen elképesztő mértékben képesek megbosszulni a rossz döntéseket. Ha a startégiába az elején nem fektetsz kellő energiát, akkor az hosszú távon beláthatatlan problémákat okozhat. Igaz, a stratégiának nem a technológiai létesítés fázisára kell koncentrálnia, hanem a fenntartható növekedés időszakára, de teljesen megúszni nem lehet a dolgot.

A modern online marketingben mindenki tud 99%-ot – a verseny a maradék 1%-on múlik. Ennek leghatékonyabb formája az iteratív módszer, amikor tesztelsz, visszamérsz, újra tesztelsz.

Ne sajnáld erre az erőforrásokat, különben biztos lehetsz benne, hogy nem járatod csúcsra a marketinget és hiába az alacsony online marketing árak, eredmény híján minden drága! Ha azonban megvan a megfelelő marketing mix – hirdetési tevékenység, mar-tech, kreatív irányvonal, organikus növekedés, akkor próbáld meg addig skálázni, ameddig a megtérülési mutatód engedi. Ha erre a pontra elértél, csak akkor indulj egy újabb kidolgozatlan területen.

Sok sikert, remélem, sikerült az online marketing árak hatalmas szórását némiképp megmagyarázni és elvetni a legjobb megoldást biztosító egyensúly magvait. Kérlek, oszd meg a cikket, vagy küldd el valakinek, akinek fontos lehet az eligazodásban.

1200 628 Udvarhelyi Ádám
Írd ide, amit keresel...
>