7 Online marketing könyv – Alternatív megközelítés

7 Online marketing könyv – Alternatív megközelítés

Sokan kérdezik tőlem, hogy milyen forrásokból lehet megtanulni az online marketinget és bár remek online marketing könyv sok van (majdnem mind angolul)…

…van ezzel a megközelítéssel két komoly probléma:

Egyrészt az online marketing elképesztő ütemben változik, fejlődik, ezért nem véletlen, hogy az online szakemberek könyvek helyett blogokból, termék update-ekből, esettanulmányokból és tudásbázisokból, valamint egymástól szedik össze a legfontosabb információkat.

Az online marketing könyv kérdéskör másik problémája, hogy az elmélet mit sem ér a gyakorlat nélkül, így csak könyvekből elég nehéz tájékozódni. Olvasgatással inkább az elveket és az összefüggéseket lehet megtanulni, semmint a konkrét módszereket és taktikákat – a technológiáról nem is beszélve.

Egyetlen online marketing könyv helyett…

Ha az online marketinget nem is, a marketing művészi szintre fejlesztéséhez szükséges szemléletet és képességeket azonban el lehet sajátítani néhány könyvből, ezért úgy döntöttem, közkinccsé teszem azt a hét remekművet, amit az évek során az általam kiképzett Kollégáknak a legtöbbször idéztem és ami szerintem a sikeres online marketing képességek kifejlesztéséhez szükséges. Íme a lista, amivel megszerezheted az alapokat, amire egy online marketing karrier során szükséged lehet:

A 7 legfontosabb alternatív online marketing könyv

1. Flip the script

Szerző: Oren Klaff

Itt tudod megvenni: Amazon

Oren második könyve, melyben egyetlen szó sem esik online marketingről, mégis alapműnek tartom minden – elsősorban B2B-vel foglalkozó – marketinges Kolléga számára. A Flip the Script tárgyalástechnikáról szól, azon belül is konkrétan arról, hogy hogyan lehet a való életben megcsinálni olyasmit, amit az Inception című film csak gondolat-beültetésnek nevez. Spoiler: a gondolat beültetés megvalósítható, bár nagyon komoly előkészületet, képzettséget és helyzetfelismerést igényel…

Az online marketing szempontjából főleg B2B marketingesek számára kiemelten fontos ez a sokkal inkább az üzletkötés pszichológiájáról szóló könyv. A szerző részletesen elmagyarázza azokat a pszichológiai faktorokat, amivel a nagyértékű deal-ek megnyerhetőek, márpedig B2B-ben lényegében a sales ciklus leképezése történik az online térben is, így a meggyőzés lépései ugyanazok, mint egy tárgyalási sorozat alkalmával az offline térben. Online B2B marketing szakemberek számára kötelező mű!

2. Influence (Hatás)

Szerző: Robert Cialdini

Itt tudod megvenni: Amazon (audiobook, angol), HVG Könyvek (magyar nyelven)

Hogy a B2C-vel foglalatoskodó Kollégák se maradjanak online marketing könyv nélkül, jöjjön az online marketing pszichológia abszolút bibliája, minden e-commerce technika origója a több, mint 5 millió példányban eladott Hatás című könyv. Magyarul is megjelent, így igen nehéz kifogást találni arra, ha egy leendő kolléga nem emeli be a tudástárába.

A Hatás a legalapvetőbb motivációs alapelvekről szól és nem csak alkalmazni tanítja meg e módszereket, hanem kitér arra is, hogyan védekezhetünk a nem kívánt pszichológiai befolyás ellen. E-kereskedelemben működő marketingeseknek kötelező, mert Cialdini könyvéből levezethető az összes olyan e-kereskelmi taktika működése, mint a promóciók, az influencer marketing, a CRO technikái, vagy akár a tartalommarketing működése.

3. Brandwashed

Szerző: Martin Lindstrom

Itt tudod megvenni: Amazon

Evezzünk át lassan a pszichológiáról a márkaépítésre: a Brandwashed című online marketing könyv a legnagyobb márkák által használt top secret pszichológiai mesterfogásokkal indít a márkaépítés szemszögéből, de rengeteg dolog megtanulható belőle a negatív kampányokról, a válsághelyzetek marketing-központú kihasználásáról, és a mobil kampányokról is.

A szerző, aki olyan cégek CMO-ja volt, mint a Pepsico, a Disney, a McDonald’s és a Microsoft, a könyvben a politikai korrektség leghalványabb jele nélkül rántja le a leplet a világ legnagyobb márkái által alkalmazott online befolyásolási technikákról. Nem utolsó sorban Martin Lindstrom könyve elképesztően humoros történeteken keresztül meséli el, hogyan is működik a modern marketing csúnya, gonosz befolyásolási gépezete.

4. Alchemy

Szerző: Rory Sutherland

Itt tudod megvenni: Amazon (angol nyelvű), Bookline (magyar nyelvű változat)

Az Oglivy legendás branding szakembere, Rory Sutherland az Alkímiában bevezeti az olvasót a márkaépítés irracionális árnyékvilágába. Azért került fel a listámra, mert kitűnően, szórakoztatóan, megtörtént példákkal illusztrálva magyarázza el az adatvezérelt online marketing világ egyik leginkább háttérbe szorított képességét: az irracionalitás megértését.

Régóta mondogatom Kollégáknak, hogy az adatokat használni kell, nem pedig bálványozni!

Az irracionalitás alkalmazásának bátorsága a mai adatvezérelt világban csak a legtapasztaltabb kevesek privilégiuma. Rory könyve nemcsak megmagyarázza, és kontextusba helyezi, hanem alkalmazni is megtanítja az irracionalitást a marketingben és ami még lényegesebb, megtanít fenntartással értelmezni a piackutatásokat, A/B teszteket és úgy általában az összes adatforrást, ezért mindenképpen ott a helye a legjobb online marketing könyvek között.

Ez az online marketing könyv inkább haladóknak való, nekik azonban életreszóló leckéket tartalmaz! Aki értékeli a brit akcentus kimértségét, azoknak javaslom az audiobook változatot.

5. Lost and Founder

Szerző: Rand Fishkin

Itt tudod megvenni: Amazon (angol nyelvű, digitális változat), Enbook (angol nyelvű változat, fizikai példány)

A startup világot mélyen ismerve nem hagyhattam ki ezt az elsőorban fiatal, innovatív vállalkozóknak és az őket támogató marketingeseknek szóló darabot. Rand Fishkin a MOZ alapítója kendőzetlen őszinteséggel mesél az üzletfejlesztés hullámvasútjáról, a MOZ korai éveiről és megpróbáltatásairól. Elsősorban azért került be a Top7-be, mert a marketing egyre kevésbé csak marketing.

Az üzleti összefüggéseket nem ismerő, az üzletfejlesztéssel korábban nem foglalkozó marketingesek között egyre többen vannak olyanok, akik alig képesek többre, mint egy okosabb AI megoldás. Épp ezért egy sikeres marketing szakembernek muszáj megértenie az üzletfejlesztési összefüggések funnel-en túli részét!

A Lost and Founder rengeteg üzletfejlesztési sztorit tartalmaz és kontextusba helyezi a marketinget a termékkel, a pénzüggyel, az értékesítéssel és az operációval. Akiben komolyabb ambíció van annál, hogy végrehajtó marketing droid legyen, az Fishkin könyvével rövidre zárhatja karrierje néhány évét és megtanulhatja azokat az üzleti összefüggéseket, amire a marketingnek manapság épülnie kellene.

6. How to shoot video that doesn’t suck

Szerző: Steve Stockman

Itt tudod megvenni: Amazon (angol nyelven)

Nem vagyok nagy híve a how-to könyveknek, főleg az online marketingben, mivel rendszerint a megjelenésük időpontjában már elavultak. Steve Stockman könyve a kevés kivételek egyike: brilliáns egyszerűséggel magyarázza el a mozgóképes kreatívok készítésének örökzöld alapjait.

Nem a magas lóról beszél, nem ajánl sokmilliós kamerákat és egyéb eszközöket; helyette egy 6 éves által is megérthető egyszerűséggel és őszinteséggel magyarázza el a kitűnő videók (meglepően magától értetődő) titkait.

Zéró technikai zsargon, nulla technológia, se szoftver, se objektív számmágia.

Mivel a videómarketing gyakorlatilag hónapról-hónapra bír egyre nagyobb jelentőséggel, Steve könyve a legzöldfülűbb marketing gyakornoktól az influencer-eken át a 60 pluszos CEO-ig mindenkinek szórakoztató és hasznos.

Legszívesebben kötelezővé tenném mindenkinek, aki bármilyen mozgóképes tartalom 500 méteres körzetébe készül. A legkevésbé sem szánták a legjobb marketing könyvek közé; egyszerűen csak megold egy problémát, ami egyre több marketinges kollégának válik a problémájává világszerte.

7. Hooked

Szerző: Nir Eyal és Ryan Hoover

Itt tudod megvenni: Amazon Audiobook, vagy Bookline (magyar nyelven)

A Szilícium völgy kézikönyve.

Így hívják ezt a – marketing termékfejlesztéssel kapcsolatos lehetőségeit boncolgató – könyvet, mely egy hazánkban különösen jellemző problémát céloz meg: nevezetesen azt, hogy számos döntéshozó szemében a marketing az, aminek bármi sz*rt el kell(ene) adnia, és ha nem képes rá, akkor dilettáns, alkalmatlan, de mindenképpen az elsőszámú bűnbak.

Ez az inkább termékfejlesztés-fókuszú online marketing könyv részletesen körbejárja, hogy mennyi információ van a marketingnél, ami a termékfejlesztésnél sajnos túl gyakran talál teljesen süket fülekre, ahogyan azt is, milyen módszerekkel lehet a marketingnél lecsapódó információkat kincset érő termékfejlesztési stratégiává permutálni.

Diákoktól a harcedzett marketing veteránokon keresztül a vállalatvezetőkig minden online marketing szakember számára tartogat azonnal használható technikákat – elsősorban a szervezés és a folyamatok hatékonyabb vezérlésének területén, így a közelgő hatékonyság-központú gazdasági válságban aktuálisabb, mint valaha!

Egy utolsó javaslat

A fenti könyvek aranyat érnek, de egyetlen online marketing könyv sem helyettesíti sem a gyakorlatot, sem a naprakészséget. Amennyiben képben akarsz maradni az online marketingben, képezd magad folyamatosan olyan fórumokon is, amire a legjobb marketing könyvek sem képesek: Webinar-ok, termék update videók, tudásbázisok, online marketing blogok, szakmai Slack csoportok, online képzések. És persze a gyakorlat!

Ha valamelyik könyv felkeltette az érdeklődésedet, csak használd a megosztás gombokat alább és küldd el valakinek, aki enélkül az információ nélkül valami porfogó vackot venne neked Karácsonyra! Kellemes fejtágítást az ünnepek alatt!

1200 628 Dr. Kádas Péter
Feliratkozás
Visszajelzés
guest

0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...