Digitális marketing trendek – 11 Predikció 2023-ra

Digitális marketing trendek – 11 Predikció 2023-ra

2022 számos olyan változást hozott gazdasági téren, amire nemigen számítottunk – 2023 pedig talán még több bizonytalanságot tartogat. Azoknak a döntéshozóknak, marketing vezetőknek és vállalkozóknak a kedvéért, akik szeretnek előre gondolkodni, immár hagyományszerűen összegyűjtöttem, hogy mik lesznek a domináns digitális marketing trendek 2023-ban:

Kezdjük a gazdasági háttérrel

Ahogyan arról nemrégiben kifejtettem az egyre szélesebb körben osztott véleményemet, kutya nehéz év következik a gazdasági szereplőkre. Aki mélyebben kíváncsi az okokra, az olvassa el ezt a korábbi elemzésünket, itt most intézzük el annyival, hogy a piac minden szereplőjének minimum magas inflációs környezetben kell működnie, de könnyen lehet, hogy egy komoly, elhúzódó stagflációs válság is beköszönt.

Még ha a stagflációt el is kerüljük, akkor is meg kell majd küzdeni a 2023 első felében még biztosan 20% felett maradó inflációval és én személy szerint az év végére sem várok számottevő csökkenést.

Márpedig ez az új gazdasági környezet vállalatvezetési és üzletfejlesztési szempontból sokak számára soha nem látott mértékben nehezíti majd meg az üzletviteli és üzletfejlesztési feladatokat, így szinte biztos, hogy csak a kiváltságos kevesek számára lesz fáklyásmenet a 2023-as év.

E „vidám” bevezető után azonban térjünk is rá kifejezetten az online üzletfejlesztés és a digitális marketing trendek területén várható újdonságokra és változásokra:

Digitális marketing trendek 2023-ban

20% felett dráguló hirdetési piac

A már 20% felett járó hazai pénzromlás egyik következménye lesz 2023-ban a hirdetési büdzsék zsugorodása és a hirdetés drágulása. Nincs mese, a legtöbb vállalat a marketingen kezd spórolni, hiába mutatta ki ez a kutatás, aztán ez is, meg még ez is, hogy ez rettenetes ötlet.

Amennyiben úgy döntesz, hogy nem kellene tudományosan igazoltan rettenetes ötleteket beépíteni az üzletfejlesztési stratégiádba, akkor

ne csökkentsd, hanem épp, hogy növeld a hirdetési büdzsédet; és közben számíts rá, hogy a versenytársaid jó eséllyel zsigeri rossz döntést fognak hozni.

Aki 2023-ban képes lesz növelni az online hirdetési költéseit, az ugyanis komoly piacszerzésre számíthat. Ezt a könnyű utat azonban csak akkor érdemes választani, ha egyéb, itt nem részletezett feltételek rendelkezésre állnak különben túl nagy hirdetési kitettség lehet a vége.

A Zenith Media tavalyi elemzése a globális hirdetési büdzsé 61.5%-át tette online-ra, melyet év közepén 62%-ra (felfelé) módosított. A változás megállíthatatlan: 2024-re már a hirdetési költségek 65%-a online lesz, tahát még csökkenő büdzsék mellett is erősödik az online hirdetési termékek szerepe.

Leegyszerűsítve: Ha most visszaveszel az online hirdetésből, akkor előbb-utóbb véged van, ha rosszul csinálod, akkor elég nagy valószínűséggel ugyancsak véged van, de előbb még sok pénzt is égetsz el.

Süti marad

Már az év közepén fellélegezhettek a digitális marketing trendeket követő szakemberek: 2024 őszéig maradnak a 3rd party sütik – legalábbis a piac nagy része által használt Chrome böngészőben.

Mivel azonban a Safari és a Firefox is évekkel ezelőtt száműzte a hagyományos méréstechnika e nélkülözhetetlen összetevőit, egy jó marketing vezetőnek folytatnia kell az átállást GA4-re és egyre inkább érdemes 1st party cookie-kra támaszkodni; amilyen például a marketing automatizáció követőkódjai.

Ha még nem kezdted meg az átállást, akkor azt javaslom, ezzel indítsd az évet.

Tektonikus mozgások a közösségi médiában

A Facebook ostoba algoritmusai már egy jó ideje ok és józan ész nélkül tiltják a legártatlanabb profilokat is, miközben a kék óriás épp azoknak biztosít botrányos ügyfélszolgálati élményt, akik a fizető ügyfelei: a hirdetőknek. Nem véletlen, hogy a részvényárfolyamán is szépen látszik a nekünk-mindent-lehet hozzáállás.


Amennyiben 2023-ban sem változtatnak ezen, talán épp ez az év lesz az, amikor a Google sokkal kiszámíthatóbb és profibb hirdetési termékei végleg felülkerekednek.

A Twitter háza táján is folymatosan áll a bál Elon Musk mikromenedzselési kényszere miatt, így 2023-ban érdemes a TikTok mellett az olyan új csatornákra figyelni, mint a Mastodon és a HiveSocial.

A közösségi médiával kapcsolatos végkövetkeztetés pedig – ha lehet, minden korábbinál aktuálisabban – ugyanaz, amit évek óta mondogatnak a marketing szakemberek: mindegyik platform túl nagy kitettséget jelent ahhoz, hogy bármely cég a digitális marketing büdzséjének túl nagy szeletét tegye rá bármely közösségi média csatornára.

Amennyiben még mindig a Facebook oldaladtól reméled az online jelenléted megváltását, akkor ideje meghallani az új idők szavát…

Vásárlói élmény és ügyfélmegtartás

Az elkövetkező év gazdasági környezetében a piac nagy része egészen biztosan az üzletfejlesztés hatékonyságának javítására kényszerül majd, hiszen az energiaválság egy hatékonysági válságnak is tekinthető – ehhez fognak alkalmazkodni a legfrisebb digitális marketing trendek is.

A hatékonyság évek óta hangoztatott elsőségét 2023-ban maga a gazdasági környezet fogja kikényszeríteni a korábban a fizetett ügyfélszerzés együgyűségétől megsüketült döntéshozók számára.

Nüansznyi dolgokon lesz a hangsúly, az ügyfélmegtartás és ezen keresztül a vásárlói élmény fel fog értékelődni az akvizícióval szemben; márpedig az optimalizáláshoz sokkal több tudás és tapasztalat szükségeltetik, így a marketing munkaerő költségének infláció okozta drágulásán túl néhány cégnek a minőségi ugrás is többe fog kerülni.

Jól látható technológiai küszöb

A martech fejlődése idén sem lassult, így a digitális marketing trendek 2023 beköszöntével egyre inkább a professzionális eszközök implementációjáról és integrációjáról fognak szólni. A technológia immár jól érzékelhető belépési küszöböt is teremt az online marketing területén, hiszen például e-mail marketing automatizáció nélkül ma már a performance marketing átütő sikerét sem lehet hosszabb távon biztosítani.

A technológiai küszöb minimuma (mind B2B-re, mind e-commerce-re igaz) nagyjából a következő: nagyon átgondoltan kialakított és folyamatosan optimalizált online tulajdonok, marketing automatizáció, felsőkategóriás analitika és adat-vizualizáció, mozgóképes tartalmak, profin menedzselt hirdetések és jól megtervezett customer experience megoldások.

Sokkal kevesebb szabadúszó

Technológia, persze – de kellene olyan is, aki üzemelteti! Márpedig a tudás elérhetősége ugyancsak átalakult idén. A KATA kivezetésével sok szabadúszó vonult vissza a biztonságosabb ügynökségi lét hátországába, az ügynökségeknek (legalábbis a használhatóaknak) azonban más a motivációs rendszere:

Míg egy szabadúszó az üzletfejlesztés teljes kontextusára sokszor nem is láthat rá, ezért jellemzően mechanikusan végrehajtja a megrendelők döntéseit, addig egy jó ügynökség el sem vállal egy ügyfelet, amennyiben rossz a stratégia, vagy túl nagy a sikertelen kimenetel kockázata; hiszen a jó hírneve múlik az ügyfelei sikerén.

A 2023-as digitális marketing trendek egyik legfájdalmasabban lekövethető eleme 2023-ban szinte biztosan a kényszerű eltolódás lesz a nagy ügynökségek és az intézményesített, komolyabban vett és technológiailag is komplexebb marketing felé.

A podcast-ek aranykora kitart

Az Egyesült Államok lakosságának 78%-a tud a podcastokról és 28%-uk heti rendszerességgel hallgat podcast-okat, de a hagyományosan rádió-kedvelő hazai piac sem maradt le: jellemzően a 30-as korosztályt lehet hatékonyan elérni podcast-ek segítségével. A legnépszerűbb témák a tech, a film, az életmód, a kultúra és a gaming.

A formátum marketing szempontból aranyat ér: olcsón előállítható még professzionális minőségben is, lineáris jellegéből fakadóan a többi formátumhoz képest hosszú ideig leköti a célcsoport figyelmét és érdemben lehet vele a piacot edukálni, márkát építeni, marketing üzeneteket közvetíteni és lead-eket felmelegíteni. Egy szó, mint száz: podcast-okra fogadni 2023-ban is nagyon jövedelmező lesz!

A videó már megkerülhetetlen

Tavaly év végén is látható volt már a videós tartalmak térnyerése, a 2023-as digitális marketing trendek azonban egyértelműen el fogják hozni a videó nélkülözhetetlenségét. Mivel a tartalommarketinget már évekkel ezelőtt fenntarthatatlannak nevezte pár Kolléga, érdekes lesz látni, milyen új formátumokkal és platformokon írja be magát végleg a mozgókép az online marketing eszköztárába.

S bár a 2 dimenziós videónak még mindig elvitathatatlan előnye van konverziós szempontból, a Metaverzum koncepciójára idén túl sok cég ült fel ahhoz, hogy a kiterjesztett valóságot (AR) ne említsük meg a digitális marketing trendek 2023-as sorában.

Augmented reality

Míg a kiterjesztett valóság már 2020-ban egy 180 milliárd dolláros biznisz volt, 2025-re 400 milliárd dollárra jósolják a globális súlyát a gaming világban. A ’23-as digitális marketing trendek közül ez lesz talán a legkevésbé megfogható a vállalatok számára.

Bár minden új technológiára érdemes minél korábban lecsapni a marketing világában, a Metaverzumos fejlesztésekkel azért még nem érdemes rohanni: még a Meta szerint is 10-15 évre lesz még szükség a Metaverzum teljes kiépítéséhez, így van még idő bőven.

Native Ads

A tartalomfogyasztási élményt nem megakasztó hirdetések nem újkeletűek. A nagy Hollywood-i mozik termékelhelyezéseihez hasonlító, a sztoriba szervesen illeszkedő reklámok nagy előnye, hogy kikerülik az internetet használók mintegy 48%-a által alkalmazott ad blocker-eket. Arról nem is beszélve, hogy sokkal jobb felhasználói élményt nyújtanak.

2021-re 38%-ot nőtt a native hirdetések piaca, amit a várakozások szerint 2023-ban fogja átlépni a 100 milliárd dolláros értéket. Az egyre rosszabbul teljesítő display-hirdetéseket szinte biztos, hogy ez a formátum fogja leváltani.

A B2B egyre inkább idomul a B2C élményhez

Az online üzletfejlesztés és vele együtt a B2B digitális marketing trendek különösen nagyot változtak az elmúlt években. Mivel egyre újabb és újabb generációk képviselői kerülnek B2B beszerzési döntések közelébe, így nem csak az információ megszerzése tolódott el az online irányába, hanem az elvárt vásárlói élmény is egyre inkább az e-kereskedelemben megszokott szintre kerül.

A tartalomfogyasztási szokások változása így egyértelműen hatással van a B2B marketingre is, ahol ma már ugyanolyan szórakoztató és minőségi tartalmakat és cross-channel élményt várnak el a látogatók, mint B2C-ben.

2023-ban az online B2B marketing legfontosabb trendje a partnereken keresztül értékesítő vállalatok számára a partner enablement, a közvetlenül értékesítő B2B entitások számára pedig a virtuális események elterjedése lesznek.

A digitális marketing trendek összhatása

Tavaly ilyenkor azt vetítettem előre, hogy az online marketing sokkal drágább lesz 2022-ben. 2023-ban ez a drágulás az infláció miatt megmarad, ugyanakkor még ennél is nagyobb kihívás lesz a magas inflációs környezetben a profitábilisan folytatható online marketinghez valóban értő szakembereket megtalálni és megszerezni.

Egy rendkívül nehéz környezetben, kiszámíthatatlan piacon kell majd a CMO-knak és az ügynökségek stratégáinak előre látniuk – ez a feladat pedig még a legtapasztaltabbaknak is komoly kihívás lesz.

A digitális marketing trendek szempontjából 2023 érzésem szerint a tudás és a tapasztalat éve lesz, az előttünk álló gazdasági helyzet ugyanis egészen különleges alkalmazkodási készségeket kíván majd meg.

Mást kell tenni, ha stagfláció alakul ki, megint mást, ha visszaesnek az energiaárak és ugyancsak mást, ha az oroszok belátják, hogy Ukrajna márpedig önálló európai állam marad. Akik azonban túlélik a jövő évet, jó eséllyel megismételhetetlen akvizíciós lehetőségekhez férnek majd hozzá a következő években, így érdemes felvenni a harcot és beleállni a nehézségek megoldásába.

Nagyon boldog, sikeres Új Esztendőt kívánok minden 7Blog olvasónak és hálásan köszönöm, hogy idén is velünk tartottatok. Megosztásokért örök hála!

1200 628 Dr. Kádas Péter
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...