Google product feed optimalizálás

Google product feed optimalizálás

Mára majd’ minden jelentősebb webshop áttért a Google Performance Max hirdetésekre, ahol a hirdetések teljesen automatikusan, a Google product feed alapján állnak össze. Logikus, hogy minél jobb minőségű a product feed, annál jobban strukturált és jobban teljesítő PMax hirdetéseink lesznek.

A feedalapú hirdetések – ilyen amúgy a Facebook, vagy az Amazon is – esetében a hirdetési beállítások nagyjából 50-60 %-át tudják hozni az eredménynek; a többit az úgynevezett termék feed menedzsmenttel lehet elérni, ezért összegyűjtöttük az alapokat azoknak, akiknek még új ez a fogalom.

Kérdések és válaszok a Google Product feed témájában

1. Mi az a Google product feed management?

Látunk mostanában egy nagyon erős eltolódást a Google-ben abba az irányba, hogy a keresőóriás által erősen promótált mesterséges intelligencia-alapú ajánlattételi stratégiák jobb eredményeket hoznak. Ezeknek az AI-alapú hirdetéseknek a zászlóshajója a Shopping és a PMax hirdetések. A Google feed management nem más, mint ezeknek a hirdetéseknek a bemeneti oldalán biztosított adatok optimalizálása.

2. Jó nekünk ez a mesterséges intelligencia?

Alapvetően inkább más, mint jó vagy rossz. A shopping hirdetések már évekkel ezelőtt is – hasonlóan a Performance Max kampányokhoz – ugyanabból a shopping feedből táplálkoztak. A Mesterséges Intelligencia itt inkább standardizálta a hirdetők lehetőségeit, vagyis azt mondta, hogy „Srácok, itt egy táblázat, tessék kitölteni, aztán hogy abból mit kinek adunk el, azt bízzátok nyugodtan rám…”

3. Akkor ez a Google product feed egy táblázat?

A Google product feed lényegében egy adatbázis, amiben benne van a termékek neve, ára, leírása, a fotók és a termékvideók, a termék gyártója, azonosítója és egyéb fontos információk – szín, készleten van-e, stb.

4. És miért kell ezt menedzselni?

A webshopok általában nem szentelnek kellő figyelmet sem arra, hogy a vásárlók up-to-date információkkal találkozzanak a hirdetésekben, sem arra, hogy ez az adatbázis a Google-nek „tetsszen”. A PMax mögött álló algoritmusok így például kevesebb információból kell, hogy kitalálják az adott hirdetés megjelenítésének ideális körülményeit, ami rosszabb teljesítményű (drágább) hirdetésekhez vezet.

5. És ez miért gond?

Azért, mert ahhoz, hogy megjelenjenek ezek a termékek a Google felületén (organikusan és hirdetések formájában is) ez az úgynevezett termék feed kell, ez „tanítja” a hirdetéseket arra, hogy milyen kulcsszavakra, mikor, kinek jelenítse meg a hirdetéseket.

6. És hol lehet ezt menedzselni?

A Google product feed management lényegében két irányban tud történni. Egyrészt a webshop felületén át kell nevezni azokat az attribútumokat, ami a webshopban megjeleníti ezeket az információkat. A másik irány, hogy ha nem akarjuk a weboldal felületén átírni ezeket a dolgokat, vagy jobban testre akarjuk szabni a termék megjelenését, akkor egy úgynevezett supplemental feedet tudunk csinálni és azt „etetjük meg” a Google-lel.

7. Huh, és ezt a konkurenciám már csinálja?

Nem valószínű. Magyarországon elég kevés olyan fiókot látni, amelyik supplemental feedekből dolgozik. Nem is feltétlenül van értelme ilyet csinálni olyan webshopban, ahol a legalapvetőbb konverziónövelő technikák sincsenek meg. Amíg például nincs normális marketing automatizáció, ami a visszatérő vásárlók bázisának az abszolút alapja, addig supplemental feeddel foglalkozni olyan, mint az előnyös megjelenést szem előtt tartva hajat zselézni egy süllyedő hajón…

8. De mégis, hogyan kell ezt a supplemental izét csinálni?

Először is kinyered a feedet a webshopból, majd ezt feltöltöd a Google Merchant Centerbe. A Google item ID alapon összepárosítja a supplemental feedet az általa látott termék feeddel.

9. És akkor kinek érdemes supplemental feedet alkalmaznia? Nem elég a sima?

Supplemental feedet akkor érdemes alkalmazni, amikor például valami nagyon beszédes dolgot szeretnénk megjeleníteni a Google-ben, ami a weboldal felületén már esetleg túlmagyarázottnak hatna.

Mondok egy példát

A Google kereső rendszere nagyon kedveli a beszédes termékelnevezéseket. Egy ruhanemű esetében a következő paramétereket érdemes megadni a Google-nek: Márka + Férfi/nő + Ruha típusa + Egyéb beazonosítást segítő faktorok (méret, szín, anyag, kialakítás)

Ennél a példánál maradva a Polo Ralph Lauren, férfi, Piqué póló, zöld, Slim Fit, M-es méret, Summer Edition elnevezés a legjobb a Google szempontjából, azonban ilyen hosszú nevet adni egy terméknek a webshopon belül nem célszerű. Ilyenkor például van értelme egy supplemental feednek.

10. Ha valaki elkezdi a Google product feed managementet, akkor jobb eséllyel jelenik meg a shopping találatok között?

Igen, egyértelműen – már ha jól csinálja.

11. És a keresőtalálatokra is pozitívan hat a feedek nyektetése?

Nem, csak a shopping pozíciókat erősíti, mivel a keresőhirdetések nem feedalapúak.

12. Ennyi, csak a shopping találatok?

Minden olyan helyen jobb eredményeket fogunk elérni, ahol feedalapúak a hirdetések: Facebook, Criteo, Árukereső, Google PMax. Az összes feedalapú hirdetés ugyanazon az elven működik és nagyban függ a bemeneti adatoktól, hogy milyen lesz a hirdetési teljesítmény.

13. És mit kell pontosan megadni?

Termék ID-t, címet, leírást, árat, kép(ek)et és URL-t.

14. Ha egy termékről rendelkezésre áll videó, azt is meg lehet jeleníteni?

Ma még nem, de ez nagy valószínűséggel jönni fog a hamarosan – talán először a Facebookon, de amint egy ilyen jelentőségű funkciót lehetővé tesz a Facebook, akkor úgyis ezzel lesz tele a szakmai média.

Google-ben nem valószínű, hogy ugyanez egyhamar megvalósul, mert nem olyan a felület, hogy a videós tartalmakat értelme legyen megjeleníteni mondjuk a shopping találatok között. A Google esetében továbbra is a képeknek van nagyon nagy jelentősége.

15. Mit lehet a képeken optimalizálni?

Ez egy nagyon érdekes kérdés, mert ugye Shopping hirdetésnél mi a fontosabb? Maga a termék, vagy a funkció megmagyarázása? Azért 90%-ban a termékek magyarázzák önmagukat, bár vannak példák a képes tartalmak evolúciójára is különböző webshopokban.

16. És a feedekben én döntöm el, hogy melyik kép jelenjen meg?

Igen, van lehetőség rá, hogy meghatározd a prioritásként kezelendő képet – és érdemes is ezzel játszani.

17. Mi dönti el, hogy mit jelenít meg a Google? Ingyenes szállítást, akciót vagy értékelést?

A szállítási információkat már kötelezően meg kell adni a rendszernek, így ezt mindenképp megjeleníti. Ha értékelés megjelenítéssel és akciózással is élünk, akkor nagyobb valószínűséggel jelennek meg ezekkel az információkkal ellátott hirdetések jobb pozícióban.

18. Meg lehet adni szállítási információt a feedben?

Igen, ez a hirdetések indításához immár kötelező kitétel is. A Google Merchant center product feed beállításainál a jobb felső sarokban a Beállítások » Eszközök » Szállítás menüpontban lehet különböző szállítási kondíciókat megjeleníteni.

Merchant Center szálítás beállítása

19. Mi van akkor, ha nagyon sok termékem van, de csak egy értékhatártól felfelé szállítok ingyenesen?

Meg lehet adni egy kondíciót erre, és ha mondjuk 15 000 forinttól felfelé van ingyen szállítás, akkor ezzel a kondícióval a Google tudni fogja, hogy csak ezen értékhatár felett jelenítheti meg az ingyen szállítást.

20. Mekkora előnyt lehet elérni a feed optimalizálás módszerével?

Az a kiinduló helyzettől függ. A tipikus kisvállalkozós-Shoprenteres-Unasos világban akár 20-30-40%-ot is. A jobban összerakott, modernebb motorokat használó webshopokban is nőhet a hirdetések hatékonysága 10-15%-kal, de ugye ezeknél eleve magasabb minőségű feedek vannak.

21. Ezt a Google product feed management dolgot PPC-sektől kell kérnem?

Ez sokkal inkább SEO-s feladat, de sokszor mégis a PPC-sek kénytelenek csinálni, mivel a PPC menedzserektől várják az ügyfelek a hirdetések jobb megtérülési mutatóit. Tapasztalt PPC menedzsernek nem lehet probléma a Google feed management elvégzése sem.

22. És organikusan segít valamit egy jól menedzselt feed?

Igen, mindenképpen, hiszen az organikus találatok között megjelenített termék esetén is a jól strukturált, hasznos és naprakész információkat preferálja a Google.

23. PMax-ban is lehet ilyet csinálni?

Igen, a PMax és a sima Shopping hirdetések esetében beszélünk feed menedzsmentről.

24. Melyik webshop motornál a legkönnyebb a Google product feed management?

Nincs jelentős eltérés az egyes webshop motorok között – már amennyiben az ember tudja, hogy mit és hol keressen. Ha WooCommerce-szel dolgozol, akkor ennek a hasznos kis WooCommerce Google product feed plugin oldalának a megtekintését ajánlanám figyelmedbe; egyrészt real time feedet tudsz vele fenntartani, másrészt játszi könnyedséggel be tudod tölteni a rést a WooCommerce által használt alapértelmezett adatok és a Google által megkövetelt product feed adatok között.

Amennyiben Shopify webshop motort használsz, akkor pedig az egész product feed management kérdéskört letudhatod a Google és Facebook hirdetéseid vonatkozásában is ezzel az applikációval. Amennyiben magad menedzseled a PMax hirdetéseidet, akkor nagy barátok lesztek… Ugyanilyen funkciókkal bír az Effortless Marketing ingyenes applikációja is.

25. Ha én Amazonon, vagy Etsyn adok el, akkor is érdemes ezzel foglalkozni?

Az Etsy képes a valósidejű feed-ek kezelésére, részleteket az Etsy Open API v3 oldalán találsz. Az API2Cart szoftveren keresztül is működik a feed integráció az Etsyvel – és még 39 másik platformmal – köztük az Amazonnal is. Röviden: igen, ha ilyen platformokon keresztül értékesítesz, akkor is érdemes a feed management-el foglalkozni.

26. Mennyi idő alatt van meg egy ilyen feed management?

Ez egy kőkorszaki, kézi munka – hacsak nincs valami drága ügynökségi szoftvered rá -, ezért jellemzően folyamatosan kell csinálni. Kicsit olyan, mint a SEO, vagy az edzés – nem lehet megcsinálni, csak csinálni lehet.

27. Hogyan lehet monitorozni ezt a folyamatot?

A Google product feed optimalizálás legjobb indikátora a Shopping és PMax hirdetések megjelenése, CTR-ja és konverziós metrikái. Ezt érdemes nézni, ha napi keret van beállítva, akkor is látható, hogy többször jelent meg a hirdetés az optimalizációt követően, mint azelőtt. Trendet érdemes figyelni, ez nem úgy működik, hogy kicsit matatod, aztán másnaptól beindul a motoros kasza.

28. És biztos jó az, hogy megnő az impression szám?

Ha csak az impression nő meg, az nem feltétlenül jó. Amit én vizsgálnék, az a megjelenések száma, a CTR és az egyéb konverziós metrikák egységes kontextusban. A nap végén azért csinálod az egészet hogy többet értékesíts, tehát ennek a célnak a teljesülését nem szabad figyelmen kívül hagyni.

29. Milyen távon van hatása a Google feed managementnek?

Amint elkezded csinálni, látni fogod a hatását körülbelül 30 napon belül. A Google ugye napi szinten pörgeti végig a robotjait a feedeken, így 24 óránként a Google product feed változtatásai bekerülnek a Google rendszerébe. Lényegében kvázi azonnali shopping optimalizációs módszerről beszélünk, de az „azonnali” alatt azért néhány hetet kell érteni.

30. Meg tudja ezt csinálni egy átlagos webshop tulajdonos?

Jó kérdés. Szakember kell, hogy felvesse, szakember kell, hogy megmutassa, aztán ha egy laikus megérti, hogy mi az elv mögötte és van egy pici technikai affinitása, akkor akár tudja saját maga is csinálni – végül is nem rakétatudomány ez.

31. Honnan látja egy szakember, hogy érdemes lenne ezzel foglalkozni?

Általában elsőre látszik egy webshopnál, ha mondjuk a termékleírás egyetlen mondat. Ilyenkor érdemes felhasználni a rendelkezésünkre álló felületet és segíteni a Google-nek megérteni, hogy mi ez a termék.

Nehéz ezt megmondani, mert egy szakember a másodperc tört része alatt látja, ha nem jók a szövegek, vacak képek vannak, nem beszédesek a címek, hiányoznak fontos adatok, vagy egyéb probléma van.

Aki azonban ért hozzá, az másodpercek alatt kipipálja azt, hogy mi van rendben egy adott webshop felületén és mi az, amin javítani kellene.

32. A fontossági sorrendben hol helyezkedik el a Google product feed management?

Ez is sok mindentől függ. Amikor először megnézünk egy shopot és adat-alapon elkezdünk gondolkodni, akkor az elsők között van, hogy egy source-medium reportot lehúzunk és megnézzük, hogy mennyire egészséges a forgalmi források aránya. Őrületesen nagy kockázat Magyarországon, hogy a nagyon nagy többség rövid távon gondolkodik és hirdetésekből próbálja kifacsarni a legtöbbet.

Ha a hirdetések egyetlen lábán áll a shop, akkor nem biztos, hogy a Google feed management lenne az első választandó „terápiám”. Az itthoni helyzetben persze mindenki ezt akarja, mindenki a hirdetésekből akar többet kifacsarni, miközben egy normálisan setupolt e-mail marketing automatizáció például nemcsak sokkal fontosabb lenne, hanem komolyabb eredményeket is ígér…

33. Léteznek eszközök erre a feladatra?

Nem igazán kell ehhez semmilyen külön eszköz, de persze – mire nem létezik eszköz manapság? Ha tennél vele egy próbát, a Feeditor szoftverét próbáld ki, mert ezzel számos product feed optimalizációs automatizációt össze tudsz állítani:

Google product feed optimalizálás a Feeditor segítségével

Ha találtál gondolatébresztő tartalmat a cikkben, kérlek, honoráld a munkánkat egy megosztással, vagy küldd el olyasvalakinek Messengeren, WhatsAppon, akinek hasznos lehet. Előre is köszönet érte!

1200 628 Udvarhelyi Ádám
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...