Clickbait címek 1x1 - Megéri, vagy inkább árt a kattintásvadászat? 🤔

Hogyan őrizd meg az egyensúlyt a Clickbait címekkel?

Hogyan őrizd meg az egyensúlyt a Clickbait címekkel?

Hogyan őrizd meg az egyensúlyt a Clickbait címekkel? 1024 536 Czire Zsuzsanna

„A Google nagyon nem szeretné, ha ezt tudnád, avagy hogyan használd okosan a Clickbait címeket?”

„5 tuti módszer, hogy kijátszd a Google algoritmusát!”

„Minden, amit tudnod kell a hatásvadász címekről 5 pontban”

A fenti példák hatásvadász, azaz clickbait, azaz kattintásvadász címek. Érzelmekre építenek és olthatatlan kíváncsiságot ébresztene, amit azonnal orvosolnod kell azáltal, hogy utána mész a dolognak és… kattintasz.

Clickbait jelentése

A clickbait jelentése magyarul: kattintásvadász tartalom. Főleg túlzóan az emberi kíváncsiságot pszichológiai eszközökkel megcélzó címekre hazsnálják a kifejezést, de ez a fajta rosszhiszemű manipuláció elkövethető képekkel és más egyéb tartalommal (például gombokkal) is.

Nézzünk néhány további példát:

Csodaital, amit a fitness trénerek utálnak! Két hét alatt kockahasad lesz, edzés nélkül!”

„Ez a 12 önzetlen gesztus visszaadja az emberiségbe vetett hited! ( ha nem sírsz a 6. pontnál, akkor neked nincs szíved)”

És a többi. Egyértelmű, hogy ezek a cikket valamilyen szenzációt ígérnek, valami olyat, amit valószínűsíthetően te is képes leszel majd a gyakorlatban hasznosítani. Az emberi kíváncsiságra alapoznak – ami valljuk be, már Éva anyánknál is bevált. A mai kompetitív világban senki sem szerete lemaradni valami szuper fontosról, egy egérútról, egy trükkről, amivel kijátszhatja a rendszer.

Varázsmódszerek, kiskapuk, trükkök, okosságok- ezeknek egyszerűen képtelenség ellenállni, mert a kíváncsiság felkeltése mellett olyan versenyelőnyt ígérnek, amivel előrébb juthasz, amivel gyorsan és hatékonyan megoldhatod egy problémádat. Az emberi gyarlóságainkra lapoznak; a hiúságra, a lustaságra, a mohóságra.

Hogyan alakult ki a clickbait címadás?

Már az 1800-as évek végén – amikor még rikkancsok árulták az újságokat az utcasarkon – rájöttek a szerkesztők, hogy hatalmas jelentősége van a szalagcímeknek, azaz headline-oknak. Ezeket ugyanis a rikkancsok teli torokból kiabálták, ezzel buzdítva vásárlásra a sétapálcás, kalapos, épp a délutáni egészségügyi sétájukat végző úriembereket. Ha elég szenzációs volt a headline, vették a lapot. Ha nem, akkor bizony a kiadó hoppon maradt.

Ezek az újságok már akkor is hirdetésekből tartották fent magukat, ezért érdekük volt minél nagyobb példányszámú eladást generálni. Így születtek meg a szenzációhajhász szalagcímek és a cikkek, amik nagyokat állítottak – javarészt alaptalanul, vagy csak az igazság nagyon kicsi szeletére alapozva. Nincs ez ma sem máshogy. Vegyük csak a Google hirdetéseket.

szenzációhajhász címek = kattintás = forgalom =  pénz

A clickbait hirdetéseknek van azonban egy komoly árnyoldaluk is: mivel sokat ígérnek, ezért nagyobbak velük szemben az elvárásaink, ennek azonban  sajnálatosan csak a legritkább esetben felelnek meg ezek a kattintásvadász cikkek. Felcsigázzák az érdeklődésünket, rájuk kattintunk, aztán csalódunk. A hype-al ellentétben a legtöbbször egyáltalán nem azt kapjuk, amit várunk..

Ezért aztán villámgyorsan tovább is kattintunk, és keserű szájízzel nyugtázzuk a leckét. Belefutunk egy, kettő, három ilyen címbe, és aztán kialakul egy immunitás, és az agyunk a figyelem elterelésével elkezdi kerülni ezeket, mint a napon felejtett záptojást. Hiszen minek vesztegetni a drága időnket ilyen tartalmakkal? Ezen felül pedig – mivel a Google és a Facebook sem szereti, ha kijátsszák a minőségi tartalom biztosítására vonatkozó érdekeit – mindkét cég ráállította az algoritmusait a gyanús tartalmakra.

Különösen azokat az oldalakat figyelik ahol több ezren kattintanak a címre, utána viszont nagyon kevés időt töltenek az oldalon, vagyis ahol a bounce rate és a time on page értékek nagyon alacsonyak. Ezeket a tartalmakat a Facebook és a Google is rossz tartalomként ismeri fel és mélyen eltemeti a keresési találatok, illetve  az idővonal legalján.

De akkor mi a teendő?

Hiszen ha nem írunk hatásvadász címeket, lemaradunk a konkurenciától és a mi tartalmunkra nem kattint senki. Ha azonban hatásvadász címeket írunk, akkor a Google meg a Facebook tesz minket büntibe. Milyen megoldás maradt?

A pengeélen való táncolás! Nem viccelek, csak és kizárólag egy olyan megoldás működik, amikor a kecske is jól lakik, de a káposzta is megmarad – ahogy a nagyszüleink volt mondták. Mielőtt azonban előre szaladnánk, foglaljuk össze:

Miért jók a clickbait címek?

  • Mert működnek. Akármit is mondunk rólunk, ha jól vannak megírva, bizony-bizony, még ha tudjuk is hogy megvezetnek, sokszor mégis klikkelünk. Éljen a kíváncsiság mindenek felett! Hiszen ha ellenállnánk a késztetésnek, utólag tuti ott motoszkálna bennünk, hogy ki tudja, milyen jó dologtól estünk el. Egy jól megírt hatásvadász headline bizony forgalmat generál. Lényegtelen, hogy mennyire elcsépelt módszer, működik és kész. Elég csak ha a Buzzfeed céget nézzük, a hatásvadász headline-okat egy marketing fogásként használva 1,5 billió dolláros céggé nőtték ki magukat.
  • Ma már ez a headline a norma: Ha mindenki ezzel játszik, te nem maradhatsz le. Hiszen ha nem játszol a szabályok szerint, kiesel a versenyből. Még akkor is, ha teszem azt a te tartalmad százszor jobb és tartalmasabb mint a versenytársadé. Ha senki sem kattint rá, hogy elolvassa, árulhatnád az örök fiatalság gyógyszerét is végtelen ingyen sörrel karöltve – mégsem lenne egy árva látogatód  sem.
  • Igazándiból már senki sem lepődik meg rajta, és mindenki használja a kattintásvaddász megfogalmazásokat. Alapvetően kezdünk rá immunissá válni, és egy elfogadott szükségszerű kellemetlenségként kezeljük a figyelmünkért sokszor elvtelenül versengő címeket.  (Még ha nem is teljesen értünk egyet a használatukkal.)
  • A te felelősséged, az hogy nyerj. Hiába nem szereted a clickbait címek használatát, mégis, ahhoz hogy életben maradj a versenytársaid között, használnod kell – ez azonban nem jelenti azt, hogy csak erre kell koncentrálnod, ahogyan azt sem, hogy mindegy, milyen tartalmat teszel a clickbait cím mögé. Ha valóban bízol a tartalmadban és abban, amit adsz, nincs más hátra, képviseltesd magad a piacon – akár hatásvadász címmel is. Ha valóban jó a tartalmad, nézhetjük úgy is, hogy a te felelősséged az embereket megvédeni a rosszabb minőségű versenytársaktól. 

Összességében ezek a játékszabályok – manapság, ha azt akarod, hogy észrevegyenek a szinte óránként szaporodó információ egyre hatalmasabb óceánjában, valamilyen mértékben hatásvadásszá kell válnod. De nem mindegy, milyen mértékben…

És miért nem jó a clickbait?

  • Jellemzően csúnyán néznek a hatásvadász címekre, különösen, ha minden azt kiabálja a címben, hogy: Csak kattints rám! Lehetséges ám ezt már annyira túlzásba vinni, hogy a látogatók egyszerűen elsiklanak felette, hiszen annyira átlátszó, hogy mit akarunk.
  • A másik ok, amiért nem feltétlenül jó a hatásvadász címek használata, az az, hogy elveszítjük vele a látogatók bizalmát. Mint tartalomszolgáltatók, számunkra az a látogatók, bizalmának a megnyerése az elsődleges. Márpedig, ha túlzásba visszük a hatásvadász címek használatát, ezzel pont a hitelességünket kockáztatjuk. Ahhoz, hogy a látogatók megbízzanak bennünk, azt kell adnunk, amit ígérünk. 100%-ban. Mindig.
  • Ezek a címek – gyenge tartalmakkal párosítva – tönkreteszik a helyezésedet a Google találati listáján és a Facebook idővonalán is. Amint az algoritmusok regisztrálják a magas bounce rate és az alacsony time on page értékek együttesét, azaz, hogy a látogatók nagyon gyorsan elnavigálnak az adott URL-ről, a site helyezése esni kezd. Ezek a szignálok ugyanis a napnál is világosabban értésére adják  a Google-nak, hogy a tartalmad bizony nem váltja be a hozzáfűzött reményeket. Ha kicsit is komolyan veszed a tartalomra alapuló marketinget, akkor biztosan foglalkoztat a brandépítés és a brand érték magasan tartása. A hatásvadász címek ezt is aláássák. Semmi sem teszi jobban tönkre egy márka hitelét, mint a tartalmakban csalódó látogatók tucatjai, százai, ezrei.. A látogatók egyszerűen beárazzák, majd elkerülik a márkádat/termékedet, ha ezt azonosítják a hatásvadász címekkel melyek mögött nincs valódi tartalom.

A megoldás

A fenti listából kiindulva bizony, itt a pengeélen való táncolás plusz minőségi tartalom az egyedüli járható út. Muszáj valamilyen mértékben szenzációhajhász címet használnod,  hiszen mindenki ezt teszi, tehát kénytelen vagy használni, hogy tartani tudd a versenytársakkal a tempót.

A ló másik oldalára esés elkerülésének kulcsa azonban a hatásvaddásszá tett cím mögötti tartalomban rejlik. A tartalomnak profinak, könnyen fogyaszthatónak, minőséginek, ásznak, top-notch-nak kell lennie és pontosan azt adnia, amit a cím ígér. 

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy gondolkodunk egy két órát ugyan a címen, hogy az pont olyan legyen, amilyen kell. Ugyanakkor mindemellett rászánunk 8-10 órát a kutatásra és a tartalom profi megírására, hogy maga a cikk is tökéletes legyen.

Ezzel a módszerrel fel tudod venni a versenyt a konkurenciával a kattintások terén, ugyanakkoraz ütős, izgalmas, információdús tartalmakkal az oldaladon tudod tartani a látogatókat – remélhetőleg egészen a cikked végéig. Ne feledd, mértékkel alkalmazd a NAGYBETŰKET, NE maradjon beragadva a Capslock, és felkijáltójelekből is bőven elegendő egy darabot használni!!!  

Összegzés

Így lesz szép lassan egyre több elégedett olvasód, majd lead-ed, illetve vásárlód, akik megismertek és mivel nem csalódtak sem először, sem másodszor, sem harmadszor, érzelmileg is oda tudnak állni a brand-ed mellé.

Ennek lesz az eredménye a magasabb oldalon töltött idő, a visszatérő látogatók magasabb aránya és a több közösségi média megosztás – csupa olyan dolog, ami miatt a nagy tech óriások is előnyben fogják részesíteni a tartalmaidat. Ez pedig még több látogatót és még erősebb márkaértéket jelent számodra hosszú távon.

A kecske is jóllakott és a káposzta is megmaradt!

Neked mi a vélemányed a Clickbait címekről? Használtad már? Ha igen, milyen hatásfokkal? Oszd meg velünk a tapasztalataid, vitatkozz, kérdezz bátran!

Érdekel a véleményed:

A 7Blog a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmaz, melyet a honlap használatával Ön tudomásul vesz.
Bővebben
>