Megéri a Google Ads? 2 szakértőnk ízekre szedi a kérdést.

01.

Bevezetés

A szerzőkről

Google Ads — pénznyerő, vagy pénznyelő? Attól függ, hogy…

Ma már minden magára valamit is adó cég — legalább — elgondolkodott a Google hirdetések használatán. De a rendszer nagyon komplex, és általában a legegyszerűbbnek tűnő kérdésekre is csak többszörösen összetett, feltételes módoktól hemzsegő válaszokat lehet adni.

A 7 Digits két senior kampánymenedzser szakértője segít a végére járni az alapkérdéseknek, ami minden Google hirdetéssel szemező céget érdekel.

Schillinger Zsuzsi Senior PPC kampánymenedzser és stratéga

Zsuzsi több, mint 6 éve épít Google Ads kampányokat, és ez alatt az idő alatt nagyjából 1 milliárd forintot menedzselt megtérülően. Szerinte minél többet tudsz, annál jobban látod, milyen keveset tudsz – az Adwords-ben is.

Hernádi Máté Senior PPC kampánymenedzser és Analytics guru

Máté 5 éve menedzsel Google Ads kampányokat, és ez alatt mindent látott a kicsitől a legnagyobbakig. Szenvedélye a mérés. Brit tudósok rettegnek tőle, mert mindig elvárja a szignifikanciát.

02.

Google Ads alapkérdések

Melyekkel tisztában kell lenned

Mi a Google Ads (Adwords)?

Egy kattintásalapú hirdetési rendszer, amivel a Google keresőben jelenhetnek meg a hirdetéseid. Csak a kattintásokért kell fizetned, és teljes kontrollod van afelett, hogy milyen platformon, a Föld mely pontján és mikor jelenjenek meg a hirdetéseid. Ráadásul azt is eldöntheted, mi az a maximum, amit egy kattintásért hajlandó vagy kifizetni.

Mire jó a Google Ads?

Máté: Keresési megjelenést tudsz vele elérni anélkül, hogy rengeteg időt fektetnél a SEO-ba. Magyarán akkor is lehetsz egy találati lista legelején, ha a Google keresőmotorja amúgy a 40. oldalra rangsorolna.

Zsuzsi: Pontosan. Definíció szerint a Google Ads a Google hirdetéskezelő szolgáltatása, amivel találatként megjelenhetsz a keresőben, a GMail-ben, a YouTube-on vagy a Google partnerhálózatán. Azaz pénzért cserébe bérbe veheted a Google felületét, használhatod az algoritmusát és közönséginformációit.

Azt hiszem abban egyetérthetünk, hogy ma kevés olyan fontos (és nagy) közönség van, mint a Google közönsége; kevés cégnek van annyi információja, mint a Google-nek, és kevés olyan fejlett technológia van, mint a Google technológiája.

M: Főleg hogy a Google piaci részesedése elég nagy, olyan 95% körül van. Az Edge óta talán lejjebb ment, de akkor is 85%. Tehát aki internetezik, annak 85%-át eléred.

Azért az nem rossz!

Működik-e a cégeknek a Google Ads?

Zs: A keresési hirdetésekben minden más hirdetéstípushoz képest hatalmas pluszként jelenik meg, hogy azokat is el tudjuk érni, akik már biztosan tudják, hogy vásárolni szeretnének. Például ha valaki beírja, hogy “olcsó TV vásárlás online”, az az esetek 98%-ában biztosan tudja, hogy a közeljövőben TV-t szeretne vásárolni. Egy óriásplakát, vagy TV reklám ehhez képest sörétes lövés.

M: Én is ezt a kontrollt szeretem a legjobban, hogy a keresésekből kiderül, ki hol tart a vásárlási folyamatban, és aszerint tudjuk őket megszólítani. Tapasztalataim szerint majdnem mindenkinek tud működni a Google Ads, akinek van egy értelmezhető, jó weboldala. Éppen a nagyfokú kontrollnak köszönhetően. Valami nem működik? Ne használd.

Na de tényleg mindig működik a Google Ads?

Zs: Dehogyis. Vannak esetek, amikor működhetne, de az értékesítési csatorna többi része nem stimmel. Egyrészt kell, hogy legyen keresési forgalom. Ha nincs keresés, nincs mire hirdetni. Ezekben az esetekben jobban működhet a Facebook vagy egy Display kampány. Másrészt nem árt, ha a weboldal jól konvertálja a ráterelt forgalmat. Lyukas edénybe felesleges vizet tölteni.

M: Jól mondod. Igényteremtésre nem alkalmas a keresőmarketing. És persze jeget exportálni az Északi-sarkra a Google hirdetéseken keresztül sem lehet.

Zs: Hát ez már nem a Google Ads hibája.

M: Igen. De ha rendben van az üzleti modell, meg lehet találni a jó kombinációt.

És NEKEM működni fog a Google Ads?

Zs: Kérdezek valami mást: ott áll valaki az utcán, és kérdezgeti, hogy „lehet itt valahol kapni akármit? Te éppen ezt árulod. Vajon érdemes odamenni hozzá, és válaszolni a kérdésére?

Általában erre a válasz az, hogy „persze, még szép”.

Én csak azt tudom, hogy valaki épp most is rákeres a termékedre, a szolgáltatásodra, vagy egy hozzá kapcsolódó problémára. Miért ne próbálnád meg?

M: Persze van, amikor a valóság mégsem alakul ennyire tökéletesen. A Google Ads használata mindig úgy kezdődik, hogy tesztelünk. Meg kell ismerni, hogyan reagál a közönség, milyen kulcsszavakra keresnek és hogy abból mit lehet kihozni.

Persze a tesztelésnek is megvannak a maga fortélyai… Kezdőként ez nagyon nehéz.

Mi van azzal, aki már próbálta a Google Ads-et, de nem vált be?

Zs: Huhh, ennek sok oka lehet, és nem jelenti azt, hogy később ne működhetne.

Sokan beleesnek abba a hibába, hogy beletesznek valami minimális pénzt, majd azt mondják, hogy „ez nálam nem működik”.

M: Nem tudják, hogy meddig kell tesztelni, nem állítanak fel hipotéziseket és nem várják ki a megfelelő mennyiségű adatot, hogy hiteles következtetéseket lehessen levonni. Aztán amikor a végén nem működik, akkor leírják az egész rendszert. Ez hiba!

A Google Ads már nem egy új felület. Az elmúlt 10 év alatt kinőtte magát egy szakma, és mára elegendő tudás és best practice gyűlt össze ahhoz, hogy ne kelljen vakon tesztelni. Ezt vagy meg kell tanulni, vagy alkalmazni kell valakit, aki már megtanulta. Mindenképp költség. De csak így lehetünk benne biztosak, hogy valóban nem működik a Google Ads.

B2B vállalkozásom van. Nekem szerintem nem fog működni.

M: A cégek nem keresnek, de az emberek igen. És ki dolgozik a B2B cégeknél? (Még) általában emberek. Ha a keresés egy B2B problémára vonatkozik, és neked van rá egy jó válaszod (legyen az egy szakmádhoz kapcsolódó információ, egy szolgáltatás vagy termék), akkor létrejöhet egy kapcsolat.

Zs: Egyetértek. Sokan azt gondolják a keresőmarketingtől, hogy csak akkor van értelme csinálni, ha azonnal, a kattintás után 10 percen belül le is záródik az eladás. Ez nem igaz.

A Google Ads-től sem várhatsz sokkal többet, mint bármilyen más kapcsolatfelvételtől. Ha hosszú a sales folyamatod, Adwords hirdetés miatt sem lesz rövidebb. De a kapcsolatot is fel kell valahogy venni, nem? Minél több értékes lead halad előre az értékesítési csatornában, annál jobb. A Google Ads képes az első kapcsolatfelvételt jó pillanatban, releváns módon és automatizáltan megtenni.

M: Még ennél is jobb a helyzet. Sokszor tapasztaljuk, hogy a sales csapatot is tehermentesíteni lehet Google hirdetésekkel. Online, automatikusan el lehet intézni azokat a feladatokat, amiket egy értékesítő az első néhány hétben vagy hónapban elvégezne, és eljuttatni az érdeklődőt egy olyan pontra, ahol már egy felkészült lead-et vesz át az értékesítő.

Oké, de az én cégem akkor is más, mint az átlag.  Nekem nem fog menni.

Zs: Más a céged? Hála az égnek! Reméljük is, hogy az üzleted egyedi, mivel ez azt jelenti, hogy meg tudod találni azt a szegmentációt, azt az üzenetet, amivel profitálni tudsz a Google Ads-ben.

Összegzés

Ha éppen a keresőhirdetések használatán gondolkodsz, egyrészt egy megismerésre váró rejtélyekkel teli zsákbamacska előtt állsz, amelyben viszont nagy eséllyel jó megtérülésű, kontrollálható, stabil forgalom rejlik. ?

Ha megteheted, hogy teszel vele egy próbát, semmiképp ne hagyd ki!

Ha teljesen kezdő vagy, akkor mindenképpen keress egy profit. Persze, meg tudod tanulni Te is. Házat is megtanulhatnál egyedül építeni, csak sokba kerülne. Google Ads-ben is annyi a kockázat, annyi a kihagyható lehetőség, annyira sok múlhat egy-egy beállításon, hogy kell hozzá a pro szempár.

03.

Google ads részletesen

Amiket nem hagyhatunk szó nélkül

Mi az a PPC egyébként? Ugyanaz, mint a Google Ads?

M: Ez a “pay per click” rövidítése, ami azt jelenti, hogy kattintás alapon fizetsz a hirdetésért (tehát a megjelenésért nem kell fizetni).

Több rendszer is van, amely pay per click alapon működik, tehát ez egy hirdetési típus, nem a Google Ads az egyetlen. A PPC rendszer alternatívája lehet például a megjelenési alapú rendszer (itt értelemszerűen a megjelenések után fizetsz), vagy a viszonteladói típusú rendszer, ahol eladásonként fizetsz.

A PPC-ben az a legjobb, hogy szigorúan csak az után fizetsz, hogy az érdeklődő kattintás megtörtént. Már csak meg kell találni azokat a kattintásokat, amiért érdemes fizetni!

Csak a kereső oldalon lehet hirdetni a Google Ads-ben?

Zs: Nem, valójában 2 nagyon eltérő világa van a Google Ads-nek. Általában a Search/Kereső kampányokról beszélünk, mivel ez az elsődleges, és a legtöbben itt találják meg a számításukat.

A másik világ, a display kampányok világa olyan, mint Alíz Csodaországa. Felületek, formák, célzási módok abszolút kavalkádja.

M: Lehet hirdetni például a Google-óriáshoz tartozó felületeken, a GMail-ben, vagy a YouTube-on. Ráadásul a Google hatalmas hálózatot épített ki partner weboldalakból, akik szintén megjelenítenek hirdetéseket. Így – kis túlzással – az Ads rendszerén keresztül szinte bárhol az interneten tudsz magadnak hirdetési felületet vásárolni.

Mennyibe kerül a Google Ads?

Zs: Hálás tulajdonsága az Adwords-nek, hogy nincs költési minimum. Annyit költesz, amennyit akarsz, be tudsz állítani költési keretet. Már ha akarsz…

M: … hiszen igazából az a cél, hogy egy profitábilis hirdetési csatornát alakíts ki, ahol minden kattintás mérhetően megtérül, és ezért nem kell limitálnod a költésedet.

Zs: Így van. Van egy természetes limit is, ugyanis egy idő után nincs több releváns, megfelelően szűk keresés, amit egy ponton túl tágabb keresések megcélzásával sem szerencsés körbelőni, mert drágul az újabb vásárlás megszerzésének költsége, ez pedig előbb-utóbb veszteséges folyamatot eredményez.

Mennyit költ a versenytársam a Google Ads-re?

M: Nem tudom. És ez jó!

A Google — mindenki üzletének érdekében — titokban tartja a valós költési adatokat. Ez szerencsére azt jelenti, hogy a te költésedet sem fogja megtudni más. Ha mégis kémkednél, akkor kezdd a Spyfu eszközével. Néha pontatlan, de nagyságrendekben jól becsül.

Hogyan kezdjünk el a Google Ads-ben hirdetni?

Zs: A Google Ads-ben való hirdetés technikai minimuma nagyon egyszerű. Szükség van minimum egy darab kulcsszóra, minimum egy darab hirdetésre és egy bankszámlaszámra (pénzzel 😉 ).

M: Attól függ, hogy mennyire ért hozzá az ember. Érdemes a Google ingyenesen elérhető tananyagait elsajátítani, Google képzésekre elmenni, fórumokat, blogokat olvasni, vagy végighallgatni 1-2 fizetős kurzust.

Zs: Természetesen mindig ott a lehetőség megbízni egy profit. Belsőst, szabadúszót, ügynökséget…

Mitől függ egy kattintás ára?

Zs: Aukciós rendszerben hirdetünk. Egyszerűen fogalmazva megadhatod, hogy az adott keresés mennyit ér neked, és annál többet nem fogsz fizetni.

Ha jól van beállítva a kampányod, és a keresők számára hasznos tartalmat adsz, azt a Google még olcsóbb kattintásokkal jutalmazza.

M: Minden egyes keresésnél lefut egy aukció. Ezt úgy kell elképzelni, mint a tőzsdén: egyszer csak keletkezik egy keresés az egyik oldalon, a másik oldalon pedig az összes iparági szereplő, aki erre célozni akar, ajánlatot tesz. Ezek az ajánlatok versenyeznek egymással, és a nyertesek megjelennek.

Zs: Ezt most elképzeltem a való életben…

M: És persze minél magasabb a pozíció, annál többet kell fizetni. Na meg ott van a minőségi mutató is.

Zs: A minőségi mutatót úgy a legkönnyebb elképzelni, mint egy kedvezményt. 10/10-es vagy? Kapsz 50% engedményt! De ha 1/10-es, 300%-kal magasabb árat kell fizetned. Óvakodjatok az alacsony minőségi mutatótoktól! ?

És mitől függ a minőségi mutató? Akar a fene 300%-kal többet fizetni.

Zs: Három faktorunk van.

M: Az első a hirdetés szövege – szorosan össze kell függenie a keresési kifejezéssel.

A második a landing page minősége és tartalma. A Google elvárja, hogy az oldal gyorsan töltsön be. Feltétel a jó tartalom, és a megfelelő kulcsszó sűrűség. Ezek alapján a Google Ads megpróbálja kitalálni, hogy milyen felhasználói élmény érheti a keresőt a te oldaladon.

A harmadik pedig a relatív átkattintási arány. Nem elég jó átkattintási eredményt elérni, de jobbnak kell lennie, mint amit mások hirdetése elérne abban a pozícióban, arra a keresésre.

Zs: Összegezve: Mind a hirdetés, mind a landing oldal a kulcsszóról szóljanak. Ne legyenek technikai hibák a landing oldalon. A hirdetésekkel pedig addig kísérletezz hirdetésekkel, amíg az átkattintási arányt növelni tudod.

Mi az a kulcsszó?

M: A kulcsszavak olyan kifejezések, amire célozni akarod a hirdetésed. Keresési kifejezésnek pedig azt a kifejezést nevezzük, amire kerestek.

Meg tudod például adni, hogy minden keresésre jelenjen meg a hirdetésed, amiben szerepel, hogy „google hirdetés”. A „google hirdetés” a kulcsszó, a „google hirdetés árak” egy erre megjelenő keresési kifejezés.

Zs: Hogy mi mire jelenhet meg, azt az egyezési típusok határozzák meg.

[google hirdetés] – pontos egyezés – csak akkor jelenik meg, ha pontosan erre keresnek. Se előtte, se mögötte nem lehet semmi. Ez például erre a keresésre jelenik meg: google hirdetés

„google hirdetés” – kifejezés egyezés – előtte, utána lehet más, de ennek a kifejezésnek benne kell lennie. Ez például erre a keresésre jelenik meg: google hirdetés készítése

+google +hirdetés – módosított általános egyezés – előtte, utána, közötte lehet bármi, de a plusszos szavaknak mind benne kell lennie a keresésben. Ez például erre a keresésre jelenik meg: google ads hirdetés

google hirdetés – általános egyezés – bármi ilyesmire megjelenhetnek a hirdetések. A Google elhagyhat szavakat, szinonimákat kereshet, hozzátehet, elvehet… Ez például erre a keresésre is megjelenik: kereső reklám

Mi a hirdetésrelevancia? Hogy teszem relevánssá a hirdetésemet?

Zs: Az első szempont a szemantikai relevancia: ha maga a kulcsszó szerepel a hirdetésben, akkor azt a Google nagy valószínűséggel relevánsnak fogja értékelni

Emellett ott van a pszichológiai relevanciai is: a hirdetés szövegezése kapcsolódjon a kereső szándékához.

Mitől lesznek az eredmények „jók”? Egyáltalán milyen eredményeket látok?

M: A Google Ads rengeteg metrikát bocsájt a rendelkezésedre, hogy minden szempontból ki tudd elemezni az eredményeidet. Megjelenések, kattintás, költség, kattintásonkénti költség, átlagos pozíció, és még kb. 200 metrika érhető el a Google Ads-ben.

Tudni fogod, hogy egy adott kulcsszavadra vagy egy adott hirdetésedre mennyit költöttél, ennyi költésből hány konverzió lett. Ez alapján lehet dönteni, hogy ez neked megéri, nem éri meg, vagy éppen határeset. Határesetekben érdemes még egy kis plusz energiát beletolni, így könnyen átlendíthetjük a küszöbön, amelyen túl már megéri.

Konverzió? Tehát tudom mérni a lead-eket vagy az eladást?

Zs: Igen, tudod. Be tudod állítani, hogy egy elvárt cselekvést konverzióként érzékeljen a Google Ads rendszere, és azt megjelenítse a megfelelő kulcsszóhoz és hirdetéshez társítva.

M: Az eladásokhoz konkrét vásárlási értéket lehet csatolni és így megtérülést mérni, illetve lead-ek esetében, hogyha meghatározható a lead-nek az értéke, akkor azt is meg lehet jeleníteni és ki lehet számolni a megtérülést.

Zs: Superpower! ?

Mi a legfontosabb dolog az optimalizálásban?

M: Hát ez egy kiváló kérdés.

Egy jól felépített kampánynál a legfontosabb optimalizálni való mindig a költés. Mikor, mire, mennyit költ az ember, ezt az ajánlatok és ajánlatmódosítók pontos figyelésével lehet kontrollálni.

Zs: A Google Ads kampánymenedzserek mind kialakítják ezen felül a saját kis rutinjukat, amivel az állandó javulásról gondoskodnak. Nekem és Máténak is különböző rutinunk van. Sok tapasztalat kell, mire ez kialakul.

Mennyit kell tudnom ahhoz, hogy egy Google Ads kampányt kezeljek?

Zs: A Google Ads egy sokéves eszköz és az elmúlt évek alatt rengeteget bonyolódott, rengeteg tudás és best practise gyűlt össze. Ráadásul a verseny is egyre nagyobb, egyre több szereplő számára elérhető a tudás.

A legjobb Google Ads stratégia, ha több tudást halmozol fel (vagy veszel meg), mint a konkurenciád. Az ész veri a nyers erőt.

M: Jól mondod, akkor lenne elég az alap technikai tudás, ha a versenytársak is pont ennyi információval rendelkeznének. De miután ilyen régi a rendszer, a konkurenciád könnyen rendelkezhet nagyobb tapasztalattal, több tudással. Így kevesebb pénzből jobb pozíciót, vagy nagyobb megtérülést tud elérni. És ha sok a piaci szereplő a te iparágadban, akkor előfordulhat, hogy az aggregált tapasztalatuk egyre magasabb belépési küszöböt hoz létre, amivel a te tapasztalatlanságod nem tudja felvenni a versenyt.

Tehát kell egy szakember?

Zs: Mondhatjuk úgyis, hogy valahogy mindenképp meg kell fizetni a tanulópénzt. Vagy meg kell fizetni a tudást, hogy jók legyenek az eredmények, vagy ez eleinte elvesztegetett költéssel, tanulásba fektetett energiával, idővel és pénzzel fog járni.

Ebből a legdrágább mindenképp az elvesztegetett pénz, a másik kettő idő és szándék kérdése. Tény, hogy a cégvezető magának menedzselné a legjobban a Google Ads kampányát. De melyik cégvezetőnek van erre 2 éve?

M: Tegyük hozzá, hogy ha megbízol egy szakértőt, akkor is lesz elvesztegetett költség. Csak nem mindegy, mennyi. Egy hozzáértő minimális teszteléssel be tudja indítani a kampányodat. (3-4 hónap alatt egy profi bele tud tanulni az ügyfél fiókjába és iparágába.)

Ügynökség vagy belsős PPC menedzser?

Zs: Attól függ… Vagy ezt nem szabad mondani?

A belsős PPC szakembert ki kell választani, felügyelni kell. Erre ritkán van tudás és erőforrás cégen belül. Nehezen skálázható. A belsős PPC szakember az ideális választás, ha a cégben akarsz szakértelmet és csapatot kiépíteni, és erre van bőven befektetnivaló erőforrásod (egy jó szakember nem lesz olcsó, sok jó szakember pedig pláne).

M: A belsős kampánymenedzser előnye, hogy teljesen fókuszált és ismeri a cég dolgait. Egész munkaidejében ott van és az egész idejét (nagyjából) a cég kampánymenedzselésére tudja fordítani.

Zs: Ha egy átlagos cégről beszélünk, akkor csak heti 5-10 órányi kampánymenedzsment munkát kell ellátni. Erre nem hatékony belsős embert alkalmazni, esetleg szabadúszót.

M: Az ügynökség előnye az, hogy el tudja osztani a kampánymenedzserei munkaidejét észszerűen, és maga gondoskodik az alkalmazottak képzéséről. Illetve egy ügynökségi munkatársnak sokkal több fiókra lehet rálátása, folyamatosan érintkezik más szakemberekkel, tehát többféle, szélesebb tapasztalata van.

Mennyire kell értenem a Google Ads működését, ha kiadom a feladatot?

M: Ha már azt tudod, amit most elmondtunk, elég jól képben vagy.

Nyilván érdemes egy alap tanfolyamot elvégezni, de ha az alapvető működés megvan, akkor már megérted azt, hogy mi folyik a fiókodban.

Zs: A mérésbe, metrikákba érdemes beleásni magad, hogy egy jelentést tudj jól értelmezni, és a megfelelő kérdéseket fel tudd tenni.

Csak még egy kérdés: Most akkor megéri a Google Ads vagy nem?

Zs, M: Az attól függ…

Érdekel a véleményed: