Google Performance Max – Minden, amit tudnod kell róla

Google Performance Max – Minden, amit tudnod kell róla

2021 májusában a Google egy livestream keretében lerántotta a leplet legújabb kampány típusáról, ami a Performance Max nevet kapta. Az elmúlt években a Google nem titkolt célja, hogy egyre inkább az automatizált, gépi tanulásra hagyatkozó kampányok felé terelje a hangsúlyt, és a hirdetőket a manuális megoldások felől ebbe az irányba mozdítsa el – épp ezt a célt szolgálja a Performance Max. Az új kampányforma 2021 novembere óta már elérhető a legtöbb Google Ads fiókban, mi pedig most ebben a cikkünkben kicsit alaposabban körüljárjuk, hogy miket érdemes tudni róla…

Mit fog helyettesíteni a Performance Max?

A Google Performance Max kampányok 2022 Q3-tól (tehát az idei év harmadik negyedétől kezdve) a Smart Shopping és a helyi (bolti) kampányok helyét veszi majd át. Az említett két kampányfajtát áprilistól egyetlen kattintással át tudjuk majd váltani Performance Max kampányokká, legalábbis ezt ígéri a Google. Ha manuálisan nem tesszük ezt meg, akkor

július és szeptember között automatikusan minden Smart Shopping és helyi kampányunkat átalakít majd a Google és Performance Max kampányként futnak tovább.

Hogyan működik az új formátum?

A Performance Max kampány a Google összes csatornáját használva éri el a közönséget. Ez magába foglalja a következőket:

  • YouTube
  • Display hálózat
  • Kereső hálózat
  • Gmail
  • Maps
  • Discovery

A kampánytípus legfőbb célja, hogy a megadott konverziós célunkat maximalizálja a mesterséges intelligencia segítségével. Jelenleg manuálisan ugye három fajta célt lehet beállítani:

  1. Online eladások (Purchase)
  2. Lead generálás
  3. Bolti látogatások növelése

Ahhz, hogy a Mesterséges Intelligencia tudjon miből dolgozni és hatékonyan megtalálja azt a célközönséget, akik a legnagyobb valószínűséggel fognak konvertálni, szüksége lesz némi historikus adatra a fiókunkban. A Google új kampánytípusa lényegében teljesen szabad kezet kap abban, hogy kinek, hol, mikor és milyen formában jeleníti meg a hirdetésünket – nekünk elég az üzleti célt megadni, a többit csinálja a gép.

Ez sokak számára aggodalomra adhat okot, ugyanis nem mindenki szereti, ha az automata rendszer teljesen kiveszi a kezünkből az irányítást – márpedig a Performance Max egyelőre pontosan ezt műveli.

Update 2022 Október – Eddigi tapasztalatok

Szeptember végével eljött a várva várt nap: a Smart Shopping kampányoknak vége, a Google Ads fiókban már csak Performance Max kampány indítására van lehetőség.

Mi lett a régi Smart Shopping kampányokkal?

Ahogy tartja a mondás, az anyag nem vész el, csak átalakul. Esetünkben pont ez történt – szeptember utolsó hetében az összes Smart Shopping kampány átkonvertálódott Performance Max kampánnyá. Ebben az esetben a Perfomance Max kampányunk a Smart Shopping asset-jeivel dolgozik tovább – azok a képek és szövegek fognak megjelenni, amikat anno a Smart Shoppingban megadtunk.

Fontos változás a Performance Max és a Smart Shopping kampány között, hogy az utóbbi kezel úgynevezett audience signal-okat. Ezek az audience signalok pontosabb célzást tesznek lehetővé és több adattal látják el a rendeszert, hogy még hatékonyabban működjön a mestereséges intelligencia alapú célzás. Sajnos az átkonvertált Smart Shopping kampányok esetében ez az audience signal nincs beállítva, így a Performance Max kampány egyik fő erényét nem használjuk ki.

A Performance Max előnyei

Célorientált felépítés

A Googletöbb automatizálási funkciójához hasonlóan a Performance Max kampányok is erősen célorientáltak. A Google mesterséges intelligenciája automatikusan teszteli a kreatívokat, és az ő megállapításai alapján – attól függően, hogy mi a legvalószínűbb jó választás a konverzió szempontjából – a legjobban teljesítő kreatívokat fogja mutatni a legjobban teljesítő csatornákon.

Jobb teljesítmény

A Google azt ígéri, hogy a legújabb kampánytípusa az eddigi leghatékonyabb módon fogja alkalmazni a mesterséges intelligencia segítségét abban, hogy a hirdetéseket a megfelelő helyen, a megfelelő időben és a megfelelő embereknek jelenítse meg.

Időhatékony

A nagyfokú automatizációnak köszönhetően időt szabadít fel számunkra, kampánymnedzserek (és kis cégeknél egyéni hirdetők) számára. Ha nem kell a hirdetések folyamatos optimalizálásával foglalkoznunk, akkor több időt fordíthatunk arra, hogy több és jobb minőségű hirdetési szövegeket írjunk, vagy vizuális hirdetési kreatívot készítsünk.

Az új hirdetés hátrányai

Hiányos elemcsoport szintű jelentések (asset level)

Sajnos az elemcsoportok nem ugyanúgy működnek, mint a hirdetéscsoportok. Nincs mód annak értékelésére, hogy az egyik elem hogyan teljesít a másikhoz képest. Nincs rálátásunk a közönségre vagy a kreatív teljesítményre vonatkozó minden adatra. Mivel a marketing szakemberek célja, hogy minél inkább adatvezérelt, vagyis adatokkal alátámasztott döntéseket hozzanak, ez elég nagy visszalépésnek tűnik az optimális eredmények eléréséhez szükséges helyes döntések meghozatala szempontjából.

Más kampányok „felzabálása”

Erről később még lesz szó részletesebben, de a Performance Max kampányok könnyen elvehetik a kattintásokat a korábbi, jól teljesítő kampányaink elől is, mivel nem tudjuk irányítani, hogy milyen keresésekre jelenjen meg a hirdetés.

Limitált bid opciók

A Performance Max kampányok csupán két licitálási opcióval futtathatóak, ez pedig a Konverziók maximalizálása és a Konverziós érték maximalizálása. E-kereskedelem esetében beállítható Target ROAS de egyéb opciót nem tudunk választani, azaz a licitálás optimalizálása szinte teljesen elveszik majd.

Kulcsszavak kezelésének hiánya

Kulcsszavak megadására vagy negatív kulcsszavak kizárására sincs lehetőségünk az újfajta kampánytípusnál, így nem tudjuk befolyásolni, hogy milyen keresésekre jelenjen meg a hirdetésünk. A negatív kulcsszavak kizárása az egyik leghatékonyabb módja volt korábban annak, hogy a keresési szándékhoz igazítsuk a hirdetést – ennek a Performance Max véget fog vetni.

Limitált célozhatóság

Bár az Audience signal segítségével van némi lehetőségünk a célközönség meghatározására, de annak teljesítményét értékelni már kevésbé fogjuk tudni. Ahogy fentebb is említettem, az elemcsoport gyakorlatilag nem nyújt betekintést a teljesítménybe, és ez vonatkozik a célközönségre is…

Mi kell a kampány felépítéséhez?

Mielőtt belevágnánk kipróbálni az új kampányt, jobb, ha tudjuk, hogy mivel kell rendelkeznünk hozzá:

Webshopok esetén a legfontosabb összetevő egy Merchant Center fiók megléte. Ha korábban futtattunk már Shopping hirdetéseket, akkor ezzel nincs több teendőnk, azonban, ha eddig más jellegű kampányokat futtattunk, akkor létre kell hozni egy MC fiókot, majd feltölteni a termékeinkkel ellátott product feed-et.

Ezen kívül a következő elemekre lesz még szükségünk a kampány elindításához:

  • Google Ads Conversion Tracking kód elhelyezése az oldalon
  • Szöveges hirdetések
    • 3 x 30 karakter hosszú főcím
    • 2 x 90 karakter hosszú leírás
    • 1 x 90 karakter hosszú főcím
  • Képek, az alábbi formátumokban
    • 1 x 600×316
    • 1 x 300×300
    • 1 x 314×314
    • 1 x 128×128 (logó)
  • Videó (opcionális, legalábbis majdnem…)
    • Legalább 10 másodperc hosszúságú – fontos megjegyezni, hogy sajátkezűleg feltöltött videó hiányában a Google magától fog létrehozni egyet, az általunk megadott egyéb kreatívok kombinációja segítségével.

Performance Max hirdetés beállítása - screenshot

Jelenlegi tapasztalatok

Az új kampánytípusról megoszlanak a vélemények a PPC menedzserek között. Vannak, akik a Google eddigi legjobb kampánytípusának tartják és vannak, akiknek kevésbé nyerte el tetszését a túlzott automatizmus miatt. További problémát szokott még okozni, hogy B2B hirdetésekre, lead generálásra kevésbé használható, és inkább az e-kereskedelem szereplői számára hozhat látványos eredményeket az újfajta kampány.

Az én személyes tapasztalatom egyelőre pozitív. Elsőnek egy olyan Ads fiókban próbáltam ki ezt a kampánytípust, ahol viszonylag nagy havi költéssel futnak a hirdetések és havonta több száz konverziót hoznak, így a mesterséges intelligenciának bőven áll rendelkezésére historikus adat az automatikus optimalizáláshoz. A fiókban fut néhány kereső és display kampány, de a bevétel és a konverziók 80-90%-át a Smart Shopping kampány hozta.

Pár nappal azután, hogy elindult a Performance Max kampány, máris 45-szörös megtérüléssel futott (!) – 8 ezer forintból generált 375 ezer forint bevételt. A számok első ránézésre nagyon szuperek voltak, de akadt egy apró bökkenő is:

a Smart Shopping kampányunkat viszont teljesen „felfalta”…

Szinte nullára esett vissza a forgalma abban a pár napban, bevétel szempontjából pedig jóval kevesebbet hozott összességében a Performance Max kampány, mint amennyit a Smart Shopping…

Egy másik fiókban, ahol jóval kisebb havi költéssel futnak a hirdetések és viszonylag kevés konverziós adat állt rendelkezésre, szintén beállítottuk az újfajta kampánytípust és meglepő módon jól teljesít azóta is. Egy napi 1.000 Ft-os budget mellett lett – kísérleti jelleggel – beállítva, és az első hónap végére 124-szeres (!) megtérülést mutatott. Mindössze 27.000 Ft elköltéséből 3.35M forint bevételt sikerült generálnia a kampánynak, ami ugye kiemelkedő teljesítmény!

Ez a kísérlet rácáfol arra az állításra, hogy több száz havi konverzióval kell rendelkeznünk ahhoz, hogy sikeresen tudjuk futtatni a kampányt. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy mindenhol hasonló eredményeket várhatunk el, ahol csak elindítjuk a kampányt, de kezdetben kisebb összeggel mindenképp megér egy próbát – különösen az olyan fiókoknál, ahol a korábbi kampányok nem hoztak túl jó számokat.

A Google saját felmérésében a kampánymenedzserek a következő tapasztalatokat osztották meg a leggyakrabban:

  • Az új kampánytípus „felfalja” a már meglévő, jól teljesítő egyéb kampányokat
  • Fellendítheti az olyan fiókok teljesítményét, ahol korábban a Shopping kampányok nem hozták a kívánt eredményeket
  • Kevés a manuális kontroll lehetősége
  • Ha nem rendelkezünk videóval, a Google automatikusan hoz létre egyet – ez nem mindenki tetszését nyerte el
  • Meglehetősen hiányos reporting – nem nagyon lehet visszakövetni, hogy honnan érkeznek a konverziók, így optimalizálni sem lehet

A Google igyekszik a negatív visszajelzéseket meghallgatni, és ezek alapján módosításokat eszközölni a Performance Max kampányban, de valószínű, hogy a manuális kontroll lehetősége nem fog jelentősen változni, így a kampánymenedzsereknek marad az buzgó ima a Mesterséges Intelligenciához…

A jövő megérkezett

Akár tetszik, akár nem, a Google az automatizált kampányok irányába halad és nekünk kampánymenedzsereknek nincs más lehetőségünk, mint alkalmazkodni az új trendekhez. A kezdeti tapasztalatok pedig egyelőre azt mutatják, hogy igenis lehet szép eredményeket és magas megtérülést produkálni a mesterséges intelligencia segítségével is. Idővel pedig a Google biztosan javítani és finomítani fog még ezen a kampánytípuson, hogy a lehető legjobb eredményeket érhessük el vele a fiókunkban.

Ha még nem próbáltad ki a Performance Max kampányt javasoljuk, hogy tegyél vele egy próbát, a tapasztalataidat pedig írd meg nekünk kommentben. Minden közösségi média megosztás arra bátorít, hogy még több hasonló cikket írjak- és hálásan köszönöm a megosztásokat előre is!

Update 2022 Október

Ha időközben automatikusan átkonvertálta a rendszer a Performance Max kampányodat, akkor a következőket ajánljuk:

Audience signal kidolgozása

  • Célzás beállítása
  • Remarketing alapú célzás hozzáadása
  • Érdeklődési kategóriák hozzáadása
  • Demográfiai szegmentálás – ha szükséges

Minél több asset felhasználása a hirdetéshez

  • Használjunk minél több címsort és leíró sort
  • Használjunk minél több négyzetes és téglalap alapú kreatívot (1200×628 + 1080×1080)
  • Ha van lehetőségünk adjunk hozzá videós kreatívot is
  • Állítsuk be a bővítményeket is. Hívás, sitelink, callout.

Új vs átkonvertált kampányok

Jobban teljesítenek az újonnan létrehozott Performance Max kampányok, mint azok, amelyeket automatikusan átkonvertált a rendszer. Ez abból fakad, amit már fentebb is írtunk – egy átkonvertált kampány nem dolgozik elég assettel, illetve az audience signalok sincsenek beállítva. Ezek nélkül pedig természetesen a PMax kampány rosszabbul fog teljesíteni, mint egy olyan, ahol be vannak állítva.

Smart Shopping vs Performance Max

Az első tapasztalataink nagyon vegyesek, sok helyen továbbra is jól teljesítenek a katalógus alapú kampányok, azonban bizonyos szegmensekben szemmel látható visszaesést tapasztaltunk. Azt figyeltük meg, hogy azokban a fiókokban, ahol napi szinten több százezer forint a napi költése a régi Shopping új Pmax kampányoknak, ott a megtérülések visszaestek.

Az egyik ügyfelünk estében 2022. augusztusában egymással nem párhuzamosan futtattunk Smart Shopping és Performance Max teszteket, az eredmények a kövezőek:

Smart Shopping

Konverziók száma: 280

Konverziós arány: 2.19%

Konverziós költség: 3564 Ft

ROAS: 3.33x

Performance max

Konverziók száma: 392

Konverziós arány: 1.21%

Konverziós költség: 2547 Ft

ROAS: 6.17x

Egyértelműen látszik, hogy a Smart Shopping kampány majdnem fele annyi kattintásból hozott egy vásárlást és a kampány megtérülési számai is majdnem dupla annyi, mint a PMax kampánynak. Ez egy havi 5-10 millió Ft-os költés mellett nem elhanyagolható.

Október

Az októberi eredmények már másabb képet mutatnak: még mindig nem hozza a Pmax kampány azt a teljesítményt, mint a Smart Shopping, de a megtérülés már 4,5-5x körüli, ami azt jelzi, hogy hosszútávon kezd kiegyenlítődni a helyzet.

Konklúzió

Amikor anno a Google bevezette a Shopping kampányokat, akkor is félve kísérleteztek a PPC managerek vele – az első hónapokban még a kereső kampányok sokkal jobb eredményeket hoztak, majd idővel a Shopping kampány átvette a gyeplőt és sokkal jobb eredményeket hozott.

A Performance Max kampány esetében is hasonló lehet a helyzet – mivel sokkal nagyobb inventory-val dolgozik, mint a Smart Shopping kampány, ezért sok adatra van szüksége a rendszernek, hogy az algoritmus hatékonyan/abban működjön. Tehát az a feltételezésünk, hogy minél több idő telik el annál jobb eredményeket fog hozni egy az új kampánytípus. 

1200 628 Haaz Róbert
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...