A Facebook hirdetési rendszere évről évre változik, nincs is ezen semmi meglepő. A különböző hirdetési rendszereknek – amely alól a Facebook sem kivétel – megállás nélkül innoválniuk, illetve alkalmazkodniuk kell, hogy lépést tudjanak tartani a marketing fejlődésével, így évről évre változnak a Facebook hirdetési trendek is.
Ilyenkor hirdetőknek és marketing szakembereknek az a legfőbb dolguk, hogy megpróbáljanaknak tisztán látni a változások, fejlesztések tengerében és el tudják dönteni, hogy melyik ügyfélnél melyik hullámot lovagolják meg.
Ezzel együtt fontos kiszúrni azt is, hogy melyek azok a változtatások, amelyek kevésbé vannak hatással a vállalkozásunkra. Sajnos ez vállalkozásonként eltérő, így résen kell lenni, milyen irányba kormányozzuk vállalkozásunk hajóját a hirdetések terén.
Nézzük is meg, hogy jelenleg mik a legfontosabb Facebook hirdetési trendek a Facebook háza táján:
1. Hirdetési költségek emelkedése
A Facebook hirdetések ára folyamatosan növekszik, és ehhez jó ha hozzászokunk, hiszen a Facebook hirdetési trendek abba az irányba mutatnak, hogy évről évre magasabbak lesznek a kattintási költségek.
A Statista felmérései szerint 2016-2020-ig kedve szinte folyamatosan évente 1 millióval nőtt az aktív hirdetők száma:
Még több statisztika: Statista
Ha ebből a statisztikából indulunk ki, akkor ma már bőven 12 millió AKTÍV hirdető van jelen a platformon -ha belegondolunk már önmagában ez is megmagyarázza az árak emelkedését.
De ássunk mélyebben a témába, mitől is növekszik évről évre a Facebook hirdetéseink ára?
- Az egész visszavezethető a kereslet kínálat törvényére. Minél több hirdető jelenik meg a Facebook rendszerében, annál magasabb lesz a kattintási költség, azaz a CPC. Azonban ez lehetőségeket is tartogat magában: a kereslet sokszor időszakos pl. nyáron sokkal kevesebb hirdető van jelen, ellenben a Black Friday időszakban vagy Karácsonyi időszakban óriási a verseny. (de pl. 2022-ben itthon az április előtti hónapokban is sokkal magasabb lesz a CPC a megszokottnál)
- A Facebook hirdetések az utóbbi időben teljes mértékben elfogadottak és általánosak lettek. Gondolj csak bele, napi szinten mennyi magyar vállalkozás hirdetésével találkozol a Facebook-ot használva…
- Az előző ponttal összefüggésbe hozható ez a tényező, miszerint – A Google Ads-el ellentétben – a belépési küszöb sokkal alacsonyabb. Értsd úgy, hogy sokkal egyszerűbb egy posztot boostolni, mint egy jól működő Google kampánystruktúrát felhúzni – ezért a pandémia során tapasztalt Facebook hirdetési trendek legjellemzőbbike, hogy nagy számban megjelentek a havi 20-30 ezer Ft-ot hirdetők. Proftábilisan a legritkában tudnak hosszabb távon hirdetni, de az árakat attól még felnyomják.
- A pandémia hatására rengeteg cég erősítette meg az online jelenlétét, aminek az egyik fő pillére a Facebook – amin érdemi tartalom híján csak fizetett hirdetésekkel tudják megszerezni a látogatók figyelmét.
Pro tipp
A Facebook hirdetések ára szoros összefüggésben van a hirdetések megjelenésének gyakoriságával. A hirdetési rendszerben erre van is egy dedikált mutató, amit frekvenciának vagy gyakoriságnak hívunk.
Egy hirdetés esetében a Facebook rendszere a beállított célközönség tagjainak kezdi el először megjeleníteni a hirdetéseket. Bizonyos idő elteltével viszont kifullad a potenciális kattintók száma a célcsoporton belül, ezért a rendszer elkezdi újra és újra ugyanazon felhasználóknak mutatni a hirdetésünket. Ezzel nincs is gond – egy bizonyos pontig -, de minél többször találkozik egy felhasználó ugyanazon hirdetéssel, annál kisebb a valószínűsége annak, hogy rá is kattint. Ezt szoktuk konyhanyelven úgy nevezni, hogy “elfáradt a célközönség, vagy a kreatív.
Viszont, ha csökken a kattintások száma az adott célcsoporton belül, akkor a rendszer szépen lassan emelni kezdi az kattintási költségeket. Ezért azt ajánljuk, hogy mindig figyeljük a gyakoriság mutatót és fríssítsünk a hirdetésen, ha azt látod, hogy hirtelen növekedni kezd.
2. Videó – a formátum, ami tarol
Nem győzzük eléggé hangsúlyozni a legújabb Facebook hirdetési trendek között a videós formátum hatékonyságát! Az 7Digits által is használt riportolási eszköz, a Databox kutatása szerint a videós formátum több ízben is megverte a többi formátumot:
Ebben a cikkben körbejártuk a videó marketing kapcsán felmerülő kérdéseket, de nézzük meg, miért is tarolnak a videós hirdetések a Faebook-on:
- A felhasználók figyelmi ablakja relatív rövid, ezért vizuálisan gyorsabban át lehet adni az információkat mozgóképes tartalommal, mint egy statikus képpel
- A videós tartalom alapvetően sokkal figyelemfelkeltőbb, mint egy képes hirdetés. A Databox kutatása szerint:
- 2x nagyobb valószínűséggel érkezik kattintás videóból, mint képből
- átlagosan 2-3%-al nagyobb a kattintási aránya, mint a képeknek és
- nem utolsó sorban 20-30%-al nagyobb a valószínűsége a konverziónak
Ha belevágnál a videós tartalmak alkalmazásába, összeszedtünk pár tanácsot a videós Facebook hirdetési trendek kapcsán:
- Legyen egyszerű a tartalom, ne bonyolítsd túl
- A videók 85%-át hang nélkül nézik a felhasználók, így mindenképp készíts feliratot, amennyiben a képi mondanivaló nem állja meg a helyét szöveg nélkül
- A videós formátum jellemzően a marketing tölcsér tetején működik jól, így ezt célozd meg
- Videó megtekintés alapján célozd vissza azokat a felhasználókat, akik interakcióba léptek a tartalommal
3. A Facebook hirdetési trendek kreatív oldala
Az elmúlt években szinte mindenki – köztük mi is – a hirdetések technikai megoldásaiból próbálta kihozni a legtöbbet. Szinte minden szakmai cikkben ezekről a megoldásokról olvashatunk – konverzióra történő optimalizálás, kampány strukturálás, célcsoport szegmentálás, elhelyezés kiválasztás stb.
Nem állítjuk azt, hogy ezek a tényezők nem fontosak, csupán úgy érezzük, mintha időközben megfeledkeztünk volna a kreatívok szerepéről. Jelentjük, ennek vége; 2022-ben kiemelten fontos lesz, hogy mennyi energiát fektetünk a kreatívok elkészítésébe.
Ennek az árát pedig az időnkkel fogjuk megfizetni:
- Célcsoport kutatásokkal
- Buyer personák felállításával
- Grafikai teszteléssel
- Színek tesztelésével
- Több szöveg szimultán tesztelésével (multi variant testing)
- Videós anyagok készítésével
Saját tapasztalatunk
A legfrissebb Facebook hirdetési trendek alapján az elmúlt hónapokban több hirdetési fiókban próbáltuk ki a következőt: Azonos célzás és hirdetési beállítások mellett teszteltünk 3-4 kreatívot azonos büdzsével, időben eltolva.
Egyes kreatívok konverziós aránya között akár 6x-os eltérést figyeltünk meg!
A magyar piacon az átlagos konverziós arány 1%, persze ez iparáganként lehet sokkal magasabb és sokkal alacsonyabb is. De képzeld el, hogy egy kreatív megváltoztatásával 6x annyian veszik fel veled a kapcsolatot/vásárolnak. Megéri az extra időt, nem igaz?
4. Mesterséges intelligencia és automatizmusok mindenhol
Az utóbbi időben a Meta cégnévre váltással párhuzamosan az új Facebook hirdetési trendek közül is magasan kiemelkedik az AI (vagy magyarul MI), azaz Mesterséges Intelligencia. Nyugalom, nem fogja átvenni a hirdetési rendszerünk felett az uralmat a mesterséges intelligencia, de megfelelő kezekben ezek a megoldások aranyat érhetnek.
Nézzük meg milyen megoldások szivárogtak be az elmúlt években az új Facebook trendek mentén a hirdetési rendszerbe, amelyek meg tudják könnyíteni az életünket:
Kampány büdzsé optimalizálás (CBO)
Ezzel a megoldással a hirdetési büdzsét kampány szinten tudjuk beállítani, így a kampányban szereplő hirdetési sorozatok közötti büdzsé súlyozását az algoritmus végzi. A rendszer mindig a kiválasztott hirdetési cél szerint osztja el a hirdetési összeget a célzások között. (engagement, kattintás, videó megtekintés, konverzió)
Ezzel a megoldással sok időt spórolhatunk meg magunknak, mert így nem kell napi szinten figyelni a különböző célzások eredményeit és potméterrel petákolgatni a hirdetési büdzséket, hogy a legjobban teljesítő célzás kapja a legtöbb erőforrást.
Persze, minden megoldásnak van veszélye is: azt vettük észre (és ez is a legújabb Facebook hirdetési trendek egyike), hogy a rendszer nagyon kevés adat alapján is képes döntést hozni. Tehát akár 1000 megtekintés után eldönti, hogy melyik célzás működik a legjobban, aztán a hirdetési büdzsé 90%-át erre allokálja. Ilyenkor érdemes közbelépni…
Konverzió alapú optimalizálás
Ha a hirdetési fiókban megfelelően mérjük a konverziókat, akkor mindenképpen ajánjuk a konverziós kampánycél alkalmazását. Ilyenkor a Facebook algoritmus megkeresi azokat a felhasználókat, akik a legnagyobb eséllyel fogják végrehajtani azt a konverziót, amit beállítottunk. A Facebook algoritmusa több milliárd felhasználói interakció alapján dönt arról, hogy kiknek jeleníti meg a hirdetéseket – így jó kezekben vannak a hirdetéseink.
Mielőtt mindenki átállítja a kampánycélt konverzióra történő optimalizálásra, beszéljünk arról is, hogy a legújabb Facebook hirdetési trendek alapján mire is van szüksége a rendszernek az optimális működéshez:
- megfelelő konverziós beállításokra – ha nem megfelelő interakcióra optimalizál a rendszer, akkor ne is várjunk tőle eredményeket
- minimum 50 konverzióra az elmúlt 7 napban – ha nincs konverziós volumen, úgy nem tudja a rendszer pontosan beazonosítani azokat a felhasználói mintázatokat, ami alapján ki tudja választani, kinek jelenítse meg a hirdetéseket
Pro tipp
Pontosan az ilyen és ehhez hasonló összefüggések miatt szoktuk javasolni a 7Digits ügyfeleinek a magasabb költéseket a fizetett forgalomterelés legelején. A Facebook hőskorában erre még nem volt szükség, de a legújabb Facebook hirdetési trendek alapján ez az egyetlen mód az algoritmus betanítására. Nagyobb költés = több információ és több információ a szakavatott kezekben = eredményesebb hirdetési tevékenység.
Facebook hirdetési trendek az elhelyezés optimalizálására
Bizonyos olvasóknak meglepő lehet, de a Facebook hirdetéseket nem csak a Facebook rendszerén belül tudjuk megjeleníteni. A teljesség igényével itt látható, hogy pontosan milyen elhelyezések állnak rendelkezésünkre:
Ha a hirdetések elhelyezésére az automatikus beállítást választjuk, akkor a rendszer eldönti, hogy hol van a legnagyobb esélye a kampánycélunk teljesülésének..
Mi azt javasoljuk, hogy időnként érdemes megnézni egy elhelyezés szerinti riportot, ahol a rendszer megmutatja, hogy a különböző elhelyezéseken hogyan teljesítenek a hirdetések. Ebből tisztán lehet látni, hogy melyik működik a mi piacunkra és melyik nem.
Pro tipp
Mi általában az Audience network-öt ki szoktuk venni az elhelyezések közül, hiszen itt rendszerint nem szoktunk konverziót realizálni – ez az elhelyezés teljesen más marketing taktikára való.
Dinamikus hirdetés optimalizálás
Ha ezt a beállítást használod, akkor a mesterséges inteligencia a célcsoportodnak testreszabottan fogja megjeleníteni a hirdetésedet az alapján, hogy ő éppen milyen hirdetési típust/kreatívot szeret.
Ezzel együtt több szöveget is meg lehet adni a rendszernek, így a hirdetésed abban a kép/videó és szöveg kombinációban fog megjelenni, ami a legújabb Facebook hirdetési trendek figyelembevételével a leghatékonyabb.
Fontos arra figyelni, hogy úgy adjuk meg az inputokat a rendszernek, hogy azok különböző kombinációkban is működőképesek legyenek. Ebben az esetben persze elveszítjük a kontrollt a kreatív felett; a rendszer kénye kedve szerint fogja megjeleníteni a hirdetésünket, de a nap végén úgyis a megtérülés számít, nem a kontroll.
5. First party data
Az előző pontban kifejtettük, hogy milyen fontos szerepe van hirdetési szempontból a mesterséges intelligenciának és az automatizmusoknak. Azonban ezek hátterében mindig az adat áll, hiszen ebből táplálkozik az algoritmus. A felhasználói adatvédelem miatt 2022-ben azonban földindulás-szerű változásokat helyezett kilátásba a Facebook és a Google is.
A fejlett hirdetési funkciók használatához meglehetősen sok adatra van szüksége a Facebook-nak, amit eddig szépen csendben el is tárolt a felhasználókról. A legújabb Facebook hirdetési trendek alapján azonban az Apple 14.5-ös operációs rendszere kapott egy olyan változtatást, ami lehetővé teszi az adatok áramlásának letiltását a felhasználók által.
Ez a gyakorlatban azt fogja jelenteni, hogy a Facebook-hoz egyre kevesebb adat fog beérkezni, de a hirdetési inventory nem változik, így a hirdetések relevanciája egyre kisebb lesz. Cserébe a hirdetők egyre drágább árakkal fognak szembenézni – amit a valóság szépen igazol is a fentiek értelmében.
A legújabb Facebook hirdetési trendek alapján pont ezért érdemes előre menekülni és minél több úgynevezett first party adatot gyűjteni. Ezek azok az adatok, amiket a felhasználók adnak meg és hozzájárulnak, hogy használjuk őket. Tehát minden regisztrációhoz kötött marketing tevékenység tulajdonképpen first party adatot gyűjt.
Milyen módszerekkel lehet first party adatot gyűjteni leghatékonyabban?
- Hírlevél feliratkozás
- Webinar részvétel
- Ingyenesen letölthető tartalmak
- Lead generáló űrlapok
Ezeket az adatokat természetesen fel lehet tölteni a Facebook rendszerébe és ha az adott felhasználót be tudja azonosítani a rendszer, akkor meg is lehet célozni. Ezzel együtt érdemes hasonmás közönséget csinálni ezekből az adatbázisokból hiszen így egy pár ezres listából több 100 ezres célközönséget tudunk létrehozni, akik karakterisztikájukban hasonlítanak a célcsoportunkhoz. Facebook hirdetési trendek ide. vagy oda, ez a taktika még mindig az online B2B marketing forgalomterelési módszertanának az egyik legalapvetőbb módszere.
2022-ben kiemelten fontos szerepe lesz az adatbázisoknak – ha még nem fektettél energiát ebbe, akkor kezdj neki a tervezésnek nagyon gyorsan, különben 2023-ra könnyen ledolgozhatatlan hátrányban találhatod magadat
Ezek a legfrissebb Facebook hirdetési trendek – véleményem szerint izgalmas 2022-es év elé nézünk, ahol kiemelten fontos szerepe lesz a tervezésnek és a minőségi kreatívoknak, illetve a mesterséges intelligenciának.
Kommentekre, kérdésekre örömmel válaszolok és kigyűjtöm ide a cikk alá a legjobbakat. Ha megnyomod a megosztás gombot, azt pedig hálásan megköszönöm!
FAQ – Ami felmerülhetett benned a cikk olvasása közben
- 182Megosztás
- 176Facebook
- 1LinkedIn
- 4Facebook Messenger
- 1WhatsApp