Facebook Hirdetés Célzása Egy Mesterlövész Pontosságával – 1. rész

Facebook Hirdetés Célzása Egy Mesterlövész Pontosságával – 1. rész

1024 536 Farkas Zsolt

A Facebook kampánycélokról és az engagement növelésről már volt szó, de most egy olyan szeletébe ássuk bele magunkat a Facebook hirdetés tudományának, mely az egésznek a lelke. A Facebook mesterlövész tanfolyam első részében arról olvashatsz, hogy hogyan történik egy Facebook hirdetés célzása retargeting, valamint direkt célzási technikákkal.

Facebook hirdetés alapok

Aki Facebook marketingre adja a fejét, vagy erre keres embert, azok nagy átlagban a tartalom menedzselését értik ez alatt az első időkben. Az amúgy igencsak szegényes organikus elérési arányt felpörgetik némi zsetonnal, mely a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kínkeservek árán megszerzett lájkolóknak csak súlyos forintok árán tudunk újra és újra kommunikálni posztjainkkal. Mert hát “a Facebook is pénzből él”, ahogy ezt egy kedves FB-nál dolgozó ismerősöm mondta szarkasztikusan, amikor kiderült, hogy kb. 100 lájk felett nem igen tudsz meghívni ismerősöket manuálisan, hogy lájkolják az oldaladat, mert a Facebook (hivatalosan meg nem erősített információk alapján) lekorlátoz. Vagyis ott ahol ezt meg tudnád tenni, csak pörög a homokóra – persze nem hivatalosan.

A legegyszerűbb hirdetési forma, a post boost során a FB oldalad felületén tudsz célozni alap érdeklődési körökre, demográfiai és geográfiai adatokra, valamint a lájkolók ismerőseire. Aki jártas az Ads Manager-ben, az tudja, hogy ez mind szép és jó, de közel nincs ahhoz, amit a hirdetéskezelőben, vagy a Power Editorban tudunk produkálni.

PRO tipp: A Power Editornak akkor van értelme, ha pl. sok hirdetésen akarsz valamit megváltoztatni. Tehát ha mondjuk a “Learn more” gombot ki akarod cserélni “Shop now”-ra, akkor ahelyett, hogy az összes hirdetésedet egyesével szerkesztenéd, használd ezt és itt egyszerre tudod kijelölni és egyben módosítani a gomb cserét.

Retargeting Facebook hirdetés

PRO infó: Mielőtt valaki azt gondolná, hogy félreolvasta, nem, nem remarketinget akartam írni, mivel az különbözik a retargeting kifejezéstől. Kevesen tudják, de 2010 nyarán vezette be a Google a “remarketing” kifejezést a Google Display Network-ön való retargeting elnevezésére. Tehát a retargeting a szemlélet, amit akár használhatsz Facebookon is, viszont a remarketinget eredetileg a Google GDN kampányokra értjük, melyek olyan usereket céloznak, akik már jártak az oldalunkon. Erről szól egy elég részletes cikk a MOZ blogján.

Nézzünk pár példát az engagement alapú retargeting célzásokra. Ezt a közönségek menüpontban éred el, a “custom audience” kiválasztásánál legalul. (Nem magyarul használom az Ads Managert, nézzétek el nekem, plíz.) 

facebook hirdetés célzása remarketinggel

(Az engagement alapú retargeting kiválasztása.)

Egy engagement alapú facebook hirdetés célzása során 4 féle megoldást tudsz alkalmazni attól függően, hogy korábban milyen kampányaid futottak. Lehetőséged van videós hirdetés, “lead” hirdetés, canvas és a FB oldalon történő aktivitás alapján visszacélozni a mit sem sejtő felhasználókra.

facebook hirdetés célzása retargeting révén - második kép

(Az engagement alapú retargeting lehetőségek kiválasztása.)

A cikknek nem az a célja, hogy leírja az egyes lehetőségeket hogyan és miképp kell beállítani, mert arra magadtól is rá fogsz jönni, ha kellő szorgalommal huzogatod a kis “i” ikonokra az egeredet a Facebook dashboard-on. Sokkal fontosabb ennél az összefüggések megértése:

Ahhoz, hogy engagement alapon tudj hirdetni felhasználókra, korábban már hirdetned kellett a fent látott hirdetéstípusok egyikével. A lényeg, hogy itt azokat tervezed újra megszólítani, akik ugyan nem siklottak teljesen át a hirdetésed felett, de nem is hajtották cégre azt, amit te szerettél volna. (Pl. a lead hirdetésnél a feliratkozást, a canvas hirdetésnél pedig a tovább kattintást.)

Facebook hirdetés célzása – Példa

Tételezzük fel, hogy volt már egy weboldal kattintásra optimalizált kampányod, melynek hatására 1000 felhasználót a weboldaladra tudtál csábítani, de ott csupán 100 adta meg az email címét. 10%-os konverziós arány még nem a világ vége, de azért kibírjuk ünneplés nélkül is. A kérdés, hogy a maradék 900 emberből hogyan lehetne minél nagyobb arányban kiimádkozni az elérhetőségét és utána egy konzisztens módon összerakott automatizált email kampánnyal békében megpuhítani annyira, hogy végül pénzt is hozzon az egész hajcihő a konyhára.

Az első amit én tennék, hogy erre a 900 emberre retargeting hirdetést állítanék be canvas típusú facebook hirdetéssel. Mégpedig azért, mert úgy látszik, elsőre a landing oldaladon nem sikerült kellően meggyőzni őket. Operatívan tehát visszacélzol a remarketing listára, melyből kizárod a már konvertálók email cím listáját.

Azért canvas hirdetést használunk, mert ez egyfajta mini landing oldalként funkcionál, melybe bármilyen sorrendben tehetünk be képet, videót, szöveget és gombokat. Tehát építesz egy landinget, csak a lehetőségeid korlátosabbak, mint mondjuk egy wordpress, vagy Unbounce oldalnál – ugyanakkor infód már van, és sokkal gyorsabban is megvagy vele.

PRO tipp: Ilyenkor más struktúrával és értékajánlattal érdemes próbálkoznod, mint korábban. Ne ugyanazzal az üzenettel találkozzon a felhasználó!

A canvasnak a nagy hátránya, hogy itt a látogató nem tudja megadni az email címét, így megint ki kell navigálni egy külső oldalra.  De legalább már másodszor sikerült odaterelni – hátha ezúttal beadja a derekát. Ilyenkor én csupán egy sima kontakt form oldalt javaslok, ahol 1 dolgot tud csinálni, megadni az elérhetőségét és pont. Feltehetőleg itt egy újabb adag elérhetőséget tudunk gyűjteni, persze nem mindenkiét…

Még egy csavar

Utolsó csavarként ugyancsak engagement alapú célzással próbálkoznék, de ez esetben a canvas hirdetésünkkel interakcióba lépő usereket céloznám, akik nem mentek tovább a kontakt formra. Eszközül pedig egy “lead” hirdetést hívnék segítségül. Vagyis Facebookon belül próbálnám meg elkérni az elérhetőségüket. Azt biztosan tudjuk már róluk, hogy legalább kétszer találkoztak az üzeneteinkkel, így tudják miről van szó. Most én egy egyedi ajánlattal próbálkoznék, mely lehet százalékos kedvezmény, ajándék, vagy egy speciális deal. A lényeg, hogy más legyen, mint a korábban látott üzenet és vessünk be valami motivációs faktort. Itt már nem kell magyarázni, hogy kik vagyunk, csupán a lead kártya egyik felén leírni a neki szóló egyedi ajánlatunkat, a másik felén meg bezsebelni az elérhetőségüket.

Ha valaki ezután sem törik meg, azt hagyni kell, menjen Isten hírével, örökre elveszítve a lehetőséget, hogy termékünk/szolgáltatásunk segítségével egy teljesebb, boldogabb és tartalmasabb életet éljen.

Facebook hirdetés célzása direkt módon

Bevallom férfiasan, hogy én inkább a direkt célzásokban lelem az örömömet, mivel tavaly sikerült kiügyeskednem a Facebooknál, hogy olyan – külső statisztikai szolgáltató cégek által nyújtott – érdeklődési és viselkedési adatok alapján tudjak célozni innen kishazánkból, amikre egyébként csak az amcsi marketingesek képesek.

De aggodalomra semmi ok, a fent említett adatok hiányában is lehet lézerpontossággal célozni itthon. Lássunk erre néhány példát.

1. Facebook hirdetés célzása banki dolgozókra

Pontosan rá lehet szűrni azokra a Facebook hirdetéskezelőjében, akik valamely bankot adták meg, mint munkahely. Gyakorlatilag annyi a dolgod, hogy egyesével beviszed azoknak a bankoknak a nevét, melyek alkalmazottaira szeretnél célzottan hirdetni. Tegyük fel, hogy hátkímélő ülőpárnát árulsz és tudod, hogy szegény alkalmazottak egész nap ülő munkát végeznek, így abban reménykedsz, hogy hasznos lesz a terméked és dőlni fog a lé.

facebook hirdetés célzása demográfiai adatok alapján - screenshot (A demográfia kategóriában a “work” és az “employers” alatt megadhatod a bankok neveit.)

PRO tipp: Mindenképpen tesztelj több kreatívot. Példának okáért válassz ki 3 jó képet, 2 szöveget és 2 főcímet, mixeld őket össze és teszteld le mind a 12 db. hirdetést a célcsoporton. Várj legalább 500 elérésig hirdetésenként, ugyanis akkor írja ki a Facebook a relevancia értéket. Ha 5 alatti, akkor porszem van a gépezetben, vagyis nem elég relevánsak a hirdetéseid a célcsoportnak.

2. Facebook hirdetés célzása német turistákra Magyarországon

Ha olyan embereket szeretnél célozni, akik nem itt élnek, de jelenleg itt tartózkodnak, akkor két alapvető beállítást kell végrehajtanod. Egyrészt be kell állítani a nyelvet, amit beszélnek, másrészt pedig olyan emberekre kell célozni, akik legalább 200 km-rrel odébb jelölték meg az állandó lakcímüket és csak átmenetileg vannak Mo-on.

facebook hirdetés célzása direkt célzás révén

(A lokáció választásnál a ” People traveling in this location” opciót kell választanod a 4 opció közül.)

3. Friss házasok Budapesten

Ez azért egy izgalmas célcsoport, mivel egy házasság után számos ponton változás áll be 2 ember életében. Ez új élethelyzeteket, új viselkedési formákat és új használati eszközöket jelent a legtöbb esetben. És mit jelent ez egy leleményes marketinges számára? Lehetőséget. Mivel ezek az új dolgok feltehetőleg nem kevés költéssel is fognak párosulni. Vagyis ez a célcsoport érdekes lehet a költöztető cégeknek (új otthon), a bankoknak (nagyobb lakás hitelből), a biztosítóknak (új életbiztosítások) és még számos iparágban dolgozó cégnek. És a jóhír, hogy manapság egyre többen állítják át a státuszukat a Facebookon pillanatnyi kapcsolati állapotuk alapján, melyet a Facebook szorgosan figyel és nekünk, digitális mesterlövészeknek elad adat formájában – ettől lehet a Facebook hirdetés célzása pontos a mi kezünkben.

facebook hirdetés célzása direkt célzás révén - life event screenshot

(Ezt a célzást a “Life events” kategóriában találod, melyben pl. a friss jegyesekre is tudsz célozni.)

Ezek az életesemények tehát számos lehetőséggel kecsegtetnek nekünk, csak tudni kell őket jól használni. Nézzünk még további szűrési feltételeket a célzás pontosításához, mivel önmagában, ha valaki friss házas, nem jelenti azt, hogy érdekli bármi, amit az orra alá dugsz.

További szűkítési lehetőség

Szűkítsük tovább a célcsoportot egy még speciálisabb szegmensre, a várandós kismamákra. Tudjuk jól, hogy a várandós anyukák sok pénzt kifizetnek azért, hogy minden rendben legyen a gyerek körül és egészséges legyen a születésnél. Ilyenkor eljárnak kismama tornára, rendszeres kontroll vizsgálatokra és elkezdik feltölteni a kisbaba leendő ruhatárát és játék készleteit. Mindjárt találtunk 3-4 olyan termék-és szolgáltatáskategóriát, melyekre tudnánk hirdetést feladni.

facebook hirdetés célzása direkt célzás révén

(A friss házasokat tovább szűkítjük olyan érdeklődési körökkel, melyek a legjellemzőbbek a várandós anyukáknál.)

És mi van, ha például egy baba kiegészítőket gyártó cég még tovább szeretné szegmentálni a célcsoportot? Akkor érdemes tematikus termékeket kínálni és a tematika tartalmát még betenni szűkítésként a facebook hirdetés beállításánál.

facebook célzások - direkt célzás 5

(Ebben a célcsoportban olyan 24 és 50 közötti házas nők vannak, akik feltehetőleg várandósak és szeretik Tibi atyát.)

Ha tehát Tibi atyás cumisüveget szeretnél eladni a Facebookon, akkor én így próbálkoznék első körben. Mivel a célcsoport elég kicsi, ezért hamar el fogod érni a teljes sokaságot viszonylag kevés pénzből, utána pedig lehet törni a fejedet, hogy milyen retargeting megoldásokkal tudod a hölgyeket vásárlásra késztetni.

Összegzés

A Facebook rengeteg opciót kínál nekünk a megfelelő célcsoport megtalálásában és a pénzünk hatékony elköltésében. A kérdés csupán az, hogy van e türelmünk, időnk és főleg pénzünk ezeknek a megtalálására és folyamatos optimalizálására. És mindezt addig, amíg ki nem tudunk építeni magunknak egy olyan automata pénzcsináló gépezetet, melybe beöntünk X-et és pár nap múlva kidob nekünk 10x-et. A 7 Digits-nél mi ezt fejlesztjük folyamatosan mind ügyfeleinknél, mind pedig saját magunk számára. Egy facebook hirdetés célzása azonban még ennél is lehet pontosabb; ígérem a második rész csak erről szól majd! 🙂

Érdekel a véleményed:

A Marketing Magasiskolája

Heti egy mail, csak az online marketing és az üzleti pszichológia legújabb fogásai.

Contact Us

We'll send you newsletters with news, tips & tricks. No spams here.

    Oszd meg valakivel, akinek jól jöhet:

    RAVASZ TRÜKKÖK HETENTE
    Az online marketing és a befolyásolás pszichológiájának legújabb technikái heti egy emailben.
    Az adataidat SOHA nem adjuk át harmadik félnek, mert az Ördögtől való dolog lenne!
    A LEGFRISSEBB GROWTH HACKING TRÜKKÖK A POSTLÁDÁDBA HETENTE EGYSZER - HOGY NE MARADJ LE A VERSENYTÁRSAK MÖGÖTT!
    RAVASZ TRÜKKÖK HETENTE
    Az online marketing és a befolyásolás pszichológiájának legújabb technikái heti egy emailben.
    Az adataidat SOHA nem adjuk át harmadik félnek, mert az Ördögtől való dolog lenne!
    RAVASZ TRÜKKÖK HETENTE
    Az online marketing és a befolyásolás pszichológiájának legújabb technikái heti egy emailben.
    Az adataidat SOHA nem adjuk át harmadik félnek, mert az Ördögtől való dolog lenne!
    Munkanapokon 9.00 és 18.00 óra között elérsz bennünket az alábbi telefonszámon:
    jobs@7digits.net