Facebook Ecommerce – Kerüld El A Legnagyobb Bakikat

Facebook Ecommerce – Kerüld El A Legnagyobb Bakikat

Minden évben ősszel és télen hevesen dörzsölheti tenyerét a Facebook. Hiszen egyre többen szállnak versenybe a felhasználók figyelméért (no meg persze vásárlóerejéért) a Black Friday, a Cyber Monday illetve a karácsony közeledtével. Izzanak a Facebook ecommerce kampányok, mindenki serényen dolgozik a legtökéletesebb és legtöbb vevőt csalogató hirdetések megkomponálásán.

De a várt eredmény nem jön.

Pont abban az időszakban, amikor megdrágulnak a megjelenések a nagy verseny következtében, sok hirdető hibát hibára kezd halmozni. Ennek apropóján most összeszedtem a leggyakoribb Facebook ecommerce hibákat arra az esetre, ha nem csak a jövő évi Black Friday-ból szeretnél profitálni, hanem már a 2019-esből is… Mielőtt azonban kiveséznénk a Facebook ecommerce bakikat, fontos, hogy tisztán lássuk azt a folyamatot, ami minden webshop-üzemeltető alfája és omegája.

Hölgyek, urak, íme a konverziós funnel:

Facebook ecommerce konverziós funnel

facebook ecommerce
Facebook Ecommerce Konverziós Funnel

Vegyük sorra a Facebook ecommerce funnel lépéseit.

Első lépésként elkezdjük terelni a hideg forgalmat a webshopra. Minél relevánsabb a célzás, annál kisebb lemorzsolódási aránnyal számolhatunk a funnel elején, ugyanakkor annál kisebb közönségeknek fog futni a hirdetésünk. Érdemes kellő mérlegeléssel beállítani ezt, mert ha már a TOFU (top of the funnel) fázisban sincs kellő mennyiségű felhasználó, akkor később a remarketing szakaszban nem fogunk tudni megfelelő méretű közönséggel továbbhaladni, ugyanakkor ha túl sok irreleváns szempárra költjük el a hirdetési büdzsét, annak nem lesz pozitív hozamú vége.

💡 Pro Tipp: hideg célzásnál az érdeklődési kategóriák megadásakor ne csak a termékedből indulj ki, hanem azt is gondold át, hogy milyen életszínvonalon élő felhasználókat szeretnél elérni. Facebook ecommerce kampányod során erre is reflektálj a magatartási és érdeklődési körök megadásánál (pl. luxusmárkák iránti érdeklődés, gyakori külföldi utazások, életesemények figyelembevétele).

Miután elkezdik a userek böngészni a különböző termékeket, két opció van:

  • A terméked valóban hiánypótló, a legjobbnak minősül a versenytársakhoz képest, és a webshopod is másodpercmorzsák alatt vezeti végig a felhasználókat a különböző oldalakon. Így nem marad kérdés a célcsoport tagjaiban, gyorsan kosárba is pattintják a kiválasztott terméket és már hanyatt-homlok kattintanak is a checkout-ra. Majd megnyomják a bűvös gombot: Megrendelés/Vásárlás. (Ez itt a jól megérdemelt vállveregetés helye. 😉)
facebook ecommerce
Átlagos fogyasztói reakció a sikeres tranzakció után.
  • A másik eset, ha kicsit jobban kéreti magát a user, ne adj’ isten, árérzékeny. Így még ha kosárba is teszi a termékedet, meggondolja magát, a kurzorral a csúnya, gonosz ✖️ ikon felé veszi az irányt és elhagyja a „kosár” oldalt – nincs ugyanis annál kielégítőbb az emberi agy számára, ha halogathat egy döntést…

Nézzünk meg néhány lehetséges okot, hogy miért nem vásárolt a látogatód, aztán mutatom, hogy hogyan lehet ezeket az okokat kezelni:

  • Nem volt kellően kecsegtető és meggyőző a termékkommunikáció
  • Van jobb alternatíva a piacon (NEM ár-alternatívára, azaz nem előnyösebb árra kell gondolni!)
  • Elrontottad az árazást – az ár és az érték kontextusa nem sikerült jól
  • Magas a szállítás, utánvét díja
  • Lassú volt a webshop betöltési ideje
  • Nem volt reszponzív az oldal
  • Marketingpszichológiai UX hibák vannak az oldalon
  • Nem volt biztonságos az online fizetési rendszer

Próbálj kritikusan, elfogultság nélkül tekinteni a webshopodra és arra a felhasználói élményre, amit nyújtasz a vevőidnek. Majd mérd fel, hogy mi a legesélyesebb magyarázat a nagy lemorzsolódásra. 🧐

Nyomozás felsőfokon

Ha még biztosabbra szeretnél menni, akkor érdemes bekötni az oldalba a Hotjart. Így képet kapsz arról, mit néznek meg pontosan a userek. A screen recordinggal ugyanis ki tudod elemezni a webshopon belüli viselkedésüket. Gyakori hiba például, hogy a webshop tulajdonosok minden információt az oldalra zsúfolnak, és mivel a látogató vásárolni jött, nem pedig Gyűrűk Ura hosszúságú eposzokat olvasgatni, inkább megteszi ezt máshol.

Ha elkezdesz belemélyedni a Google Analytics számaiba, akkor pillanatok alatt rá fogsz jönni, hogy melyik oldalon milyen bounce rate-tel dolgozol, mennyi idő volt átlagosan egy munkamenet, illetve melyek voltak a tipikus kilépő oldalak. Ha ezeket az információkat összegyúrod, biztosan szimatot fogsz és meg fogod találni a hibát a folyamatban. Keresd a kiugró értékeket és indulj el azok mentén…

Na, de visszatérve a funnelre, a kosárelhagyásnál még nem kell feladni és elengedni a felhasználókat. Egyrészt lehet optimalizálni a checkout oldalt, másrészt izzítani kell a remarketing listákat. Vissza kell célozni a Facebook ecommerce hirdetésekkel azokra, akik ugyan kosárba tették a terméket, de nem vásároltak. Ilyenkor érdemes nekik valami újat mutatni, és nem ugyanarra a termékoldalra visszavinni őket, mert az emberi viselkedés elég konzisztens: ugyanarra az ajánlatra másodszor is nemet fog mondani. Ha azonban készítesz ennek a közönségnek egy olyan landing page-t, amely valamilyen kecsegtető ajánlattal próbálja őket meggyőzni, már sokkal jobb esélyed van a győzelemre. (Ez lehet akár árpromóció, egy ingyenes termék/ebook a vásárlás mellé, ingyenes szállítás és utánvét, stb.) Ha megfejtetted, hogy pontosan miért morzsolódtak le korábban, akkor mindenképpen erre próbálj reflektálni ezen a második landing oldalon. Így érheted el, hogy a nap végén belőlük is konverzió legyen. 💸

Alapesetben tehát ez a kiinduló folyamatunk. Természetesen ez a valóságban sok ponton eltérhet, több lépcső és még több elágazás is bekerülhet a folyamatba. De koncentráljunk most kifejezetten a Facebook ecommerce hirdetések hibáira:

Facebook ecommerce hibalista

1. Célzási hibák avagy hogyan találj minőségi közönséget

A legtöbb facebook kampány sorsa sokszor a célzás pontosságán és relevanciáján áll vagy bukik. Gyakran látok olyan ad seteket, amelyekben több millió fős, csupán demográfiai adatokra alapuló közönség lett beállítva. Ez egy kissé hanyag, vagy azt is mondhatnám, hogy nagyképű gondolkodást feltételez, hiszen eszerint mindenkinek kellhet a termékünk adott korcsoporton belül – nyilván nem így van. Az ilyen együgyű beállítással boldog-boldogtalanra költjük a pénzünket, ami csak úgy ömlik kifelé az ablakon, főleg az őszi és téli kampányidőszakban. 🤷

Ha inkább azokra fókuszálnád a büdzsédet, akiket ténylegesen érdekelhet a terméked, akkor a Facebook ecommerce kampányod során mindenképp tartsd be a következőket:

Kizárás

  • Zárd ki mindig az elmúlt időszak vásárlóit. (A termék fogyasztási gyakoriságának függvényében határozd meg, ki az, akinek most nem kell a termék, mert nemrégiben vásárolt.)

Tesztelés

  • Tesztelj több custom audience-t. Ezek ugye azok a Facebook közönségek, amelyeknél nem mi adjuk meg a különböző célzási kategóriákat, hanem az algoritmus egy közönségbe gyűjti a weboldal-látogatókat, e-mail-listáink szereplőit, a Facebook vagy Instagram oldalunk követőit stb. Ezeket kell használnunk a remarketing során!

▶️Ilyenkor érdemes továbbcizellálni ezeket a custom audience-eket. Például a website látogatókra böngészési idő alapján is tudsz szűrni. Tehát nem mindenkire célzol, hanem csak azokra, akik a legtöbb időt töltötték el a webshopodban. Ergó azokra, akiket a legjobban érdekelte a terméked. Ha azonban mondjuk termékkategóriánként más-más szegmenseknek szeretnél kommunikálni, akkor használd az oldallátogatás alapú célzást, és állítsd be, hogy csak adott oldal userei kerüljenek bele a közönségbe.

Ezek a közönségek egyrészt javítják a remarketing listáid minőségét, másrészt kiváló alapot jelentenek a hasonmás közönségek létrehozásához.

Hasonmás közönségek

Ha már itt tartunk, érdemes a Facebook ecommerce funnel elején nem csak az általad beállított, érdeklődés alapú közönséget tesztelni, hanem kísérletezz bátran lookalike közönségekkel is. Akár a fentebb említetteket is próbálhatod, de a vásárlóidból, kosárba tevőidből is nyugodtan készíthetsz hasonmás közönséget. Minél minőségibb a kiinduló közönséged, annál jobb lesz a hideg lookalike közönséged minősége is.

💡 Pro tipp: ha még tovább szeretnéd extrázni a célzásodat, akkor vond be a vásárlóid értékét is a célzásba. Tehát lifetime value alapján készíts szegmenst a legértékesebb vevőidből és használd őket szintén remarketingben. Hiszen tőlük várható a legnagyobb megtérülés. Valamint nyugodtan készíts belőlük is lookalike célcsoportot.

2. Optimalizálási hibák – figyelj a számokra!

Sokan abba a hibába esnek, hogy egyből, eszeveszetten vásárlásra akarnak optimalizálni. Ez nem mindig (udvariaskodás nélkül: szinte sosem) vezet eredményre, pláne nem hideg célzásnál.

Optimalizálás konverzióra

Kizárólag olyan konverzióra érdemes optimalizálni a Facebook ecommerce kampányokat, amelyekből már a Facebook pixel legalább 500 eventet regisztrált, és amelyek kellően gyakoriak. Tehát amiből minimum heti 50 event kerül bemérésre. Ha ez a két feltétel nem teljesül például a „vásárlás” eventre, akkor lépj egyet vissza, és optimalizálj kosárba tételre. Amint szaporodik a kosárba tételek száma, szépen emelkedni fog a vásárlásoké is, és – forgalom függvényében – rövid időn belül már át is válthatsz a vásárlás alapú optimalizációra.

Te is mindig egyből vásárlásra optimalizálsz?

Bid stratégia

A másik gyakori hiba, amikor nem hatékony a bid stratégia. Ha beállítasz egy target costot (átlagérték, amiért még megéri neked a kiválasztott konverzió), akkor a rendszer arra fog törekedni, hogy ezt az átlagértéket hozza. Lehet, hogy lenne több, jóval olcsóbb konverzió is, de azt nem fogja hozni, mert akkor nem lesz meg az általad megadott target cost.

Ezzel ellentétben ajánlom a cost capet, ami egy átlag felsőértéket jelöl. Tehát azt tudod szabályozni, hogy átlagosan mennyi lehet az a maximum CPA (Cost Per Action), amit hajlandó vagy kifizetni. Ebben az esetben nem esel el az olcsó konverzióktól, mégis szabályzod a konverziós költséged.

Ha nem tudod meghatározni, hogy neked pontosan mennyi is a reális cost caped, akkor inkább válaszd a lowest cost bid stratégiát felső határ nélkül. Így a lehető legolcsóbb konverziókat fogja neked mindig keresni a rendszer. Csak tartsd szemmel és mindig csekkold, hogy a kapott CPA még a te mércéddel is alacsony-e. 😉

Ha a megtérülés kiszámítására és a kampány megtervezésére szeretnél segítségül hívni egy jó Facebook-kalkulátort, akkor ne habozz – ingyenes és több tízezer látogatónk használta már.

3. Dinamikus remarketing hiánya és hibái – ne tartsd zárva az aranybányát!

Mind közül a legnagyobb baklövés egy webshop esetében, ha nem alkalmazza a dinamikus marketing adta lehetőségeket.

  • Dinamikus remarketing:

Ezzel a Facebook ecommerce kampánybeállítással (Catalog Sales kampány) automatikusan azokat a termékeidet tudod mutatni a remarketing közönségnek, amelyeket korábban megnéztek, vagy akár kosárba is tettek, de nem vásároltak meg.

  • Dinamikus marketing hideg célzással:

Ebben az esetben a felhasználók korábbi tevékenységeit, kereséseit vagy más oldalakon mutatott érdeklődési köreit veszi alapul az algoritmus. Ebből következteti ki, hogy a te termékportfóliód közül melyek lehetnek azok, amelyek felkelthetik a potenciális vásárló érdeklődését. Tehát itt is a termékkatalógusoddal kell dolgozni a hirdetésekben.

Ha már a termékkatalógusnál járunk, fontos megemlíteni, hogy a dinamikus kampányok sikere nagyban függ a katalógus minőségétől. Érdemes a lehető legtöbb információt felvinni a katalógusba a termékekről, ellenőrizni az előnézeti képet, valamint azt beállítani, hogy folyamatosan frissüljön a katalógus. Tehát ha valamely termék például elfogyna, nem lenne készleten, akkor azt onnantól kezdve ne mutassa a hirdetésekben.

4. Mérés – ami nélkül mit sem érnek a fenti tanácsok…

Már többször szó volt róla, de szenteljünk egy kis külön figyelmet a mérési beállításoknak is. A Facebook Pixel egy esszenciális alkotóeleme a sikeres Facebook ecommerce kampányoknak, így nagyon fontos a helyes installáció.

💡Pro tipp: Amikor csak problémára gyanakszol, használd a Facebook Pixel Helper nevű Chrome bővítményt. Segítségével ellenőrizni tudod a pixel működését, és hogy a bekötött eventek aktiválódnak-e valóban a vásárlási folyamat különböző lépcsőinél.

Érdemes paraméterezni a kosárba tétel, illetve a checkout és a vásárlás eseményeit. Így a rendszer érzékeli, hogy milyen tétel, milyen mennyiségben és milyen értékben került megvásárlásra. Enélkül nem fogjuk tudni mérni a ROAS-t (Return On Ad Spend), és végső soron a ROI-t (Return On Investment) sem.

A sikeres Facebook ecommerce titka

A Facebook ecommerce kampányok virágkorukat élik, ugyanakkor Magyarországon még mindig nagyon olcsón lehet a Facebook-on  hirdetni – így érdemes beszállni a versenybe. Ahogy láthatod, összetett gondolkodásra van szükség, hiszen sok sebből vérezhet egy ilyen funnel. De ha a fenti tanácsokat megfogadod és végiggondolod a folyamat egyes lépéseit, illetve azt, hogy mikor, kinek és mit érdemes hirdetni a konverzió reményében, akkor biztosan pozitívba fog fordulni a megtérülés mutatód. 📈

Sok kitartást, türelmet és eredményes tesztet kívánok! Ha pedig közben kérdésed adódna, ne habozz feltenni a cikk alatt! Ha pedig még a megosztás gombot is megnyomod, akkor ezt a karma egyszer meghálálja Neked – ki tudja, talán pont egy sikeres Black Friday kampánnyal… 😉

1200 628 Pusztai Petra
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...