A ROAS jelentése: a hirdetéseken realizált megtérülsé (Return on Ad Spend). Fontos fogalom a digitális marketing területén, amelyet a hirdetők használnak annak értékelésére, hogy a hirdetéseik mennyire hatékonyak a konverziók generálásában.
Azt mutatja meg, hogy a hirdetési kiadásokhoz viszonyítva mennyi bevételt hozott az adott kampány vagy hirdetés.
A ROAS számítása
A hirdetési megtérülés számítása során az adott hirdetési platformon vagy kampányban elköltött összeget osztjuk el az ugyanezen időszakban realizált bevétellel, majd a kapott számot megszorozzuk 100-zal – így jön ki a ROAS százalékos értéke. A százalékos számnál gyakrabban használnak szorzókat a ROAS leírására, például: a 4-es ROAS jelentése az, hogy 100 dollárnyi hirdetés 400 dollárniy bevételt hozott.
Az optimális Return on Ad Spending érték függ a vállalkozás által meghatározott konverziós céloktól és a piaci versenykörnyezettől. Általánosságban azonban, ha a ROAS százalékos értéke nagyobb, mint 100%, akkor a hirdető több bevételt generált, mint amennyit a hirdetések költségei fogyasztottak.
Ha hozam, akkor miért bevételt nézünk?
Sokszor felmerül a marketing szakmán kívüliek részéről, hogy miért beszélnek a marketingesek megtérülésről, hiszen az árbevétel még nem megtérülés. Valóban ahhoz, hogy monetáris értelemben is helytálló megtérülést lehessen számolni, a hirdetések költségét a nyereséghez és nem az árbevételhez kellene viszonyítani.
A marketing méréstechikája azonban az árbevételt sokkal könnyebben és egzaktabban képes mérni, míg a konkrét nyereségráta általában csak retrospektív elemzéssel lesz elérhető, termékkörönként változhat és az árfolyamváltozás is állandó hatással van rá. A marketing így egyezményesen a sokkal könnyebben mérhető árbevételhez viszonyítja a hirdetési költéseket, így a ROAS jelentése a marketingben egységesen árbevételhez mért hirdetési volumen.
Bármely vállalat, ami nagyjából tisztában van az elérhető átlagos árrésével, az könnyen ki tudja számolni, hogy mennyi az az átlagos ROAS, ahol megéri hirdetni – a marketing ilyenkor jellemzően ennél a magasabb ROAS benchmarknál húzza meg a megtérülési minimumot, de magát a mutatót továbbra is árbevételre számolja.
A ROAS jelentése a marketingesek számára
Ennek a mutatónak a segítségével a hirdetők azonosíthatják azokat a hirdetéseiket, amelyek a legjobban teljesítenek, és módosíthatják a költségvetésüket és hirdetési stratégiáikat annak érdekében, hogy javítsák a megtérülés mutatóit.
Fontos megjegyezni, hogy a Return on Ad Spending csak egy mutató, és nem feltétlenül jelenti azt, hogy a hirdetők valóban profitot is termeltek. Más tényezők is befolyásolják a vállalkozások nyereségességét, mint például az áruk és szolgáltatások árai, a termelési költségek, a piaci trendek, a deviza árfolyamok és az adók. A ROAS használatának célja az, hogy segítsen a hirdetőknek meghatározni a hirdetéseik hatékonyságát és a hirdetések egymáshoz visznyított teljesítményét – ezen keresztül pedig a fizetett forgalomterelés startégiáját.
A ROAS változása különböző piacokon
Az sem mindegy a megtérülés szempontjából, hogy milyen piacon hirdetünk; a fejlettebb, vagy erősebben versenyző piacokon, ahol a hirdetéseket számos technológia támogatja, magasabb metérülésre számíthatunk, mint például Kelet-Európában, ahol a sok kici – jellemzően veszteségesen hirdető – KKV lefelé húzza a megtérülés átlagát. Míg az Egyesült Államokban az átlagos hirdetési megtérülés 4 és 5 között van, addig Németországban az átlagos ROAS jelentése már csak 3,5 – 4,5, míg Magyarországon már csak 2,5 – 3,5 a ROAS átlagos értéke.
Melyik platformon a legmagasabb a megtérülés?
A Return on Ad Spending a hirdetési platformokon is különböző, de ebben az is szerepet játszik, hogy nem mindegyiket ugyanarra használják a marketing szakemberek. A LinkedIn, mint a közismerten legdrágább hirdetési platform hozza a legmagasabb megtérülést, de ebben az is közrejátszik, hogy a nagy B2B-k előszeretettel használják a Microsoft közösségi platformját, így a „kosárérték” is kiemelkedően magas. Az egyes hirdetési platformoknál így alakul a Return on Ad Spending átlagos értéke:
- Facebook: Átlagosan 1,86 dollár bevétele van minden reklámozási dollárért, amelyet a platformon költenek. (Forrás: Hootsuite)
- Instagram: Az átlagos ROAS érték a hirdetési célok alapján változik, de általában 1,25-5 dollár között mozog. (Forrás: Socialbakers)
- LinkedIn: Átlagosan 5,26 dollár bevétele van minden reklámozási dollárért, amelyet a platformon költenek. (Forrás: Hootsuite)
- Twitter: Az átlagos ROAS érték a hirdetési célok alapján változik, de általában 0,50-2 dollár között mozog. (Forrás: Socialbakers)