Ötletes Marketing Szövegek És 5 Hiba, Ami Szétcsapja Őket

Ötletes Marketing Szövegek És 5 Hiba, Ami Szétcsapja Őket

Ötletes Marketing Szövegek És 5 Hiba, Ami Szétcsapja Őket 1024 536 Haraszti Mária

Verejtékes munkával sikerült megalkotnod az ötletes marketing szövegek netovábbját, ami szerinted majd úgy vonzza a fogyasztókat, mint Bud Spencer jobbosát a fülcsengés… Gondolatban már az elégedett vásárlóidat számolod, akik csak úgy pakolják virtuális kosarukba a termékeidet. Elégedett mosollyal az arcodon, orrod alatt kuncogva nyomod hát meg a publikálás gombot. És hogy mi történik ezután?

Semmi.

Vagyis semmi olyan tűzijáték, amit vártál. A leadek nem jönnek, a cikkedet nem olvassák, a pénzed meg csak megy el hirdetésre… Alább megtudhatod, hogy mi az az 5 végzetes hiba, ami miatt az emberek egyszerűen nem vevők a szövegedre.

1. Nem tudod, hogy kinek írsz

Sokan úgy gondolják, minél szélesebb fogyasztói kört határoznak meg, annál magasabb lesz majd a potenciális érdeklődők aránya. Ezzel csak egy probléma van: ha mindenkinek írsz, valójában senkinek se írsz. Gondolj bele: amikor megoldást keresel egy problémádra, nálad is olyan termék vagy szolgáltatás lesz a nyerő, amelynél úgy érzed, hogy rád lett szabva. Egy szívproblémával sem egy általános orvost, hanem a te speciális problémádra szakosodott kardiológust keresnél fel legszívesebben, nem igaz?

A szövegírás olyan, mint egy mechanikus óra gondosan tervezett mechanikája: bárhova is szánod a szövegeket, ha azok nem kapcsolódnak fogaskerékként egymásba, a “marketing órád” nem fog ketyegni. Nem lesznek érdeklődők és a konverziós rátád is olyan alacsony lesz, mint PET-palackos borban a szőlőtartalom. Hogy ez ne így legyen, legelőször is azt kell tudnod, hogy kinek írsz.

Tervezd meg az ideális ügyfélkaraktered!

Az ötletes marketing szövegek nem adják magukat könnyen, meg kell dolgoznod értük! Első lépésként határozz meg egy jól definiált buying persona-t. (Ne feledd, hogy egy célcsoporthoz akár több persona is tartozhat.) Ha például a fejfájáscsillapítóddal eddig mindenkit meg akartál szólítani, akinek néha (vagy sokszor) fáj a feje, akkor mától szólítsd meg például azokat a középkorú anyákat, akiknek megállás nélkül gyerekzsivajtól hangos az otthonuk, ugyanakkor kötelezőnek érzik derűs mosollyal köszönteni a főnöküket minden áldott reggel…

Alkosd meg az ideális fogyasztódat, adj neki nevet, határozd meg, hogy hány éves, mit dolgozik, mennyit keres, hol él és milyen a családi állapota. Írd körül, hogy mik a problémái, mi az, ami motiválja, mik a céljai és az álmai. Képzeld el egy átlagos napját, találd ki, hogy milyen az életstílusa, mik a félelmei, mikor (és milyen gyakran) használja a termékedet, és hogyan illeszti azt be a mindennapjaiba. A lényeg az empátia – ez a megfelelő eszköz ugyanis arra, hogy megértsd a célcsoportodat. Egy kristálytiszta képpel a fejedben már nem lesz gond szíven találni őket a megfelelő üzenettel.

2. Ötletes marketing szövegek helyett csak locsogsz

Képzeld el, hogy randin ülsz – és ez már nem az első próbálkozásod, hogy megtaláld a Nagy Őt. Mennyire szeretnél egy vadidegentől végighallgatni egy negyed órás monológot arról, hogy…

…tegnap hajnalban csak azért kelt fel egy órával korábban, hogy lemehessen futni a Margit-szigetre a jó csípős levegőn, de előtte természetesen jól lenyújtott, te is szoktál nyújtani, ugye, mert az nagyon fontos, ugyanis volt már olyan vele, hogy elfelejtette, és futás közben beállt a vádlija, na az nagyon kellemetlen volt, úgy ment haza, a szomszéd néni azt hitte, befosott – na, ezután egy hétig kellett pihentetnie az orvos javaslatára, akinek amúgy van egy cuki kutyája, aki…

Legyen a szövegednek íve, sztorija. Az is hatalmas változást hozhat, ha csak itt-ott kettébontasz egy-egy mondatot. Kutatások szerint ugyanis a könnyen olvasható, ötletes marketing szövegek esetében maximum 8 szóból álló mondatokról beszélhetünk. A 14 szavasaknál már nehezebb fenntartani olvasóid figyelmét, 25 szó felett pedig a látogatóidnak garantáltan hűlt helyét találod. Extra trükként az egy-két szavas mondatokat is bevetheted, mert szuperül megragadják az emberek figyelmét. S ha arról sem feledkezel meg, hogy több alcímmel tagold a végeláthatatlan bekezdéseket, akkor már közel a siker…

3. A címed unalmasabb, mint egy sakkverseny

Szólhat a landing oldalad akár egy 100 Ft-ért árult pénztermő fáról is, senki nem fogja elolvasni, ha hidegen hagyja őket a cím. Ha nem hiszed, hallgass David Ogilvy legendás reklámszakember véleményére:

“Átlagot vonva ötször többen olvassák el a címet, mint alatta a szöveget. Ha tehát megírtad a címedet, 80 centet költöttél el az 1 dollárból.”

Alakítsd hát a headline-t mindig az olvasóid igénye szerint. Kielégítheted például az alábbi 5 emberi alapszükséglet valamelyikét:

  • Biztonság („Így varázsolhatsz vakítóan fehér fogakat otthon, fájdalom nélkül!”)
  • Profit („Marketingstratégia: 7 hiba, ami miatt elveszíted a vásárlóidat”)
  • Öröm („Végre újra mosolyoghatsz!”)
  • Kényelem („5 egyszerű lépés az álomalak eléréséhez”)
  • Becsvágy („Elit továbbképzés szájsebészeknek – hogy a legjobb lehess a szakmádban”)

Haszon, érzelem, konverzió

Ha nem tartozol a krónikus önsorsrontók táborába, mindig add a látogatóid tudtára, hogy mi hasznuk van abból, ha elolvassák a cikkedet (hirdetésedet, hírleveledet,…). És ne félj hatni az érzelmekre! Ezek ugyanis kulcsfontosságú részei a döntéshozatali mechanizmusainknak. Ennek a cikknek címe is pontosan az emberi alapérzelmek egyikét – jelen esetben a félelmet – használja fel a megfelelő hatás érdekében. A mondat első fele még pozitív érzelmeket kelt benned („ötletes marketing szövegek”), de a második felében hirtelen megcsap a félelem szele, mert bizony az ötletes marketing szövegekre is végzetes csapást lehet mérni, ha nem vigyáz az ember („és 5 hiba, ami szétcsapja őket”).

Azok, akik erős érzelmeket táplálnak a hirdetéseid iránt, nagy eséllyel reagálnak is azokra. Ezt mi sem támasztja alá jobban, mint az ideggyógyász Antonio Damasio kutatása. Olyan agysérült személyeket tanulmányozott, akiknél az agy érzelemkiváltó része sérült meg. Hihetetlen dologra jött rá: azok az emberek, akiknek nincsenek (nem működnek) az érzelmeik, nem képesek döntéseket meghozni.

Most biztosan azt gondolod magadban, hogy ez mind szép és jó, de mi van akkor, ha nem tudsz mindig Pulitzer-díjas szöveget írni?

Ne aggódj, nem kell ismét feltalálnod a spanyolviaszt! Helyette figyeld tudatosabban, hogy melyek azok a feltűnő, ötletes marketing szövegek, amelyekre te is ugrasz. Mi az, ami téged is kíváncsivá tesz? Mi az, ami nem? Ha meglátsz egy jól sikerült headline-t, mentsd le magadnak gyorsan! Az idegesítő vagy vicces marketing szövegek is egész biztosan sokáig a fejedben maradnak (ugye elég, ha csak annyit mondok: de miééért?). A legjobb, ha egy külön füzetben gyűjtöd ezeket, hisz később akár te is felhasználhatod egyiket-másikat.

4. A landing oldalad rövid, akár a hétvége

Butaság lenne azt állítani, hogy a hosszú értékesítési szöveg jobb, mint a rövidebb. Az azonban tény, hogy a marketing tölcsér végéhez közeledve az ajánlatoknak általában több támogatásra van szüksége – ami értelemszerűen hosszabb szöveget is jelent. Főleg, ha drága, komplex dologról van szó, ahol a vásárlásról szóló döntés komolyabb elköteleződést igényel. Ezek ugyanis jobban profitálnak a hosszabb szövegekből.

Neil Patel szerint ami még unalmas az olvasónak, az már akcióra késztetheti a vásárlót. A végső döntéshez információra van szükségünk. Természetesen – összhangban a fentiekkel – ez nem jelenti azt, hogy egy 6 órás Wagner-opera rajongó tűrőképességének legfelső határát is feszegető körmondatokkal kell bombáznod a látogatókat a jó eladási szöveg érdekében.

Sokkal inkább arról van szó, hogy végig kell kísérned őt a vásárlási döntésfolyamat összes lépcsőfokán. Hogy ez mennyi információt kíván, az adott terméktől vagy szolgáltatástól függ. Ezt nem is szemlélteti más jobban, mint a Crazy Egg kutatása: két landing oldalt teszteltek, ahol a második hússzor hosszabb volt az elsőnél. És az eredmény? A hosszabb oldal a konverziós arányt tekintve 30%-kal jobban teljesített, mint a rövidebb.

A hosszú vagy a rövid szövegek sikerességét leggyakrabban három dolog befolyásolja: a tölcsérben elfoglalt helyzet, az iparági szokások és a célközönség demográfiája. Az idősebb korosztály például az Esmeralda legújabb részét is örömmel kihagyja, csakhogy délutáni teája mellett a te long-form postjaidat olvasgassa Facebookon. Tehát ebből mit tudsz leszűrni? Teszt a lelke mindennek!

5. Jó eladási szöveg minden hájjal megkent értékesítő duma

Természetes, hogy a marketing szövegeidet nem a fióknak / kutyádnak / macskádnak / törpehörcsögödnek írod, hanem el akarsz adni valamit. A baj csak akkor kezdődik, ha túlságosan is értékesítő dumára emlékeztet a szöveg. Ekkor ugyanis a legtöbb potenciális vásárló agyában kigyullad a vészjelző lámpa, és fejvesztve elmenekülnek.

Ne aggódj, senkinek sem könnyű elsőre megtalálni az arany középutat! Sőt, tökéletes hirdetés minta sem létezik. De amikor visszaolvasod a sorokat, és azt gondolod, hogy úgy hangzol, mint egy tolakodó porszívó ügynök, akkor nyomd tövig a Backspace-t és kezdd elölről.

Képzeld el, hogy egy barátoddal beszélgetsz. Mesélj neki termékedről, szolgáltatásodról. Még ne ügyelj a struktúrára – ezzel ráérsz később foglalkozni. Írd csak ki magadból egyszerűen, hogyan segítesz másoknak az ajánlatoddal. Ügyelj arra, hogy úgy írj, mintha csak beszélgetnél valakivel. Ne érdekeljen semmi más! A sales-es dumára majd csak a funnel végén lesz szükséged!

Helyesírás? Ammeg mi?             

Olyan ötleteid is vannak, melyeknél a magyar helyesírás keserves kínhalált hal? Nagyszerű! Semmiképp se vesd el még őket! Azt, hogy a helyesírásnál mennyivel fontosabb maga az üzenet, semmi sem bizonyítja jobban, mint a Goodby, Silverstein & Partners reklámügynökség által 26 évvel ezelőtt megalkotott kampány. Feladatuk egy szlogen alkotása volt az unalmas California Milk Processor Board tejipari szervezet számára.

Szlogen – egy tejnek… nem könnyű feladat, nem igaz?

Na, de rövidre fogva úgy alakult, hogy a fókuszcsoportos interjú közepén egy nő azt mondta, hogy csak akkor gondol a tejre, ha az elfogyott otthon. Gyorsan kiderült, hogy ezzel nincs egyedül, és hamarosan megszületett a híres „Got Milk?” szlogen. A többi pedig már történelem: a reklámnak köszönhetően drámaian megemelkedett a csökkenőben lévő tejfogyasztás az Egyesült Államokban. S hogy ezzel mit szeretnék mondani?

Az ötletes marketing szövegek néha helytelenek vagy esetlenek

A fenti szlogen nyelvtanilag nem helyes, mert úgy van írva, ahogy azt mondják.  A „Do you have milk?” lenne a helyes alternatíva, de abban mind egyetérthetünk, hogy a hatás közel sem lenne hasonló. Ne félj tehát a helyesírási hibáktól, főként az ötletelési fázisban, mert akár a legendás szlogenírók könyvébe is bekerülhetsz! Vagy ha más nem, a konverziós rátádat emelheted a megfelelő szintre.

Most, hogy átbeszéltük a fenti hibákat, remélem, hogy egy lépéssel közelebb kerültél a fergetegesen ötletes marketing szövegek írásához, amelyeket az olvasóid megbabonázva olvasnak végig és már kattintanak is a webshopodra. Ha még többet tanulnál, végezd el ingyenes szövegíró kurzusunkat! Ha pedig azt akarod, hogy kollégáid is lássák, hogy a szabadidődet is hasznos marketing tippek olvasásával töltöd, kérlek, oszd meg ezt a cikket! Ha hiányolnál belőle valamit, várom kommentben! Ti hol akadtok el leggyakrabban, amikor a marketing szövegírás kerül terítékre?

Érdekel a véleményed:

A 7Blog a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmaz, melyet a honlap használatával Ön tudomásul vesz.
Bővebben