Facebook trendek — Azt hiszed, tudod, de tévedsz!

Facebook trendek — Azt hiszed, tudod, de tévedsz!

Facebook trendek — Azt hiszed, tudod, de tévedsz! 1024 536 Kormos Nikolett

A Facebook trendek változnak, ráadásul gyorsabban, mint ahogy képes lennél felfogni. Durva, hogy mennyi vélt vagy valós tudás terjedt el az elmúlt évek alatt a Facebookkal kapcsolatban. Lassan a nagyi is tudja, hogy az algoritmus és a célzott üzenetek mesteri kombója ördögien manipulálják az embert, míg végül az el nem végzi a tőle várt konverziót. Vagy nem?

Nehéz eldönteni, hogy milyen forrásra hagyatkozz, a legbiztosabb forrás azonban mindig ugyanaz – a gyakorlat. A hirdetéskezelő mindennapos használata, és néhány tízmillió Forint elköltése nekem megmutatja, hogy mik is a legfrissebb Facebook trendek. Ha Te momentán nem költesz ennyit Facebook hirdetésre, akkor hadd osszam meg Veled a tapasztalataimat:

Régen ezt hallottad: Szegmentálj!

Mióta Facebook hirdetés a Facebook hirdetés és hirdető a hirdető, azt hallottad, hogy ha sikeres kampányokat akarsz futtatni, nincs más dolgod, mint szegmentálni. Szegmentálni a közönségeket, majd az egyes közönségekhez megtalálni azt az üzenetet és a stílust, amelytől a hirdetés láttán kipattan a célcsoport szeme és addig nem nyugszanak, amíg a tőlük elvárt konverziót végre nem hajtották. Nos, a Facebook trend bizony ma mást mutat…

Hazai Facebook trendek: A magyar piac túl kicsi a szegmentáláshoz

A szegmentálás gondolata nagyon jól hangzik, hiszen nem feltétlen ugyanúgy akarod eladni a bifokális vízlepergető, párásodásmentes szemüveglencsét egy irodistának, aki reggeltől estig monitort néz, mint egy sportolónak, akinek a mindennapjai az edzés köré épülnek. Mindkettőnek szüksége lehet adott esetben a lencsére, de mégsem ugyanúgy adnád el – ha lenne választásod…

Csakhogy jelen állás szerint úgy fest a dolog, hogy a magyarországi Facebook közönség annyira lecsökkent, hogy ha túlszegmentálsz, akkor vagy nem fogod tudni elkölteni a büdzsédet, vagy az agyára mész annak a 10 embernek, aki naponta 10-15-ször látja majd a Facebook hirdetésedet.

A reach, vagyis az elérések száma azt mutatja meg az analitikában, hogy hány felhasználó találkozott összesen a hirdetéseddel. Az impression ezzel szemben azt jelenti, hogy összesen hányszor jelent meg a Facebook hirdetésed valahol. Tehát elképzelhető, hogy míg a reach számod 1500, addig az impressionöd már 15.000. Ez tehát azt jelentené, hogy egy felhasználó átlagosan 10x látta a hirdetésedet. Ebben az esetben a Facebook analitikában megjelenő frequency szám 10 lenne. De vigyázat! A frequency átlagot mutat, így előfordulhat, hogy egy adott felhasználó már 20x találkozott a hirdetéssel (és már szívből gyűlöl Téged), míg egy másik csak kétszer.

Mi történt? Miért nem ér el több embert a Facebook hirdetés?

A mi történt kérdésre viszonylag egyszerű a válasz: az emberek kevesebbet lógnak a Facebookon. Legalábbis ami a feedet illeti. Mivel ritkábban scrolloznak ma a Facebookon az emberek, mint mondjuk 2-3 évvel ezelőtt, ezért a Facebook hirdetés adott időegység alatt nem fog megjelenni tíz felhasználónak, csak kettőnek (azaz lecsökkent a reach, vagy magyarul elérési mutató). Mivel azonban a büdzséd engedi, ezért a Facebook rendszere mutatni fogja a hirdetést továbbra is – legfeljebb ugyanazoknak többször. Ugyanannak a 2 embernek, akiket korábban már elért, és akik több időt töltenek a Facebookon, mint a másik 8. Mit jelent ez a gyakorlatban?

Míg 3 éve egy pártízezres büdzsével vígan elvoltál egy 50 ezres közönséggel akár 1-2 hétig is (azaz a reach szépen emelkedett, de az impression nem), addig a jelenlegi Facebook trendek oda vezetnek, hogy már az 50 ezres közönség is olyan pici, hogy akár párszáz reach után elkezdhet nőni az frequency (gyakorisági mutató), azaz a Facebook hirdetés elkezd bizonyos felhasználók feedjében ismétlődni. Ez adott esetben jó is lehet, rossz is lehet,de hogy tudatosan oda kell figyelni rá, az holtbiztos! Nézzük meg, mikor éri meg változtatni és hogyan kell ezt végrehajtani a gyakorlatban.

Megoldások az új Facebook trendek alapján

Ha a fenti változást problémának tekinted és meg akarod oldani, akkor egyszerű a dolgod: csínján a szegmentálással. Ha a legmenőbb konyhai kiegészítőket árulod, akkor nem kell még a célközönséged kedvenc fogkrém márkája alapján is szűrni, hogy ki láthassa a hirdetést.

Nézd meg, hogy a főbb demográfiai mutatók (kor, nem, esetleg lokáció) megadásával milyen nagyságú célcsoportot kapsz. A mai állás szerint a legtöbb termék és szolgáltatás esetében igaz, hogy a 2-3 éve elegendő nagyságú célcsoportnak akár a 3-4-szeresére is szükség van ahhoz, hogy a gyakorisági mutató (frequency) ne szökjön az egekbe egy hét alatt.

Amennyiben ragaszkodsz a szegmentált közönségedhez, de nem akarsz hetente teljesen új Facebook hirdetéseket alkotni és indítani, úgy az adott kampányra szánt büdzsét költsd el mondjuk négyszer annyi idő alatt. Így nem a közönség méretét növeled tehát, hanem az időegységet, amely a Facebook rendelkezésére áll, hogy megmutassa a hirdetésedet. Ez azt jelenti, hogy nem kényszeríted rá az algoritmust, hogy az 50 ezres közönségedből 5000 ember mondjuk 10x lássa a hirdetésedet egy hét alatt. Ehelyett azt mondod, ráér neked lassabban is a dolog – inkább egy nagyobb időintervallum alatt lássa 3-4x annyi ember a hirdetésedet, de kevesebbszer. 

Tuti tipp, hogy ne nőjön a fejedre a frequency

Véletlenül sem akarsz azzal szembesülni a Hirdetéskezelőbe tett látogatásod során, hogy a közönséged már őrjöng a hirdetések alatt, a relevancia pontjaid pedig mérhetetlen mélységekben járnának, ha nem az 1-es lenne a legalacsonyabb mutatószám? Akkor állíts be magadnak értesítést, amely figyelmeztetni fog, mielőtt a közönséged agyára mennél. A hirdetéskezelő lehetőséget ad rá, hogy ún. frequency cap-et állíts be. Ilyenkor azt mondod a Facebooknak: dobj egy mailt, ha a beállított közönségemből az elért felhasználók üzenőfalán átlagban több, mint 5x jelent már meg a hirdetésem.

Egyéb lehetőségek az új Facebook trendek kezelésére

A Facebook Audience Network, az Instagram, valamint a Messenger elhelyezések engedélyezése segíthet. Azaz ha nem ragaszkodsz ahhoz, hogy a hirdetéseid csak és kizárólag a Facebook feedben legyenek láthatóak, akkor értelemszerűen több felhasználót érhetsz el.

Facebook hirdetés Instagram elhelyezéssel

Az Instán sokan lógnak, de az, hogy milyen sikereket tudsz elérni ezen a platformon, nagyban függ a célcsoportod sajátosságaitól, leginkább pedig a koruktól. Az már régen nem igaz, hogy az Instagram csak a legfiatalabbak gyűjtőhelye, de még mindig elmondható, hogy egy hatvanas korosztályt nem feltétlenül fogsz itt nagy számban elérni. Mindenesetre 45-ig nyugodtan lőhetsz Instára is.

Facebook hirdetés az Audience Networkön

A rettegett Audience Network. Bár a Facebook azt állítja, hogy a hálózatába (pl. olyan appok, amelyeken megjelenhet a hirdetésed) kizárólag válogatott platformok kerülhetnek be, azért joggal ülhetünk a checkbox fölött pár tétlen másodpercig, hogy bepipáljuk-e az engedélyezést, avagy ne.

Én személy szerint ha lehet, inkább kihagyom ezt a lehetőséget, de ebben biztosan nem minden Facebookon hirdető értene velem egyet, és hiába ezek a jelenlegi Facebook trendek, nem is minden Facebook hirdetés esetében jó ez a döntés. Ha például egy prémium brandet hirdetek, akkor az nagyon nem mindegy, hogy a felhasználó a Facebook feedben, az Instagram feedben, vagy egy akármilyen applikációban találkozik-e vele először. Egyszerűen nem mindegy, mert a prémium az részben attól prémium, hogy annak is látszik.

Amíg tehát a Facebook nem fogja teljesen egyértelműen megmutatni számomra, hogy mely appokban fogja megjeleníteni a hirdetést, addig inkább nemet mondok erre az elhelyezésre. De ha neked éppen fontosabb, hogy rövid idő alatt sok emberhez jusson el az üzeneted, mint hogy hol találkoznak a hirdetéssel a felhasználók, akkor hajrá, pipa a boxba.

Facebook hirdetés Messenger elhelyezéssel

Nem kérdés a számok és az analitikák alapján, hogy a Facebook üzenetküldő applikációját önmagában sokkal többen használják, mint ahányan a Facebook feedet nézegetik. Éppen ezért a Messenger elhelyezés jóváhagyása szintén jó lehetőség lehet a valós közönséged tágítására.

Tipp: Akármely platformot is választod, a hirdetésed publikálása előtt ne felejtsd el az összes előnézetet ellenőrizni. Elképzelhető, hogy míg az egyik platformon a hirdetés kifogástalanul jelenik meg, a másikon épp nem lesz semmi értelme, így a konverziónak annyi esélye van, mint annak, hogy Donald Trump alelnöknek jelölje Greta Thunberget.

Zárszó

Fontos megjegyezni, hogy a fenti Facebook trendek elsősorban a magyar piac sajátosságain alapulnak. Amikor például USA piacra hirdetek, akkor természetesen lehet más a helyzet, noha a csökkenő, vagy változó Facebook használat számos lokációnál megfigyelhető.

Neked van hasonló tapasztalatod? Ha igen, oszd meg velünk alább! Vagy simán csak nyomd meg a megosztás gombot, hadd tanuljon belőle más is…

Érdekel a véleményed:

A 7Blog a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmaz, melyet a honlap használatával Ön tudomásul vesz.
Bővebben