Email Marketing Trilógia – A Levél Rejtelmei

Email Marketing Trilógia – A Levél Rejtelmei

1024 536 Dr. Kádas Péter

Tavaly az email volt a harmadik legmeghatározóbb faktor a Black Friday-en és a marketing górék 89%-a szerint ez a No 1 lead generation eszköz. Akár B2B-ben, akár B2C-ben seftelsz, ha egy dolog van, amit elég lúzer húzás ellógni, az az email marketing.

Akármilyen hihetetlen, ez a múlt századi eszköz több zsetont termel, mint hinnéd – amennyiben jól csinálod. Ha majdazténtudom módban tolod, és kapok tőled nőnapi üdvözletet “Kedves Bea” megszólítással, mint az Opten Kft.-től idén márciusban, akkor – hogy is fogalmazzak? – drámaian csökken az esélye, hogy e roppant megható figyelmességen keresztül megéljem a személyes törődés varázsát és eksztatikus örömmámorban, hanyatt-homlok vegyek tőled valami sz@rt…

Hogy ne tűnj te is ennyire robotnak, három felvonásban végigvesszük hogyan lehet pro email marketing gépezetet csinálni. A trilógiának ebben a részében az utolsó pixelig szénné optimalizáljuk magát az emailt, amivel nyektetni fogod a jónépet. Ezt amolyan alapozásnak szánom, így a profik lapozhatnak békében, ha akarnak. 13 kipróbált módszer csőre töltve alább – ezeket csináld, vagy ne csináld, amikor összepakolod azt az emailt:

Tartalom előtti részek

1. Feladó

Ne írj donotreply@cegem.hu email címről. És az sem túl jó feladónak, hogy “Topshop“. Mer’ ugye “jó, jó, topshop, de ki a jó anyád vagy abból a regiment emberből?”… A “Táltos Balambér” egy fokkal jobb, de a leggyorsabb befogadást a “Táltos Balambér – Topshop“, vagy a “Táltos Balambér a Topshoptól” feladó nevekkel fogod elérni. Ha esetleg akad másik kolléga, akit a szülei kevésbé gyűlöltek már megszületése előtt, az tovább növelheti a létező személy illúzióját – és ezen keresztül a megnyitási arányt.

2. Tárgy Mező

Azért nagyon lényeges, mert ezt megnyitás nélkül is megsasolják, tehát ez alapján ítélkezik a mókus (a másodperc tört része alatt), hogy megnyitja az emailt, vagy iktatja a kukába.

  1. A tárgy mező olyan, mint a gyökérkezelés – senki nem panaszkodik, ha rövidebbre sikerül…
  2. Ha sikerül mondjuk egy keresztnéven szólítással személyessé tenni ezt a mezőt, akkor átlag 26%-kal több megnyitásod lesz. Legyen benne az incentíva is a tárgy mezőben: 50%-kal jobb megnyitási arányt érhet a fáradozásod!
  3. Próbálkozz személyes indítással és egyértelmű érték-ajánlattal: “Áron, ez az email hack érdekelhet…“, vagy kristálytiszta ajánlattal: “Nóra, holnap minden fényképezőgép féláron“. Kösd eseményhez: “A legjobb jelmezek Halloween-re“, vagy “20 kreatív karácsonyi ajándék ötlet” – és az is sokat segít, ha ez utóbbit nem áprilisban küldöd szét… persze ha az Opten-nél gályázol, akkor belefér…
  4. Ne mindig ugyanazt írd a tárgy mezőbe, mert csökkenni fog (szaknyelven “elkopik”) a megnyitási arányod. Minden egyes email tárgy mezője legyen egyedi, aktuális és személyes!

3. Hírlevél-para

Az, hogy valaminek egy random nyelvművelő egyszer szép magyar nevet talált, még nem jelenti azt, hogy a használata jó ötlet – különösen igaz ez a hírlevél szóra. Az emberek az egyen-ótvar spam hírlevelekre asszociálnak róla, ami kevésbé szerethető, mint egy herpeszes komment-troll egy hideg, sötét, esős januári hétfő reggelen.  Senki nem vágyik egyen-hírekre – a legtöbben személyre szabott információkra vágynak (a maradék meg arra, hogy hagyják békén)! Hírlevél szó megfakult, elavult, lejárt, az email marketing 2017 sem tartalmazza ezt a szót – nevezd máshogy és kész, különben kevesebben kattintanak majd rá.

4. Egy kétes kis hack

Egyes szerzők szerint a fwd: és a re: előtagokkal magasabb megnyitási arányt tudsz elérni, de én egyiket sem javaslom. A “fwd:” több spam-filternél fekete pont, a “re:” az pedig nyilvánvaló megvezetés, ami türelmetlenebb arcoknál kiveri a biztosítékot és máris jön az instant törlés rutin. Az email marketing fogalma az átverés fogalmától fényévekre van. Ezeket  taktikákat skippeld – hacsak nem a megnyitási arányon múlik az év végi bónuszod, mert ez esetben simán csalhatsz ezzel a trükkel.

5. Preheader text

Ma már több emailt nyitnak meg mobilon, mint desktopon. És a fejléc előtti szöveg az, amiből mobilon egy sor látszik a tárgy mező alatt (desktopon ugye tárgy mező után látható). Mivel a legtöbb ember szkennelve olvas online, nem pedig lineárisan, mobilon sokkal gyakrabban fogják kiszúrni a preheader szöveget. És ugye ennyivel érthetőbb és érdekesebb ez:

mint ez:

Az email tartalma

6. Megszólítás

A “Tisztelt Hölgyem/Uram” megszólítás arra enged következtetni, hogy a küldő vagy nem tudja, kinek ír, vagy nem képes egy magyar személynévről eldönteni, hogy férfi vagy nő az illető – mindkét esetben jár az iktatás az auto-sohanembeszélünk mappába.

A “Kedves Kolléga”, “Kedves Vásárlónk”, pláne a “Kedves Feliratkozó” pedig azt jelenti, hogy vagy analóg létedre egy digitális állásba kárhoztatott a balsors, vagy te is elkövetted azt az email marketing hibát, amit én a Startupdate-en: nem kértél külön vezeték- és keresztnevet a feliratkozásnál… de ezt majd a harmadik részben megvitatjuk.

Mivel rajtam kívül is túlélték még páran az utsó kihalást azok közül, akik nem éreznek ellenállhatatlan vonzalmat az együgyű spam iránt, a fenti hibának nálam az lett a következménye, hogy amikor igazán szívhez szóló dolgot akartam küldeni, akkor buktam a magas átkattintási arányt, ugyanis nem tudtam az olvasóimat a keresztnevükön megszólítani. Hanyagold a default feliratkozási mezőket, helyette csinálj szépen egy olyat, amiben vezetéknév, keresztnév, email…

7. Képek

A kép arra hivatott, hogy életérzést közvetítsen és alátámassza a szöveges tartalmat. Fontos, hogy ne gyakjál oda egy 50 megás extra-giga-full-4k-UHD képet, mert a sötét öltöny is kimegy a divatból, mire letöltődik. Akit mélyebben érdekel a téma, itt olvashat filozófiai eszmefuttatásokat az email marketingben alkalmazott képek méretéről – a többiek használjanak 640-920 pixel szélességet TinyPNG-n megfogyókúráztatva – ezzel a kombóval nem lehet mellényúlni.

8. Jó, de mi a retket írjunk?

Amit jónak látsz, de lehetőleg ne legyen csípőből zanzásítható a mélyen szofisztikált “Vedd meg a motyómat, geccó” viselkedési parancsra. Elsőrangú, egyedi, szórakoztató tartalmakat küldj. Olvastál már egyen-PR értesítőt? Élvezettel gyomlálom a szemétbe mindet – alig állom meg, hogy bosszúból ne jelöljem spam-nek! Corporate email? Csak azért gyűjtöm őket, hogy ha egyszer lesz gyerek, letudjam az altatást gyorsba’… (amilyen hangom van, egy altatódal amúgy is diplomata-útlevél lenne szegénynek a zárt osztályra). Tájékoztass, egyesíts, motiválj vagy inspirálj – ha egyik sem jön össze, akkor pedig annyi szép foglalkozás van még a marketingen kívül… Ha ipari kémkednél a levél tartalmát illetően a nagyoknál, akkor iratkozz fel az Appsumo hírlevelére – killer a dumájuk. Vagy találsz még mintákat itt.

Ha egy mód van rá, legyen a tartalom két bekezdéssel rövidebb, mint a Révai Lexikon. Őszintén: szerencsétlen láma ott szobrozik szerda reggel a buszmegállóban és a mobilját matatja, hogy a Clash of Clans csináljon neki munkakedvet, amikor a kiszámíthatóan átlagos hétköznap reggelét szétrollkodod a két oldalas strukturálatlan email marketing szófosásoddal –  szigorúan bekezdések nélkül, pár évvel a dinoszauruszok kihalása után kezdve a sztoridat… Komolyan hiszel benne, hogy két buszt elenged, csak hogy a lázas gondolatrohanásaidat végigolvassa? Erre mondják, hogy

Hogyan írj jó emailt? 1. Írj egy emailt. 2. Töröld a nagy részét. 3. Küldd el. – Dan Munz Click to Tweet

9. Szkennelhető email

Ahogy fentebb is írtam, a legtöbb ember a képernyőn nem lineárisan olvas, hanem “szkennel”. Kézenfekvő, hogy érdemes könnyen szkennelhető emaileket gyártani. Tördelés, főcím, alcímek. Fontos dolgok kontrasztosan, élénk színnel és nagy betűkkel, nem fontos dolgok – például leiratkozás linkje – kicsi halványszürke betűkkel.

10. Gombok

A szakma egy része máig mantrázza az Egyetlen Gomb Evangéliumát és millió helyen fogod olvasni, hogy egy CTA-d legyen – és az emailbe épített gomboknál sokszor ez a célravezető – de nem mindig. Ahogy ebben a cikkben részletesen megtárgyaltuk korábban, létezik a twin-CTA technika is. Teszteld őket, hogy melyikkel tudsz elérni magasabb kattintási arányt, és használd azt a módszert, amelyik jobb eredményt produkál. Ha angolul olvasnád el, hogy miért jó a két gomb az egy helyett, akkor erre tegyél egy kanyart.

A másik régi trükk a gombbal kapcsolatban, hogy a kontextusba valahogy érdemes belevinni az “urgency” faktort, azaz valahogy sürgetni a jónépet. A kedvenc példám erre ez a hírlevél:

11. Aláírás

Az aláírás a neveden/cégeden kívül tartalmazza a linket a Facebook/LinkedIn/Insta profilodhoz, a weboldaladhoz, legyen hozzá elérhetőség. Akinek nincs elérhetősége, az nem dialógust akar, ergó nem kíváncsi a másikra – nem pont ezt akarod üzenni, igaz? Biztosíts minél több lehetőséget a címzettnek, hogy felvegye veled a kapcsolatot!

12. Leiratkozás

Mind Európában, mind Amerikában kötelező a menekülés (leiratkozás) lehetővé tétele. Azt azonban nem tiltja semmi, hogy a leiratkozás előtt felajánljunk egy másik opciót is: a finomhangolást egy úgynevezett preference centerben. A Campaign Monitornál például így működik a dolog. Lényegében ez is egy twin-CTA és azért működik, mert kisebb negatív elköteleződést jelent valamit átállítani, mint véglegesen lemondani róla. Ha a leiratkozók aránya még így is 2% felett van, akkor tárazd be magadnak, hogy akár WC-papírra is irogathatnál, annak sem lenne kevesebb haszna – magyarul rotyadék a szöveg, amit írsz!

13. Konzisztencia

A vásárlóknak küldött emaileknek nem csak az azt megelőző tevékenységgel, hanem a teljes marketing-arculattal kell konzisztensnek lennie, hiszen kattintás után a weboldaladon találják magukat. Jobb konverziót fogsz elérni, ha az email design-ját és a tartalmat összhangba hozod a landing page-el (a weboldal, ahol az emailed áldozata a gombnyomás után landol).

A legfontosabb email marketing fogás

Lehet mondani, hogy a franc fog ennyit vacakolni az automata email marketing hírlevéllel, addig jó az, amíg a középszer mocsara langymelegen tartja. Csakhogy nincs messze a nap, amikor egy konkurensed mocskosul nekibuzdul, és elkezdi egy fokkal jobban csinálni nálad, és akkor; hashtag-lemaradtál… Az online marketingben a földindulás-szerű growth hack-ek ritkák, és ezeknek is mindig előfeltétele az ezer apró finomítás, a folyamatos finomhangolás és a szüntelen mérés… Itt is pontosan ezekkel az eszközökkel tudsz hosszú távon eredményt elérni!

A mai alapozó után a kiküldés trükkjeivel ásunk mélyére az email marketing művészetének. Aztán pedig már csak egy email listát kell tarhálni – erről fog szólni a befejező rész. Startupdate-es hagyományoknak megfelelően a végére egy kis Get rich or die tryin’ (anglofób nyelvtannácik kedvéért magyar változatban: Boldogulj, vagy boldogulj meg!) Yippikaye! Folytatjuk.

Érdekel a véleményed:

Dr. Kádas Péter

Papíron orvos és közgazdász, a valóságban vállalkozó, befektető, Golden Blog Díjas blogger.

Összes bejegyzés tőle:Dr. Kádas Péter

A Marketing Magasiskolája

Heti egy mail, csak az online marketing és az üzleti pszichológia legújabb fogásai.

Contact Us

We'll send you newsletters with news, tips & tricks. No spams here.

    Oszd meg valakivel, akinek jól jöhet:

    RAVASZ TRÜKKÖK HETENTE
    Az online marketing és a befolyásolás pszichológiájának legújabb technikái heti egy emailben.
    Az adataidat SOHA nem adjuk át harmadik félnek, mert az Ördögtől való dolog lenne!
    A LEGFRISSEBB GROWTH HACKING TRÜKKÖK A POSTLÁDÁDBA HETENTE EGYSZER - HOGY NE MARADJ LE A VERSENYTÁRSAK MÖGÖTT!
    RAVASZ TRÜKKÖK HETENTE
    Az online marketing és a befolyásolás pszichológiájának legújabb technikái heti egy emailben.
    Az adataidat SOHA nem adjuk át harmadik félnek, mert az Ördögtől való dolog lenne!
    RAVASZ TRÜKKÖK HETENTE
    Az online marketing és a befolyásolás pszichológiájának legújabb technikái heti egy emailben.
    Az adataidat SOHA nem adjuk át harmadik félnek, mert az Ördögtől való dolog lenne!
    Munkanapokon 9.00 és 18.00 óra között elérsz bennünket az alábbi telefonszámon:
    jobs@7digits.net