Email Marketing Trilógia – A Levél Rejtelmei

Email Marketing Trilógia – A Levél Rejtelmei

1024 536 Dr. Kádas Péter

Tavaly az email volt a harmadik legmeghatározóbb faktor a Black Friday-en és a marketing górék 89%-a szerint ez a No 1 lead generation eszköz. Akár B2B-ben, akár B2C-ben seftelsz, ha egy dolog van, amit elég lúzer húzás ellógni, az az email marketing.

Akármilyen hihetetlen, ez a múlt századi eszköz több zsetont termel, mint hinnéd – amennyiben jól csinálod. Ha majdazténtudom módban tolod, és kapok tőled nőnapi üdvözletet “Kedves Bea” megszólítással, mint az Opten Kft.-től idén márciusban, akkor – hogy is fogalmazzak? – drámaian csökken az esélye, hogy e roppant megható figyelmességen keresztül megéljem a személyes törődés varázsát és eksztatikus örömmámorban, hanyatt-homlok vegyek tőled valami sz@rt…

Hogy ne tűnj te is ennyire robotnak, három felvonásban végigvesszük hogyan lehet pro email marketing gépezetet csinálni. A trilógiának ebben a részében az utolsó pixelig szénné optimalizáljuk magát az emailt, amivel nyektetni fogod a jónépet. Ezt amolyan alapozásnak szánom, így a profik lapozhatnak békében, ha akarnak. 13 kipróbált módszer csőre töltve alább – ezeket csináld, vagy ne csináld, amikor összepakolod azt az emailt:

Tartalom előtti részek

1. Feladó

Ne írj donotreply@cegem.hu email címről. És az sem túl jó feladónak, hogy “Topshop“. Mer’ ugye “jó, jó, topshop, de ki a jó anyád vagy abból a regiment emberből?”… A “Táltos Balambér” egy fokkal jobb, de a leggyorsabb befogadást a “Táltos Balambér – Topshop“, vagy a “Táltos Balambér a Topshoptól” feladó nevekkel fogod elérni. Ha esetleg akad másik kolléga, akit a szülei kevésbé gyűlöltek már megszületése előtt, az tovább növelheti a létező személy illúzióját – és ezen keresztül a megnyitási arányt.

2. Tárgy Mező

Azért nagyon lényeges, mert ezt megnyitás nélkül is megsasolják, tehát ez alapján ítélkezik a mókus (a másodperc tört része alatt), hogy megnyitja az emailt, vagy iktatja a kukába.

  1. A tárgy mező olyan, mint a gyökérkezelés – senki nem panaszkodik, ha rövidebbre sikerül…
  2. Ha sikerül mondjuk egy keresztnéven szólítással személyessé tenni ezt a mezőt, akkor átlag 26%-kal több megnyitásod lesz. Legyen benne az incentíva is a tárgy mezőben: 50%-kal jobb megnyitási arányt érhet a fáradozásod!
  3. Próbálkozz személyes indítással és egyértelmű érték-ajánlattal: “Áron, ez az email hack érdekelhet…“, vagy kristálytiszta ajánlattal: “Nóra, holnap minden fényképezőgép féláron“. Kösd eseményhez: “A legjobb jelmezek Halloween-re“, vagy “20 kreatív karácsonyi ajándék ötlet” – és az is sokat segít, ha ez utóbbit nem áprilisban küldöd szét… persze ha az Opten-nél gályázol, akkor belefér…
  4. Ne mindig ugyanazt írd a tárgy mezőbe, mert csökkenni fog (szaknyelven “elkopik”) a megnyitási arányod. Minden egyes email tárgy mezője legyen egyedi, aktuális és személyes!

3. Hírlevél-para

Az, hogy valaminek egy random nyelvművelő egyszer szép magyar nevet talált, még nem jelenti azt, hogy a használata jó ötlet – különösen igaz ez a hírlevél szóra. Az emberek az egyen-ótvar spam hírlevelekre asszociálnak róla, ami kevésbé szerethető, mint egy herpeszes komment-troll egy hideg, sötét, esős januári hétfő reggelen.  Senki nem vágyik egyen-hírekre – a legtöbben személyre szabott információkra vágynak (a maradék meg arra, hogy hagyják békén)! Hírlevél szó megfakult, elavult, lejárt – nevezd máshogy és kész, különben kevesebben kattintanak majd rá.

4. Egy kétes kis hack

Egyes szerzők szerint a fwd: és a re: előtagokkal magasabb megnyitási arányt tudsz elérni, de én egyiket sem javaslom. A “fwd:” több spam-filternél fekete pont, a “re:” az pedig nyilvánvaló megvezetés, ami türelmetlenebb arcoknál kiveri a biztosítékot és máris jön az instant törlés rutin. Ezeket skippeld – hacsak nem a megnyitási arányon múlik az év végi bónuszod, mert ez esetben simán csalhatsz ezzel a trükkel.

5. Preheader text

Ma már több emailt nyitnak meg mobilon, mint desktopon. És a fejléc előtti szöveg az, amiből mobilon egy sor látszik a tárgy mező alatt (desktopon ugye tárgy mező után látható). Mivel a legtöbb ember szkennelve olvas online, nem pedig lineárisan, mobilon sokkal gyakrabban fogják kiszúrni a preheader szöveget. És ugye ennyivel érthetőbb és érdekesebb ez:

mint ez:

Az email tartalma

6. Megszólítás

A “Tisztelt Hölgyem/Uram” megszólítás arra enged következtetni, hogy a küldő vagy nem tudja, kinek ír, vagy nem képes egy magyar személynévről eldönteni, hogy férfi vagy nő az illető – mindkét esetben jár az iktatás az auto-sohanembeszélünk mappába.

A “Kedves Kolléga”, “Kedves Vásárlónk”, pláne a “Kedves Feliratkozó” pedig azt jelenti, hogy vagy analóg létedre egy digitális állásba kárhoztatott a balsors, vagy te is elkövetted azt az email marketing hibát, amit én a Startupdate-en: nem kértél külön vezeték- és keresztnevet a feliratkozásnál… de ezt majd a harmadik részben megvitatjuk.

Mivel rajtam kívül is túlélték még páran az utsó kihalást azok közül, akik nem éreznek ellenállhatatlan vonzalmat az együgyű spam iránt, a fenti hibának nálam az lett a következménye, hogy amikor igazán szívhez szóló dolgot akartam küldeni, akkor buktam a magas átkattintási arányt, ugyanis nem tudtam az olvasóimat a keresztnevükön megszólítani. Hanyagold a default feliratkozási mezőket, helyette csinálj szépen egy olyat, amiben vezetéknév, keresztnév, email…

7. Képek

A kép arra hivatott, hogy életérzést közvetítsen és alátámassza a szöveges tartalmat. Fontos, hogy ne gyakjál oda egy 50 megás extra-giga-full-4k-UHD képet, mert a sötét öltöny is kimegy a divatból, mire letöltődik. Akit mélyebben érdekel a téma, itt olvashat filozófiai eszmefuttatásokat az email marketingben alkalmazott képek méretéről – a többiek használjanak 640-920 pixel szélességet TinyPNG-n megfogyókúráztatva – ezzel a kombóval nem lehet mellényúlni.

8. Jó, de mi a retket írjunk?

Amit jónak látsz, de lehetőleg ne legyen csípőből zanzásítható a mélyen szofisztikált “Vedd meg a motyómat, geccó” viselkedési parancsra. Elsőrangú, egyedi, szórakoztató tartalmakat küldj. Olvastál már egyen-PR értesítőt? Élvezettel gyomlálom a szemétbe mindet – alig állom meg, hogy bosszúból ne jelöljem spam-nek! Corporate email? Csak azért gyűjtöm őket, hogy ha egyszer lesz gyerek, letudjam az altatást gyorsba’… (amilyen hangom van, egy altatódal amúgy is diplomata-útlevél lenne szegénynek a zárt osztályra). Tájékoztass, egyesíts, motiválj vagy inspirálj – ha egyik sem jön össze, akkor pedig annyi szép foglalkozás van még a marketingen kívül… Ha ipari kémkednél a levél tartalmát illetően a nagyoknál, akkor iratkozz fel az Appsumo hírlevelére – killer a dumájuk. Vagy találsz még mintákat itt.

Ha egy mód van rá, legyen a tartalom két bekezdéssel rövidebb, mint a Révai Lexikon. Őszintén: szerencsétlen láma ott szobrozik szerda reggel a buszmegállóban és a mobilját matatja, hogy a Clash of Clans csináljon neki munkakedvet, amikor a kiszámíthatóan átlagos hétköznap reggelét szétrollkodod a két oldalas strukturálatlan email marketing szófosásoddal –  szigorúan bekezdések nélkül, pár évvel a dinoszauruszok kihalása után kezdve a sztoridat… Komolyan hiszel benne, hogy két buszt elenged, csak hogy a lázas gondolatrohanásaidat végigolvassa? Erre mondják, hogy

Hogyan írj jó emailt? 1. Írj egy emailt. 2. Töröld a nagy részét. 3. Küldd el. – Dan Munz Click to Tweet

9. Szkennelhető email

Ahogy fentebb is írtam, a legtöbb ember a képernyőn nem lineárisan olvas, hanem “szkennel”. Kézenfekvő, hogy érdemes könnyen szkennelhető emaileket gyártani. Tördelés, főcím, alcímek. Fontos dolgok kontrasztosan, élénk színnel és nagy betűkkel, nem fontos dolgok – például leiratkozás linkje – kicsi halványszürke betűkkel.

10. Gombok

A szakma egy része máig mantrázza az Egyetlen Gomb Evangéliumát és millió helyen fogod olvasni, hogy egy CTA-d legyen – és az emailbe épített gomboknál sokszor ez a célravezető – de nem mindig. Ahogy ebben a cikkben részletesen megtárgyaltuk korábban, létezik a twin-CTA technika is. Teszteld őket, hogy melyikkel tudsz elérni magasabb kattintási arányt, és használd azt a módszert, amelyik jobb eredményt produkál. Ha angolul olvasnád el, hogy miért jó a két gomb az egy helyett, akkor erre tegyél egy kanyart.

A másik régi trükk a gombbal kapcsolatban, hogy a kontextusba valahogy érdemes belevinni az “urgency” faktort, azaz valahogy sürgetni a jónépet. A kedvenc példám erre ez a hírlevél:

11. Aláírás

Az aláírás a neveden/cégeden kívül tartalmazza a linket a Facebook/LinkedIn/Insta profilodhoz, a weboldaladhoz, legyen hozzá elérhetőség. Akinek nincs elérhetősége, az nem dialógust akar, ergó nem kíváncsi a másikra – nem pont ezt akarod üzenni, igaz? Biztosíts minél több lehetőséget a címzettnek, hogy felvegye veled a kapcsolatot!

12. Leiratkozás

Mind Európában, mind Amerikában kötelező a menekülés (leiratkozás) lehetővé tétele. Azt azonban nem tiltja semmi, hogy a leiratkozás előtt felajánljunk egy másik opciót is: a finomhangolást egy úgynevezett preference centerben. A Campaign Monitornál például így működik a dolog. Lényegében ez is egy twin-CTA és azért működik, mert kisebb negatív elköteleződést jelent valamit átállítani, mint véglegesen lemondani róla. Ha a leiratkozók aránya még így is 2% felett van, akkor tárazd be magadnak, hogy akár WC-papírra is irogathatnál, annak sem lenne kevesebb haszna – magyarul rotyadék a szöveg, amit írsz!

13. Konzisztencia

A vásárlóknak küldött emaileknek nem csak az azt megelőző tevékenységgel, hanem a teljes marketing-arculattal kell konzisztensnek lennie, hiszen kattintás után a weboldaladon találják magukat. Jobb konverziót fogsz elérni, ha az email design-ját és a tartalmat összhangba hozod a landing page-el (a weboldal, ahol az emailed áldozata a gombnyomás után landol).

A legfontosabb email marketing fogás

Lehet mondani, hogy a franc fog ennyit vacakolni az automata email marketing hírlevéllel, addig jó az, amíg a középszer mocsara langymelegen tartja. Csakhogy nincs messze a nap, amikor egy konkurensed mocskosul nekibuzdul, és elkezdi egy fokkal jobban csinálni nálad, és akkor; hashtag-lemaradtál… Az online marketingben a földindulás-szerű growth hack-ek ritkák, és ezeknek is mindig előfeltétele az ezer apró finomítás, a folyamatos finomhangolás és a szüntelen mérés… Itt is pontosan ezekkel az eszközökkel tudsz hosszú távon eredményt elérni!

A mai alapozó után a kiküldés trükkjeivel ásunk mélyére az email marketing művészetének. Aztán pedig már csak egy email listát kell tarhálni – erről fog szólni a befejező rész. Startupdate-es hagyományoknak megfelelően a végére egy kis Get rich or die tryin’ (anglofób nyelvtannácik kedvéért magyar változatban: Boldogulj, vagy boldogulj meg!) Yippikaye! Folytatjuk.

Érdekel a véleményed:

Dr. Kádas Péter

Papíron orvos és közgazdász, a valóságban vállalkozó, befektető, Golden Blog Díjas blogger.

All stories by:Dr. Kádas Péter

A Marketing Magasiskolája

Heti egy mail, csak az online marketing és az üzleti pszichológia legújabb fogásai.

Contact Us

We'll send you newsletters with news, tips & tricks. No spams here.

    Oszd meg valakivel, akinek jól jöhet:

    RAVASZ TRÜKKÖK HETENTE
    Az online marketing és a befolyásolás pszichológiájának legújabb technikái heti egy emailben.
    Az adataidat SOHA nem adjuk át harmadik félnek, mert az Ördögtől való dolog lenne!
    A LEGFRISSEBB GROWTH HACKING TRÜKKÖK A POSTLÁDÁDBA HETENTE EGYSZER - HOGY NE MARADJ LE A VERSENYTÁRSAK MÖGÖTT!
    RAVASZ TRÜKKÖK HETENTE
    Az online marketing és a befolyásolás pszichológiájának legújabb technikái heti egy emailben.
    Az adataidat SOHA nem adjuk át harmadik félnek, mert az Ördögtől való dolog lenne!
    RAVASZ TRÜKKÖK HETENTE
    Az online marketing és a befolyásolás pszichológiájának legújabb technikái heti egy emailben.
    Az adataidat SOHA nem adjuk át harmadik félnek, mert az Ördögtől való dolog lenne!