Weboldal készítés határidőre – 21 tanács, hogy ne tartson örökké

Weboldal készítés határidőre – 21 tanács, hogy ne tartson örökké

Weboldal készítés határidőre – 21 tanács, hogy ne tartson örökké 1024 536 Stotz Balázs

Mindenki hallott már olyan horror sztorikról, amikben egy egyszerű weboldal készítése is hónapokig tartott, a végeredmény egy használhatatlan, pocsékul konvertáló öszvér-valami lett, cserébe a fejlesztő a végére Jason Bourne-t meghazudtoló minőségben vált köddé. Egy webfejlesztés során nagyon sok időt és energiát megspórolhatunk némi átgondolással, felkészüléssel és a nehéz kérdések A-tól Z-ig tartó megválaszolásával – csakhogy ez laikusként  nem is olyan egyszerű feladat…  Íme 21 hasznos tipp, amivel minimalizálhatod a csalódás kockázatát új weboldal készítése kapcsán:

1. A cél meghatározása a weboldal készítése előtt

Az abszolút első dolog, amire választ kell találnunk, mielőtt bárminek is nekikezdenénk. Mi a célja a weboldalunknak? Milyen szerepet szánunk neki a marketingben? Milyen funkciókra van szükség a cél eléréséhez? Az ügyféllé válás ösvényének mekkora részét kell majd a weboldalnak biztosítania? Lesz értékesítés is az oldalon, vagy csak annyit várunk tőle, hogy ránk találjanak? A nem létező célt egész biztosan nem fogja tudni elérni a weboldal fejlesztésével megbízott fejlesztőmérnök, vagy csapat, ezért világos üzleti célokat kell megfogalmazni az új honlappal kapcsolatban.

💡 7Digits tipp: Kézzelfogható és mérhető célokat célszerű meghatározni. A cél elérését ugyanis csak objektív mérőszámokkal tudod később igazolni.

2. Hozzáférések minden mennyiségben

Egyből a weboldal fejlesztés legelején van egy nagyon időrabló buktató: hol vannak a hozzáférések? Kinek vannak meg? Hány helyre kell hozzáférés? Milyen hozzáférés egyáltalán? Bár ez mindössze a  legalapvetőbb előfeltétele az új honlapnak, sokan meglepődnek azon, hogy a fejlesztők, vagy az ügynökség mennyi adatot kénytelen bekérni egy új weboldal fejlesztése előtt.

💡 7Digits tipp: Szolgáltatója válogatja, hogy hol mi érhető el, da nagy valószínűséggel kelleni fog honlap admin hozzáférés (ha CMS – pl.: WordPress – motor fut a honlap alatt), tárhely admin hozzáférés, FTP hozzáférés vagy domain hozzáférések. Érdemes átgondolni és/vagy utánajárni mindennek, mert ha fejlesztés közben derül ki, hogy valami hiányzik, az egyből megakaszthatja a folyamatot. Nagyon gyakori jelenség, hogy egy rosszul menedzselt fejlesztői gárda nem egyszerre, hanem egyenként kéri be ezeket az adatokat az ügyféltől, aki egyrészt falnak megy az állandó “feladatoktól”, másrészt nem mindig képes azonnal reagálni a kérésekre. Ha 8-10 ilyen “derült égből a fejlesztő”-típusú esemény történik, az garantáltan plusz egy hónap a fejlesztésnek és plusz tíz a vérnyomásodnak…

Honlap admin felületéhez hozzáférés: (Előző fejlesztőtől kérhető.)

  • Admin Url cím:
  • Admin felhasználónév:
  • Admin jelszó:
  • Admin email cím:

Tárhely admin / Cpanel hozzáférés (ha van):

  • Admin Url cím:
  • Admin felhasználónév:
  • Admin jelszó:
  • Admin email cím:

SMTP / levélküldő szerver: (Tárhely szolgáltatótól kérhető.)

  • Kiküldéshez használható email cím:
  • Host, url cím:
  • Titkosítás: NINCS / SSL-TLS / STARTTLS
  • Titkosítás port száma:
  • Hitelesítést igényel: igen / nem
  • Hitelesítés esetén: (email cím és jelszó)

FTP / SFTP hozzáférés: (Tárhely szolgáltatótól kérhető.)

  • Host cím (ip vagy url):
  • Azonosító (felhasználónév vagy email cím):
  • Jelszó (vagy kulcs fájl):
  • Webhely fájlainak helye:

Tárhely szolgáltató elérhetősége: (vagy a közvetlen kontakt személy)

  • Cég weboldalának url címe:
  • Email-es kapcsolat:
  • Telefonszám:

Technikai információk: (Tárhely szolgáltatótól kérhető.)

  • Elérhető PHP verziók, mely van beállítva:
  • Tárhely szabad és felhasznált méret:

Domain DNS módosításhoz: (Amennyiben szükséges, domain regisztrátortól kérhető.)

  • Regisztrátor cég neve:
  • Felhasználónév (vagy email cím):
  • Jelszó:

3. A weboldal szerepe az üzletben

A honlap szerepe a célmeghatározáson is túlmutat. Egy honlap a legtöbb esetben ugyanis nem csak egy üzlet online kirakata, hanem a vásárlói út egyre jelentősebb részének a felülete is. Ez azt is jelenti, hogy a legutolsó pontig átgondoltnak kell lennie, és tökéletesen összhangban kell állnia a cég minden tevékenységével. Főleg, ha az online marketing számottevő részt képvisel az ügyfélszerzésben – a legtöbb B2B vállalatnál például ez a jellemző – , hiszen a folytonosság és az integrált ügyfél-élmény ez esetben az egyik legfontosabb kritérium.

💡 7Digits tipp: egy új honlap kitűnő lehetőség lehet adott esetben egy márka újragondolására, vagy csak egy „vérfrissítésre” a brand életében.

4. Weboldal készítés és tartalmak

Azt is ki kell találnunk előre, hogy a weboldalon milyen jellegű és mennyiségű tartalom lesz majd. Ez jelentősen megkönnyíti a honlap átfogó struktúrájának a kialakítását is, a tartalomra fókuszálva ugyanis hamar körvonalazódik majd a leghatékonyabb UX is. Statikus lesz a weboldal? Lesz folyamatosan frissülő tartalom? Milyen hosszú bejegyzések lesznek és milyen időközönként? Az a formátum például, amelyik első látásra remekül néz ki a blogbejegyzések vonatkozásában, hosszú távon rémálommá válhat, ha minden egyes cikk publikálásakor grafikus segítségét kell igénybevennünk a képek miatt.

💡 7Digits tipp: ha nem vagy biztos magadban, nézd meg a versenytársaidat, vagy bármilyen hasonló és szimpatikus weboldalt. Nincs egyetlen helyes válasz, a megfelelő tartalom szinte minden esetben egyedi, és a célmeghatározásból, illetve a vásárlói útban betöltött szereptől függ.

5. A weboldal készítés jogi háttere (adatvédelmi tájékoztató, ÁSZF, stb.)

Manapság egy weboldal készítése több jogi természetű dokumentumot is igényel. Ha bármilyen szinten adatot gyűjtünk a felhasználóról (Google Analytics, Facebook Pixel, vagy bármilyen követőkód, ami a marketing szempontjából elengedhetetlen), akkor el kell fogadtatni a felhasználókkal a süti szabályzatot, ha személyes adatokat kezelünk (lehet regisztrálni, vagy bármilyen űrlapon adatot kérünk be), akkor adatvédelmi tájékoztatóra is szükségünk lesz, míg ha webáruházat üzemeltetünk, akkor elengedhetetlen egy jól átgondolt ÁSZF használata is.

💡 7Digits tipp: Ha még a tervezés fázisában gondoskodunk a fenti dokumentumokról, akkor nem kell majd az új weboldal élesítése előtt 3-4 hétig parkoltatni az egész projektet, mire végre összeállnak a fenti szabályzatok. A jogi dokumentumok tekintetében mindenkit óva intenék a “töltsünk le egy mintát, aztán haladjunk” típusú hozzáállástól – a jogi szabályozás hiánya, vagy tessék-lássék kezelése komoly büntetés és költséges polgári perek kockázatával jár, arról nem is beszélve, hogy egy hanyag tájékoztató mennyit árt a brand-ednek.

6. Milyen design-elemekből építkezhetünk?

Nyilván hasznos, ha a weboldal készítés kezdetekor rendelkezünk valamilyen design koncepcióval, vagy legalább céges arculattal. Ez nem azt jelenti, hogy nekünk is kell megtervezni a designt (hiszen a legtöbb esetben mindenki jobban jár, ha ezt szakemberre bízzuk), azt viszont fontos tudnunk, hogy milyen stílusú weboldalt szeretnénk (egyes oldalak általános elrendezése és kialakítása), milyen alapvető színekből építkezzünk (vagy esetleg érdemes új színeket tesztelni), milyen képi anyagokkal dolgozhatunk (van-e egyáltalán elégséges mennyiségű saját kreatív anyag, vagy csináltatni kell, esetleg használjunk stock fotókat), stb. Ezeknek pedig együtt koherensen és következetesen tükrözniük kell a márkánkat a siker érdekében.

💡 7Digits tipp: attól, hogy egy weboldal esztétikus, még egyáltalán nem biztos, hogy képes elérni az üzleti célját is. Ahhoz, hogy az oldal üzleti értelemben is működjön, egy rakás pszichológiai és UX feltételnek is teljesülnie kell, épp ezért ne nagyon feszülj be design kérdéseken – ha a UX tervezők értik a dolgukat, úgyis jobban tudják nálad, ha pedig nem értik a dolgukat, akkor sürgősen állj odébb. Ha mélyebben érdekel, hogy mi kell, ahhoz, hogy pénzt is hozzon az oldalad, olvasd el a mikroelköteleződésekről írt cikkünket.

💡 7Digits tipp 2: amennyiben már van céges arculat, az egyik első dolog, amit a fejlesztők kérni fognak, az a logód vektoros változata (.eps, .ai, esetleg .pdf kiterjesztésű fájlok). A megállapodás után ezt akár küldheted email fordultával is – egész biztosan ötcsillagos ügyfélnek fognak tartani tőle.

7. A márkanév online élete

Egy másik nagyon fontos dolog, hogy eldöntsük az online térben megjelenő nevünket. Sok esetben a cégnév túl hosszú, nehezen megjegyezhető vagy egész egyszerűen az adott cégnévnek megfelelő domain már foglalt. Ha nem vagyunk benne biztosak, itt gyorsan ellenőrizhetjük a domain elérhetőségét.

💡 7Digits tipp: Domain szempontjából az egyszerűbb mindig jobb! Fontos, hogy a választott domainnevünk legyen világos és egyértelműen azonosítható, könnyen kiejthető, leírható és megjegyezhető – erre szolgál az úgynevezett bár-teszt; amennyiben egy hangos bárban első hallásra nem tudja egy átlagember pontosan leírni, akkor nem jó…

8. A weboldal készítés strukturális kérdései

Egy honlap nem csak üzleti szempontból haszontalan, hanem SEO szempontjából is elátkozott lesz, ha nem logikusan felépített struktúra mentén lett tervezve és ilyenkor az egyszeri felhasználó nem találja meg, amit keres, vagy nem tudja, hogyan jusson el A-ból B-be. Egyértelmű navigációra (és oldalszerkezetre) van szükség, különben az emberek elkattintanak a weboldalról. Kérdések, amiket érdemes megválaszolni egy jól felépített struktúra kialakításához:

  • Melyik oldalak a legfontosabbak?
  • Melyik oldalakat érdemes kevésbé hangsúlyozni?
  • Van mód egyszerűsíteni valamin?
  • Mit szeretne megtalálni a közönségünk és mi az, amit nem akarunk, hogy megtaláljon? (Bizony, ilyen is van, például a méréstechnikai célokat szolgáló köszönőoldalak esetében!)

💡 7Digits tipp: A túl sok választási lehetőség között elveszik a látogató (potenciális vásárló). Így ha mindenképp sok oldalra van szükség, fontos a kevésbé lényegeseket a fő navigációs elemek alá helyezni és nagyon átgondoltan strukturálni. Ez elsősorban nem is fejlesztési, hanem üzleti szemléletet igénylő online marketing szakértelmet igényel.

9. Milyen megoldásokra fogékonyak a felhasználóink?

Ennél a lépésnél először is el kell döntenünk, hogy elsődlegesen milyen célcsoportnak készül a honlapunk. Például, ha idősebbeknek, akkor érdemes elkerülnünk a sok animációt, érdemes nagyobb betűméretet és kontrasztosabb színeket alkalmazni, míg fiatalabb célcsoport esetén bátrabban alkalmazhatjuk a weboldal készítés legmodernebb megoldásait is (akár a mobile first honlaptervezési fókusszal), ugyanakkor kerülendőek a hosszabb szövegek. Gondoljuk át, hogy milyen funkciók szükségesek valóban a honlap megfelelő működéséhez, és amire nincs szükségünk, azt engedjük el. Nem csak a felhasználóid, hanem a pénztárcád is meg fogja köszönni.

💡 7Digits tipp: A kevesebb néha több! Ha tehetjük, törekedjünk az egyszerűségre és kerüljük a túlbonyolított megoldásokat! Túl sok eszközön és böngészőn kell hibátlan élményt biztosítanunk, így a nyakatekert megoldásokkal sokszor csak bosszantani fogjuk a felhasználókat.

10. Milyen megoldásoktól rázza ki a hideg a látogatóinkat?

Az előző ponttal szoros összefüggésben azon is érdemes elgondolkodnunk, hogy milyen megoldásokat NE alkalmazzunk a weboldalunkon. Az arcbamászós CTA-k, a teljesen egyedi navigációs megoldások, a bal oldali függőleges menü mind-mind olyan dolgok, amik kemény forintokkal rövidítenek majd meg téged nap, mint nap. A fejlesztőid UX-szakértőjének tapasztalatára és bölcsességére nyugodtan hagyatkozhatsz ebben a kérdésben.

💡 7Digits tipp: Ne feledd, a weboldal készítés nem egy hobbi-projekt, hanem kőkemény online marketing költség a későbbi megtérülés reményében; nem neked kell, hogy tetszen és nem az oly elbűvölően kivételes ízléssel megáldott (UX-ben totál amatőr) párodnak, kollégádnak, vállalati öribari-ezeréve-bizalmasodnak, stb. A legtöbb fejlesztő csapat nem fog győzködni, ha eszement hülyeséget kérsz tőlük – főleg nem, ha  az online marketing miatt már nem a fejlesztők feje fog fájni; egyszer halkan szólnak majd, hogy nem lesz jó, aztán ha kötöd az ebet a karóhoz, akkor mályvaszín méla kuss és megcsinálják…

11. Van elég jó CTA?

Ha már tudjuk a weboldalunk célját, ösztönöznünk is kell a látogatóinkat, hogy valamiyen módon interakcióba lépjenek velünk, hogy végigmenjenek az általunk tervezett vásárlói úton. Egy jó CTA sokszorosára képes növelni a konverziót, így érdemes ezt a kérdést nagyon alaposan átgondolni és pszichológiai faktorokkal, mikrocopy-kkal és társadalmi bizonyítékokkal megtámogatni.

💡 7Digits tipp: A CTA esetében is fontos, hogy mérhető célokat jelöljünk ki, mert az teszi lehetővé, hogy figyeljük, nyomon kövessük, és adott esetben (ha szükséges) tovább optimalizáljuk a CTA-nkat.

12. A weboldal készítés belépő szintje – Reszponzivitás

A különböző méretű képernyőkön egyaránt esztétikusan megjelenő – szakkifejezéssel reszponzív – weboldal készítés ma már annyira alap, hogy csak a teljesség kedvéért hozom szóba.

💡 7Digits tipp: Amennyiben már van forgalom az oldalon, érdemes odafigyelni rá, hogy a honlapunk látogatóinak többsége milyen eszközről érkezik. Bár az esetek nagyon nagy többségében még mindig a desktop verzió vezet, bizonyos iparágaknál már meghaladta ezt a mobilról érkező látogatók aránya – ilyenkor érdemes lehet elsősorban mobilra optimalizálni a weboldalt.

13. Weboldal készítés konzekvensen

Különösen fontos, hogy amit eldöntöttük, ahhoz tartsuk magunkat – főleg, ha csapattal dolgozunk együtt. Tartsuk magunkat az elfogadott dizájnhoz – vagy ha módosítási kérésünk van, azt még időben jelezzük, jellemzően a fejlesztés tényleges megkezdése előtt. Olyan ez, mint amikor rendelünk egy dobostortát, de a sütés közben, vagy akár az átvételkor kitaláljuk, hogy igazából nem is dobostortát szeretnénk, nagy valószínűséggel azt fogja mondani a cukrász, hogy sajnálja, meg lehet rendelni akkor azt is. Valahogy így van ez a honlapkészítés esetében is…

💡 7Digits tipp: állítsunk fel mérföldköveket dátumokkal, magunknak is. Például: szükséges anyagok összegyűjtése (2 hét), dizájnterv kidolgozása (4hét) – dizájn freeze, fejlesztés (6 hét) – code freeze. És amikor új dolgot javasol a fejlesztő, vagy az ügynökség, akkor nyugodtan tedd fel a kérdéseidet, fogalmazd meg a bizonytalanságodat. Inkább kérdezz száz dolgot a tervezés fázisában, mint hogy újra kelljen fejleszteni valamit – ez utóbbi ugyanis a legdrágább és leginkább időrabló dolog.

14. Milyen gyakran frissülne a tartalom az oldalon?

A weboldal készítés megkezdése előtt azt is el kell dönteni, hogy milyen sűrűn kívánjuk frissíteni a tartalmakat az oldalunkon. Esetleg akarunk blogolni is? Lesz időnk, erőforrásunk rá? Mi magunk akarjuk végezni a tartalmi frissítéseket vagy másra bíznánk? Cégen belül vagy cégen kívül oldjuk meg? Ahány ügyfél, annyi válasz. A honlap hatékony működtetése szempontjából kulcskérdés ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása.

💡 7Digits tipp: egy megfelelő tartalomkezelő (CMS) rendszer, például a WordPress használatával egész biztosan nem lőhetünk mellé, és szinte minden igényre találunk megoldást. Amennyiben saját fejlesztésű tartalomkezelő rendszert javasol a fejlesztő, legyünk nagyon körültekintőek: vannak olyan – elsősorban szerkesztőségi, vagy nagy forgalmú médiumok által támasztott – igények, melyeket a WordPress csak nyögvenyelősen képes kiszolgálni, a vállalati igények 99,99 %-a azonban simán kipipálható a WP használatával. Az egyedi tartalomkezelők legnagyobb hátránya, hogy az idők végezetéig kötve leszel a fejlesztőcéghez, arról nem is beszélve, hogy az online marketing eszközök integrációja pár kattintás helyett egy-egy csillagháborús projekt lesz…

15. Ki fogja megírni a minőségi tartalmakat?

Az oké, hogy sok esetben frissítenünk kell majd a tartalmakat a honlapon, de logikusan következik a kérdés, hogy mégis mire frissítsünk és mit? Azaz szükség lesz olyan emberre – akár külsős, akár belsős –, aki elkészíti a megfelelő tartalmakat a honlapunkhoz (pl.: blogol, de ide tartozik az összes aloldal szövegezése és a szövegek aktualizálása is, amennyiben szükségszerű).

💡 7Digits tipp: A tartalmak kezelésére cégen belül is érdemes egy szabályzatot felállítani, ugyanis a honlapot majd’ minden üzleti folyamat érinti: Elmegy egy kolléga, jön egy új – képet kell cserélni. A vállalkozás pályázatot nyer – az EU-s logót ki kell tenni. Születik egy új tartalom – publikálni kell, stb. És akkor az online marketing feladatokról még egy árva szó sem esett…

16. Milyen kulcsszavak szükségesek a honlap céljának eléréséhez?

A kulcsszavak azok a kifejezések vagy szókapcsolatok, amelyeket a keresőbe (99%-ban a Google-be) beírva szeretnénk, hogy a felhasználóink megtalálják a weboldalunkat. Mondani sem kell, hogy ezeknek a helyes meghatározása és megértése a weboldal készítés egyik legfontosabb eleme – már ha szeretnénk organikus forgalomból származó látogatókat is a honlapunkon látni. (Mivel mára szinte ez az egy ingyenes forgalmi forrás maradt, ezért segítek: nagyon szeretnénk!)

💡 7Digits tipp: számos kulcsszókutató és elemző alkalmazás áll már rendelkezésre, ha fel szeretnénk tárni, hogy milyen kulcsszavakra lenne érdemes optimalizálni a weboldalt. Egy weboldal készítése során a szövegezés is nagyon lényeges feladat, amit csak a számodra fontos kulcsszavak ismeretében lehet jól csinálni.

17. Eléggé biztonságos a honlapunk? És a szerverkörnyezet? Van HTTPS?

Az online térben a biztonság jelenti az egyik legnagyobb kihívást, hiszen a honlapunk szinte folyton támadásnak lehet van kitéve. Nagyon fontos tehát a megfelelő (értsd: biztonságos és friss) szerverkörnyezet, illetve CMS használata esetén a biztonságos admin belépés megoldása. Ha pedig az oldalunk bármilyen szintű személyes adatot kezel, a biztonságos SSL kapcsolat (HTPS protokoll) használata szinte kötelező. Ennek meglétét a böngészők a címsor bal oldalán vagy zöld lakattal, vagy újabban már épphogy sehogy!!! sem jelzik – ezzel is szorgalmazva és alapnak véve az SSL használatát minden weboldal készítése során.

💡 7Digits tipp: Annál is inkább, mivel a Google a legnagyobb keresőként – és böngészőfejlesztőként – ma már jelentősen bünteti a nem biztonságos kapcsolaton keresztül betöltő honlapokat, ami jelentős hatással lehet a látogatóink számára.

18. Mekkora a rászánt költségvetés?

Érdemes átgondolni, hogy a honlap létrehozására mekkora költségvetés áll rendelkezésünkre, mivel ez jelentősen befolyásolja az oldal minőségét, méretét és funkcionalitását. Nagy általánosságban elmondható, hogy minél bonyolultabb, összetetteb egy weboldal, annál drágább lesz. Jól átgondolt struktúrával és a valóban szükséges funkciók kitalálásával viszont nagy valószínűséggel meg fogod találni azt az ár-érték tengelyt, ami megtérülővé teszi számodra a beruházást.

💡 7Digits tipp: Nagyon gyakran érkeznek hozzánk új ügyfelek azzal, hogy kész az új honlapjuk, most jönne a marketing – és túl gyakran vagyunk kénytelenek az oldalra egyetlen pillantást vetve elvenni a kedvüket az üzletfejlesztési célra első látásra is alkalmatlan weboldal miatt. Épp ezért a weboldal készítés során ne a fejlesztő csapat felkészültségén próbálj spórolni, hanem a saját igényeiden és a felesleges körökön. Egy szűkebb büdzsé esetén is jól teljesítő honlapod lehet, ha template-alapú, előregyártott design-t választasz, ha egyszerűbb az oldalstruktúra és ha nem akarod minden, amúgy 2050-ig tervezett elképzelésedet már az elején belehegesztetni.

19. Milyen csatornán érkezzenek a látogatók a honlapra?

Az előbbiekben felsorolt pontok mindegyike haszontalanná válik, ha nem érkeznek látogatók a weboldaladra. Önmagában tehát az, hogy a weboldal készítés ki van pipálva, még nem elég. Az online térben akkora a verseny és a zaj, hogy organikus elérésből nem számíthatunk számottevő forgalomra (hacsak nem mi vagyunk például a Facebook).

💡7Digits tipp: A weboldal készítése előtt érdemes rendelkezni az online marketing startégiával, mert például a forgalom generálásának taktikái alapvetően határozzák meg,  milyen csatornákon keresztül a legérdemesebb fizetett forgalmat terelni a honlapunkra.

20. Hibajavítás profik módjára

Minden fejlesztési projektben – mérettől függően – hibák tucatjai, százai, vagy ezrei keletkeznek – ez természetes, és mindaddig nem baj, amíg a hibajavításra professzionális rendszereket használ a fejlesztő csapat. Egy egyszerűen használható front-end ticketing rendszer hetekről órákra képes lerövidíteni a hibajavítás menedzselését.

💡 7Digits tipp: Tervezd bele a hibajavítást a projekt időkeretébe – még mindig jobb, ha előbb készen van, mint ha hibáktól hemzsegő weboldallal kell szenvedned – jellemzően a lehető legalkalmatlanabb pillanatokban. A hibajavítási kör minden fejlesztésnél természetes dolog, menedzseld tehát a várakozásaidat és számolj ezzel a feladattal.

21. A weboldal készítés epilógusa – az üzemeltetés

Kész van a weboldal, szuper! Olyan lett, amilyet megálmodtál? Még jobb! De mi történik ezután? A plugin-okat időnként frissíteni kell, az üzleti történések is megkívánják bizonyos aktualitások publikálását, az árak is változhatnak és a folyamatos teszteléssel is birtokába kerülhetsz sok-sok optimalizációs lehetőségnek, amit nem akarsz majd kihagyni; időről-időre egyszerűen szükségessé válnak kisebb-nagyobb módosítások a honlapon.

💡 7Digits tipp: Érdemes az üzemeltetési feltételeiről már a weboldal készítés megkezdése előtt megállapodni az üzemeltetővel/karbantartóval/fejlesztővel. Nincs ugyanis annál bosszantóbb, mint ha gyorsan szükséged lenne valamire, a fejlesztők pedig annyira le vannak éppen terhelve egy másik projekttel, hogy képtelenek reális határidőn belül bármit elvállalni. A legjobb megoldás, ha rugalmasan gördíthető kapacitást vásárolsz a karbantartásra – a költséged így egységes és kiszámítható lesz, miközben a rugalmas fejlesztési igényedet is kiszolgálja az üzemeltető – már amennyiben tisztességesen játszik a pénzedért biztosított kapacitások felhasználásával.

Egy utolsó javaslat

Ahogy fentebb láthattad, egy új  weboldal fejlesztése – még a kisebbek is – olyan projektek, melyeknél számos, a vállalkozásoddal, vagy a vállalati berendezkedéseddel kapcsolatos nehéz kérdés kerül terítékre: stratégiai célok, üzleti elképzelések, online  marketing büdzsé, “ki mit csinál majd”-jellegű belső szabályzatok – egy halom dologról kell egymás után döntést hoznod, mely jelentős nyomást helyezhet rád, vagy a többi döntéshozóra.

Készülj fel erre: ne vedd félvállról, de ne is stresszelj rá: tapasztalatból mondom, egy új weboldal készítése során a legkomolyabb nyereség sokszor nem is a létrejövő új honlap kódja, hanem az a folyamat, amit ezeknek a nehéz kérdéseknek  tapasztalt szakértőkkel történő megvitatása jelent a vállalatod és saját magad, mint vezető számára – már ha nem a szomszéd fiúval fejleszteted le az új honlapodat.

Stresszmentes fejlesztést és hetedhét országra szóló árbevételt termelő weboldalakat kívánok; ha maradt még kérdés, örömmel válaszolom meg kommentben, ha nem, akkor pedig nincs más hátra, mint felavatni az új weboldalt némi tartalommarketing segítségével.

Érdekel a véleményed: