Mosógép Marketing

Mosógép Marketing

Az online marketing egyik legnagyobb előnye a mérhetősége, ennek azonban van egy rejtett veszélye is, amit saját – ügynökségi – bőrömön is megtapasztaltam már. A stratégiai szemlélettel kevésbé megáldott, vagy túlzottan magyaros döntéshozók szemében a mérhetőség száraz számokká silányítja a marketinggel elérhető leendő ügyfeleket, diplomata-útlevelet adva az online marketing hibák egyik leglátványosabbikának, valahogy így:

Amikor a marketing tevékenység eredményes – ügyféloldalról nézve túlzottan eredményes -, akkor egy vállalatvezető, vagy marketingvezető leküzdhetetlen mikromenedzselési kényszerében nekiáll buzgón ki-be kapcsolgatni az online marketinget, mint egy mosógépet. Túl sok a meló? Minden hirdetés leáll, három hónapig marketing téren mályvaszín méla kuss legyen, mondván, hogy

„Úgysem tudunk több ügyfelet kiszolgálni…” 😳

(Konkrét, a 7 Digits-nél többször megtörtént példáról beszélek.)

Másik véglet: a nagy hajtás véget ért, növekedés belassult. Bár még szégyenlősen, de szabad szemmel látható mértékben folydogál a szar a palacsintából… Mosógép marketing reakció: főkapcsoló fel, (legolcsóbb) ügynökség megkeres, holnapra kell minden. Küldjük meg a hirdetéseket, és ész nélkül gyártsunk tartalmakat – az sem baj, ha középszerű… Csakhogy a marketing

nem így működik.

Az online marketing hibák hatása

A valóságban a mosógép marketing attitűddel nemhogy nem spórolsz, hanem japános hatékonysággal szét is trollkodod az előző hónapok munkáját és nehezen elért eredményeit. Soha nem szabad elfelejteni, hogy az online marketing számai mögött emberek vannak. Mind B2C-ben, mind B2B-ben: problémákkal, napi kihívásokkal, termék-, vagy szolgáltatásigényükkel a piacodat alkotó vásárlók, ügyfelek, fogyasztók. Nem pedig lélek nélküli matematikai képletek eredményei.

Az még nem tartozik az online marketing hibák közé, ha mondjuk egy webshop eltérő súllyal, eltérő kommunikációs fókusszal és eltérő büdzsékkel dolgozik mondjuk júliusban és a Black Friday előtt egy héttel. Amennyiben teszi ezt koherens kommunikációval és egyformán magas színvonalon. Az azonban már nagyon nem OK – és a biznisznek sem tesz jót -, ha egy éven keresztül csendben van, hogy aztán a Black Friday-en próbálja megcsinálni a rövid távú szerencséjét évről évre. És itt el is érkeztünk a lényeghez…

A tévhit legmélyebb bugyrai

Ahhoz, hogy a mosógép marketinget és a hozzá hasonló lúzer online marketing hibák sorát képes legyél elkerülni, sokkal mélyebb változásra van szükség annál, mint hogy megtanítják ezt neked egy valamirevaló üzleti képzésen, vagy végigolvasod ezt a cikket a 7blogon.

Az egész mögött ugyanis az az ultrarövid távú gondolkodás rejlik, ami kompletten az egész magyar – és úgy általában az improduktív péniszméregetésen túllépni képtelen balkáni – üzleti szférát jellemzi. (Tisztelet a kivételnek.)

Azt az üzleti világot, amiben azonnal kell minden, mert nem lehet tudni, hogy a következő hónapban pozícióban lesz-e még a haver, meglesz-e még a képzett és tapasztalt alkalmazott, lesznek-e még uniós pályázatok, vagy nem jön-e épp egy válság. Azonnal, mindent – ez a szabály! Ha ugyanis nincs meg azonnal a nagy kocsi, drága öltöny, stb., akkor – így érvelnek sokan – kiesel a jólétedet megalapozó kapcsolati körből, ahová végre felkapaszkodtál (legalábbis azt hiszed). Vagy egyszerűen csak nem tűnsz sikeresnek, és nem vesznek komolyan (ilyen és ehhez hasonló hátborzongató magyarázatokat szoktam hallani az online marketing hibák legordítóbb fajtáira)…

Ha bármennyire is kételkedsz a balkáni attitűd kőkemény valóságában, nézd csak meg, hány luxusautó áll a legolcsóbb panelrengetegek parkolóiban! Mi ez, ha nem a rövid távú gondolkodás iskolapéldája? Vagy nézd meg, hány felső vezető húzza az igát dolgozói részvényopciók nélkül, inkább a magasabb fizetést választva. Ugyanaz: rövid távú gondolkodás. Sokmilliárdos forgalmú cégeket látok hónapról hónapra, melyeket még mindig kockás füzetben menedzselnek.

A tulajdonos inkább kivette a pénzt családi házra, kocsira, nyaralásra, drága öltönyre, vagy épp panorámás irodára. A növekedést segítő operáció innovációjára, a munkavállalók képzésére, vagy épp egy vállalatirányítási rendszerre így már persze nem futotta. Rövid távú gondolkodás jön szembe minden sarkon, és – bár a balkánon ez az attitűd mindig is erősebb volt – ez sajnos még a legfejlettebb piacokon is jellemző.

Online marketing hibák startupoknál

A mosógép marketing mögött rejlő kvázi örökletes üzleti jellemhiba természetesen a legifjabb generációt és a startupokat sem kerüli el. Csak ott már egy-egy befektetést követően azonnal megkezdődhet a pénz elköltése az egó fizikai alkatrészeire. Meg sem kell várni, amíg sikeres lesz a cég. Öt éves befektetői kitérőm után biztosan állíthatom, hogy azok az emberek vitték/viszik sikerre a cégüket, akik sok millió dolláros befektetést követően is innovációra és marketingre költöttek. Nem drága céges autóparkra, túlárazott irodára, vagy bármi más ego-mankóra.

De maradjunk a marketingnél

Privát üzleti tárgyalásokon és nyilvános előadásaim során sem mulasztom el egyszer sem elmondani, hogy ameddig nem vagy kész rá, hogy hosszú éveken keresztül told a pénzt a vállalkozásod közép- és hosszú távú eredményeit megalapozó online marketingbe, addig

neki se kezdj!

A marketing – igen, az online marketing is – a piacoddal történő kapcsolatépítésről szól. Márpedig az emberi kapcsolatok legundorítóbbika, amikor csak akkor jut eszedbe a másik, amikor épp akarsz tőle valamit. Vagy üres a kassza, vagy unatkozol, vagy éppen aktuálisan a segítségére szorulsz. Ezt úgy hívják, hogy féktelen önzés, és van minősített formája is, ami már egyenesen személyiségzavar.

A saját érdekeid szerint ki-be kapcsolgatott mosógép marketing csak a felszínen tűnik átgondolt taktikai lépésnek. Valójában nem más, mint a leplezetlen önzésed online marketing hibák formájában valósággá vált manifesztációja; fűszerezve némi majdazténtudom mikromenedzsmenttel. És nem, a mosógép marketing akkor sem logikus, ha tele vagy melóval, és akkor sem, ha nem tudnál több ügyfelet kezelni, mert amikor ilyen helyzetek állnak elő, azok épp a növekedés ritka lehetőségének félénk virágai, amit nem kellene széttrollkodnod.

Mert miről is szól a marketing?

Amikor mi, online marketingesek optimalizáljuk a hirdetéseket, finomhangoljuk a landing oldalakat a magasabb konverzió érdekében, vagy összerakunk egy e-mail-automatizmust, akkor nem az történik, hogy mocskos kis pszichológiai trükkök tucatjaival húzunk be boldog-boldogtalant neked, hogy vegyen tőled valami szart, hanem az történik, hogy

nem költjük el a forrásaidat olyanokra, akik ezt egyelőre csak kénytelen-kelletlen (értsd: drágán) tennék meg!

Ehelyett megpróbáljuk olcsón elnyerni a piac irántad érdeklődő – egyelőre kisebbik – részének a figyelmét, majd a szimpátiáját, majd az elköteleződését, és végül a vásárlásban mérhető bizalmát. Amit persze a személyre szabott, figyelmes kommunikáció, és az online közvetíthető empátia minden eszközével igyekszünk megtartani. Növelve ezzel egyrészt a branded értékét, másrészt közvetlenül is fölturbózva a monetárisan is értelmezhető hosszú távú ügyfélértéket a vállalatod számára; közben kínosan ügyelve arra, hogy ezt a törékeny egyensúlyt ne zavarja meg a szokásos online marketing hibák egyike sem.

Ha ebben a folyamatban egyszer csak úgy döntesz, hogy nem tudsz több ügyfelet bevállalni, nincs több terméked, nem vagy képes felvenni több munkaerőt, stb., és ezért látszólag tök logikusan lecsapod a főkapcsolót a teljes marketingen, akkor pont a féktelen önzés tankönyvi esetét valósítod meg. 10 leadet akartál év végéig, de a marketing 25-öt hozott a második negyedév végére. Értem, hogy kínlódás az élet, és azokat az érveket is hallom, hogy a matek meg a HR-nyomorod, meg a könyvelés szintjén jelenleg nincs szükséged többre…

Csakhogy az üzlet nem csak arról szól, hogy neked mire van szükséged. Legalábbis rövid távon semmiképp.

A piacodnak a fenti helyzetben például igenis szüksége van rád. Ilyenkor szerény véleményem szerint majomszerű fürgeséggel keresd meg a Frigyládánál is titokzatosabb módon elveszített tökeidet, és oldd meg, hogy ki tudd szolgálni a piacodat! Ennek lesz a jutalma a gyorsan épülő márka, a növekvő ügyfélérték és ezáltal a növekedés. Elvileg azért ülsz abban a székben, ahonnan a parancsokat osztogatják, mert te vagy képes legjobban kezelni az ilyen nehéz helyzeteket.

Online marketing hibák helyett

Ha nincs elég embered, akkor állítsd át a marketinget hiringra és employer brandingre. Vagy emelj árat, csinálj várólistát, szigoríts a szerződéses feltételeiden. Extrém esetben az sem a világ vége, ha az új leadjeid 100%-a lelép a magas árak miatt. Mert jobb azt konstatálni, hogy nem tudnak megfizetni, mint azt, hogy az egész korábbi kommunikációd egyedül a saját érdekeidet szolgálta, vagy hogy nem ugyanazt a bánásmódot kapják, amikor sok melód van, mint akkor, amikor kevés.

Nyilván ez az attitűd a számok szintjén rövid távon nem lehet kifizetődő, de ha közép- és hosszú távra tekintesz, akkor már igenis az! Mert legalább nem hagytad cserben a piacodat, nem fordultál el tőlük a pillanatnyi érdekeid szélkakasaként, nem hagytad abba az új tartalmak publikálását azon a céges blogon, amit annyira szerettek olvasni, és nem tűntél el a közösségi médiából csak azért, mert most épp elég munkád van.

20 év múlva

A mosógép marketing és a hasonló, kézi vezérelt online marketing hibák arra talán jók, hogy gyorsan felfuttass egy céget, és meglegyen neked is a nagy autó, a családi ház, és posztolhasd te is az évi két „fehérhomokos” szelfit Instára. De itt vége is van a megnyerhető dolgok listájának. A mosógép marketinggel és a mögötte álló önzéssel először megáll majd a növekedésed (mert a vásárlóid talán épp a versenytársadtól kapják meg a konzisztens kommunikációt).

Aztán összeszűkül a profitrátád (mert amikor visszakapcsolod a marketinget, akkor csodák csodájára már csak drágábban tudsz ügyfeleket szerezni, miközben ráadásul a Lojalitás-hurok nálad nem lesz meg). Majd otthagynak a kulcsembereid (mert nem növekedtél, így nekik nincs karriermodelljük). Végül pedig tönkremész, és kezdhetsz mindent elölről a legprimitívebb online marketing hibák miatt, amit elkövettél…  Ez persze nyilvánvaló igazságtalanság, hiszen te olyan keményen hoztad nap mint nap a mikromenedzselt kis döntéseidet, méghozzá „adatvezérelten”. Épp csak az embereket felejtve ki a képletből…

Útravaló

Azoknak, akik – ha nehezen is – képesek hosszú távon gondolkodni:

Invesztálj a vállalatodba folyamatosan: a marketingbe, a kollégák véget nem érő képzésébe, a hatékonyság akár drága eszközökkel történő növelésébe, sok-sok hónapnyi cash tartalékba, innovációba, brandingbe. Közben pedig messze kerüld el az olyan online marketing hibák körét, mint a Mosógép-marketing.

Igen, ha jövőre jön a válság, akkor még évekig nem tudod megvenni azt a mercit, és még évekig lesztek szűkösen a kisebbik irodában. Viszont nemcsak hogy túl fogod élni, hanem megerősödve jössz majd ki belőle. Akkor pedig vehetsz mergát magadnak, az asszonynak meg az öt kulcsemberednek is, és a vállalatod is felnő az eggyel komolyabb ligához.

Azoknak, akik képtelenek elengedni a mosógép marketinget:

1. Legalább annyi eszed legyen, hogy ne vegyél fel hitelt!

2. Mentsd el ezt a cikket, folytasd nyugodtan a mosógép marketinget, és amikor tönkrementél, olvasd újra. Hátha kapsz az élettől még egy esélyt, hogy megértsd: a marketing nem más, mint egy párbeszéd a piacoddal. Ha ki-be kapcsolgatod a pillanatnyi érdekeid szerint, az ugyanolyan, mint ha faképnél hagynád a beszélgetőpartneredet azzal a felkiáltással, hogy „Bocs, de most érkezett egy nálad is tehetősebb arc, úgyhogy biztos megérted, hogy most át kell helyeznem a nyelvemet egy a tiédnél is fontosabb ánusznyílásba”…

A Világ kicsi, az élet hosszú, a marketinged pedig nem (a pillanatnyi igényeid szerint ki-be kapcsolgatható) mosógép, hanem egy attitűd. Befektetés a piacoddal történő kommunikációba. Ha mikromenedzselt online marketing hibák sorozata révén feláldozod a hosszú távú érdekeidet a carpe diem elv mentén, akkor idővel végérvényesen és helyrehozhatatlanul el fog fogyni a hitelességed. És vele együtt a legjobb minőségű vevők megszerzésének és megtartásának esélye is. Komment plíz, ha tetszett, és komment akkor is, ha máshogy látod!

1200 628 Dr. Kádas Péter
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...