Influencer Marketing Magyarországon: A Kevesebb Néha Több?

Influencer Marketing Magyarországon: A Kevesebb Néha Több?

Influencer Marketing Magyarországon: A Kevesebb Néha Több? 1024 536 Haraszti Mária

Ha felmész akár ebben a pillanatban is Instagramra vagy Facebookra, nagyon kicsi az esélye annak, hogy nem jön Veled szembe egyetlen influencer márkázott tartalma sem. Az influencer marketing Magyarországon ma már nem számít újdonságnak a márkaismertségüket növelni kívánó cégek körében. Valami viszont Neked is fejtörést okozhat: kit is válassz pontosan? Vajon egy mikro- vagy makroinfluencer lesz a sikered záloga? A kevesebb követőszám néha tényleg több? Vagy érdemes biztosra menni a tekintélyes rajongótáborral rendelkező, magyar Instagram influencerek segítségével? Alább minden kérdésedre választ kapsz!

Influencer marketing Magyarországon

Az influencer marketing Magyarországon 2016-ban lendült csak fel igazán: ekkor jelentősen megnőtt az érdeklődés a véleményvezéreken keresztüli kommunikáció iránt a márkák részéről, főként az Instagram marketing keretein belül. Nem titok, hogy az Y és Z generációkhoz valóban hatékonyan el lehet jutni az influencereken keresztül. A branded content új felületeken való használata és a videós tartalom előretört az elmúlt három évben. Egyre több influencer ügynökség születik, hiszen a marketingesek is belátták, hogy a fiataloknak új példaképeik vannak: videojátékozó Youtuberek, önjelölt Insta-modellek és tátogó TikTok-osok, akik bizony nagyon meggyőző számokat produkálnak.

Az influencer marketing Magyarországon is hódít

Az online térben lévő aktív vállalatok 86 százaléka használ influencereket a termékeik promotálására (erről bővebben itt olvashatsz), ami bizonyítottan 3,21 százalékkal nagyobb aktivitást generál a posztokon, mint a márka a saját profilján. Nem csoda tehát, hogy az influencer marketing Magyarországon is nagy népszerűségnek örvend. Az Influencer Magazin által megkérdezett cégek 52,7 százaléka dolgozott például már együtt több mint 4 véleményvezérrel egy-egy kampány keretein belül.

Ez persze mind szép és jó, de ha Te is komolyan gondolkodsz a véleményvezérekkel való együttműködésen, biztosan felmerült Benned a kérdés, hogy ki is legyen a céged arca? Mikro- vagy makroinfluencerrel érdemes inkább szerződést kötnöd? S egyáltalán: e két, különböző típusú influencer mit jelent pontosan?

Mennyi az annyi?

Az influencer jelentése, mint fogalom egész biztosan a kisujjadban van. De azt tudod például, hogy mekkora követőszámmal rendelkeznek a mikro- és makroinfluencerek? Nos, ha szívesen elvesznél valamelyik egyetem influencer marketing szakdolgozat termésének néhány példányában, egész biztosan többféle megközelítéssel találkoznál. Ha viszont nincs ennyi időd, segítünk! Hazánkban legtöbbször nanoinfluencernek nevezzük azokat a véleményvezéreket, akik 1-10 ezres követőbázissal rendelkeznek, s mikroinfluencernek pedig azokat, akiknél ez a szám 10-100 ezer. Végül, egy 300 ezernél is nagyobb követőszámmal rendelkező Instagram influencer magyar viszonylatban makroinfluencernek számít.

Ha viszont külföldi szemmel firtatnád ezt a kérdést, itt a válasz: nanoinfluencernek nevezzük azokat, akik kevesebb mint ezer követővel rendelkeznek. Továbbá, mikroinfluencernek számítanak azok, akiknél ez a szám ezer és 100 ezer között van. A makroinfluencerek pedig 100 ezer és 1 millió közötti követőszámmal bírnak. Sőt, megainfluencernek nevezik idegen tájakon az igazán befolyásosakat (és gazdagokat): ők több mint 1 millió követővel rendelkeznek. (Hiába, influencernek lenni jó…!🤑). Fontos tudnod azonban, hogy nincs kőbe vésett követőszám, amely alatt valaki mikroinfluencernek számít! A megítélés azon múlik, hogy a márkánk szempontjából mekkora az elérése.

Influencer marketing Magyarországon: hitelesség mindenekfelett

Ahogy Te is tapasztalhatod, az influencer marketing Magyarországon is híresség státusszal ruházta fel azokat a nagyobb véleményvezéreket, akiket rengetegen ismernek. Ők általában az átlagembereknél magasabb életszínvonalon élnek, amelyről rendszeresen posztolnak is. A mikroinfluencerek viszont sokkal jobban hasonlítanak a hétköznapi fogyasztókra, ezáltal könnyebb azonosulni velük. Megbízhatónak, természetesnek és mindenekelőtt hitelesnek tűnik, ha egy terméket vagy egy szolgáltatást ajánlanak. Mintha csak egy barát tanácsolná, nem pedig egy híresség.

Felmérések szerint a mikroinfluencerek sokkal tartósabb kapcsolatot alakítanak ki a követőikkel. Rajongóik pedig jóval elkötelezettebbek és lojálisabbak irántuk, mint a makroinfluencerek iránt. Ezek az alacsonyabb követőszámmal rendelkező véleményvezérek hajlamosabbak többet nyújtani egy szponzorált fotónál: őszinte véleményt formálnak a termékről, valódi szenvedéllyel és szakértelemmel viseltetnek az általuk közvetített téma iránt, s ezt a követők minden esetben magasabb elköteleződéssel értékelik.

Kisebb követőszám, magasabb aktivitás

A Markerly felmérése szerint az 1,000-nél alacsonyabb követőszámmal rendelkező influencerek 6,4 százalékkal magasabb arányban generáltak like-okat az 1-10 milliós követőtáborral büszkélkedő társaikhoz képest.

Ez azért is jó hír, mert az Instagram algoritmusa azokat a tartalmakat preferálja, amelyekkel kapcsolatban magas user aktivitás mutatkozik. Ezeket automatikusan minőségi posztoknak értelmezi és magasabb organikus elérést biztosít a számukra.

Az influencer marketing hazánkban sem a követők átveréséről szól

A mikroinfluencerek mellett szól az is, hogy a több százezres vagy akár milliós követőbázissal rendelkező véleményvezérek jellemzően nem fektetnek elég energiát és időt egy-egy márkázott tartalom elkészítésébe. Ráadásul többnyire olyan sokféle terméket promotálnak, hogy a követőknek egy idő után egész biztosan feltűnik az őszinteség hiánya. Gyakran látni például a top 10 magyar influencer szponzorált posztjai alatt a teleshop-szerű feed-re utaló, enyhén szólva is roppant kritikus hangvételű kommenteket (amíg törlésre nem kerülnek természetesen…).

Ugyan a márkaismertségnek jót tehetnek ezek a tartalmak, de egy biztos: rengetegen fognak kételkedni abban, hogy az adott makroinfluencer valóban használja-e azt a terméket vagy szolgáltatást, mellyel szökőévente egyszer pózol egy gyors fotó erejéig. Sőt, sokszor az is elég egyértelmű, hogy a promotált márka „rágta a szájukba” a poszt szövegét. Továbbá, a megválaszolatlan kommentek sem túl bizalomgerjesztőek. Tehát jobb, ha tőlünk tudod: az influencer marketing Magyarországon is csak pénzkidobás hitelesség nélkül!

Kicsi, de célzott

Tény, hogy a mikroinfluencerek követőbázisa kisebb, mint a makroinfluencereké, de sokkal célzottabb. Sokszor ők csak egy-egy kategóriában vannak jelen. Ilyen például az utazás, a gasztronómia vagy a digitális kütyük világa. Ezeken a területeken ők nagyon jól kiismerik magukat, sokszor szakértők is komoly tudással. Így a követőiknek is minőségi tartalommal tudnak szolgálni. Ez kiváló alapot szolgáltat azoknak a cégeknek, akik pontosan tudják, hogy kiket szeretnének elérni a tartalmakkal. Sőt, tisztában vannak azzal is, hogy makroinfluencereket általában a személyiségük, és nem a hirdetett termékek miatt követik az emberek.

Sok lúd disznót győz?

A válasz egyértelműen igen! A Markerly vezérigazgatója szerint 30-40 mikro-influencerrel való együttműködés jelentősen magasabb konverziós arányt hozott, mint amikor a Kardashian testvérekkel promotálták ugyanazt a zsírégető teát. Sőt, a Wharton School és a Keller Fay Group által megkérdezett fogyasztók 82 százaléka állította, hogy nagy valószínűséggel hallgatnának egy mikroinfluencer véleményére, ha egy termékajánlásról lenne szó.

Alacsonyabb követőszám, alacsonyabb költség

Nem mellékes az sem, hogy a kisebb véleményvezérek alacsonyabb áron dolgoznak, sőt, akár barterben is tudják vállalni a közös munkát. Ugyan egyezményes árlista nem létezik, az influencer marketing Magyarországon nem számít olyan költséges eszköznek, mint az amerikai piacon például. Természetesen a költségeket meghatározza, hogy mekkora követőbázissal rendelkezik az adott véleményvezér, és mennyire tudja a közönségét “aktiválni”. Emellett fontos az is, hogy milyen jellegű és milyen időtávra szól a megállapodás. De ha mindenképpen számokat szeretnél látni, egy poszt árát megközelíthetőleg ezzel az ökölszabállyal lehet kiszámolni magyarországi viszonylatban: ezer követő = ezer forint, azaz 300 ezer követő = 300 ezer .

Külföldi viszonylatban egy követő nagyjából 1 cent költséget jelentene Neked. Vagyis egy 10 ezres követőbázissal rendelkező influencernek 100 dollárt kéne fizetned egy posztjáért, melyről bővebben itt informálódhatsz.

Amiről egy influencer marketing könyv sem beszél

Sajnos egyik divatos influencer marketing könyv sem fogja megmondani Neked, hogy névre pontosan melyik véleményvezér lesz számodra az igazi. De valószínűleg már Te is kapizsgálod, hogy az influencer marketing jelentése kezd megváltozni. Ugyanis – ahogy cikkünkből is kiderül – nem minden a magas követőszám. A több százezer vagy millió követővel rendelkező csillagok rajongói tábora túlzottan is sokszínű, és egyik márkára sem optimalizálható ténylegesen. Ezzel szemben a mikroinfluencerek egy-egy konkrét téma vagy érdeklődési körrel kapcsolatban gyűjtenek maguk köré potenciális fogyasztókat. Így rajtuk keresztül jobban elérheted a célközönségedet. Követőik nemcsak sokkal nagyobb aktivitást mutatnak aránylag, de jobban megbíznak bennük, mint a hírességekben. A több, kisebb influencerrel való munka ráadásul magasabb konverziós arányt is hozhat, mintha csak egy nagyobb véleményvezérrel dolgoznál együtt. Nem utolsó sorban pedig a pénztárcád is hálás lesz Neked!

Amit egy influencer marketing ügynökség is tanácsolna

Végezetül fogadd meg tanácsunkat, ha magasabb ROI-t és egy szűkebb célcsoportot szeretnél megcélozni: semmiképp se fordítsd a teljes marketing büdzséd egyetlen nagy influencer néhány posztjára! Inkább fektess bele több mikroinfluencerbe a közösségi média marketinged keretében. Használd fel egy influencer kereső segítségét, ha nem vagy tisztában például a magyar Instagram toplista trendjeivel, és válassz ki egy olyan csapatot, akik képesek a márkádat hitelesen, több aspektusból is megmutatni és többféle célcsoporthoz eljuttatni. Persze, ha a branding a cél, és a pénzt is szívesen szórnád a cél érdekében, válassz nyugodtan egy makroinfluencert… Viszont, ha magasabb engagement rate után vágyakozol, gondolj arra, hogy egy 1 milliós követőtáborral rendelkező makroinfluencer sem fog olyan jó eredményt szolgáltatni, mint 30 kisebb, jól megválasztott véleményvezér, harmadannyi pénzért.

Fogadd el, hogy az influencer marketing Magyarországon sem a nagyágyúk megcélzásáról szól már, hiszen nem a mennyiség, hanem a minőség számít igazán! Ha ezt Te is így látod a cikk elolvasása után, vagy már előtte is a mikroinfluencerek előnyeit hangoztattad a munkahelyeden, sőt a sarki közértben is, akkor semmiképp se felejts el egyet kattintani a megosztás gombra, hogy ismerőseid, kollégáid vagy netán a főnököd is lássa, mennyire up-to-date vagy a témában!

Érdekel a véleményed:

A 7Blog a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmaz, melyet a honlap használatával Ön tudomásul vesz.
Bővebben