Instagram Algoritmus 1×1 – Út a sikerhez 🥇

Instagram Algoritmus 1×1 – Út a sikerhez 🥇

“Az a fránya Instagram algoritmus! Már megint lehúzta a posztomat!” Ismerős szívfájdalom, ugye? Viszont megsúgom Neked, ez elkerülhető. És most nem X ezer forintos “csodaszerről” beszélek, mert olyan nincs – inkább bemutatom Neked az úgynevezett „ellenséget”, az Instagram algoritmust. Ha megérted a működését, és követed az alábbi tippeket, akkor magasabb Instagram elérés lesz a jutalmad, azaz elsőként jelenhetsz meg a követőid feed-jében, vagy népszerű tartalomként a céged számára releváns embereknél – ami, ugye egyenes út az Instagram marketing sikeréhez.

Hogyan is működik az Instagram algoritmus?

Nézzük egy pillanatra a dolgot felhasználói szemszögből, mert úgy könnyebb megérteni, hogy mi miért történik az Instagramon. Az Instagram algoritmus arra törekszik, hogy mindig a legfrissebb és a számodra legérdekesebb tartalmakat mutassa meg neked. Ennek érdekében folyamatosan figyel, adatokat gyűjt és tanul. Eltárolja, hogy kiket követsz, milyen posztokat kedvelsz; milyen profilokkal milyen kapcsolatot tartasz fent. És miután mindezt megtanulta, az Instagram algoritmus ajánl neked új tartalmakat, melyeket a böngészési előzményeid és az egyéb adatok alapján nagy valószínűséggel kedvelni fogsz.

A preferenciáidat az alábbi 4 szempont alapján figyeli: 

  • Kedvelés       
  • Hozzászólás 
  • Megosztás és 
  • Mentés.

Instagram algoritmus működése stilizált ábrán egy mobillal

Ezek az akciók pontosan a fenti sorrend alapján, egyre komolyabb elköteleződést jelentenek részedről. Az Instagram algoritmus ezeket figyelve „tanulja meg”, mi is az, amit kedvelsz; hogy mely profilok kedvesek és fontosak a számodra (hozzászólások, kommentek, megosztások alapján hamar megállapítja). Így azon profilok posztjait teszi előre a feed-edbe. A kedveléseid alapján mutat hasonló tartalmakat, illetve a legnézettebb posztokat is megjeleníti, nehogy lemaradj valami életbevágóan fontosról. 

Sőt, az Instagram algoritmusa még azt is figyeli, milyen gyakran nyitod meg az applikációt. Minél gyakrabban nézel rá a hírfolyamodra, annál inkább időrendi sorrendben jelennek meg a posztok. Míg ha csak napi egyszer-kétszer nézel rá, akkor azokat a posztokat jeleníti meg Neked, amelyeket eddigi reakcióid alapján biztosan nem szeretnél elszalasztani.

Ezek után érzed a törődést nem? Az algoritmus igazán figyel Rád és a legjobbat próbálja adni Neked. Ebből következik, hogy hirdetőként, vagy tartalomgyártóként

az Instagram algoritmus nem egy ellenség, akit ki kell cselezni,

sokkal inkább célszerű együttműködni vele. Mivel a magas Instagram elérés biztosítását célzó konspirációs teóriák és tuti módszerek ömlöttek már a csapból is, ezért az Instagram készítői gondoltak egyet és létrehoztak egy saját Instagram profilt (@creators) ahol felveszik harcot a hamis információkkal. Mielőtt elárulok pár tippet, vegyük is sorra a tévhiteket az Instagram elérés témakörében:

Ezeknek ne dőlj be

1. Kép = videó

A közhiedelemmel ellentétben a képek és videók egyenlő elbírálásban részesülnek. Nem részesíti előnyben az Instagram algoritmus sem az egyiket vagy pedig a másikat. Amit az algoritmus figyel az az, hogy mit szeretsz jobban, mivel töltesz több időt- így abból többet jelenít meg a feed-en. 

2. A robotok ideje leáldozott

Gondolok itt a botokra és a comment podokra, ezeket mind felismeri az algoritmus, és nem igazán veszi figyelembe. A titok a minőségi tartalom posztolásában rejlik, kiszámítható gyakorisággal és a reagálásban, minden kedvelésre, hozzászólásra. Ez a sikerhez, és a galaxis leigázásához vezető út.

3. Nem baj, ha rövid 😬

Nem igaz, hogy a 3 szónál rövidebb hozzászólás nem számít; minden hozzászólás és interakció számít. (még a rövidet is értékeli az algoritmus!) Ami lényeges, hogy reagálsz-e rájuk, és hogy milyen gyorsan reagálsz; ezáltal jelzed a követőidnek (és az algoritmusnak is), hogy figyelsz rájuk. Ha nincs sok időd, legalább egy emojit küldj.

4. Szabadság, egyenlőség és testvériség

Minden profil típus egyenrangúan van kezelve. Nincs megkülönböztetés a személyes, céges vagy készítői profilok között, itt demokrácia van, kérem szépen- mondják a @creators-ok.

5. Az első 30 perc mérvadó?

Mint kiderült, nem, a posztolás utáni első 30 perc nem befolyásolja a helyezésed. Ez a téveszme elterjedt, de nem igaz. A későbbi reakciókat is regisztrálja az Instagram algoritmus.

Miután kiveséztük (és remélhetőled el is oszlattuk) a téveszméket, most következzen az a 6 tipp, amit az Instagram algoritmusa garantáltan értékelni fog.

6 tipp hogy szeressen az Instagram algoritmusa:

1. Használd az Instagram Stories Sticker-eket

Ezek tökéletes eszközök arra, hogy a követőidet cselekvésre ösztönözd. Ugye, minél több a reakció a posztjaidnál, annál inkább minőségi tartalomként jegyzi meg őket az Instagram algoritmus. És természetesen annál magasabb helyezést érnek el. 

Instagram story interaktív lehetőségei - három mobil screenshotA matricák közül a legnépszerűbbek  a szavazás, emoji csúszka, a Join chat! matrica vagy a kérdés matricák. Az első kettőt igazán egyszerű használni a követőidnek, egy kattintás,  egy slide, így ezek kisebb rangú elköteleződésnek számítanak. Viszont ezek előnye hogy bármilyen niche-ben használhatóak, bármilyen brandhoz jól illenek. Ezekkel kikérheted a fogyasztók véleményét meglévő termékekről, szolgáltatásokról vagy akár jövőbeli termékekről, contentekről is készíthetsz közvélemény kutatást. Szintén hasznos eszköz a Join chat! matrica, amivel közvetlenül beszélhetsz a fogyasztókkal, vagy akár promócióra is használhatod – mint ahogy a fenti ábra is mutatja.

A kérdés stickerek magasabb szintű elköteleződésnek számítanak, és értékes eszmecserét, kapcsolatot jeleznek a követőkkel. (Ezeknél a matricáknál értelemszerűen kérdéseket kell megválaszolni, kommentben vagy direkt üzenetben, ezért ez komolyabb elköteleződési forma). Így ez utóbbit az Instagram algoritmus jobban értékeli.

2. Buzdíts akcióra!

Használj/írj olyan szöveget, amely cselekvésre szólít fel. Például: Oszd meg a véleményed/Mondd el hogy érzel ezzel kapcsolatban! Kattints, ha egyetértesz! Jelöld meg egy barátod/ismerősöd! 

Amint már említettem, az Instagram algoritmus árgusan figyeli a követőidet, reakciókat és méri az elköteleződést. (Az elköteleződés formái a kedvelés, hozzászólás, megosztás és mentés.) Pontosan ezért kell akcióra buzdítani a követőidet, hogy az algoritmus is tudja, értékes tartalmat osztasz meg. A logika e mögött pedig az, ha sokan reagálnak a posztra, kedvelik és megosztják, akkor az csak értékes tartalom lehet. És úgyszintén fontos, hogy te reagálj ezekre az elköteleződésekre. Mert azt is figyeli kedves barátunk, az algoritmus.

Tipp 1: Légy kreatív, találj ki játékokat a követőidnek. Például tegyél közzé egy felhívást:

 „Jelöld be három barátodat, akik szintén szeretik az ingyen sört, hogy kedveljék az oldalam és nyerj!”

Majd felajánlasz egy kis csomag freebie-t, láda sört, vagy oktatóanyagot- profilodtól függően nyereményként 🙂 Így az organikus elérésed nő, követőid száma nő, jobban megismernek- win-win szituáció.

3. Jelenítsd meg a tartalmadat minél több helyen

Oszd meg a feed-ben, az Instagram Stories-ban, IGTV-n, Highlights mappákban, ahol csak tudod. Kidolgozhatsz egy stratégiát hogy különböző csoportokhoz eljuttasd a legújabb posztodat más és más csatornát használva. Ez lehet olyan egyszerű is mint megosztani egy izgalmas előnézetet az legújabb IGTV videóból a Story-ban. 

Tipp 1: Tölts több időt azzal, hogy az Instagram Story-ba posztolj rendszeresen, mert ez magasabb Instagram elérés formájában fog megtérülni. Ha ezt teszed, nagyobb az esélyed hogy a követőid feed-jének a legelején legyél. Ez egy olyan “reklám”, amiért nem kell fizetned! Mindenképpen használd ki. És ráadásul ez azt jelzi az Instagram algoritmusnak, hogy gyakran posztolsz minőségi tartalmat, amelyre a közönséged vevő. 

Tipp 2 : relatív új funkció az IGTV, cserébe igen hasznos. 100%-ban mobilra van optimalizálva, azaz nem kell a képernyőt elfordítanod, sem az applikációt elhagynod – olyan, mint egy igazi tévé. Ezek a videók akár egy órás tartalmak is lehetnek, és ezekről egy egyszerű 1 perces előnézetet megoszthatsz az Instagram Story-ban – ez az Instagram elérés szempontjából egyik legígéretesebb funkciója. Ha eléggé figyelemfelkeltő és érdekes, nagyon sokan fognak rá reagálni. Ráadásul, az Instagram algoritmus úgy működik, hogy az Explorer oldalán 4x nagyobb helyet kap egy IGTV preview, mint egy sima képes poszt. Sőt videók bizonyítottan több hozzászólást generálnak, így ebben az esetben az elköteleződés mértéke a követőid részéről nagyobb. 

Keresés és videók megjelenése az instagram algoritmusának működése szerint - két screenshot

Ráadásul az Instagram algoritmus úgy működik, hogy a videó tartalmak – ha minőségi és érdekes tartalomként vannak rangsorolva (ugyanúgy, mint a hagyományos posztok) – megjelennek azoknak, akik követnek téged, ÉS ajánlott tartalomként azok számára is, akik számára releváns lehet – tehát a mozgóképes tartalmak esetén eleve magasabb az Instagram elérés. Amint kikerülsz tartalmaddal az Instagram Explore oldalára, nyert ügyed van. Mert így tartalmad eljut mindazon az emberekhez, akik még nem a követőid, de érdeklődnek a niche-d iránt. 100%-ban organikus elérés releváns fogyasztóktól, ennél jobb nem is lehetne!

4. Optimalizáld a hashtag-eket

Ez egy roppant hatásos megoldás, hogy minél több emberhez eljusson a tartalmad. Az Instagram egyik nagy előnye, hogy hashtag-ekre is kereshetsz, így új profilokat ismerhetsz meg és követhetsz. Ha jól használod a hashtag-eket, olyan felhasználókhoz jutsz el, akiknek biztosan érdekes és releváns lehet a tartalmad. 

Tipp 1: Érdemes megnézni milyen hashtag-gel operál egy sikeres brand a te niche-dben, illetve milyen hashtag-eket használ a konkurencia. Alaposan figyeld meg a jól teljesítő posztjaikat, tanulmányozd, és jegyezd meg, mi az, amit te is felhasználhatsz mindebből. Egy adott poszthoz, maximum 30 #-et rendelhetsz – ez persze nem azt jelenti, hogy ennyit is kellene hozzárendelned, mert önmagában a hashtag-ek számától nem feltétlenül fog megnőni az Instagram elérés is.

Instagram hashtag felhő

Vigyázz, hogy ne ess a rámenős latin szerető szerepébe! Az Instagram algoritmus, ha sokszor használod ugyanazt a hashtaget, negatívumként fogja értelmezni. Levágja, hogy csak tolakodsz és előre akarsz kerülni az adott hashtag hírfolyamába. És, nemtetszése jeléül, egyszerűen nem jeleníti meg a hashtag hírfolyamában a tartalmadat. 

Tipp 2: # választásnál érdemes általános hashtag-et választani,  mint #love, #sunrise, #cats, ha a helyzet úgy kívánja, majd azon belül néhány specifikusat, ami a te niche-re, termékkategóriádra, földrajzi helyedre mutat. Például: #sunrise #freshlyroastedcoffee #organiccoffee #grindelwald. Az Instagram elérés növelésének érdekében cégek számára különösen fontos a Branded hashtag kategória, amelyik csak és kizárólag a te cégedről szól. Használhatod egyszerűen a cégnevet, vagy kampányok részeként, illetve arra is alkalmas, hogy a követőidet tartalmak feltöltésére ösztönözd – ez utóbbira kitűnő példa a Calvin Klein márka, ami a #mycalvins hashtaggel ösztönözte a felhasználókat saját képeik feltöltésére a márka fehérneműiben – bármilyen meglepő, ezt a kihívást 1,8 millió új feliratkozóval zárta…

Tipp 3: Mindig ellenőrizd, hogy az adott hashtag nem-e tiltólistás. Ezen kívül arra is figyelj, hogy a tartalom és a hashtag legyen releváns. Az Instagram képfelismerő szoftvere olyan kifinomult, hogy kiszúrja a trükközést egyből és tilt. 

5. Fordíts kiemelt figyelmet a direkt üzenetekre!

Ez az egyik legértékesebb elköteleződési forma, és ennek megfelelően, az Instagram algoritmus igen magasan értékeli. Buzdítsd követőidet arra, hogy véleményüket, észrevételeiket, kérdéseiket direkt üzenetben osszák meg veled. Például:

„Ha kérdésed van, dobj egy üzit.”

„Neked mi a véleményed erről? Írd le egy üzenetben.”

Ha fenn is akarod tartani az Instagram elérés magas arányát, akkor természetesen az ilyen üzenetekre gyorsan és érdemben reagálnod is kell. Ugyanis – nem győzöm elégszer hangsúlyozni – az Instagram algoritmus résen van, és figyeli, hogy milyen gyorsan válaszolsz. Természetesen a követőd is értékelik, ha gyorsan és érdemben érkezik a válasz, mivel így érzik, hogy valóban fontos a hozzászólásuk, kérdésük, véleményük. Így lesz egyre közvetlenebb a kapcsolatod a követőiddel és így lesz egyre magasabb az Instagram elérés a profilodon.

6. Használd az Instagram Analytics-et, hogy lásd, mi az ami működik és mi az, ami nem

Az Instagram és az algoritmus működését leíró Analytics kapcsolata

Az Instagram Analytics nem áll meg ott, hogy egyszerűen megnézed, hogyan teljesített múlt héten az Instagram elérés szempontjából – ennél ugyanis sokkal többre képes 🙂 Az Instagram Insight megmutatja a hallgatóságod. Milyen neműek körében vagy sikeres, milyen korcsoport, honnan keresnek fel, mikor a legaktívabbak az Instagramon, stb. Ez abban segít, hogy  ha akkora időzítheted a posztolást amikor a célközönséged leginkább aktív és nem akkor fogsz posztolni, amikor már félig alszanak vagy nyakig vannak a munkában. (akkor ugyanis kevésbé valószínű, hogy reagálnak bármire is).

Ezért fontos, hogy minél többet tudj a célközönséged internet használati szokásairól. Reggel munkába menet, esetleg ebédszünetben aktívabbak? Vagy az esti híradó előtt? Érdemes ennek megfelelően időzíteni a posztjaidat, így teljes hatékonysággal meg tudod célozni a közönségedet – amikor nekik is van idejük rád figyelni.

Ha a céged ismertségét (brand awareness) szeretnéd növelni, akkor ennek az egyik legfontosabb mérője az Instagram elérés, azaz ezt a mutatót kell figyelned az Instagram Profile Analytics-ben.

Az Instagram elérés az mutatja meg, hogy hány személy nézte meg az adott posztodat vagy sztoridat, időbeli határtól függetlenül.

Ahhoz, hogy az Instagram elérésed növelni tudd, tanulmányoznod kell a célközönséged közösségi hálón töltött idejét, szokásait.  Ahogy az Instagram elérésed növekszik, úgy növekszik a céged ismertsége. Csak az ismertség növelése után „lépnek akcióba” a fogyasztók, azaz kedvelik, hozzászólnak, megosztják vagy elmentik a tartalmadat. Ne feledd, először az Instagram elérést növeld, ezután automatikusan növekedni fog az engagement rate.

Szóval összefoglalva…

Ezek után bízom benne, hogy közelebb kerültél az Instagram algoritmusához. Most már, hogy érted a működését, és hogy mely szempontok alapján rangsorol, mire figyel, gyerekjáték lesz szuper Instagram profilt vezetned. (szuper céges Insta profil tippek ITT!) Na jó, lehet nem gyerekjáték, de megfelelő tervezéssel kivitelezhető a siker! 

Ha hasznosnak találtad, oszd meg, hogy a kollégáid is tudják, hogy minden percedet önfejlesztéssel töltöd! Ha pedig kipróbáltad már bármelyik fenti tippet, akkor írd meg, hogy vált be neked. 🙂

1200 628 Czire Zsuzsanna
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...