Törölt Facebook hirdetési fiókok – Megelőzés és megoldás

Törölt Facebook hirdetési fiókok – Megelőzés és megoldás

Törölt Facebook hirdetési fiókok – Megelőzés és megoldás 1024 536 Dr. Kádas Péter

Minden komoly hirdető rémálma, hogy a Facebook egyszer csak gondol egyet és lecsapja a biztosítékot a hirdetési fiókján. Ha még nem történt veled ilyesmi, de fontos számodra a Facebook-ról származó fizetett forgalom, akkor csak képzeld el egy pillanatra, hogy kapsz egy két soros értesítést a hirdetéskezelőben, hogy “Hello, mától nem hirdethetsz. A döntés végleges. Így jártál, legyen szép napod.” és egyik napról a másikra bezárul előtted a hirdetési lehetőség az egyik legnagyobb online közösség oldalain, ahonnan esetleg a forgalmad nagy része származott… Egy Facebook fiók visszaállítása nem egyszerű feladat, ráadásul a zárolás időtartama alatt áll a bizniszed is.

Első reakció: pánik – most mi lesz, hogyan lehet ezt megoldani?

Második reakció: a kur… …nyátokat, nem csináltam semmi rosszat…

…és simán lehet, hogy tényleg nem csináltál semmi rosszat! Mivel azonban sem a pánik, sem a harag nem segít a világ egyik legnépszerűbb és leghatékonyabb hirdetési platformjával szemben, íme itt van minden a zárolt Facebook fiók visszaállítása témakörben – és a végén egy letölthető útmutató a manuális fellebbezéshez – ha más már tényleg nem segít.

Ha ebbe a lehetetlen helyzetbe kerültél, akkor olvasd végig alaposan (és főleg higgadtan) ezt a cikket, mert (spoiler alert)…

A problémád valószínűleg megoldható…

Miért zárolnak egy fiókot a Facebook-nál?

A zárolásra leggyakrabban azért kerül sor, mert egy algoritmus úgy érzékelte, hogy valamelyik hirdetésed megsértette a Facebook Hirdetési Szabályzatát. Nagyon fontos rájönni, hogy ez miért történt, mert – hacsak nem a vadiúj náci maci plüssállat kollekciódat próbáltad népszerűsíteni – az alábbi technikák az első ilyen esetből jó eséllyel ki tudnak majd húzni, a másodiknál azonban általában már ugrik a fiókod és csinálhatsz újat… Ritkább az az eset, amikor nem a hirdetési szabályzat megsértése miatt zárolták a fiókodat – erről részletesen majd alább.

A Facebook fiók visszaállítása előtt

Majdnem biztos, hogy gépi algoritmus zárolta a fiókodat, nem egy hús-vér ember és jó eséllyel automata algoritmus is fogja visszaállítani – amennyiben ezt nem tudod elérni, alább találsz egy letölthető útmutatót részletes technikákkal a manuális fellebbezésre is, de ne szaladjunk ennyire előre.

Első lépésként – és ezt komolyan mondom – higgadj le! Sok hirdetőt és kollégát láttam hasonló égbe kiáltó igazságtalanság áldozatául esni és felháborodni (teljesen jogosan), mivel semmi rosszat nem tettek, semmilyen szabályt nem szegtek meg. Egy algoritmusra azonban felesleges haragudni, csak saját magadat stresszeled tönkre, így inkább

nagy levegő, nyugalom: lesz megoldás.

Milyen zárolások léteznek?

Egy Facebook fiók visszaállítása attól függően lehet könnyű, vagy nehéz feladat, hogy mekkora a baj – ugyanis zárolásból is több típus létezik. A fiókod lehet “flagged“, “suspended”, vagy “banned”.

A “flagged” azt jelenti, hogy egy algoritmus valami furcsát észlelt. Az ellenőrző algoritmus olyan formát, szót, vagy jelképet fedezett fel a hirdetésedben, amit tilt a hirdetési szabályzat, ezért megjelöli az adott hirdetést – vagy akár az egész kampányt – és leállítja. Lehet, hogy az algoritmus hibázott – ez néha előfordul – de attól a te hirdetéseid még nem mennek.

A “suspended” egy fokkal komolyabb retorzió, itt gyakorlatilag fel lett függesztve a fiókod, de a visszaállításra még van esély.

A “banned” a legerősebb változat – azt jelenti, hogy kitiltották a fiókodat. Valamivel nagyon fel kellett húznod valakit odaát, mert az ilyen komoly büntetés csak ritkán fordul elő. Ilyenkor számodra nem lesz elérhető a support, nem fogod látni a régi hirdetéseidet, értelemszerűen nem tudsz új hirdetéseket csinálni és még a 9-10-es relevancia értékkel futó régi hirdetéseidet is felfüggeszti a Facebook. Ez a szint tényleg az Armageddon – a visszaállításra itt sokkal csekélyebb az esély, de ez sem teljesen reménytelen eset…

Mi vezetett a zároláshoz?

1. Belépési anomáliák

Probléma: Ha túl gyakran különböző helyszínekről (IP címekről) léptél be a Hirdetéskezelőbe, akkor a Facebook biztonsági okokból zárolja a hirdetési fiókodat – ezt nem is érdemes ejnye-bejnyének tekinteni; az egész sokkal inkább a te védelmedben történik. Tipikus példája, amikor az  ügynökséged megcsinálja az account-ot Budapestről, te pedig hozzáadod a hitelkártyádat az Indonéziai nászutad egyik munkával töltött percében… Ebben az esetben a Facebook fiók visszaállítása ugyan még könnyű, azonban a fiókodon örökre ott marad majd a tiltás miatti “sebhely”, így az algoritmus később is könnyebben csapja majd le…

Megelőzés: Ha sokat utazol, vagy valami más ok miatt több földrajzi lokációról lépegetsz be ugyanabba az account-ba, akkor javasolt a Facebook mobile app-ot használni – ezzel meg is oldottad a bejelentkezés miatti tiltás problémáját, az applikációból történő bejelentkezésnél sosem fordul elő tiltás.

2. Fostalicska landing oldal

Probléma: Kevesen tudják, de a Facebook nem csak a hirdetésedet csekkolja, hanem a landing oldaladat is, ahová a hirdetés mutat. Ha például a hirdetésedben ingyenesen letölthető PDF-et ígérsz, a landing oldalon azonban már bankkártyaszámot, email címet, telefonszámot, meg vércsoportot kérsz a látogatótól, akkor a Facebook ezt félrevezetőnek bélyegzi – tegyük hozzá, teljesen jogosan…

A landing oldalon lévő automatikusan elinduló videók, vagy a popup ablakok is nagy valószínűséggel kiverik a biztosítékot a Facebook-nál, de elég egy hanyagul összetákolt landing, vagy egy 404-es oldalra mutató link is, hogy a Facebook kiiktassa a hirdetési fiókoddal együtt.

Ne feledd, a Facebook érdeke, hogy minőségi tartalmakat nyújtson a felhasználóknak. Amennyiben vacak hirdetések, vagy retek landing oldalak vannak a képletben, a Facebook közvetlen gazdasági érdekeit sérted a hirdetéseddel.

Megelőzés: 1. Figyelj az ad-landing konzisztenciára, azt nyújtsd, amit ígérsz. 2. Legyen SSL az oldalon (igen, a Facebook botjainak ez is döntési faktor!) 3. tegyél a láblécbe egy úgynevezett non-affilation megjegyzést, mondjuk ezzel a szöveggel: “this web page is not affiliated with Facebook at all”. 4. Ne használj popup ablakokat a hirdetési landing oldalon, főleg ne time-delayed és on-scroll típusokat! 5. Ne tegyél a landingre automatikusan elinduló videót. 6. Olvasd el, mit tekint a Facebook alacsony minőségű tartalomnak és tartózkodj ezektől. A minőségi landing oldal elkészítése gyakran kevesebbe kerül, mint a Facebook fiók visszaállítása…

3. Túl hektikus költés

Probléma: Amennyiben – főleg friss hirdetési fióknál – túl gyorsan kezdesz el költeni, vagy túl sok adset-et futtatsz, akkor sanszos egy letiltás. Ugyanígy számíts tiltásra, ha sok adset megy alacsony költéssel, aztán egyszer csak a győztes verzióval all-in mész. A Facebook algoritmusa ennél sokkal több faktort figyel, ezeket elég a profi hirdetéskezelőknek érteniük.

Megelőzés: Neked elég annyit megjegyezned, hogy napi 15%-nál gyorsabban ne nagyon növelj budget-et és figyelj oda a hirdetések minőségére, különben előre beteheted a naptáradba a zárolt Facebook fiók visszaállítása című több napos elfoglaltságot. Profi hirdetéskezelők bizonyos feltételek mellett természetesen mehetnek tovább, mint 15%, de ha nincs Blueprint minősítésed, vagy több éves gyakorlatod – pláne, ha új hirdetési fiókon dolgozol – akkor inkább maradj a 15%-os határon belül.

4. Negatív renomé

Probléma: Az egyik első dolog, amit egy algoritmus megnéz egy új hirdetés elbírálásakor, az az, hogy a fiók korábbi hirdetései között milyen arányban voltak jóváhagyott hirdetések. Egy jó ügynökség nagyon odafigyel erre, mert pár száz jóváhagyott hirdetés után szinte soha nem fordul elő letiltás. Ha azonban pár visszadobott hirdetéssel elégetted a fiók hitelességét, akkor később is számíthatsz tiltásra, még akkor is, ha betű szerint betartottad a szabályokat! Na, ilyen helyzetekben látszik kristálytisztán, hogy mitől éri meg egy drágább, de megfelelően felkészült szakember közreműködése – és hogyan lesz mégis hosszabb távon olcsóbb neked, mint a házi barkácsolás)…

Megelőzés: Ez utóbbit tekintsd a hirdetési tízparancsolat részének:

Töröld a visszadobott hirdetéseket.

Pro tipp: Néha előfordul, hogy kapsz egy értesítést a Facebooktól, hogy valami ezeréves hirdetésedet, ami már rég nem is fut, visszadobták. Mondjuk júliusban pampognak a Black Friday kampányod hirdetései miatt, te meg megvonod a válladat, hogy

“Tiltsd le, Paraszt, elkéstél úgy 6 súlyos hónapot. LOL.”

Ne tedd! A régi hirdetések “visszautasítva” státuszban a hirdetési fiókodban épp olyan ártalmasak – lásd a 3. pontot. Ezért a régi kampányokat exportáld ki, és töröld a fiókodból, különben jöhet a Facebook fiók visszaállítása című játék. Az már késő bánat, ha akkor törlöd őket, amikor a visszautasítás megjött, ezért simán csak

Töröld a régi hirdetéseket – még a jóváhagyottakat is!

5. Hirdetési szabályzat megsértése

Probléma: A leggyakoribb ok a zárolásra a hirdetési szabályzat valós megsértése. Ha az alábbiak közül bármelyiket csináltad, akkor jó eséllyel valóban megsértetted a hirdetési szabályzatot:

  • Új account-ot csináltál és két perc múlva Líbia államadósságát meghaladó összegekkel kezdtél hirdetni.
  • Társkereső szolgáltatást, felnőtt tartalmakat, vagy huncut játékszereket próbáltál hirdetni.
  • Affiliate programot hirdettél, vagy bármilyen harmadik személy hirdetési lehetőségét promotáltad.
  • Átirányított URL-re, vagy 404-re mutat a hirdetésed.
  • Jogvédett terméket hirdetsz és nem taggelted a jogtulajdonost. (Arról, hogy hogyan lehet a Nike futócipőket legálisan hirdetni Facebookon, itt van egy remek tájékoztató.)
  • Gyógyszert, vagy egyéb nem biztonságos szereket hirdettél (anabolikus szteroidok, növekedési hormonok, stb.)
  • Pénzügyi termékeket, mikrohitelt, lízinget, vagy unit-linked termékeket próbáltál hirdetni.
  • Forex-et, könnyű pénzkeresetet, vagy MLM-et, illetve bármi hasonló elvtelen, lehúzós, a legkilátástalanabb helyzetben lévő emberek alaptalan reménykedésére építő átverést hirdetsz.
  • Emberi testrészeket, kábítószert, hamisított dokumentumokat hirdetsz (ha azt hiszed, ilyen még nem fordult elő, akkor tévedsz…)

Megelőzés: kicsit vedd komolyabban a Facebook hirdetés kezelését – ez is egy szakma, márpedig szakmabelinek illik kívülről fújni a fenti listát és nem feladni ilyen hirdetéseket, mert megelőzni a bajt némileg egyszerűbb, mint egy Facebook fiók visszaállítása. Sorry, ez lehet, hogy erősen hangzik, de akkor is így van – a sebésztől is elvárják, hogy soha ne vágjon mellé…

6. Bizalmi faktorok hiánya

Probléma: Amennyiben a landing oldalról nem beazonosítható, hogy milyen üzleti, vagy társadalmi entitáshoz tartozik, a Facebook tilthatja a fiókodat.

Megelőzés: A szabályzat szerint minden landing oldaladnak tartalmaznia kell a vállalkozásod nevét, logóját, pontos és hiánytalan fizikai címét, továbbá link jellegű elérhetőségeket a felhasználási feltételekhez és az adatvédelmi szabályzathoz. Ezt a szabályt borzasztó egyszerű betartani, mert ezeket az információkat amúgy is meg szokták jeleníteni a láblécben. Ha esetleg eddig nem tetted, érdemes lenne ezt pótolni.

Igazi profik ezen felül a footer-ben még egy plusz mondatot (úgynevezett non-affiliation-t) is megjelenítenek, mely tisztázza, hogy az oldal nem a Facebook univerzum része.

7. Priuszos személyek hozzáférése

Probléma: Ha olyan embereknek (Facebook profiloknak) adsz hozzáférést a hirdetési fiókodhoz, akiknek korábban letiltották a fiókját, azt a Facebook azonnal észreveszi és van rá esély, hogy így a te fiókodat is tiltja.

Megelőzés: Ne adj boldog-boldogtalannak hozzáférést a fiókhoz. Ügynökségeknek különösen oda kell erre figyelniük, mert az ügyfelek értelmeszerűen szeretnék megőrizni legalább a megtekintési jogosultságukat. Ezzel nincs is semmi baj, ha az egy jól karbantartott fiók, és az ügyfél korábban nem volt kitiltva. Ha korábban ki volt tiltva, inkább egy automatikus riport rendszeren keresztül érdemes tájékoztatni az ügyfeleket az eredményekről és a hozzáférést megtartani az ügynökségnek.

A 7Digits-nél ilyen “fertőzött” profilú ügyfél még nem fordult elő, ettől függetlenül rá szoktunk kérdezni erre. Kicsit olyan ez, mint a penicillin-allergia: ezerszer kérdezik az orvosok feleslegesen, de ha nem kérdeznék, az ezeregyedik pont belehalhatna…

Facebook fiók visszaállítása ügynökséggel

Apropó ügynökség: aktív, a Facebook-kal több fronton együttműködő ügynökségek kezelésében lévő fiókokra a Facebook is máshogy tekint, az ügynökségi fiókok ugyanis rendszerint többet költenek és a szabályok betartására – a sok szakértő szempárnak köszönhetően – sokkal jobban odafigyelnek.

Az ügynökségeknek van egy kiskapuja is az Armageddon elkerülésére. Míg egy tipikus Business Manager fiók tíz hirdetési account-ot tud kezelni, az ügynökségi fiók-ok akár ezer account-ot is. Ha egy adott bankkártya tiltásra is kerül a hirdetési fiókkal együtt, másik bankkártyával az ügynökség a saját Business Manager fiókjában létrehozhat egy új account-ot, így legalább a probléma megoldásáig nem állnak meg a hirdetések. Mivel az ügynökségi fiókok reputációja nagyon magas a Facebook szemében, az ilyen új fiókoknál a megfelelő szakértelemmel rendelkezők akár magasabb összegekkel is tudnak hirdetni az ideiglenes account-on.

Ha épp a Facebook fiók visszaállítása című maraton szereplőjévé váltál és egyedül nem tudod megoldani a helyzetet, kérj segítséget olyan ügynökségtől, amelyiknek van ebben gyakorlata.

Facebook fiók visszaállítása – lépések

Ha megtörtént a baj – azaz tiltották a fiókodat -, akkor legegyszerűbb a chat support-ot használni. Fontos, hogy tudd, mi miatt lett a fiókod felfüggesztve, így azonnal kezelheted a problémát. Ha még hozzáférsz a fiókodhoz, akkor töröld a visszadobott hirdetést – ez egy jel az algoritmusnak, hogy együttműködsz. Ugyanezen megfontolásból sose próbáld megkerülni az algoritmus működését azzal, hogy újra csinálod ugyanazt a hirdetést.

Ha a Business Manager fiókodban van másik hirdetési fiók, amihez még nem adtál hozzá bankkártyát, akkor azt ideiglenesen használhatod, de – és ez egy nagyon fontos “de”:

  • ne irányíts hirdetést ugyanarra a landing oldalra és
  • ne próbáld használni ugyanazt a bankkártyát.

Amikor a Facebook letilt egy hirdetési fiókot, akkor a “bűnös” hirdetés landing-jét és az adott fiókhoz rendelt bankkártyát is véglegesen tiltja. Ha bármelyikkel újra próbálkozol, akkor csak rontasz a helyzeteden.

Amennyiben a chat support megoldás nem működik – bizonyos tiltásoknál olyan is előfordul, hogy egyszerűen nem is látod a chat ablakot – akkor nem marad más hátra, mint a manuális fellebbezés. Az alábbi gombra kattintva ingyenesen letölthetsz egy szövegszerű javaslatot (angolul), mondatonkénti magyar kommentárral a fellebbezésre. Nem csak az látható belőle, hogy mit kell írnod, hanem az is, hogy milyen elvek mentén gondolkodik a support. Ugyanezen elveket használhatod a chat support-tal történő kommunikációban is.

Összefoglalás

Egy Facebook hirdetési fiók száműzése komoly probléma – nem szabad félvállról venni. A megoldás nem kevés időt és türelmes, együttműködő megközelítést igényel. Ha az ügynökségednek van közvetlen Facebook kontaktja, akinek írni tud, az nyilván mind a megoldás esélyét, mind a sebességét jelentősen növeli – erre a kiskapura azonban csak komoly, nagy hirdetési büdzséket kezelő ügynökségeknél számíts.

Ilyen kiskapu hiányában tartsd be a fent javasolt megelőzési formákat és alaposan olvasd el a Facebook hirdetési szabályzatát – ezzel jó eséllyel meg tudod előzni a Facebook fiók visszaállítása című kanossza-járást.

Ha fontos számodra a Facebook hirdetés, mentsd el ezt a cikket a könyvjelzők közé arra az esetre, ha beüt a baj – ugyanakkor őszintén kívánom, hogy soha ne legyen rá szükséged! Sok sikert, az ostoba algoritmusok kerüljenek el mindörökre! Ha pedig nem kockáztatnál, akkor itt megtudhatod, hogy milyen a Facebook marketing, ha profik csinálják…

Nyomjatok rá a megosztás gombra, plíz; egy-egy kollégánknak épp élet-halál kérdése lehet ez az információ…

Érdekel a véleményed:

Avatar for Dr. Kádas Péter

Dr. Kádas Péter

Papíron orvos és közgazdász, a valóságban vállalkozó, befektető, Golden Blog Díjas blogger.

Összes bejegyzés tőle:Dr. Kádas Péter