Így Lehet Több Ezer Feliratkozód – Email Marketing Trilógia 3. rész

Így Lehet Több Ezer Feliratkozód – Email Marketing Trilógia 3. rész

1024 536 Dr. Kádas Péter

Most, hogy a leghatékonyabb marketing email receptje és a kiküldés titkos mágiája is a kezedben van, már csak az email lista építése van hátra, és képes leszel összerakni a nagy, ingyenes automata marketing gépezetet – legalábbis elvileg! Email marketing trilógiánk befejező része következik: hogyan építs fel egy jó pár ezres listát?

Az űrlap 

Ahhoz, hogy feliratkozókat gyűjts, sok minden kell, de ami biztosan elengedhetetlen, az egy feliratkozási (úgynevezett opt-in) űrlap. A legtöbb email marketing szolgáltató-nak (ESP-nek) van olyan formja, amit csak be kell illesztened az oldaladba, és már özönlenek is a feliratkozók… a mesében!

A valóságban ezekkel az egyen-vackokkal nulla eredményt fogsz elérni. Ha komolyan gondolod az email lista építését, akkor ennél sokkal-sokkal körültekintőbben kell összehegesztened azt az űrlapot (form-ot), és annak érdekében, hogy ez sikerüljön, alább mindent leírtam a feliratkozási (opt-in) mezőkről – ennek megfelelő lesz cikk hossza is – ne fél lábon próbáld végigolvasni…

Az idegesítő popup 

A látogatóknak az űrlappal türténő találkozása kulcskérdés a feliratkozási arány szempontjából! A legretardáltabb ötlet, hogy amikor a látogatód éppen csinálni akar valamit az oldaladon – mondjuk megérkezett és olvasni készül -, akkor rögtön indításnak beletolsz az arcába egy pop-up ablakot (ezt hívják OnLoad triggernek). Művelheted ezt xy másodperc múlva is (ez a TimeDelayed trigger), és ha lehet, ez utóbbi még alattomosabb megoldás.

Mivel a web kommerszebbik (lustábbik) fele pont ezt csinálja, az emberek nem csak hogy nagyon unják, hanem buzgón csukogatják is befelé. A popup hívők erre azzal jönnek, hogy igen, de több, mint 1000%-kal több feliratkozót hozhat egy lightbox-ban elhelyezett popup – az oldalsávhoz képest. Könyörgöm, ki mondta, hogy az oldalsáv az egyetlen alternatíva?

Jó, de akkor hova tegyük?

Mindenhová, ahol nem veri keresztbe a látogatói élményt!A 7Blog oldalain például a fenti 1000% ellenére sem alkalmazzuk a felugró ablakok gonoszabbik típusait – egyrészt mert a zavartalan tartalom-élményt fontosabbnak tartom az email lista számosságánál, másrészt mert kellően szofisztikált egyéb módszerekkel magasabb feliratkozási arányt tudok elérni az egyen-nyomi popupoknál! Alább az ötletbörze, egyszerűbb technikáktól az igazi growth hacking gyöngyszemekig, ahol lehet, konverziós adattal:

Basic technikák

1. Oldalsáv

Jó, ez tényleg a feliratkozási mezők misszionárius póza! És igen, tényleg annyit ér, mint múmiának a Nivea – de legalább senkit sem zavar. Sokkal többet nem is érdemes mondani róla, 1% alatti konverziójával létének értelme a múlt ködébe vész… Ráadásul maga az oldalsáv is kezd kimenni a divatból. Ha mégis használod, annyit azért tudsz csiszolni rajta, hogy csinálsz egy custom-sidebar-t – ezzel elkerülheted az úgynevezett sidebar-vakságot.

2. Onscroll popup

A másik szokásos felugró ablak trigger az OnLoad mellett, hogy ha az olvasó az oldal 70-80 (vagy akárhány) százalékán túl görget, akkor jön a popup. Ez egy fokkal jobb mint az arcba-tolós verzió, mert már volt ideje elmélyedni a tartalomban, csakhogy még mindig épp csinál valamit, amit a kis popup ablakod udvariatlanul megakaszt. Ha rám hallgatsz, ezt is passzolod.

3. Inline

Egy cikk, vagy termék-oldal közepén-végén simán elfér a tartalomba ágyazva egy feliratkozó űrlap. Nem is rossz a hatásfoka. Valahogy így:


4. Inline egy csavarral

Véletlenül jöttem rá egy saját verzióra, mellyel a sorok közé ékelt feliratkozási űrlap még jobban konvertál. Nem volt ugyanis időm szépen megszerkeszteni azt a form-ot, ami jól nézett volna ki a szövegben, hát megdumáltam magammal, hogy beteszek egy éktelen nagy gombot és rálinkeltem a meglévő exit-intent popup ablakot:

Nem voltam büszke rá – amíg meg nem néztem a számokat: jó 25%-kal magasabb lett a feliratkozási arány. Az okát csak találgatom, valószínűleg a kattintás, mint elköteleződés miatt a látogatók hajlamosabbak megadni az adataikat. Konverzió: 10%!!! …amúgy a fenti gomb működik, és ha tudnád, milyen új growth hacking cikkek vannak beidőzítve a következő hetekre… 😉

5. Content upgrade – inline másik csavarral

Az inline űrlapok hatékonyságára még egy lapáttal rátehet, ha valami olyan ingyenes tartalmat ajánlasz, ami az adott cikknek folytatása, vagy kiegészítője lehet. A látogatóról azt tudjuk, hogy érdekli a téma, amiről a cikk szól, hát miért ne kínáljunk neki többet? Itt az értékajánlat hozza a feliratkozókat, úgyhogy olyan ütősnek kell lennie, hogy a látogatód csak pislogjon, mint a kiszántott vakond – és már pötyögje is befelé az email címét… Ez a módszer tipikus példája annak a mondásnak, hogy

A legjobb marketing az, amelyikről nem érzed, hogy marketing. – Tom Fishbourne

6. Top bar

Működik még egy diszkréten becsúszó – de az olvasási élményt nem zavaró – top bar is. Az oldalsávval ellentétben animált, és mivel az emberi agy a mozgó dolgokat előnyben részesíti a statikussal szemben, mindig észreveszik. A maga 1-2%-ával a konverzió-világbajnokságon nem fog dobogós helyen végezni – de egynek jó.

7. Exit Intent popup

Teljes összhangban van a felhasználói élménnyel az is, ha felugró ablakot használsz ugyan, de csak akkor, amikor a látogatód menni készül (ez az ExitIntent trigger). Akárhogy is konvertál, mivel a látogató amúgy is lelécelni készül, nincs vesztenivalód az alkalmazásával. A konverziós rátája 6% körüli, bár az, amit itt a 7blogon látsz, az 12.6%-os konverziót csinált az első 3000 megjelenésből – ennyit számít az optimalizálás és egy kis pszichológia…

8. Scrollbox

Ez hasonló a top barhoz, csak alul úszik be. Desktopon egy fokkal kevésbé zavaró, mint  a popup, mobilon azonban ugyanolyan borzasztó. Én nem használom, ha mégis kipróbálnád, legalább kapcsold ki mobil eszközökön!

9. Sliderben

Mehet a feliratkozás CTA-ja az above-the-fold-sliderbe is. Állítólag 4% körül konvertál – hát ennyit nekem sosem hozott. Ha kipróbálod, próbálkozz három slide-dal és tedd az utolsóra; és persze autoplay on, loop off.

10. Side popup

3-5%-kal konvertál egy sticky, azaz a scrollozás közben is helyben maradó oldalsó fülecske. Startupdate-nél kipróbáltam, de – teljesen megalapozott és jogos – lázadással szembesültem: többen írtak, hogy mobilon nagyon zavaró. A kiegyenesített kaszák végül jobb belátásra térítettek és levettem – szerintem nyugodtan passzold te is, vagy legalább mobilon tüntesd el.

11. Footer-ben

Mivel az olvasóid kevesebb, mint 20%-a fog a láblécig eljutni az oldalon, ez is inkább amolyan kiegészítő. 1% alatti a konverzió, de ha épp nincs más, amivel a footer-t kitöltöd, akkor miért ne? Lényeg, hogy épüljön az az email lista.

Pro technikák

12. Feature box

Tuti, hogy láttál már olyan oldalt, ahol above-the-fold rögtön a főoldalon ott van a feliratkozási űrlap. Állítólag 10% felett is konvertálhat – én magam sosem próbáltam, méghozzá azért, mert ez a weboldalak legértékesebb része – én ezt inkább a tartalom megfelelő pozícionálására használom. Ha valakinek van tapasztalata vele, írja meg kommentben.

13. Főmenü item

Kattintásra bármilyen felugró ablakot elő lehet varázsolni. Miért ne lehetne ez egy főmenü elem? Ami nehéz ebben az opt-in formulában, hogy bármikor rákattinthat a látogatód, azaz nem tudod előre belőni a kontextust. Ennek az a megoldása, hogy fullos értékajánlat kell, teleszórva a befolyásolás apró trükkjeivel: társadalmi bizonyíték, viszonosság, hiány, stb. Nagyon ütnie kell a mondandónak, hogy feliratkzás legyen belőle. 8-15% körül konvertál, ha rendesen össze van rakva – épp most tesztelem saját magunkon (ld. a menüben) – eddig 15%, de néhány tucat kattintással ez még nem szignifikáns. (Update: 3 hét elteltével 13.3%-ra csökkent a feliratkozási arány a fenti menüpontban, azonban ez még így is messze felette van a 2%-os iparági átlagnak! – Érdemes használni)

14. Email signature

Igen, a sima emailjeidbe is be lehet tenni az aláírásod részeként azt a linket, ami egy feliratkozási oldalra visz. Senkit nem zavar, enni nem kér, és egy kis személyes brandinget is elérhetsz vele, miközben épül az az email lista. Csinálj neki külön landing-et, úgy jobban fog működni! Konverzió: kisebb, mint 1%, de miért ne?

15. Blog oldalon “elrejtve”

Neil Patel egyik zseniális húzása, hogy a blogján az első “blogposzt” egy sima kattintható kép, ami egy teljes képernyős optin oldalra visz. Nincs adat a konverzióról, de gyanítom, hogy 10% felett lehet…

16. Content Cliffhanger technika

Hah, ez már igazi finomság! Írsz egy cikket, hogy a blablaba 10 módja. Leírod a blablabla 5 módját, majd inline beleteszel egy feliratkozási mezőt a cikk végére, hogy a blablabla még sokkal professzionálisabb, szofisztikáltabb és sokkal több zsetont termelő, nagyon titkos másik 5 módja… Tehát a tartalom második részéhez csak emailben tud a látogatód hozzájutni, ezért meg kell adnia az email címét… Olyan 5% körül konvertál, találsz róla egy részletes leírást itt.

17. Viral loop

Na ez az, amiről a legtöbben tényleg csak álmodnak – főleg a hazai kis piacon. A viral loop úgy hozható össze, ha valamilyen incentíva hatására a feliratkozók tovább népszerűsítik a feliratkozási oldalt, amin még több feliratozó jön. Attól azért ne félj, hogy a végén fél Európa a hírleveledet várja, mivel a viral loop is kifullad egyszer, de azért elég masszív hatása lehet.

18. Leadbox a szerző mellett

Zseniális kis apróság! Akkor van értelme, ha több szerzős blogot csinálsz nagy eléréssel és szegmentált email marketinggel. A szerző neve általában egyben egy link is, ami az általa írt cikkek archívumára vezet. De mi van, ha ehelyett egy szerző-specifikus feliratkozás lehetőségével ugrik fel egy popup? Ritkán fogják megnyomni, de akkor megy is az opt-in egyből!

19. Email lista “Squeeze page”-el

Full-screen opt-in, melyben általában egy komoly értékajánlat van, amiért cserébe email címet kér az oldal. Az ajánlat lehet white paper, e-book, ingyenes termék, vagy termék-kiegészítő, esetleg jelentős kedvezmény. 5-15% körül konvertál, ha jól van összeállítva.

20. A legjobb megoldás

Aki idáig olvasott, az nem érdemel meg több bizonytalanságot! Ime az első titok: egy űrlap nem űrlap! Úgy épül leggyorsabban az az email lista, ha több helyen, többféle feliratkozási form-ot helyezel el.

A másik trükk az, hogy mindenhol egy kicsit más értékajánlattal kell élni, és az egyik nagy valószínűséggel betalál a látogatónál – ha az egyikkel nem rezonál, majd a másikkal fog.

Harmadik megfontolás: a feliratkozási mezőnek a vér-unalmas “iratkozz fel” helyett blogoknál a tartalom-élmény kiterjesztését, webáruházaknál a vásárlási élmény folytatását kell kínálnia. Ha sikerül kontextusba helyezni, akkor sokkal jobban fog működni!

Én személy szerint arra a kombóra esküszöm, hogy felugró-ból csak exit-intent és welcome page, minden más popup nyet, sticky fül nyet, és minden egyéb helyre mehet, ami a csövön kifér, mert nem zavarja a látogatót.

Az opt-in arányra vonatkozóan érdemes megjegyezni, hogy ha a látogatóid 2%-a feliratkozik, az már frankó! Az amerikai marketingeseknek csak a top 10%-a tud átlag 4.77%-ot. Minden, ami 5% felett van, az kimagaslóan jó eredmény! A 7Blog 12%-os értékéhez egy tucat teszt, sok pszichológia, voodoo mágia és hatalmas szerencse kellett!

Ha rám hallgatsz, az opt-in tervezésekor elsődlegesen a felhasználói élményre fókuszálsz, akár annak árán is, hogy kisebb lesz az email lista. Pár ezer elégedett olvasó vagy vásárló sokkal többet ér, mint több tízezer olyan, aki valamiért megadta az email címét, amúgy meg rutinból nem vesz soha semmit. A minőség mindig keservesebb és drágább út, de hosszú távon kifizetődik.

És még a végére

Az email marketing (és amúgy a tartalom marketing) kudarcának okai között legelső helyen szerepel, hogy nem csinálják elég kitartóan. Ha emellé még minőségben is középszerű, vagy csak nem akarnak jönni a feliratkozók a zseniálisan eredeti “Iratkozz fel a hírlevelünkre” értékajánlatra, akkor hamar hallani az “email marketing halott” jellegű bölcs kinyilatkoztatásokat. Aha, persze, elvégre ki is használna egy közel 40-szeres ROI-t produkáló marketing csatornát?… Szerintem ha a kacsa nem tud úszni, akkor nem a víz a hülye…

Sok feliratkozót és még több salest-t, kollégák! Ha valakit még nagy kérdések kínoznak email marketing ügyben, akkor a komment mezőt bátorítanám nyektetni! …és ha volt újdonság a fentiekben, megosztani is ér! 😉

Érdekel a véleményed:

Dr. Kádas Péter

Papíron orvos és közgazdász, a valóságban vállalkozó, befektető, Golden Blog Díjas blogger.

Összes bejegyzés tőle:Dr. Kádas Péter

A Marketing Magasiskolája

Heti egy mail, csak az online marketing és az üzleti pszichológia legújabb fogásai.

Contact Us

We'll send you newsletters with news, tips & tricks. No spams here.

    Oszd meg valakivel, akinek jól jöhet:

    RAVASZ TRÜKKÖK HETENTE
    Az online marketing és a befolyásolás pszichológiájának legújabb technikái heti egy emailben.
    Az adataidat SOHA nem adjuk át harmadik félnek, mert az Ördögtől való dolog lenne!
    A LEGFRISSEBB GROWTH HACKING TRÜKKÖK A POSTLÁDÁDBA HETENTE EGYSZER - HOGY NE MARADJ LE A VERSENYTÁRSAK MÖGÖTT!
    RAVASZ TRÜKKÖK HETENTE
    Az online marketing és a befolyásolás pszichológiájának legújabb technikái heti egy emailben.
    Az adataidat SOHA nem adjuk át harmadik félnek, mert az Ördögtől való dolog lenne!
    RAVASZ TRÜKKÖK HETENTE
    Az online marketing és a befolyásolás pszichológiájának legújabb technikái heti egy emailben.
    Az adataidat SOHA nem adjuk át harmadik félnek, mert az Ördögtől való dolog lenne!
    RAVASZ TRÜKKÖK HETENTE
    Az online marketing és a befolyásolás pszichológiájának legújabb technikái heti egy emailben.
    Az adataidat SOHA nem adjuk át harmadik félnek, mert az Ördögtől való dolog lenne!