5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

High-tempo testing

High-tempo testing

A high tempo testing jelentése: gyors tempójú tesztelés. Egy adatvezérelt online marketing módszertanról van szó, mely eslősorban a nagy forgalmú oldalak és applikációk optimalizálására szolgál. A módszer egy igen hatékony és gyors módja annak, hogy rátalálj a céged/weboldalad/eladásaid növekedésének a rejtett motorjára. Ez is Sean Ellis nevéhez köthető, aki 2013-ban indította a growthhackers.com-ot, de az első pár hónapban azzal szembesült, hogy az oldal látogatottsága nem növekedett, hanem 90 ezer MAU-n (Monthly Active Usres) megállt; Magyarországon jó pár cég azonnal kiegyezne ekkora forgalommal, de hát ez ugye az USA… Sean elkezdte alkalmazni a high tempo tetsing a módszertant és 11 hét alatt 152 ezer lett a MAU, mely igen szép eredmény ennyire rövid idő alatt.

A high tempo testing módszertana

A high tempo testing lényege, hogy heti sprintekben rengeteget tesztelj. Ez kezdődik egy ötletelés fázissal, melybe bedobálsz minden ötletet, melyeket érdemesnek tartasz tesztelni a növekedés érdekében. (Pl. a landing oldalon való változtatások, hirdetések A/B tesztje, hírlevél címének a tesztelése, stb.). Minden ötlethez meg kell fogalmazni egy hipotézist, amit aztán majd a teszt igazol, vagy cáfol – más eredmény nem jöhet ki, hiszen mindenféle homályos megérzések alapján nem lehet adatvezérelt döntést hozni.

Amikor az új ötletek megvannak, akkor a régebbi, még le nem futtatott tesztekkel együtt priorizálni kell, tehát meg kell határozni, hogy mi fontos és mi kevésbé, hiszen a tesztelésnek mindig határt szab a weboldal, vagy applikáció látogatóinak, vagy felhasználóinak a száma. Amikor megvan a futtatandó teszt, nincs más hátra, mint implementálni, tanulni belőle (azaz optimalizálni a teszt eredményének megfelelően), majd kezdeni az egészet előről, valahogy így:

high tempo testing négy fázisának sematikus ábrája körökkel

A high tempo testing menedzsmentje

Az ötletelés fázisában általában az a best practice, hogy minél szélesebb kör vegyen benne részt, a vállalat minél több részlegéből érkezzenek eltérő problémával szembesülő és eltérő skillset-tel rendelkező kollégák. Ez a megközelítés egyútal le is veszi a Growth Master válláról az ötletelési feladatokat és sokkal szélesebb merítést biztosít mind kreativitás, mind tapasztalat terén is.

Az ötletek rangsorolásához már komoly gyakorlat kell – erre használják a high tempo testing szakértői az úgynevezett “ICE” formulát. Az ICE formula szerint először megvizsgálod, hogy az adott ötletnek mekkora hatása lenne a növekedésre (Impact), mennyire vagy biztos benne, hogy sikerül elérni az adott hatást (Confidence) és végül eldöntöd, hogy mennyire egyszerű véghezvinni az ötletet (Ease).

Ezt követi a tesztek implementálása valamilyen tezstelő eszközzel – az egyik legjobb és legelterjedtebb tesztelő alkalmazás a Google Optimize. A tesztek matematikai hátterével itt nem fogunk foglalkozni, de annyit érdemes megjegeyezni, hogy célszerű a teszteket a hagyományos, frekventista statisztika helyett a jóval fejlettebb bayesiánus logika alapján felépíteni és futtatni.

Ezt a fázist követi a tesztek kiértékelése és a megismert új összefüggések átültetése a gyakorlatba.

Nem akárki képes ilyen teszteket futtani, ugyanis fejlett vezetési képesség, martech tudás és üzleti/online marketing tapasztalat is szükséges hozzá. A Szilícium Völgyben a high tempo testing módszertan szakavatott gyakorlói, a Growth Master-ek nagyon kelendő munkapiaci értéknek minősülnek.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...