A cross-selling jelentése: keresztértékesítés. Az értékesítésben használt terminológia arra a helyzetre utal, amikor az eredetileg megvásárolni szándékozott termék mellé az értékesítő a vásárlás apropóján képes más, kiegészítő, vagy kapcsolódó terméket is eladni.
Cross-selling általában
A keresztértékesítés lehetőségével mind B2B-ben, mind B2C-ben rendkívül gyakran élnek az értékesítők – offline és online egyaránt. A cross-selling ugyanis egy kivételes lehetőség a következők miatt:
Az eleve megvásárolni szándékozot termékkel ellentétben az eladó egy cross-sell helyeztben nem kell, hogy megfizesse az ügyfélszerzés költségét, ezért a keresztértékesítendő terméket általában még akkor is megéri eladni, ha kedvezményt ad belőle. Mivel a vásárlási szándék is megvan, egy konkrét vásárlási helyzetben a keresztértékesítés könnyebb, hiszen a kereskedő pontosan tudja, hogy a vásárló milyen konkrét problémáját akarja megoldani a vásárlással.
Példa a cross-selling lehetőségére
Online felületeken a keresztértékesítés egyész fegyverarzenálját fedezhetjük fel, ha figyelmesek vagyunk. A legegyszerűbb cross-sell technika szinte minden webshopban megtalálható, ez a kapcsolódó termékek mutatása a termékoldalon. Kazánhoz a termosztát, futócipőhöz a sportzokni, hajfestékhez a sampon, stb. A nagy volumennel kereskedő online üzletek számára azonban egy ennél sokkal szofisztikáltabb, többlépcsős keresztértékesítési technológia is bőven megéri.
Logisztikai megoldás keresztértékesítésre
Az egyik legjobb magyar e-commerce megoldás cross-selling-re a Kifli.hu oldalon található. A vásárlás után az oldal még felajánlja, hogy további termékeket adhatsz a kosárhoz és megjelöli az időt is, hogy ezt meddig teheted meg:
A top bar mellett az üzenet megjelenik az oldal közepén is:
Free shipping bar
Online store-ok szokták használni az ingyenes szállítás értékhatárának eléréséhez szükséges progress bar-t, ami valahogy így néz ki:
A free shipping bar-nak is nevezett megoldás szinte minden nagyobb webshop motorhoz elérhető. Működési elve a Zeigarnik-hatáson alapul és egy olcsó, kockázatmentes technikának számít az e-kereskedelemben.
« ez is érdekelhet »
A cross-selling értéke
Az „adjunk el még valamit” elsőre nem feltétlenül tűnik épp a legszofisztikáltabb és leginkább előremutató értékesítési stratégiának, pedig nagyon komoly lehetőségről van szó. Egyrészt az ügyfélszerzési költség megtakarítása miatt sokkal magasabb a keresztértékesített termékek profitrátája, másrészt nemzetközi kutatások szerint az újravásárló ügyfelek 5-ször gyakrabban vásárolnak újra, 4-szer gyakrabban ajánlják a céget másnak és 7-szer valószínűbb, hogy hajlandóak kipróbálni új termékeket ugyanattól a szállítótól.