5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

AOV

Az AOV jelentése: Average Order Value, azaz átlagos rendelési érték (a magyar szaknyelvben nagyon gyakran: Átlagos Kosárérték). A fogalmat hasznáják mind B2B-ben, mind e-kereskedelemben. Azt az átlagos összeget jelenti, amennyiért egy vásárló rendelni, vagy vásárolni szokott. Kiszámítása a következő formula alapján történik:

AOV (Átlagos kosárérték) = Rendelésekől származó árbevétel / Rendelések száma

Példa: Amennyiben egy webshop évente mondjuk 2 000 darab rendelést teljesít, az értékesítés árbevétele pedig 50 millió forint, akkor

AOV = 50 millió / 2 000 = 25 000 Forint.

Az AOV jelentősége az e-commercben

A webshop marketing egy ismert technikája, hogy különböző csomagajánlatokkal és upsell lehetőségekkel növeljük az AOV értékét. Ez elsősorban olyan e-commerce vállalatoknál működhet igazán, ahol vagy nagyon szűk az árrés, vagy nagyon erős a piaci verseny. Vegyük észre, hogy például az átlagos rendelési volumen 20%-kal való növelése változatlan ügyfélszerzési költség mellett jelent magasabb nyereséget, azaz e technika a profitabilitás szempontjából kulcsfontosságú lehet az erősen veryenyző piacokon.

Az AOV jelentése B2B-ben

B2B-ben az átlagos kosárértéket bonyolultabb, termék és szolgáltatási elemeket is tartalmazó deal-ek esetén vagy az első rendelés volumenével azonosítják, vagy egy adott időszakra vonatkoztatják – aszerint, hogy a vállalat működését a mutató melyik formulája írja le jobban. Mivel a B2B marketing elsősorban releváns lead-ek generálására összpontosít, az AOV jelentése a B2B-ben jellemzően az egy lead-ből beérkező átlagos árbevétel összege.

Az AOV jelentése gazdasági szempontból

A kosárérték azért egy nagyon lényeges mutató, mert az átlagos rendelési volumen növekedésével a nyereségesség nagyon könnyen növelhető. Ha ugyanannyi vásárló kétszer annyit vásárol, az jobb, mint ha kétszer annyi vásárló költ változatlan AOV értéken. Ennek oka a ma már számottevő vevőszerzési költség, hiszen a nagyobb volumenben vásárló vevőkre nem kell addícionális ügyfélszerzési költséggel kalkulálni, míg a vevőkör szélesítése plusz CaC-ot (Customer Acquisition Cost, magyarul ügyfélszerzési költséget) feltételez.

A kosárérték növelésének módszerei

A legegyszerűbb módszer az AOV növelésére, ha jó áraid vannak. Az alacsony árak a vevőket mind racionálisan, mind pszichológiailag több vásárlásra ösztönzik. A másik nagyon egyszerű módszer az ingyenes szállítás biztosítása – akár egy adott érték felett. Ennek az értékhatárhoz kötött előnynek a vizuális megjelenítését számos online store alkalmazza a kosárérték növelésére:

Ingyenes szállítás progress bar - az AOV jelentése az e-kereskedelemben

Ugyancsak az AOV növelésére szolgáló online marketing technikák a csomagajánlatok, a különböző upsell és cross-sell mechanizmusok és a hűségprogramok.

Az AOV növelése, mint marketing taktika elsősorban az olyan piacokon kifizetődő, ahol nagy a verseny és a magas ügyfélszerzési költséghányad miatt a profittartalom folyamatosan szűkül. A magasabb AOV jelentése az ilyen üzleti helyzetekben egész egyszerűen több mozgástér az akvizíció felpörgetésére, mivel magasabb átlagos rendelési érték mellett még olyan piaci szegmensek akvizíciója is megéri, ami a versenytársak alacsonyabb átlagos rendelési értékénél már nem profitábilis.

Még több e-kereskedelmi technika található a 7Blog ingyenes Webshop Marketing oktatásának anyagai között, az AOV növelésének módszereiről pedig további információkat találsz ebben a videóban.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...