After-sales marketing

After-sales marketing

Az értékesítést követő marketing tevékenység, mely magában foglalhat sok mindent, kezdve az ügyfél-elégedettség mérésétől egészen a termék-használat módjának oktatásáig, a lehetőségek promóciójáig. Egy vásárló ugyanis sokszor csak akkor fog visszatérni, ha képes használni a megvásárolt terméket.

Aftersales marketing például egy grillsütő eladását követően küldeni pár egyszerű receptet a vásárlónak. Az after sales marketing célja a vásárlói elégedettség növelése mellett a vásárló későbbi visszatérésének biztosítása, illetve a szájról-szájra marketing (WoM, Word of Mouth) előfeltételeinek megteremtése.

Az after-sales marketing több szempontból is nagyon fontos bármely üzleti entitás számára – legyen szó B2B-ról, avagy a B2C szektorról. Mindenek előtt a kötődés egy márkához akkor a legmagasabb, amikor a vásárlás megtörténik, ez után azonban elkezd csökkenni. A konkurensek marketing aktivitása, a termék hibáit, a vásárlást követő megbánás és még sok más egyéb faktor is mind-mind abba az irányba mutatnak, hogy a vásárlást követően a márka iránti elkötelezettség csökken.

Márpedig egy meglévő vásárló megtartása mintegy 12-szer kerül kevesebbe, mint egy új vásárló megszerzése. Az after-sales marketingre fordított források így a legmagasabb megtérülést biztosító marketing tevékenységek között szerepelnek a marketing szakemberek eszköztárában. Az after sales marketing részben a magasabb ügyfélérték (CLV, Customer Lifetime Value), részben az épülő márkaérték, végül, egy harmadik részben ajánlások formájában révén térül meg.

Az after-sales marketing eszközei közé tartoznak többek között:

A vásárlási élménynek megfelelő, vagy azt meghaladó csomagolás, az újravásárlást ösztönző kuponok, a termék felhasználását segítő minőségi útmutatók, az ajnándékok, ingyenes termékminták, születésnapi köszöntők, kedvezmények, vagy meglepetések, a személyre szabott köszönő üzenetek, a vásárlási visszajelzések kérése, a vásárlói klubok, zárt csoportok, a termékújdonságok, a speciális, csak korábbi vásárlóknak szóló akciók és a különböző remarketing formájában eljuttatott üzenetek.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...
>