Kreatív empátia

Kreatív empátia

Kreatív empátia 1024 536 Kormos Nikolett

A kreatív empátia és az adatvezérelt marketing együtt sok pénzt és fáradságot spórolnak Neked, a felhasználóidnak pedig egy sokkal zökkenőmentesebb user journey-t biztosítanak. 

Fontos leszögezni a legelején, hogy az adatnak önmagában nagyjából annyi jelentése van, mint homokszemnek a sivatagban. Mi döntjük el, melyik adat fontos — mi döntjük el, hogy homokvárat építünk, vagy folyómedret próbálunk ásni. 

A kreatív empátia egyrészt marketingpszichológiai, másrészt technológiai megközelítés, amely segítségével megtanulhatod, hogyan nézz másképp az adataidra, a fogyasztódra és a funnel-re.

Kreatív empátia

Funnel és adat — mint vaníliafagyi és brownie — létezhetnek egymás nélkül, de minek, mikor együtt nyerik el igazi értelmüket?

A kreatív empátia nem szól másról, mint hogy meglásd azt, amire a Te potenciális fogyasztódnak a legnagyobb szüksége lenne, és kitaláld, hogyan adhatod meg neki. Ennél a folyamatnál fontos alapvetés, hogy a marketing ma egy sokkal fogyasztóközpontúbb terület, mint mondjuk 15 éve volt. Az igazi sikerek akkor születnek, ha valóban érdekel a fogyasztód és nem csak rá akarsz sózni valamit gátlástalanul.

Fontos tehát, hogy a kreatív empátia nem vágyak és szükségletek generálásáról szól, hanem arról, hogy meglátod az adatokon keresztül azt, amire egy kellemesebb user journey érdekében szükség lenne.  

Légy nyitott az adatokra és kreatív értelmezésükre

Így néha olyan kérdésekre is választ kaphatsz, amelyeket fel sem tettél. Nézzünk egy mindennapi példát: ha szülinapi tortákat szeretnék eladni, akkor egy e-mail címhez párosított születési dátum láttán biztosan felcsillan a szemem, ha viszont luxusterméket kínálok, akkor a jövedelemre utaló bárminemű adat sokkal fontosabb lesz, mint a születési dátum.

Ugyanakkor vannak olyan adatok is, amelyeket nem közvetlenül a funnel-ből nyerek és nem is közvetlenül kapcsolódik ahhoz, mégis rengeteget segíthetnek az optimalizálásban. Ilyenek a technológiai változásokat, valamint a fogyasztói szokásokat nyomon követő kutatások, például amilyenekkel a Facebook IQ-ban találkozhatsz. A kreatív empátia ezeket használja fel, így segít kialakítani egy sokkal gördülékenyebb, puhább funnelt.

Ennél szemléletesebben nem lehetne elmondani a folyamatot?

De! Itt egy példa: Hubspot! Mit csinált a Hubspot tíz éve? Meglátta azt, hogy a fogyasztó szokásai megváltoztak. A fogyasztást megelőzi egy online információvadászat, ahol egyik nyomról a másikra járva mindenki körbeszimatol, mielőtt bármilyen termék vagy szolgáltatás mellett lehorgonyozna. 

Mit lépett erre a Hubspot? Megalkotta a kontentmarketinget: kitaláltak és kiépítettek egy struktúrát, amely lehetővé teszi számodra, hogy a user journey megsegítése érdekében, egyben a leendő fogyasztód örömére, hasznos és rendszeres tartalmat szolgáltathass arról, amihez értesz.

A majdani fogyasztód tőled mint szakértőtől, azaz egy megbízható forrásból kapja meg azt a hasznos információt, amire szüksége van annak az igényének a kielégítéséhez, hogy megalapozott, átgondolt döntést hozzon. A Hubspot rájött arra, hogy ha koncentrált forrásból érkezik a döntési folyamatot támogató minden releváns információ (vagy annak legnagyobb része), az bizalomhoz, fogyasztáshoz, ráadás bónuszként pedig lojalitáshoz vezet.

Elnézve a kontentmarketing eddigi pályafutását, nem túlzás azt mondani: jó lóra tettek vele. Nem?

OK, de mindenki nem lehet Hubspot, vagy igen?

Nyilván nem. Ha mindenki piacvezető, akkor senki sem piacvezető. Ugyanakkor a siker útjára leginkább csak akkor tudsz rálépni, ha látod, hol van. A Hubspotnak nagyon bejött a kontentmarketing, de ha a világpiaci első helynél egy fokkal kisebb léptékben gondolkodunk — mert túl szerények vagyunk—, a kreatív empátia módszere akkor is rengeteget segíthet, hogy kiemelt pozíciód legyen.

Kreatív empátia Így alkalmazd a mindennapokban

A growth hacking egyik legfontosabb mozzanata a mindennapi adatvezérelt marketing terepen is az, hogy kreatív empátiával dolgozik. Miért? Mert az átgondolt, empatikus cselekvés sok pénzt képes megspórolni. Van, amit tesztelni kell, majd folyamatosan optimalizálni; van, amit előre is tudhatsz — de csak ha ismered a fogyasztót, végiggondolod a user journey-t a legelejétől a legvégéig és képben vagy az elérhető technológiákkal is. Sokszor a legapróbbnak tűnő funkciók is hatalmas pozitív, vagy negatív változásokat eredményeznek a konverziók tekintetében. Nézzünk egy példát!

1. Definiáld a user journey előre látható zökkenőit!

Ha például a funneled vége valamilyen nagyobb értékű szolgáltatás, vagy áru eladása, akkor viszonylag biztos lehetsz benne, hogy az emberek nem a metrón ülve, két megálló között fogják bepötyögni bankkártyájuk adatait a telefonjukba. Ha a user nagyon elszánt és még a memóriája is jó, megjegyzi a hirdetést, és amint lehetősége lesz nyugodtan vásárolni, szépen bepötyög valamit a keresőbe — és ha szerencséd van, így meg is talál téged és vásárol.

A fogyasztó memóriakapacitását és elszántságát viszont — ha van rá mód — jó lenne kizárni a folyamatból. Mit tehetsz? Megnézed, hogy van-e olyan módszer, eszköz, technika, amellyel ki tudod küszöbölni, hogy az emberek a metrón találkozzanak a hirdetéseddel. Van!

2. Kutasd a legoptimálisabb megoldást, technológiát!

Az egyik megoldás az lehet, ha a Facebook Ad Set szintjén az “Edit Placements” alatti “Device Types” menüből az “All Devices” opció helyett a “Desktop Only” opciót választod. Ebben az esetben mindenki stabil internetkapcsolattal fogja látni a hirdetéseket, ami egyrészt jó.

Ugyanakkor, ha követed az online fogyasztói szokásokat vizsgáló kutatásokat, akkor tudod, hogy a mobil eszközök legalább akkora szerepet játszanak ma a vásárlásokban, mint a desktop.

Itt tehát újabb kérdést kell feltenni: van-e olyan rendelkezésedre álló technológia, amely egyrészt kizárja, hogy a metrón olvasgassák a hirdetéseidet, másrészt viszont a mobilt mint eszközt nem zárja ki. Igen, van!

A helyes lépés tehát az lesz, hogy nem szűkítesz asztali megjelenítésre, bent hagyod a mobil eszközöket is, viszont tudod, hogy az “edit placement” szekcióban a lehetséges megjelenési helyek alatt találsz egy pici boxot, amit ha bepipálsz, akkor csak WIFI kapcsolattal fogják látni a hirdetést. Így megmarad a mobil, de kizáródik a “metró”, azaz minden olyan hely, ahol nagy valószínűséggel nem fogja a felhasználó megtenni, azt, amit szeretnél.

Összefoglalva

A Kreatív empátia az, amivel Önmagadnak pénzt és időt spórolhatsz, a leendő fogyasztódnak pedig egy zökkenőmentesebb user journey-t ajándékozhatsz. Amire szükséged van az alkalmazásához:

  • A fogyasztói szokások naprakész ismerete
  • Az elérhető technológiák (funkciók, eszközök) minél átfogóbb ismerete
  • Empátia, érzelmi intelligencia
  • A technológiák kreatív használata

Sok sikert hozzá, bízom benne, hogy eredményesebb lesz vele a kommunikációd!

Érdekel a véleményed:

A 7Blog a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmaz, melyet a honlap használatával Ön tudomásul vesz.
Bővebben