7 Facebook újítás, amire figyelned kell 2018-ban

7 Facebook újítás, amire figyelned kell 2018-ban

2017-ben a Facebook használata marketing szempontból rengeteget változott. Hetente jöttek ki az új feature-ök, félévente duplázódtak a hirdetők és sorra jelentek meg az új termékei a platformnak. Egy ilyen hipergyors környezetben fontos tisztában lenni a változásokkal. Íme a legfontosabb hét Facebook újítás, melyekre figyelj 2018-ban:

1. Több hirdető = nagyobb verseny

Elmúltak azok az idők, amikor 10-20 forintokért kaptuk a kattintásokat, vagy a lájkokat az oldalainkra. És nem azért, mert a Facebook árat emelt. 2017 márciusa és decembere között csupán annyi változott, hogy a márciusi 3 millió hirdetőből év végére cirka 6 millió hirdető lett… Mikroökonómia órákról pedig emlékszünk még ugyebár arra, hogy ha kétszer annyi cég próbál meg eljutni egységnyi embertömeghez, akkor ez áremelkedéssel jár.

Facebook hirdetési árbevétel

(A Facebook hirdetési bevételei 2016-ig)

Ez zajlik most a Facebookon is. A valós idejű aukcióba egyre több szereplő lép be, mely felveri a bid-eket és a megjelenési költségeket (CPM).

2017 év végére 35%-al drágultak az elérési költségek a Facebookon.

Ez ellen persze lehet védekezni: Olyan tartalmat teszel a közönséged elé, mely hiper-releváns nekik és szanaszét kattintják a hirdetést, vagy a posztot, vagyis a CTR (átkattintási arány) magas lesz. Magas CTR = magas relevancia érték, alacsony CPC (kattintási költség), magas engagement.

2. Transzparencia a köbön

2017-ben volt némi botrány az etnikai és vallási alapon célzott hirdetések körül, ugyanis páran nem üzleti előnyszerzésre, hanem sajnos rassziszta indíttatásból kezdték el kiaknázni a Facebook rendszerét. Emiatt a cég egy időre el is vette az ilyen típusú célzási lehetőségeket, melyeket nemrég újra engedélyezett – sokkal erősebb kontroll mellett.

Hamarosan a Facebook oldaladon lesz egy tab, mely tartalmazni fogja az összes hirdetésedet, melyeket „dark post”-ként adtál fel és csak egy bizonyos célközönségnek juttattad el (Magyarul hirdetésként futtattad és nem posztként.). A hirdetések mellett még ott lesz, hogy milyen célzást használtál és, hogy mennyit költöttél az egészre. Nem mondom, hogy a transzparencia rossz dolog, de talán lehetett volna ezt egy picit szofisztikáltabban is csinálni.

Update: A Cambridge Analytica botrány és a GDPR adatvédelmi szabályozás miatt a Facebook (és Az Instagram is) teljesen újra írta az adatvédelmi nyilatkozatát és bevezetett pár drasztikus változtatást.

Az egyik ilyen, hogy lehetősége lesz a felhasználónak törölni az addig tárolt előzményeket, melyeket a Facebook gyűjtött róla (R.I.P. hatékony célzás). A másik ilyen nagyobb lélegzetvédelű Facebook újdonság, hogy az év végéig kivezeti a rendszeréből a Partner Kategóriákat, melyeket még egy korábbi Facebook célzások cikkemben fejtettem ki. 

3. Facebook csoport újdonságok

A Facebook csoportok adminjai számára tavaly a Jézuska rengeteg újdonságot hozott a fa alá, mely feature-ök nagyban megkönnyítik a Facebook csoportok menedzselési feladatait. Lássuk, mi volt a zsákban:

  1. Csoport analitika: A Facebook oldal „insights” füléhez hasonlóan most már a csoportoknak is lesznek engagement, növekedési és tagi mutatói.
  2. Csatlakozási kérelem szűrés: ezután az adminok kor, lakhely és egyéb jellemzők alapján tudják szűrni a kérelmet benyújtó júzereket.
  3. A kitiltott felhasználók utáni nagytakarítás: magyarul ezzel a feature-el egy gombnyomásra lehet törölni az összes tartalmat és kommentet, melyet a nemkívánatos személy korábban odarondított.
  4. Időzített posztok: az adminok időzíthetnek, vagy akár rendszeresíthetnek posztokat a csoportban.
  5. Csoportok linkelése: az adminok linkelhetnek más csoportokat, ezáltal előtérbe hozva más csoportokat a tagok számára. A Facebook ezzel a lépéssel a „közösségeket akarja közelebb hozni egymáshoz”.

4. Facebook preferenciák

A Facebook algoritmusának a működése legalább annyira foglalkoztatja a marketingeseket világszerte, mint a Google keresési algoritmusa. Vannak sejtések, sőt, bizonyos szempontokat tudni vélünk. Íme egy felsorolás azokról a tényezőkről, melyeket kedvel és amelyeket kevésbé részesít előnyben a Facebook. (A teljesség igénye nélkül.)

Amit szeret az algoritmus:

  • Egy poszt sok lájkkal, megosztással és kommenttel
  • Egy poszt mely sok lájkot megosztást és kommentet kap rövid idő alatt
  • Facebook videó, mely nagy nézettséget ér el, és hosszú ideig nézik a látogatók
  • Poszt, mely egy aktuális trendről szól
  • Posztok olyan oldalaktól, melyek gyakran interaktálnak más tartalmakkal
  • Posztok olyan oldalaktól, melyeknek ki van töltve teljesen a profil infójuk
  • Posztok olyan oldalaktól, melynek követői átfednek nagy követőbázisú profilokéval

Amit nem komál az algoritmus:

  • Kattintás vadászat
  • Lájk vadászat
  • Posztok, melyek alacsony minőségű tartalomra mutatnak
  • Posztok, melyek cirkulálnak a Facebook univerzumban újra és újra
  • Csak szöveges státuszok Facebook oldalaktól
  • Posztok, melyeket nagy arányban „hide”-olnak el a júzerek
  • Posztok, melyek lájkért, vagy megosztásért kuncsorognak
  • Posztok, melyeknek szokatlan az engagement mutatója (pl. rövid idő alatt rengeteg azonos típusú reakció)
  • Posztok, melyek ugyanazon oldal hirdetés szövegeit használják fel
  • Posztok, melyek nyereményjátékra buzdítanak

UPDATE: 2018. januárjában a Facebook radikális News Feed változtatásokra készül, melyet a következő hónapokban fognak bevezetni. Szemmel látható módon hátra fogják sorolni azokat a posztokat, melyeket Facebook oldalak publikáltak és jóval több olyan posztot, videót és tartalat fognak látni a júzerek, melyeket a barátaik osztottak meg. Ezzel a céljuk, hogy „közelebb hozzák egymáshoz a júzereket” (Ez is a projekt neve – Closer Together).

Nem kell mondanom, hogy ez teljes egészében felülírja mindazt, amit eddig az organikus elérésről tudtunk és ahogy a cégek megosztották a tartalmaikat. Ebben a témában hamarosan külön mindenre kiterjedő cikket fogunk írni, amint többet lehet tudni.

5. Facebook Watch

2017 nem titkoltan a videó éve volt a Facebooknál. És olyannyira a középpontba kerültek a videós tartalmak, hogy 2017 augusztusától a cég saját helyet biztosít a videóknak a „Watch tab”-on belül. Ezt még csak az USA-ban találják meg a júzerek a Facebookjukon belül, de hamarosan világszinten is elérhetővé válik. (Én arra saccolok, hogy a Marketplace mellé teszik.)

A Watch-on belül lesznek majd folyamatos hírműsorok, Facebook showk, LIVE-ok és minden olyan videó, melyeket a barátaid lájkolnak, osztanak. Gyakorlatilag a Facebook egy saját online TV-t indít.

facebook watch

(A Facebook Watch felülete)

Arról most nem beszélek, hogy ez mekkora potenciált jelent azoknak organikus elérésben, akik a legelején kezdenek majd rendszeres Facebook Watch natív tartalom gyártásba és nem a Youtube-on akarnak versenyezni 10 milliomodikként.  😉

6. „Cross Border insights”

A „határokon átívelő analitika” eszköze (bocs, muszáj volt) nem rég jelent meg a Facebooknál. Ezzel a külső domain-en lévő egyszerű kalkulátorral össze lehet hasonlítani egyes országokat egymással.

cross border insights

(Cross Border Insigths – Mo. összehasonlítása)

A „Potential reach” a potenciálisan elérhető júzerek számára utal. A konverziós index azt mutatja, hogy mekkora az adott júzerek konvertáló képessége. (Vagyis a fenti ábra alapján az USA-ban majdnem 2x hajlamosabbak a júzerek konvertálódni, mint kis hazánkban.)

A költség index a hirdetési költségek árára utal. (Vagyis ugyancsak az ábra szerint Mexikóban olcsóbb hirdetni, mint itthon, viszont az USA-ban 7x többet fizetünk mondjuk a megjelenésért.) Végül a kalkulátor még a versenyt is vizsgálja a „competition index” alatt, vagyis megmutatja, hogy egy átlag júzer milyen gyakran lát reklámot a Facebook felületein.

7. Lassú weboldal = kevesebb elérés

A Facebook 2017 augusztusában beleépítette az algoritmusába, hogy azok a posztok, melyek olyan linket tartalmaznak, melyek lassan töltenek be, kapjanak kevesebb elérést. Mivel az a tapasztalat, hogy a júzerek 40%-a otthagyja a weboldalt, ha több, mint 3 másodpercet kell várni a betöltésére. Tehát a lassú betöltődés csorbítja a felhasználói élményt, amit a Facebook nem preferál – cserébe aktívan figyel… Éppen ezért ajánlott a weboldalad sebességét optimalizálni, mielőtt nagyon belemelegednél a Facebook marketingbe.

Mennyire fontos számodra a Facebook, mint hirdetési platform?

2017-ben nem unatkoztunk, ami a Facebook újításokat illeti, de az az erős meggyőződésem, hogy tartogat még újdonságokat az év, melyekre most még nem vagyunk felkészülve. Aki mindig képben akar maradni, annak ajánlom a Social Media Examiner heti social media összefoglaló cikkét, mely mindig hétvégente jelenik meg. Aztán ott van az Adespresso blogja, mely mindig rendkívül hasznos írásokkal segíti az egyes feature-ök megértését. Végül ne feledkezzünk meg Jon Loomerről sem, aki mindig részleteibe menően veséz ki 1-1 Facebook-al kapcsolatos témát.

A 7 Digitsnél is lesz pár újdonság, illetve februárban voltunk a Growth Hacking Konferencián, ahol számos újdonságot hallottunk. A cikk megosztását pedig külön megköszönöm! 🙂

1200 628 Farkas Zsolt
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...