2017-ben a Facebook használata marketing szempontból rengeteget változott. Hetente jöttek ki az új feature-ök, félévente duplázódtak a hirdetők és sorra jelentek meg az új termékei a platformnak. Egy ilyen hipergyors környezetben fontos tisztában lenni a változásokkal. Íme a legfontosabb hét Facebook újítás, melyekre figyelj 2018-ban:
1. Több hirdető = nagyobb verseny
Elmúltak azok az idők, amikor 10-20 forintokért kaptuk a kattintásokat, vagy a lájkokat az oldalainkra. És nem azért, mert a Facebook árat emelt. 2017 márciusa és decembere között csupán annyi változott, hogy a márciusi 3 millió hirdetőből év végére cirka 6 millió hirdető lett… Mikroökonómia órákról pedig emlékszünk még ugyebár arra, hogy ha kétszer annyi cég próbál meg eljutni egységnyi embertömeghez, akkor ez áremelkedéssel jár.
(A Facebook hirdetési bevételei 2016-ig)
Ez zajlik most a Facebookon is. A valós idejű aukcióba egyre több szereplő lép be, mely felveri a bid-eket és a megjelenési költségeket (CPM).
2017 év végére 35%-al drágultak az elérési költségek a Facebookon.
Ez ellen persze lehet védekezni: Olyan tartalmat teszel a közönséged elé, mely hiper-releváns nekik és szanaszét kattintják a hirdetést, vagy a posztot, vagyis a CTR (átkattintási arány) magas lesz. Magas CTR = magas relevancia érték, alacsony CPC (kattintási költség), magas engagement.
2. Transzparencia a köbön
2017-ben volt némi botrány az etnikai és vallási alapon célzott hirdetések körül, ugyanis páran nem üzleti előnyszerzésre, hanem sajnos rassziszta indíttatásból kezdték el kiaknázni a Facebook rendszerét. Emiatt a cég egy időre el is vette az ilyen típusú célzási lehetőségeket, melyeket nemrég újra engedélyezett – sokkal erősebb kontroll mellett.
Hamarosan a Facebook oldaladon lesz egy tab, mely tartalmazni fogja az összes hirdetésedet, melyeket „dark post”-ként adtál fel és csak egy bizonyos célközönségnek juttattad el (Magyarul hirdetésként futtattad és nem posztként.). A hirdetések mellett még ott lesz, hogy milyen célzást használtál és, hogy mennyit költöttél az egészre. Nem mondom, hogy a transzparencia rossz dolog, de talán lehetett volna ezt egy picit szofisztikáltabban is csinálni.
Update: A Cambridge Analytica botrány és a GDPR adatvédelmi szabályozás miatt a Facebook (és Az Instagram is) teljesen újra írta az adatvédelmi nyilatkozatát és bevezetett pár drasztikus változtatást.
Az egyik ilyen, hogy lehetősége lesz a felhasználónak törölni az addig tárolt előzményeket, melyeket a Facebook gyűjtött róla (R.I.P. hatékony célzás). A másik ilyen nagyobb lélegzetvédelű Facebook újdonság, hogy az év végéig kivezeti a rendszeréből a Partner Kategóriákat, melyeket még egy korábbi Facebook célzások cikkemben fejtettem ki.
3. Facebook csoport újdonságok
A Facebook csoportok adminjai számára tavaly a Jézuska rengeteg újdonságot hozott a fa alá, mely feature-ök nagyban megkönnyítik a Facebook csoportok menedzselési feladatait. Lássuk, mi volt a zsákban:
- Csoport analitika: A Facebook oldal „insights” füléhez hasonlóan most már a csoportoknak is lesznek engagement, növekedési és tagi mutatói.
- Csatlakozási kérelem szűrés: ezután az adminok kor, lakhely és egyéb jellemzők alapján tudják szűrni a kérelmet benyújtó júzereket.
- A kitiltott felhasználók utáni nagytakarítás: magyarul ezzel a feature-el egy gombnyomásra lehet törölni az összes tartalmat és kommentet, melyet a nemkívánatos személy korábban odarondított.
- Időzített posztok: az adminok időzíthetnek, vagy akár rendszeresíthetnek posztokat a csoportban.
- Csoportok linkelése: az adminok linkelhetnek más csoportokat, ezáltal előtérbe hozva más csoportokat a tagok számára. A Facebook ezzel a lépéssel a „közösségeket akarja közelebb hozni egymáshoz”.
4. Facebook preferenciák
A Facebook algoritmusának a működése legalább annyira foglalkoztatja a marketingeseket világszerte, mint a Google keresési algoritmusa. Vannak sejtések, sőt, bizonyos szempontokat tudni vélünk. Íme egy felsorolás azokról a tényezőkről, melyeket kedvel és amelyeket kevésbé részesít előnyben a Facebook. (A teljesség igénye nélkül.)
Amit szeret az algoritmus:
- Egy poszt sok lájkkal, megosztással és kommenttel
- Egy poszt mely sok lájkot megosztást és kommentet kap rövid idő alatt
- Facebook videó, mely nagy nézettséget ér el, és hosszú ideig nézik a látogatók
- Poszt, mely egy aktuális trendről szól
- Posztok olyan oldalaktól, melyek gyakran interaktálnak más tartalmakkal
- Posztok olyan oldalaktól, melyeknek ki van töltve teljesen a profil infójuk
- Posztok olyan oldalaktól, melynek követői átfednek nagy követőbázisú profilokéval
Amit nem komál az algoritmus:
- Kattintás vadászat
- Lájk vadászat
- Posztok, melyek alacsony minőségű tartalomra mutatnak
- Posztok, melyek cirkulálnak a Facebook univerzumban újra és újra
- Csak szöveges státuszok Facebook oldalaktól
- Posztok, melyeket nagy arányban „hide”-olnak el a júzerek
- Posztok, melyek lájkért, vagy megosztásért kuncsorognak
- Posztok, melyeknek szokatlan az engagement mutatója (pl. rövid idő alatt rengeteg azonos típusú reakció)
- Posztok, melyek ugyanazon oldal hirdetés szövegeit használják fel
- Posztok, melyek nyereményjátékra buzdítanak
UPDATE: 2018. januárjában a Facebook radikális News Feed változtatásokra készül, melyet a következő hónapokban fognak bevezetni. Szemmel látható módon hátra fogják sorolni azokat a posztokat, melyeket Facebook oldalak publikáltak és jóval több olyan posztot, videót és tartalat fognak látni a júzerek, melyeket a barátaik osztottak meg. Ezzel a céljuk, hogy „közelebb hozzák egymáshoz a júzereket” (Ez is a projekt neve – Closer Together).
Nem kell mondanom, hogy ez teljes egészében felülírja mindazt, amit eddig az organikus elérésről tudtunk és ahogy a cégek megosztották a tartalmaikat. Ebben a témában hamarosan külön mindenre kiterjedő cikket fogunk írni, amint többet lehet tudni.
5. Facebook Watch
2017 nem titkoltan a videó éve volt a Facebooknál. És olyannyira a középpontba kerültek a videós tartalmak, hogy 2017 augusztusától a cég saját helyet biztosít a videóknak a „Watch tab”-on belül. Ezt még csak az USA-ban találják meg a júzerek a Facebookjukon belül, de hamarosan világszinten is elérhetővé válik. (Én arra saccolok, hogy a Marketplace mellé teszik.)
A Watch-on belül lesznek majd folyamatos hírműsorok, Facebook showk, LIVE-ok és minden olyan videó, melyeket a barátaid lájkolnak, osztanak. Gyakorlatilag a Facebook egy saját online TV-t indít.
(A Facebook Watch felülete)
Arról most nem beszélek, hogy ez mekkora potenciált jelent azoknak organikus elérésben, akik a legelején kezdenek majd rendszeres Facebook Watch natív tartalom gyártásba és nem a Youtube-on akarnak versenyezni 10 milliomodikként. 😉
6. „Cross Border insights”
A „határokon átívelő analitika” eszköze (bocs, muszáj volt) nem rég jelent meg a Facebooknál. Ezzel a külső domain-en lévő egyszerű kalkulátorral össze lehet hasonlítani egyes országokat egymással.
(Cross Border Insigths – Mo. összehasonlítása)
A „Potential reach” a potenciálisan elérhető júzerek számára utal. A konverziós index azt mutatja, hogy mekkora az adott júzerek konvertáló képessége. (Vagyis a fenti ábra alapján az USA-ban majdnem 2x hajlamosabbak a júzerek konvertálódni, mint kis hazánkban.)
A költség index a hirdetési költségek árára utal. (Vagyis ugyancsak az ábra szerint Mexikóban olcsóbb hirdetni, mint itthon, viszont az USA-ban 7x többet fizetünk mondjuk a megjelenésért.) Végül a kalkulátor még a versenyt is vizsgálja a „competition index” alatt, vagyis megmutatja, hogy egy átlag júzer milyen gyakran lát reklámot a Facebook felületein.
7. Lassú weboldal = kevesebb elérés
A Facebook 2017 augusztusában beleépítette az algoritmusába, hogy azok a posztok, melyek olyan linket tartalmaznak, melyek lassan töltenek be, kapjanak kevesebb elérést. Mivel az a tapasztalat, hogy a júzerek 40%-a otthagyja a weboldalt, ha több, mint 3 másodpercet kell várni a betöltésére. Tehát a lassú betöltődés csorbítja a felhasználói élményt, amit a Facebook nem preferál – cserébe aktívan figyel… Éppen ezért ajánlott a weboldalad sebességét optimalizálni, mielőtt nagyon belemelegednél a Facebook marketingbe.
2017-ben nem unatkoztunk, ami a Facebook újításokat illeti, de az az erős meggyőződésem, hogy tartogat még újdonságokat az év, melyekre most még nem vagyunk felkészülve. Aki mindig képben akar maradni, annak ajánlom a Social Media Examiner heti social media összefoglaló cikkét, mely mindig hétvégente jelenik meg. Aztán ott van az Adespresso blogja, mely mindig rendkívül hasznos írásokkal segíti az egyes feature-ök megértését. Végül ne feledkezzünk meg Jon Loomerről sem, aki mindig részleteibe menően veséz ki 1-1 Facebook-al kapcsolatos témát.
A 7 Digitsnél is lesz pár újdonság, illetve februárban voltunk a Growth Hacking Konferencián, ahol számos újdonságot hallottunk. A cikk megosztását pedig külön megköszönöm! 🙂
- 486Megosztás
- 427Facebook
- 7LinkedIn
- 7Twitter
- 33Facebook Messenger
- 12WhatsApp