11+2 bizonyított Adwords hirdetés stratégia – Harry Potter példákkal

11+2 bizonyított Adwords hirdetés stratégia – Harry Potter példákkal

11+2 bizonyított Adwords hirdetés stratégia – Harry Potter példákkal 1024 536 Schillinger Zsuzsanna

Jó lenne, ha nagyot szólna az új Adwords hirdetés az első pillanattól, és még ennél is fontosabb, hogy stabilan tudja hozni az eredményeket hosszú távon – na, ez jó stratégia nélkül pont nem fog menni…

Próbálj meg első helyre kerülni? Remarketingelj? Mit használj? Pontos kulcsszavakat? Széles kulcsszavakat? Sokat vagy keveset? Szegmentációt? Felfedező kampányokat? Az Excelben villog a kurzor, keresed a legjobb megközelítést…

Meggyőző nemzetközi szakértőktől is elhangzik néha, hogy létezik Az. Egyetlen. Módszer, ami megváltja majd a kampányodat, ami mindenre jó, ami átlátható, ami segít értelmezni a számokat, amitől kezelni tudod az egyezési típusokat és kigyógyít a reumádból is.

Én is így kezdtem régen, de aztán rájöttem valamire

Mégpedig arra, hogy nincs egyetlen, mindenkire ráhúzható, tökéletes stratégia. Hiába trendi a SKAG (Single Keyword Ad Groups), ha nincsenek bevált kifejezések a célcsoport fejében. Lehetne sok kattintást elhozni az első helyről, de minek, ha limitált a költségkereted. Vagy épp fordítva: lehet, hogy olcsóbb a 3. pozíció, de egy SOS szolgáltatásnál már olyan, mintha láthatatlan lennél. Van olyan fiók, ahol pontos kulcsszó nem is kerül a kampányba az első 2 hónapban, máshol meg a kifejezésegyezés a legtágabb, amit használni szabad.

6 év, 1 Milliárd forint feletti költés és kb. 200 fiók tapasztalatai alapján összegyűjtöttem azt a 11 kampányépítési stratégiát, amikkel a leggyakrabban találkoztam.

Fontossági, alkalmazhatósági sorrend nincs – mindenkinek más fog működni. Íme 11 hirdetési stratégia és az, hogy milyen típusú cégeknek működhet; kezdőknek, középhaladóknak és PPC ügynökségek érdeklődő ügyfeleinek:

11 bevált Adwords hirdetés stratégia

Dobby Adwords Hirdetés1. Dobby hirdetési stratégia

Mindegy, hogyan és mikor találkoztok először. De ha egyszer megvan a célszemély, következetesen újra és újra megjelensz az életében, hogy megmentsd önmagától. Árnyékként követed, ha kell, és figyelmezteted a veszélyekre. Hiszen te úgyis tudod, hogy szüksége van rád. Csak bele ne haljon – vagy meg ne utáljon szegény!

Kinek jó? Az erős remarketing tevékenységből azok profitálhatnak legtöbbet, akiknek tényleg nem az első találkozás a fontos, mert úgysem vásárolnának még a vevők. Edukációval, a szakértői pozíció kiépítésével, bátorítással, a kapcsolat erősítésével viszont csodákat lehet tenni.

Példák: B2B szolgáltatás/termék, iparági újdonság, love brandek, hotelek és szállások.

Weasley Adwords Hirdetés2. Weasley hirdetési stratégia

Felületes szemlélőnek a kampányaid teljesen ugyanúgy néznek ki. Alaposabb vizsgálat után azonban kiderül, hogy bár hasonlítanak, mégis apró eltérések vannak köztük. Szegmentáció!

Kinek jó? Az alaposan szegmentált struktúrában sokszor hirdetéscsoportokat, vagy egész kampányokat duplikálunk valamilyen elgondolás alapján. Gyakori, hogy az egyezési típusok elválasztására másoljuk le a kampányokat, hogy a költés és az ajánlatok fölött több kontrollunk legyen. Ez bárkinek jó lehet, ha a statisztika azt mutatja, a pontos kulcsszavak más elbánást érdemelnek.

Még gyakoribb hogy lokáció, életkor vagy nem szerint ugyanazokra a kulcsszavakra különböző hirdetésszövegeket szeretnénk megjeleníteni, vagy más landing oldalra szeretnénk vinni a látogatót. Ilyenkor is megoldás lehet, ha a kampányok alapvetően ugyanazok, csak a hirdetések és a szegmentálni kívánt célzás változik.

Példa: (üzlet)láncok, ékszerüzletek, szórakozóhelyek, esküvőszervezés, hotel láncok, virágboltok, kiszállással végzett szolgáltatások.

Tonks Adwords Hirdetés3. Tonks hirdetési stratégia

Úgy változol, ahogy a szezonok diktálják. Évszakhoz, ünnephez, hangulathoz igazítod a hirdetéseket, az ajánlatokat, de akár még a kulcsszavakat is. Nincs két hét, amikor egyformán futna a kampányod, és ez így van jól.

Kinek jó? Ha egy hirdetőnek a szezonalitás fontos szempont, akár az egész fiókstruktúrát is alá kell rendelni ennek. Így jöhet létre egy olyan fiók, ahol a négy évszakra 4 kampányszett van, különböző kulcsszavakkal, és akár hetente-kéthetente változó Adwords hirdetés szettekkel. Van, ahol a Black Friday külön kulcsszószettet és bid stratégiát igényel, ezért érdemes új kampányt létrehozni rá, és teljesen elválasztani a “normál” hirdetési teljesítménytől.

Példák: elektronikai webshopok, ruházat, wellness, életmóddal kapcsolatos szolgáltatások.

Malfoy Adwords Hirdetés4. Draco Malfoy hirdetési stratégia

Még az eredmények sem számítanak igazán, feltéve, ha legyőzöd a legfőbb konkurenciádat. Kedvenc eszközöd az aukcióstatisztika. Természetesen az egyetlen elfogadható eredmény az, ha a legnagyobb konkurenciád mögötted jelenik meg.

Kinek jó? Néha a két legnagyobb piaci szereplő ádáz versenye még hasznot is hoz, mivel a közös részesedésüket növeli az egész piacon. Ilyen a Coca Cola és a Pepsi, de jó példa a híres Vodafone-os reakció a T-Mobile leállására is.

Lehet presztízskérdés is, döntést befolyásoló tényező, hogy kivel találkozik előbb az ügyfél, és lehet, hogy csak egy bizonyos konkurenciát kell megelőzni, hogy meglegyen az üzlet. Természetesen tesztelni, tesztelni, tesztelni kell.

Példák: utazási irodák, biztosítók, ügyvédek, ügynökségek, lakberendezők stb.

Hermione Adwords Hirdetés5. Hermione hirdetési stratégia

Határozottan magasabb érzelmi szinten állsz, mint egy kiskanál. Gondos vagy és körültekintő. Figyelembe veszed a megszólítottak érzelmi hőmérsékletét, társadalmi helyzetét, pszichológiai profilját és a sales funnel pozícióját is. Lehet, hogy senki nem igazodik el azon, amit csinálsz, de talán csak azért van így, mert te vagy a legokosabb boszorkány – akarom mondani kampánymenedzser mind közül.

Kinek jó? Van, ahol jobban befolyásolja az eredményeket a pszichológiai profil elkészítése, mint maga a kampánymenedzsment. Sokan profitálhatnak az érzelmi hőmérséklet alapú kampányszervezésből. Ha az Adwords hirdetés szövegeit az ügyfél szükségleteire célzod, a CTA-t a lead hőmérsékletre optimalizálod, az jobb CTR-t, több kattintást és jobb konverziós arányt hoz. A legtöbbet azok a cégek profitálhatnak ebből, ahol nagy a verseny, és valami különlegest kell felmutatni.

Példák: ruházati boltok, gyógyszergyártók, sportszer gyártók, életmód szolgáltatók (fitnesz, fodrászat, kozmetikus, stb.), szoftverek, termékek.

Tekergők Adwords Hirdetés6. Tekergők hirdetési stratégia

Ha a nyílt út nem járható, olyat kell találnod, amit rajtad kívül senki nem ismer. Te vagy a trükkök nagymestere (de csak semmi black hat megoldás), és nálad hamarabb senki nem kezdi el alkalmazni az újdonságokat. Hamarabb használsz 2000 longtail kulcsszót, mint 10 általánost. Ott jársz, ahol mások még álmukban sem mernek.

Kinek jó? Erre a stratégiára legtöbbször a Dávid és Góliát helyzetekben van szükség, amikor egy kicsi cég áll egy nagy konkurenciával szemben, és így nem engedheti meg magának, hogy a nagyok meccsébe beszálljon. Valami megoldás mégis kell, hogy hirdetni tudjon. Ilyenkor jönnek számításba a nagyon longtail (akár 3-5 szó hosszú, nagyon specifikus) kulcsszavak, vagy azok az Adwords hirdetés megoldások, amik több kreativitást és rugalmasságot igényelnek (videó hirdetés, Gmail hirdetés, újdonságok).

Példák: nagy márkák kis konkurenciái, lokális cégek, kis ruhamárkák, kis elektronikai márkák, egyedi hotelek, egyedi fitnesztermek.

Gróp Adwords Hirdetés7. Gróp hirdetési stratégia

Én igazán nem akarok udvariatlan lenni, de te aztán tényleg erőből mész. Cél az első hely, mehetnek a magas bidek, nem számít, csak ott legyél.

Kinek jó? Ritka eset, amikor tényleg csak az első pozíció a megfelelő, de lehet ilyen. SOS szolgáltatások esetében elképzelhető jelenet, hogy a felhasználó végez egy keresést, és már hívja is rögtön az első telefonszámot, amit meglát. Esetleg még az is lehet, hogy egyes piacokon presztízskérdés elsőnek lenni, akivel az ügyfél találkozik, vagy csak nagy előnyre lehet ezzel szert tenni. Azért a számokra figyelj!

Példák: autómentő, lakatos, csőtörés, akut problémákat kezelő szerelők, jogi képviselet.

Piton Adwords Hirdetés8. Piton/Ginny hirdetési stratégia

Beleszerettél valamibe még egészen a legelején, és azt soha, de soha nem fogod elengedni. A jelszó: ami működik, azt nem kell megjavítani.

Kinek jó? Van olyan fiók, ahol egy régi, szakmailag rossznak tűnő kampánystruktúra hozza a konverziókat. Láttam már olyat, hogy egy szakmailag szörnyű, de stabilan teljesítő fiók úgy meg lett javítva, hogy onnantól kétszer annyiba került az ügyfélszerzés.

A számok hajthatatlanok, és néha ellentmondanak minden szakmai ismeretnek és felkészültségnek, de még a józan észnek is. Ezért ha régi, jól működő kampányokkal találkozunk, érdemes duplikációkon kísérletezni.

Példák: gyógyszermárkák, márkaneveket futtató hirdetések, régi kampányok.

Dumbledore Adwords Hirdetés9. Dumbledore hirdetési stratégia

Előtted mindenki egyenlő: bármi futhat nálad, amíg be nem bizonyítja, hogy rosszul teljesít. Akkor viszont lelkiismeret-furdalás nélkül leállítod.

Kinek jó? Ha sok terméked van és nagyobb büdzséd, jó stratégia lehet mindenre egyszerre hirdetni, és abból szép fokozatosan leállítani azt, ami nem működik. Ez biztosítja, hogy semmi nem maradt ki, minden kapott egy esélyt. Persze a tesztelés jellege miatt ez a megoldás elég drága.

Példák: nagy márkák, nemzetközi cégek, nagy kosárértékű cégek, autómárkák, B2B cégek.

Lockhart Adwords Hirdetés10. Lockhart hirdetési stratégia

Nem az számít, hogy mire célzol, vagy hol futnak az Adwords hirdetések. A lényeg az, hogy legyen gyönyörű! És ha Facebook-kampányt futtatsz, akkor legyen mellé sok-sok lájkod.

Kinek jó? Ahol nem okosnak kell lenni, hanem szépnek, ott a szöveges hirdetések nem szoktak működni. Egy jó Banner/Gmail/YouTube hirdetés jóval olcsóbb konverziókat hozhat, ezért az egész kampánystruktúrát ez határozza meg.

Példa: fogyasztási cikkek, ruházat, designer termékek, háztartási cikkek, élelmiszerek, éttermek.

Kentaur Adwords Hirdetés11. Kentaur hirdetési stratégia

Mielőtt céloznál, konzultálsz. Ha nem is a csillagokkal, akkor a Google kulcsszótervezőjével. (A magyar piacon úgyis nagyjából annyira megbízható a kulcsszótervező, mint a csillagok: A nagy mozgásokat meg tudja jósolni, de a „jelentéktelen” longtail kulcsszavakhoz cseppet sem ért.) Mindenesetre, ha megvan a nagy égi útmutatás, következetesen célzol és találsz. Pontosan és szépen, ahogy a csillag megy az égen.

Kinek jó? Ha a költségkeret alacsony, de az ügyféligények sokfélék, a különböző kulcsszókutató szolgáltatások jó kiindulási pontot biztosítanak a kampányépítéshez. Akkor a leghasznosabb, ha sok rokon értelmű szóval és sok attribútummal lesz dolgunk a kampánykezelés során. A három altípus:

1. Szinonimák: Egy hotel esetében már maga a keresés tárgyára is sok a szinonima (hotel, szállás, nyaralás, szálloda, hétvége), az attribútumok száma pedig szinte végtelen (wellness, kutyával, 4 csillagos, gyerekbarát).

2. Termékek: Egy webshop esetében sokszor nem lehet minden terméket megcélozni. A kulcsszókutatás segíthet megtalálni azokat a termékeket/kifejezéseket, amire jó megtérülés várható.

3. Problémák: Egyes szolgáltatásoknál nem a szolgáltatás nevére, hanem a problémára keresnek az ügyfelek. Pl. egy számítógépszerelő több ezer problémát is lefedhet (“lassú a gépem”, “laptop ventillátor csere”, “olcsó laptop szerelés”, “zajos a számítógépem”, “laptop takarítás”). Ezeket a problémákat még a hirdetés megkezdése előtt fel kell térképezni, és kiválasztani a legjobbakat.

Példa: webshopok, összehasonlító oldalak, szervizek, szerelők.

+2: Black hat & White hat Stratégiák

Voldemort Adwords HirdetésVoldemort hirdetési stratégia

Nincs kegyelem, csak a túlélés a fontos. Nem riadsz vissza semmilyen módszertől. De ugye nem kezdesz black hat módszerekhez nyúlni? Több domain név, hogy többszörösen ott lehess az első találatok között? Clickbait hirdetésszövegek? Hazug állítások? Lekattintgatni az ellenfelek hirdetéseit, hátha kilépnek a versenyből? Kémeket alkalmazni, hogy megtudd,  mire készülnek?

Kinek jó?

“Tudd meg, épp az tesz téged sebezhetővé, hogy nem fogod fel: Sokkal rosszabb dolgok is vannak, mint a halál.” – Dumbledore

Minden hirdető számára vannak jogi és etikai követelmények, amelyeknek az áthágása pillanatnyi előnyökkel járhat. Én a fair play-ben hiszek. A túlélés (és akár az üzleti túlélés) mindannyiunk számára fontos. A black hat módszerek viszont előbb vagy utóbb biztosan visszaütnek. A Google szigorúan veszi a szabályok betartását, és egy jogi vagy etikai vétség kiderülésének akár végleges kitiltás is lehet a következménye.

Harry Potter Adwords HirdetésHarry Potter hirdetési stratégia

Évek múlva (amikor majd konferenciákon mesélsz a sikereidről) úgy fognak emlegetni, hogy „a kis túlélő”. Ezt pedig a folyamatos alkalmazkodási képességednek, a rugalmasságodnak, a kitartó próbálkozásnak és a figyelmességednek köszönheted. Nem számít, hogyan változik a piaci helyzet, te megtalálod a megfelelő reakciót.

Lehet, hogy agyonszabályozza a kormányzat a hirdetési piacod, vagy rossz sajtót kapsz egy irigy konkurencia miatt, téged véd a feddhetetlen lelkiismereted. És előbb-utóbb helyrehozod a kárt, sőt, előnyt kovácsolsz a hátrányaidból.

Kinek jó? Mindenkinek, természetesen. Adwordsben nem lehet pihenni, mindig alkalmazkodni kell. Változnak a hirdetési formák, a szabályozások, a felület, a lehetőségek, az akadályok. Közben változhat a célközönség igénye és az üzleti háttér is. A rugalmasság és a kitartás a hosszú távú siker kulcsai.

És a többiek?

Aki kimaradt, az se maradt le. Ha magadra ismertél, vagy épp egész mást használsz, írd meg kommentben! Addig is, Mordon professzor szavaival élve: “Lankadatlan éberség!” 😉

(Az illusztrációkat készítette: Vidra Réka, 7 Digits)

Érdekel a véleményed:

A Marketing Magasiskolája

Heti egy mail, csak az online marketing és az üzleti pszichológia legújabb fogásai.

Contact Us

We'll send you newsletters with news, tips & tricks. No spams here.

Oszd meg valakivel, akinek jól jöhet: