A Cornerstone Technika

A Cornerstone Technika

Évek óta folyik a csapból is, hogy a tartalommarketing a gyakorlatban hatékony, innovatív, profitábilis, stb. – legalábbis, ha rendesen csinálják. B2b-ben szinte nincs is más opciód, de az e-commerce területén is motoros kasza tud lenni a profi tartalommarketing – mégis alig néhány cég él vele. Nem tudják, hogy álljanak neki, milyen stratégiát kövessenek, idő, amíg beindul és rengeteg vele a macera, a munka meg a költség.

Annak érdekében, hogy a 7blog lelkes olvasóinak ne kelljen többé keresniük a tartalommarketing lapát nyelét, most részletesen bemutatom az egyik leghatékonyabb – és itthon még nagyon kevéssé ismert content technikát, a Cornerstone-t:

Mi az a Cornerstone?

A Cornerstone (magyarul: Sarokkő) egy hosszú, alapos és nagyon minőségi írás. Az elérhető legjobb a témában – kiegészítve pár speciális SEO-optimalizálási megoldással.

De minek ilyen retteneteket írni?

A Cornerstone-ra azért van szükség, mert egy ebédszünetben összetákolt 500 szavas középszerű gondolat-rohanással egészen egyszerűen – kompetitív, nagy keresési számú kulcsszavakra – soha nem fogsz értékelhető találati pozícióba kerülni a keresőkben – az optimális hosszúság ugyanis a MOZ szerint 2350+ szó.

Ha hirdetésekre épül a marketinged, akkor – mindaddig, amíg költesz -, addig lesz ugyan látogatói forgalmad, de ha átlagos a cikk, akkor alig, vagy egyáltalán nem lesz belőle konverzió, így árbevétel sem – ahogy azt számos, minőségre kevésbé fogékony menedzser, vállalkozó, földesúr már saját bőrén is megtapasztalhatta…

A Cornerstone a középszer posványával szemben a tartalommarketing nagyágyúja; 2000 szó feletti hosszával inkább novella, mint cikk, tartalmi mélységét és minőségét pedig csak a leg- kezdetű szavakkal lehetséges jellemezni.

El kell árulni a tudás legjavát?

Nagyon sokszor kapjuk meg azt a kérdést, hogy

Miért jó az, ha egy cégben évtizedek alatt összegyűjtött tudást és tapasztalatot az ember ingyen feltesz a netre?

A válasz az, hogy azért jó, mert

1. sokszor egy évek óta jól menő magyar nagyvállalatnak sincs annyi pénze, hogy bármilyen egyéb módon érdemi és tartós branding-be fogjon bele. A cornerstone egyike azon nagyon kevés online branding technikáknak, amit kis cégeknek is megéri csinálni, mert egyéb branding módszerekhez képest nevetségesen olcsó és a hatása is hosszan tart.

2. a profi tartalom olcsón, ráadásul automatikusan hitelességet teremt az ügyfeleknél, amit egyébként csak drágán és lassan lehetne megoldani élőerős sales segítségével.

3. még ha fel is teszem a szakértelmem 100%-át a netre sík-ingyen, akkor sem fogja tudni egy hozzá nem értő hogy vajon minden ott van-e, vagy csak a fele…

4. másként nem nagyon van esélyed kompetitív short tail kulcsszavakra jó pozíciót szerezni a keresőkben, márpedig a jól konvertáló fizetett forgalomnál csak egyetlen dolgot lehet mélyebb átéléssel szeretni: a jól konvertáló ingyen forgalmat.

Cornerstone tartalommarketing a gyakorlatban

Rögvest elárulom a sarokkő cikkekhez szükséges fogásokat, de előbb valamit mélyen meg kell érteni a Cornerstone-okkal kapcsolatban:

Egy Cornerstone TÉNYLEG a legjobb elérhető írás az adott témában.

Nem a második legjobb, vagy viszonylag jó, vagy szerinted és anyukád szerint jó, vagy felettébb érdekfeszítő… A Legjobb. Kiütéssel győzve, vitathatatlanul, az állva ünneplő tömeg ujjongása közepette A Legjobb. Mind mélységében, mind újdonság-értékében, mind hasznosságában aranyérmesnek kell lennie, mégpedig ezért:

A Google-t már évek óta a RankBrain nevű mesterséges intelligencia segíti abban, hogy a legrelevánsabb találatokat mutassa a keresgélőknek (és a Bing-nek is van ilyenje). Talán nem meglepő, hogy egy vállalat, ami a világ legjobb szoftverfejlesztőit alkalmazza, földöntúli mesterséges intelligenciát épít és több, mint 100 Milliárd dollár a cash tartaléka, az valahogy meg fogja ugrani a releváns találatok mutatásának feladatát… Magyarul nem fogod tudni átverni a nappalid sarkában a laptop előtt kuncogva valami titkos SEO-trükkel. Más szavakkal:

Vagy a tiéd a legjobb tartalom az adott kulcsszóra, vagy lecsúszol a találati listán és nem lesznek ingyen látogatóid.

A minőség azonban még nem elég, a Cornerstone-t fehér izzásig kell optimalizálni SEO szempontból is! Itt válik érthetővé, hogy miért nem vállalunk a 7Digits-nél retek weboldalakra cornerstone tartalmakat – elavult technológiai háttér mellett ugyanis sosem lesz első a tartalom, mindegy milyen minőségi, így az ügyfél csak feleslegesen szórná a pénzét. Ha cornerstone-tartalmakban gondolkodsz, a minőségi tartalmon kívül az alábbiakat csináld:

Kulcsszó kutatás

Cornerstone-t csak magas keresési számmal bíró, kompetitív short-tail kulcsszavakra érdemes írni, mint például: „GDPR”. Az „adatvédelmi audit”-ra mindössze 70 a havi átlagos keresésszám, így erre nem kell a cornerstone, elég egy sima cikk is. Mivel nagyon sok energia megy majd bele ebbe az egyetlen tartalomba, nagyon át kell gondolnod, hogy aki arra keres, hogy „GDPR”, az pontosan mit is akar, és olyan cikket kell írnod, hogy pontosan azt találja, amit keresett. Ezt azért short tail kulcsszavaknál tesztelés nélkül kitalálni már-már művészet – és pontosan itt van a cornerstone-ok legnagyobb kockázata; ha nem találod el, végig sem fogják olvasni… Ez ékes példája annak, hogy a tartalommarketing – főleg B2B-ben – sokkal inkább tervezést és gondolkodást, nem pedig szárnyaló kreativitást igényel.

Egy ravasz módszer

Egy Cornerstone témájának megtalálásához mi többek között a Buzzsumo nevű eszközt szoktuk használni. A 7Digits havi 300 dolláros előfizetésével szemben ehhez már egy havi 99 dolláros is elég, cserébe az eszköz megmutatja, hogy adott kulcsszóra melyik tartalom kapta a legtöbb közösségi megosztást. Azaz nincs melléfogás a tematikát illetően –  adatokból dolgozunk, ezért ezen a téren nem hibázunk. Ha nem férsz hozzá ilyen eszközökhöz, akkor a fapados megoldás az, hogy rákeresel az adott kulcsszóra és az első pár találatból próbálod meg kitalálni, hogy jelenleg mi a top tartalom.

Oldal, nem poszt

Ezt a trükköt nem minden tartalommarketing guru csinálja, de én melegen ajánlom, hogy a sarokkő tartalmak ne posztok legyenek, hanem külön oldalakat építs fel rá. A keresők ugyanis az oldalad feltérképezésekor egy url-nek a site struktúrájában lévő elhelyezkedésétől függően értékelik az adott url tartalmát fontosnak, vagy kevésbé fontosnak. Amennyiben top level az oldal, akkor fontos. Ha csak egy poszt a sok közül, akkor nem annyira fontos.

Design

Egy írás minőségét online ma már az is meghatározza, hogy milyen könnyen emészthető. Bárki könnyen elveszik 2000+ szavas egybefüggő szófosásokban, így a cornerstone-oknál a szokásosnál is figyelmesebben kell alkalmazkodni az online szöveges tartalmak fogyasztási szokásaihoz: tartalomjegyzék, tagolás, plusz navigációs elemek, keretes írások, címsorok megfelelő alkalmazása, stb.

Bejövő linkek

A keresők szempontjából egy tartalom akkor jó, ha sok hivatkozás mutat rá – a bejövő linkek száma még mindig top ranking faktor, így értelemszerű, hogy kellenek azok a bejövő linkek. Túl azon a közhelyen, hogy jó tartalmakat előbb-utóbb linkelnek majd más oldalak, itt egy kicsit aktívabbnak kell lenni és tevőlegesen linkeket kell építeni online PR segítségével, vagy bármelyik másik módszerrel. A tartalommarketing a gyakorlatban egyáltalán nem merül ki a tartalmak megírásában…

Belső linkek

Egy Cornerstone-t belső linkek révén is ki kell emelni. Ahogy korábban jeleztem, ilyen tartalmakat jellemzően kompetitív short tail kulcsszavakra írunk, és „körberakjuk” az adott short tail kulcsszavakhoz tartozó long-tail kulcsszavakra optimalizált tartalmakkal. Az adott téma long-tail-re optimalizált cikkei vissza-linkelnek a Cornerstone-ra (amolyan SEO töredék-szavazatként átadva a „link juice”-uk egy részét a vezércikknek), így a keresők botjainak előbb-utóbb „leesik”, hogy a Cornerstone az adott téma központi tartalma. Ha a Yoast SEO plugin fizetős változatát használod, a belső linkelést ajánlásokkal segíti a plugin.

Update-ek

A Cornerstone-ok egy-másfél évig – néha még ennél is tovább – termelnek lead-eket – de csak ha nem hagyják őket teljesen magukra. A Google nagyra értékeli a frissített tartalmakat, így érdemes havonta-kéthavonta egy-egy update-et csinálni a cornerstone tartalmakon. Ez lehet egy kommentekből származó kiegészítés, vagy egy letölthető anyag, esetleg a meta leírás újrafogalmazása – lényegében bármi, ami hozzáad valamit tartalmilag a cikkhez, vagy még tovább emeli a minőségét.

LSI kulcsszavak

Ezzel az eszközzel ki lehet kukázni az úgynevezett LSI kulcsszavakat. Melegen ajánlott minél többet betenni belőlük a cornerstone-ba, mert a keresőrobotok ma már kontextuálisan értelmezik a szövegeket, így az LSI-k segítségével gyorsabban rájönnek, hogy az adott tartalom miről is szól.

Social sharing

A közösségi megosztások száma ugyancsak top ranking faktor, így a Cornerstone-ok esetében fényesre kell csiszolni ezt is; legyenek a megosztás gombjai nagyok, legyen rajtuk ikon, számláló és legyenek mobilra optimalizálva. A szokásos „cikkek végén” elhelyezést ezeknél a tartalmaknál nyugodtan fel lehet turbózni egyéb pozíciókkal: oldalsáv, scroll-based pop-up, stb. Ja, és persze hirdetni kell, hogy legyen elég megosztás rajtuk.

A biznisz oldala

Egy Cornerstone célja elsődlegesen a vevő-, vagy lead-generálás. A legtöbb cégnek már egyetlen plusz lead-ből bőven kijön a költsége, csakhogy nem minden sarokkő-cikk lesz ekkora lead-mágnes, tehát ha ilyen minőségű tartalmakkal akarsz operálni, akkor éves távlatban tervezz 2-5 cornerstone-nal és az ezeket támogató 6-8 darab cikkel.

Sokan kérdezik, hogy érdemes-e évi egyetlen Cornerstone-tól várni a lead-eket? Ha jól van megírva, egyetlen egy is működni fog, generál majd lead-eket és elér egy előkelő pozíciót is a keresőkben – más kérdés, hogy a tartalommarketing a gyakorlatban általában nem egy tartalomra épül, mert így azért nagyobb a kockázat.

Hogyan csinál üzletet?

Egy Cornerstone-t is hirdetni kell, sőt, a tartalomnak annyira jónak kell lennie, hogy a hirdetések költségét is messze meghaladja a bejövő lead-ekből származó bevétel – azonban ekkora befektetés esetén elvárásokban itt még nem állunk meg… Ahogyan fent már említettem, a cornerstone-nal alapvetően az organikus forgalmat akarjuk megszerezni, tehát amíg ez nincs meg, addig dolgozni kell vele; optimalizálni, linkeket építeni, update-eket gyártani.

A cornerstone-ok árnyoldala

…a költségük. Egy normál cikk háromszorosát kitevő írást pont háromszor annyi idő megírni. Ha tartalmilag a legjobbnak is kell lennie, akkor a kutatómunka miatt inkább tízszer annyi. A tökéletességig szerkesztgetni még ennél is hosszabb idő, kulcsszóra optimalizálásról, LSI kulcsszavas kiegészítésről, off-page SEO-ról és a design implementálásáról már nem is beszélve.

Én magam erőltetett ütemben 3-4 hét alatt végzek egy cornerstone-nal, és legalább még egy hétig tart, amíg oldalként beállítom, letesztelem, belső linkeket gyártok hozzá – de nekem van hét év aktív tapasztalatom, pontosan tudom, mit jelent a profi tartalommarketing a gyakorlatban és menet közben tudok optimalizálni a tartalmakon…

Ne ragozzuk, a legtöbb cég választása arra szűkül, hogy vagy több hónapnyi keserves munka, vagy sok százezer forintos költség, mire egy cornerstone csatasorba áll – és legalább még egyszer ennyi el fog menni a hirdetésére is. Ha viszont beindul, akkor 12-18 hónapon keresztül termeli a lead-eket… Íme a 7Blog organikus forgalma (3 cornerstone-nal, melyből igazából 2 termel):

tartalommarketing a gyakorlatban cornerstone technikával - egy Google Analytics screenshot

Az első cornerstone-t még 2017 tavaszán írtuk – a grafikonon jól látszik, hogy a hatása finoman szólva sem volt azonnali… Bizony, hónapoknak kell eltelnie, mire ezek a tartalmak elkezdenek organikus forgalmat generálni…

Kijön a matek?

Havi 250-300 ezer forintot költünk a tartalmaink hirdetésére és átlag napi 2-3 lead jön, ami 40-60 lead havonta – ezzel 4-5 ezer forint körül mozog a lead szerzési költségünk – hát, mit mondjak? Nem szoktak rémálmaim lenni a sales meg a növekedés miatt… 😉 Ebben persze még nincs benne a cornerstone-ok megírására fordított idő, de ha beleszámolnánk, még akkor is jobban megérné, mint a szervkereskedelem… A jó minőségű content marketing = hosszútávon jó üzlet!

Csináld, vagy ne csináld?

Amennyiben nincs forrásod évi 3-4 cornerstone-ra és mellé még 6-8-szor ennyi „sima” tartalomra, akkor szerintem inkább hirdetéssel és landing oldalakkal próbálj vevőket szerezni! Bukod ugyan az automatikus hitelességet meg a branding hatást, de cserébe kevesebbet kockáztatsz. Imádkozz, hogy a versenytársad ne jöjjön ki valami igazán erős cornerstone tartalommal, és majd ha nagyobb lesz a büdzséd, akkor vágj neki a dolognak.

Ha azonban b2b vállalkozásod van, illetve ha a marketing büdzsé már sok millió forint, akkor inkább kezdj neki, mert a konkurenciát a nagyon alacsony lead-generálási költségeiddel olyan versenyre tudod kényszeríteni, amiben a cornerstone-jaid révén már eleve lépéselőnyöd lesz (pláne, ha ezek a versenytársak kirakat-hülyeségekre szórják el a saját marketing büdzséjüket).

Amit azonban semmiképpen ne csinálj, az az, hogy elcseszed az idődet rém hosszú, ugyanakkor középszerű tartalmakra! A tartalommarketing a gyakorlatban ugyanis pont a tartalom minőségéről szól, nem a mennyiségéről.

Ha a technikai oldalára is kíváncsi lennél, akkor itt találod a nagy tartalommarketing cornerstone-unkat: A jó blog 100 titka… (vigyázat, mint minden Cornerstone, ez is rettenet hosszú! 😉

Megosztások, kommentek bátorítva!

1200 628 Dr. Kádas Péter
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...