UTM paraméter

UTM paraméter

Az UTM paraméter az angol Urchin Tracking Module szavak kezdőbetűinek összeolvasásából jött létre. 

UTM és URL

Minden weboldalnak, illetve linknek van egy URL link része. Ezek végéhez ajánlott hozzáadni az UTM paramétert, mivel ennek segítségével nyomon követhetővé válik, hogy honnan érkezik a weboldal forgalma. Ez az UTM tehát nem más, mint egy kód vagy egy nyomkövető címke.

Egy konkrét példa az UTM paraméterre

UTM paraméter

https://7blog.hu/google-performance-max/ – Ez az oldal alap URL címe.

? – Ez jelzi az elemző szoftverek, hogy ezt követően UTM rész következik

utm_source=newsletter – Ez az első UTM paraméter mutatja meg a konkrét forrást (ami ebben az esetben a hírlevél)

& – Ez azt jelzi, hogy egy másik UTM kód fog következni

utm_medium=email – Ez a második paraméter, jeleníti meg azt a csatornát, ahonnan a látogató érkezett (ebben az esetben ez egy email)

& – Ez azt jelzi, hogy még egy UTM kód fog következni

utm_campaign=inflacios-praktikak – Ez az utolsó paraméter, a kampányt írja le, ahonnan a látogató érkezett (ebben az esetben az Inflációs praktikák nevű)

Ezeknek a kód részleteknek a kérdőjel utáni része nem befolyásol semmit magán az oldalon – csak tudatja az elemző programmal, hogy valaki konkrétan melyik forráson keresztül érkezett oda.

Pontosan hogy működik az UTM paraméter?

A marketinges szakemberek egyik fontos feladata, hogy mérni tudják munkájuk eredményességét. Nem a konkrét mérőszámok használata az igazán fontos, sokkal inkább az, hogy valóban látható sikereket tudjanak bemutatni. Ennek bizonyítására pedig legjobb eszköz lehet az UTM paraméter használata.

Ugyan az analitikai eszközök forrás és médium bontásban ki tudják mutatni az érdeklődők eredetét, ugyanakkor UTM paraméterrel ennél sokkal részletesebb adatokat képesek szolgáltatni, amelyekkel lehetőség nyílik a forgalom konkrét forrásainak feltárására.

UTM paraméter kódok

1.Kampány meghatározás

A kampány alapú nyomkövetési tag-ek az adott kampány összes tartalmát csoportosítják az analitikában.

2.Forrás meghatározás

A forrás meghatározása tulajdonképpen azt mutatja meg, hogy honnan származik a forgalom. Képes megmondani, hogy konkrétan melyik weboldalról érkezett a látogató. Ilyen források lehetnek a social media felületek, a keresőmotorok, a fizetett és szponzorált tartalmak, valamint más webhelyek.

3.Médium, azaz csatorna

Az előbb részletezett forrás egy általános kategorizálás, aminek segítségével eldönthető, hogy melyikre érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni. Ezeken túl az organikus keresés, a közösségi oldalak, a CPC, valamint az e-mail nevezhető médiumnak.

4.Content, vagyis a tartalom

Az UTM paraméterrel egyszerűen megállapítható, hogy mire hány ember kattint egy oldalon. Azaz szétválasztható, hogy hányan kattintanak egy ott lévő képre, linkre vagy egy menü pontra. Ezzel egyszerűen megállapítható, hogy mely tartalmi elemek működnek jól és melyeket szükséges még fejleszteni, esetlegesen lecserélni. Gyakran használják pay-per-click (PPC) kampányoknál vagy egy azonos oldalon található két különböző link esetében.

5.Kifejezések

Az UTM paraméter segítségével az is visszakereshető, hogy milyen kifejezések irányítják egy adott oldalra a forgalmat. Az úgynevezett term kódot kell figyelembe vennünk ahhoz, hogy meghatározzuk, mely kulcsszavak generálnak forgalmat és melyek nem. Ezt az öt kód tetszőlegesen kombinálható attól függően, hogy mennyire mélyen szeretnénk nyomon követni az adott linkekről érkező forgalmat.

Hogyan kell UTM paramétert létrehozni Google Analytics-ben?

1.Nyisd meg a Google Campaign URL Builder-t

Három különböző Google URL Builder használható annak érdekében, hogy UTM paramétereket hozhassunk létre. Attól függ, hogy melyiket használjuk, hogy a Google Analytics-ben, a Google Play-ben, vagy az Apple App Store-ban szeretnénk nyomon követni az adatokat. Nézzük most meg az első lehetőséget!

2.Töltsd ki az űrlapot

A Google Builder megnyitása után válik elérhetővé az űrlap, amin a fentebb említett öt kódhoz tartozó adatot szükséges megadni.

UTM paraméter3.Ha megfelelően létrehoztad az UTM kódot, akkor nincs más hátra, mint használni a létrejövő linket a marketing kampányokban

4.Végül pedig a legfontosabb: Mérd a sikerességet!

Miután beállítottad a Google Analytics-et a webhelyeden, a Google nyomon is követi a kampányokat.

Még pár tipp az UTM kód használatához

  • Legyenek az URL-ek és linkek következetesek, kitisztították és könnyen olvashatók
  • Vezess listát az UTM linkekről, hogy a csapatod minden tagja naprakész információkat lásson
  • Csatlakoztasd az UTM paraméter követést a CRM-hez
  • Az UTM paraméteren belül mindig ugyanúgy használd a kis- és nagybetűket

Az UTM kód URL címhez csatolásával képes leszel követni a marketing kampányok, valamint tartalmak valódi teljesítményét. Ezáltal képes leszel a mérőszámok növelése mellett a céged digitális marketingstratégiájának megtérülését is javítani.

 

150 150 Báthori Adrienn
Írd ide, amit keresel...
>