A long-tail, azaz „hosszú farok” kulcsszavak olyan keresőkifejezések, amelyek jellemzően több szóból állnak és kifejezetten konkrét kereséseket feltételeznek. Long-tail kulcsszavakat általában azok a felhasználók használnak, akik közelebb állnak a konverziós műveletekhez pl. a vásárláshoz.
Kulcsszó típusok
Jellemzően a keresési kulcsszavakat három nagyobb egységre bontjuk:
- short-tail kulcsszavak
- medium-tail kulcsszavak
- long-tail kulcsszavak
A short tail kulcsszavak jellemzően általános kereséseket fednek le, ezáltal nagy keresési volumen társul hozzájuk. Annak ellenére, hogy nagy keresési volumennel rendelkeznek, mivel általánosak ezért kisebb az esély a konverzióra. Például a „laptop” egy tipikus short tail keyword.
A medium-tail kulcsszavak már konkrétabb keresőkifejezések, jellemzően két szóból állnak. Ezekre a kulcsszavakra már sokkal alacsonyabb a keresési volumen, de a konverzió esélye magasabb, mivel konkrétabb a keresés. Példáus a laptop vásárlás egy médium tail keyword.
A long-tail kulcsszavak – ahogy fentebb is írtuk – több szóból állnak és konkrét kereséseket fednek le, ezért a konverzió esélye is nagyobb. A fenti példánál maradva az „Asus Rog G17 laptop vásárlás” egy long-tail keyword. Itt a konverziós (vásárlás) esélye sokkal nagyobb, mint a fenti két példánál, csak kevés felhasználó hajt végre ennyire specifikus keresést.
Az ábrán a horitontális tengelyen a konverziós rátát látjuk (konverzió esélye) a vertiális tengelyen pedig a keresési volumen mértékét. Itt is tökéletesen látható, hogy minél nagyobb keresés van egy kulcsszóra annál kisebb az esélye a konverziónak. Ha pedig kifejezetten specifikus kulcsszavakat vizsgálunk (long-tail keyword) akkor a konverzió esélye nő, viszont a kerésési volumenek korlátozottak.
Long-tail keyword a SEO-ban
A SEO-ban (Search Engine Optimisation) kifejezetten fontos szerepe van a kulcsszóra optimalizált aloldalaknak és tartalmaknak. A cornerstone SEO technika egyik alappillére a long-medium-short tail kulcsszavak megfelelő használata. Különböző típusú kulcsszóra különböző formátumú és típusú tartalmat érdemes készíteni.
Mivel short tail kulcsszóra jellemzően magas a kersési volumen, ezért erre egy átfogóbb tartalmat érdemes írni, ami tartalmában hosszabb, több aspektust vizsgál. Ezért cornerstone-nak mindig short tail kulcsszót érdemes választani, hiszen az a cél, hogy minél több felhasználó elolvassa. Támogató tartalmak esetében pedig a medium-tail vagy short-tail keyword-öket érdemes választani. A keresési volumentől és a relevanciától függően érdemes a long tail kulcsszavak használata, mint támogató tartalom.
Long-tail keyword hirdetési vonatkozásai
A long tail kulcsszavak hatékonyan használhatóak a PPC (kattintás alapú) kampányokban is. Ezekkel a kifejezésekkel célzott, specifikusabb látogatókat vonzzunk a webhelyünkre, akik nagyobb valószínűséggel fognak konvertálni. A short tail kulcsszavakkal szemben a long-tail kulcsszavak átkattintási aránya nagyobb éskonverziós költsége kisebb. Mivel specifikus kersésekről van szó, ezért a long tail kulcsszavakat érdemes a hirdetések első címsorába beilleszteni, hogy a felhasználók relevánsnak ítéljék azt.
A long tail kulcsszó használatának előnyei
– Specifikus, érdeklődő látogatókat vonz a webhelyre
– Növeli az átkattintási arányt
– Csökkenti a konverziós költségeket
– SEO szempontból specifikus forgalmat hoz a weboldalra
– Segít megtalálni azokat az ügyfeleket, akik közel állnak a vásárláshoz
Hogyan találjuk meg a megfelelő long-tail keyword-öt?
Egy kampány vagy SEO aktivitás első lépése mindig a kulcsszókutatás. A Google kulcsszótervezőjével meg tudjuk találni azokat a kulcsszavakat, amelyek fontosak a vállalkozásunk szempontjából. Ha megvannak a megfelelő kulcsszavak, akkor érdemes keresési volumen és piaci verseny alapján sorba rendezni őket. Ha keresési volumen alapján rendezzük a kulcsszavakat, akkor érdemes figyelni, hogy hol van az a pont, ahol még megfelelő keresési mennyiség van a kulcsszóra, de már kellően specifikus. Piaci verseny szempontjából és érdemes megtalálni azokat a niche long-tail kulcsszavakat, aminek a várható kattintási költsége alacsony, kellően specifikus, de havonta 50-nél többen keresik átlagosan.
Példák long-tail kulcsszavakra
laptop | Asus Rog G17 gamer laptop, Asus Rog laptop vásárlás, Dell 14 laptop ár |
Adidas | Adidas superstar vásárlás, adidas superstar ár, adidas superstar 38.5 ár |
B2B marketing | B2B marketing ügynökség ár, B2B marketing ügynökség ajánlás |
költöztető | budapesti költöztető cég ár, költöztető cég székesfehérvár, gyors költöztetés budapesten belül |
lakás bérlés | lakás bérlés 13. kerületben, lakás bérlés 11. kerület ár |