5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

Lead time

Lead time

A lead time jelentése az az időszak, ami egy folyamat elejétől a folyamat eredményének leszállításáig tart. A fogalom a Toyota termelési know-how-jából ered, eredetileg a gyártás kontextusában használták, ma már azonban mind az üzleti folyamatokban, mind a szolgáltatások területén használatban van.

Egy szoftverfejlesztő részlegnél például lead time-nak hívják egy igény felmerülése és az igényt kiszolgáló szoftver komponens rendszerbe állítása között eltelt időt. Az autóiparban is máig használatos a kifejezés, a lead time jelentése az autókereskedőknél például egy rendelés leadásától az autó leszállításáig eltelt idő. Lényegében a gyártási folyamatok összehasonlíthatósága és mérhetősége miatt vezették be annak érdekében, hogy az egyes folyamatok részegységei mérhetővé váljanak.

Gyártás és megrendelés teljesítés

Az autóiparból érkezett lead time kifejezés több értelemben is használatban van a rendelések teljesítésének folyamatában (általában jobb alsó index-el jelölve). Az OLT (Order Lead Time) változatai például a Actual Order Lead Time ( OLTActuala teljes megrendelési folyamatra vonatkozik a vásárlónak kiállított bizonylat és a rendelt gépkocsi átvétele közötti időt értve a fogalom alatt. A Quote Order Lead Time (OLTQuote) viszont azt az időintervallumot jelöli, ami a rendelésnek a kereskedő általi leadása és a gyártó szállítási visszaigazolása között telik el.

Lead time jelentése a szoftverfejlesztésben

A szoftverfejlesztők a lead time kifejezést a megrendelő oldali nézőpontból használják, míg a cycle time kifejezést annak leírására, hogy egy fejlesztési folyamat hogyan néz ki a szoftverfejlesztő szemszögéből. Egy weboldal fejlesztés során a lead time például a megrendelő által jóváhagyott design és funkcionális specifikáció és a weboldal átadása között eltelt időt jelenti.

Lead time az egészségügyben

A szűrővizsgálatok elterjedésének köszönhetően az egészségügy is adaptálta a kifejezést. A lead time jelentése az orvosi folyamatokban ugyancsak egy latencia periódust jelent, jelesül azt az időt, ami egy betegség szűrővizsgálatokkal történő azonosítása és a tüneteket produkáló stádium között telik el. Ha tehát mondjuk egy tumor szűrővizsgálattal korai fázisban kiszűrhető, míg szűrés nélkül csak a szűréshez képest 2 éven belül lehetne – tünetek alapján – diagnosztizálni, akkor az adott betegség lead time-ja 24 hónap.

Értelemszerűen minden gyártó és szolgáltató entitás csökkenteni igyekszik a lead time-ot, vagyis azt az időt, ami egy rendeléstől a teljesítésig eltelik. A mindennapokban leggyakrabban a vendéglátó helyeken találkozhatunk idegesítően hosszú lead time értékekkel – amikor éppen 45 percet várunk a megrendelt ételre. A beszerzési folyamatoknak is van lead time-ja, a közbeszerzési szabályozás miatt például egy notebook beszerzésének lead time-ja egy állami vállalatnál többszöröse ugyanezen beszerzési folyamat lead time-jánál egy középvállalat esetében.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...