Hogyan Lehetsz Népszerű A Közösségi Médiában?

Hogyan Lehetsz Népszerű A Közösségi Médiában?

Rengeteget emlegetjük, sokan mégsem tudják pontosan, hogy mi is az az “engagement” és miért is olyan fontos ez a kifejezés a közösségi média dzsungelében.

Az “engagement” szót bevonódás-nak lehetne lefordítani magyarra – de ne erőltessük. Főként akkor használjuk, amikor valamilyen tartalom alatt, fölött, mögött lévő aktivitásról, reakcióról beszélünk. Az engagement-be tartozik a Facebook lájk, a Linkedin megosztás, a Twitter retweet, a Yelp review megírása, vagy egy komment.

Tipikus jelenség, hogy egy cég tartalommenedzsmentbe kezd Facebookon (népiesen posztol, mint a vadmalac), de a posztok alatti kommentek, megosztások és reakciók száma a legtöbb esetben konvergál a nullához – magyarán szólva kutyát nem érdekli, min feszülnek éppen. Persze ez nem tántorítja el a céget attól, hogy folytassa ezt az egyébként teljesen felesleges, időrabló, haszontalan tevékenységet – de legalább nekik olyan, mintha dolgoznának.

Ha meg akarjuk érteni a közösségi média engagement mögött húzódó misztikus erőket, akkor 2 dologra kell fókuszálni: A matekra és a marketing pszichológiára.

Matek

A hüvelkyujj szabályok szerint a lájkoló bázisod 2-5%-a fogja látni a posztjaidat (ez az organikus elérés) és az átlagos engagement szint pedig 6% körüli. Tehát ha van 10 ezer lájkolód, akkor 200-500 embernek az idővonalán fog megjelenni a posztod. Ezeknek átlagosan a 6%-a, ha valamilyen reakcióba lép vele, ami 12-30 reakciót/lájkot/kommentet jelent – ez minősül átlagosnak.

De mi van ha többet szeretnél? Akkor két dolgot tehetsz. Az egyik, hogy megboostolod minden posztodat (azaz hirdetsz), így akár pár ezer forintos posztonkénti költéssel el tudod érni az egész közönségedet és az engagement emelkedhet. A másik megoldás, hogy olyan tartalmat teszel eléjük, melyben benne van a virális faktor és jó eséllyel elkezdik megosztani, mellyel további organikus elérést fogsz tudni generálni. Jah, virális faktor, mi? És mégis hogyan? Itt jön képbe az:

Engagement trükkök

Mielőtt belevágnánk a tartalom mágikus összetételébe fontos tisztázni, hogy embert próbáló feladat olyan tartalmat gyártani, mely átüti az egyre dagadó digitális apátia ingerküszöbét és elkezdenek az emberek véleményt nyilvánítani reakciók, megosztások, vagy kommentek formájában. Mégis, vannak olyan technikák, melyekkel rendesen alá lehet fűteni a hozzászólás-vágynak.

Érzelmek

Az első ilyen, hogy érzelmet váltasz ki az olvasó közönségből. Az érzelmeinkért és a hosszútávú memóriánkért felelős szervünk az agyunkban rendesen össze van huzalozva, így ha valami érzelmeket generál, akkor arra később jobban emlékszünk, az adott pillanatban pedig hajlamosabbak vagyunk reagálni az ingerre. Amíg világ a világ, egy cuki kiskutyás kép mindig több lájkot fog kapni, mint a hír a hatékonyságnöveő B2B szoftvered új feature-éről, amivel épp kijöttél az appod 2.0-ás verziójában. Viszont mi van akkor, ha egy olyan képpel együtt teszed ki a hírt, amin egy kódoló kutya van? Ha már az előbb kutyát említettem. Sejted, hogy mire akarok kilyukadni?

A közösségi média valutája: hitelesség

A második technikához az olvasók fejével kell gondolkodni. Olyan tartalmat rakj eléjük, melyet ha megosztanak, akkor okosnak, tájékozottnak, vagy egyszerűen csak cool-nak fognak tűnni az ismerőseik szemében. Most őszintén, nem ezért osztunk meg valamit? A megosztás egy véleményformáló eszköz – de egyben vélemény is. És mit számítana a véleményed, ha azt nem mások előtt nyilatkoztatod ki? Ehhez persze ismerni kell a saját (lájkoló) közönségedet, hogy őket mi foglalkoztatja.

Pro tipp: Ajánlom az Audience Insights-ot, mely a Facebook belső eszköze közönség profilozásra. A hirdetéskezelőben találod meg, melyben a „People connected to your page” opciót kell választani és ha beállítod az oldaladat, akkor megkapod, hogy a közönséged milyen koreloszlású, milyen demográfiai és geográfiai jellemzőkkel bír és miket lájkolnak még a te oldaladon kívül – minek találgatni, ha el lehet olvasni?

Egy vicces tartalom a legtöbb esetben működik. Nyilván nem lehet minden nap vicceset posztolni, de havonta pár alkalommal belefér. Az sosem árt, ha nem egy karótnyelt corporate képe marad meg az emberekben a céges profilodról, hanem néha derülhetnek a posztjaidon. Igazán profi pedig akkor vagy, ha a humort bele tudod csempészni abba, amivel foglalkozol. Egy, a szakterületeddel kapcsolatos humoros poszt garantáltan növelni fogja a céged ázsióját és az autoritásodat.

Adj Értéket

Gondold végig, hogy azoknak, akik követik a céges faladat mi lehet olyan, ami megkönnyíti az életüket? Vagy akár csak egy apró problémájukat megoldja. Lehet ez egy hasznos információ, vagy egy olyan digitális tartalom, termék, mely időt spórol nekik. Az értékadás mindig egy nyerő taktika, mert a viszonosság elve alapján az emberek szeretnek cserébe adni valamit, mely jó eséllyel fog testet ölteni egy megosztásban, vagy reakcióban.

Közösségi média engagement

Érdemes minden hét, vagy hónap elején előre átgondolni, hogy mi lesz a tartalom-stratégiád, és azt is, hogy mivel tudsz kiváltani minél nagyobb aktivitást a közönségedben. Ugyanis az engagement szinted befolyásolni fogja azokat, akik először találkoznak majd az oldaladdal és azt fogják elsőre megnézni, hogy a posztjaid alatt milyen az aktivitás. Hamarosan közreadunk egy esettanulmányt arról, hogyan lett virális egy egyszerű FB posztunk az Újvilágban a világ egyik legerősebben versengő iparágában. Addig is sok engagement-et!

1200 628 Farkas Zsolt
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...