A Marketing Szövegíró 8 Trükkje

A Marketing Szövegíró 8 Trükkje

Marketing szövegíró szeretnél lenni? Vagy csak alkalmanént írnál pár ütős sort a saját vállalkozásod épülésére? Összeszedtem a legnagyobb szakemberek legjobb tanácsait, felturbózva a saját gyakorlati tapasztalataimmal. Íme, ezt mondják a profik:”Írj tömören, mert az emberek nem olvasnak!” – „Írj hosszabban, mert a Google ezt kajálja

»Összpontosíts a kulcsszavakra! – „Ne foglalkozz a kulcsszavakkal, összpontosíts a tartalomra”

»Ragaszkodj a beváltakhoz! ” – Kísérletezz, légy kreatív

»Legyél vicces!…De ne túl vicces… Légy játékos… Ne játssz a szavakkal! Figyelj a nyelvtanra… A grammatikai. Szabályok. Áthágása. Növelheti. A. Szöveg. Hatékonyságát!  Ah, de most komolyan…

De van egy jó hírem

Bár igaz, hogy a(z online) marketing-célú írás csimborasszója még a tapasztalt és hozzáértő marketing szövegíró szakembereket is képes megosztani,  a látszólagos ellentmondások könnyen feloldhatóak, ha észben tartasz néhány, még ezeknél is alapvetőbb dolgot! Íme:

Ne bullshitelj — Tudd, Miről Írsz!

A szövegírás aranyszabálya, hogy mindig tudd megfogalmazni egyetlen mondatban, hogy milyen információt akarsz átadni az olvasódnak! Ez a mondat, mindig lebegjen a szemed előtt, miközben a szövegedet írod! Nem azt akarod szemléltetni, hogy Tokió érintésével is el lehet jutni Pestről Budára, Te csak a legrövidebb hidat akarod megépíteni — mindig egy relatíve (a témához és műfajhoz mérten) időt kímélő és nulla exit ponttal rendelkező utat kell felépítened. Ha mégis a Föld megkerülését választod, akkor viszont olyan csodálatos utat kell mutatnod, amilyet még nem látott a világ — ez igényel némi rutint és időt, de van, akinek 10-20 év után már sikerül is (pl. Umberto Eco).

Egy marketing szövegíró érti, hogy miért ír

Persze, erre rögtön rávágod: eladás! És igazad is van – ez a közvetett cél. Ugyanakkor írás közben mindig a soron következő lépésre összpontosíts. Az előző pontban alkalmazott kevéssé vicces, ám rendkívül szemléletes hidas hasonlattal szólva, Buda és Pest közé építed a legrövidebb hidat, nem az Északi- és Déli-sarkokat akarod összekötni vele. Elképzelhető, hogy valakinél beválik még a hard selling, még akkor is, ha derült égből villámcsapásként jön, és egy bélyeget sem tudna teleírni azzal, amit a cégedről tud – de általában nem ez a helyzet. Előbb ismerkedés, a bizalmi alap megalapozása folyik, amelynek jobb, ha tiszteletben tartod az egyes fázisait — minden marketing szövegíró számára elsődleges cél kell, hogy legyen az adott szövegnek a marketing tölcsérben betöltött közvetlen célja.

Egy marketing szövegíró tudja, hogy kihez ír

Ne aggódj, nem csak egyetlen jó megoldás van! Azonban nem minden megoldás jó. Épp ezért mindig gondolkozz kicsit a közönségedről, mielőtt egy mondatot is írnál nekik! Ha nagyon távoliak számodra, csinálj kutatásokat: nézz utána, mi érdekli őket, hogyan gondolkodnak, milyen fő problémák és motivációk jellemzik az életüket! egyetlen marketing szövegíró sem lehet annyira öntelt, hogy azt hiszi, minden célcsoportot tökéletesen ismer. Alapos kutatás nélkül mindig fennáll az esélye annak, hogy a célcsoport értelmezési tartománya miatt totálisan félresiklik az egyébként atomjól megírt üzeneted is.

Értékteremtés – a marketing szövegíró első prioritása

A bizalmi alap legfontosabb építőköve az értékes tartalom. Persze, időigényesebb, mint a gagyi, nyomulós szöveg. Ugyanakkor egyre több cég példája bizonyítja, hogy hosszú távon ez a legcélravezetőbb modell. A minőségi és hasznos tartalom kezdetben bizalmat, később lojalitást, még később márkanagyköveteket épít. Így talán kicsit tovább tart megírnod egy valóban jó szöveget, és kicsit később jutsz el az első eladásokig, ugyanakkor hidd el: ha egyszer megismertek és megszerettek, a jutalmad nem marad el!

Ne kapkodd el

Egy marketing szövegíró hagyjon rá időt, hogy felébredhessen benne a kreativitás alvó oroszlánja, és gyenge zebraként gyűrhesse maga alá az előtte álló feladatot! Vegyünk egy egyszerűnek tűnő dolgot: szlogen, vagy cím írása. Ezek a legrövidebb szövegírói munkák közé tartoznak, de ne dőlj be a mennyiségi indikátornak! Minél rövidebb egy szöveg, annál kevesebb (és paradoxnak tűnő módon annál több) esélyed van a kívánt hatást kiváltani! A legmenőbb, legnagyobb márkáknak dolgozó reklám szövegírók saját bevallásuk szerint első körben gátlástalanul leírnak minden hülyeséget, ami csak eszükbe jut. A végeredmény 90+%-a kuka. Na és? A maradék 10% viszont valóban epic szöveg, amelyekből vígan lehet válogatni. Így született a KFC “It’s Finger Licking Good” szlogenje a “The Best Chicken Wings In The World”, vagy hasonló klisék helyett.

Ez Nem Nyelvtan Óra

Hejtelenül irni márpedig zavarró. Egy vérbeli marketing szövegíró számára ugyanakkor vannak bizonyos szabályáthágások, amelyek olykor, bizonyos célközönségeknél egész egyszerűen jobban ütnek. Ha képben vagy a Facebook ad-ek világával, nézed az Instát és a Youtube-ot, akkor mindig látni fogod az aktuális trendeket, és el kell döntened, hogy kit, mikor, miért és hogyan szólítasz meg. Például a szétszabdalt, “és”, “de”, “hogy”, “mert” kezdetű mondatok naná, hogy grammatikailag nem szabályosak. De kit érdekel, ha egyszer nyomatékosíthatsz velük? Nem nyelvtan-nácik olvassák a szövegeidet, hanem olyan emberek, akikre valahogyan hatnod kell (azért maradj a jóízlés határain belül)!

Ne csak írj — Olvass Sokat!

A marketing szövegíró számára a műveltség létfontosságú! És ez nem csak olvasást jelent – persze, azt is! De nézz filmeket, Youtube, Facebook, Instagram tartalmakat, olvass szépirodalmat, szakirodalmat, magazinokat. Bármikor szembe találhatod magad valami igazán inspiráló gondolattal, megfogalmazással, képi tartalommal! Mindenkinek máshogy működnek az agytekervényei, sosem tudod, mi lesz az, ami elindít benned valami agyzúzóan frankó ötletet, vagy ami a legjobbkor villan majd be az egyik munkád során. A legünnepeltebb szépírók és költők, vagy akár reklám szövegírók, akiket ma úgy ismerünk, mint valami hihetetlenül egyedi stílus/műfaj megalapítói, mind ugyanúgy kezdték és folytatták: rengeteget olvastak.

A marketing szövegíró kurázsija

Végül, de korántsem utolsó sorban: ha van egy igazán jó ötleted, aminek megvalósításával úgy érzed, megváltoztatod majd a Föld forgási irányát (vagy legalábbis nemzedékek fogják kórusban zabálni a szövegedet), akkor egyszerűen csak “Fuck The Rules”. Persze ahhoz, hogy ideáig eljuss, több, mint valószínű, hogy szerezned kell némi rutint. És az is igaz, hogy nehezebb igazán egyedi ötletet kigondolni (megvalósítani méginkább), mint a legtöbben gondolnák. De nem lehetetlen. Szóval legyen ez a végső célod. De addig is; tartsd be a fentieket és közelebb jutsz ahhoz, hogy az emberek igazán megértsék, amit mondani akarsz nekik.

Ha szeretnél beletanulni a szövegírás műhelytitkaiba, akkor a 7 Digits ingyenes, egy hetes szövegírás kurzusa nagyon fog tetszeni. Ha az is érdekel, hogyan juttasd el a műveidet az emberekhez az online térben, akkor itt van 100 tanács a tartalommarketing technikai oldaláról, avagy a módszer, hogy neked legyen a legolvasottabb blogod! Kommentek welcome, megosztások pláne!

1200 628 Kormos Nikolett
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
2 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Magasan értékelt
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...