Growth Hacking Konferencia 2018 – A Világ Vezető Növekedési Szakembereinek Tanácsai

Growth Hacking Konferencia 2018 – A Világ Vezető Növekedési Szakembereinek Tanácsai

2018. február 6-án a 7 Digits csapata részt vett a GrowthHackers konferencián. Az eseményen a világ legmenőbb tech cégeinek online marketing vezetői meséltek a várható trendekről, újdonságokról és olyan technikákról, melyekről itthon még nem is lehet hallani. Az idei growth hacking konferencia nekem személy szerint már a harmadik volt, így kifejezetten érdekes volt látni, hogy amiről 2 éve még csak elvi szinten beszéltek, az mára aktualitás lett. Ezúton is köszönjük ismét az Innotrade programnak, hogy támogatták az utazásunkat.

Alább összeszedtem az idei konferencia legfontosabb tanulságait. Ezeket hamarosan külön-külön is ki fogjuk vesézni itt a 7Blogon, illetve más oldalakon, vendégcikkek formájában.

Sean Ellis

(Sean Ellis – a growth hacking fogalom megalkotója – és a 7 Digits csapata)

1. „Youth Marketing”

A konferencia előtt egy meetupon vettünk részt, ahol több résztvevővel is beszédbe elegyedtünk. Jesse Wu, az Autodesk 3D szoftvercég növekedésért felelős szakembere megosztotta velünk, hogy a nagy amerikai cégek körében egyre inkább kiemelt stratégia a fiatal csoportok célzása. Ez oly mértékben vált kiemelt fontosságú céllá, hogy például a Gatorade energiaital kizárólag a 10-14 éves gyerekeket veszi célba marketing kampányaival.

Az Autodesk hasonlóképpen cselekszik; iskolákba és egyetemekre próbálnak bejutni, hogy az ő szoftverükön tanuljanak meg a fiatalok tervezni – onnantól ugyanis nem kérdés, hogy mit fognak használni egész életük során. Jesse magyarázata szerint a youth marketing stratégia lényege, hogy az ügyfelek lifetime value-ja (egy ügyfél átlagos értéke a költése alapján) brutálisan megnő. Így a marketing forrásokat mindig újabb és újabb ügyfelekre lehet fordítani, miközben a meglévők akár évtizedekig is fizetnek a termékért. Ehhez persze rendkívül hosszú távú, stratégiai szemlélet és türelem szükséges.

Korábban amúgy volt egy ilyen húzása a Prezinek is: a ConnectED keretében Árvai Péter megegyezett Obama Elnökkel arról, hogy az amerikai iskolákban a Prezi lesz az alapértelmezett prezentációs eszköz.

2. A tartalommarketing új szintje

Aki magas szinten foglalkozik tartalommarketinggel, az tudja, hogy a tartalom megírása során egyaránt fontos a megfelelő kulcsszókutatás, az írás közbeni kulcsszóra optimalizálás és a tartalmak megfelelő disztribúciója.

Volt szerencsém interjút készíteni a Hubspot ügyfélszerzésért felelős vezetőjével – ez a cég alkotta meg az inbound marketing kifejezést. A cég 2006-ban lépett piacra és néhány éven belül egy rendkívül agresszív és nagyívű tartalommarketing-gépezetet kezdett el működtetni, melynek meg is lett az eredménye. Az organikus (ingyenes) forgalmuk mára egészen elképesztő szintre fejlődött.

Scott Tousley

(Scott Tousleyval – User Acqusition Team Lead, Hubspot)

Kèt nagyon érdekes pontja volt az interjúnak:

  1. Az egyik, amikor Scott elmondta, hogy a mai tartalomdömpingben kritikus fontosságú, hogy magas minőségű tartalmak szülessenek (minőség > mennyiség). A mai keresők algoritmusai a minőséget érzékelik, vagyis a magas minőségű tartalmakat sorolják előre a találati listán.
  2. A másik érdekes gondolat a célcsoportnak szánt, fókuszált tartalom volt. Scott azt javasolta, hogy pontosan tudjuk meg előre, kik fogják olvasni a tartalmainkat (People research vs. keyword (volume) research).

3. Termékbe kódolt növekedés

Egy terméket megépíteni önmagában is embert próbáló feladat. Pláne, ha még arra is figyelni kell, hogy a termék eladja önmagát… A Hubspot a 2018-as évet annak szenteli, hogy megoldja a termékük virális úton való terjedését. Ezzel párhuzamosan igyekeznek elérni, hogy az ingyenes verzió “saját magát tegye” fizetőssé, azaz ne kelljen újra költeni azokra, akik már egyszer elköteleződtek az ingyenes szoftver felé. (Megj.: Vagyis olyan elemei lesznek a terméknek, melyek rávezetik a felhasználót az előfizetésre.)

A téma már csak azért is izgalmas, mert amikor megkérdeztem Scottot, hogy mit javasolna a 10 évvel ezelőtti marketingvezetőnek a mostani tudásával, akkor azt mondta, hogy már a kezdetekben is figyelni kellett volna arra, hogy

…ne „csak” egy terméket építsenek, hanem egy virális elemekkel rendelkező szoftver készüljön.

Utólag beleépíteni ezeket ugyanis értelemszerűen sokkal bonyolultabb feladat.

4. A B2B marketing új szintjei

Egy roppant izgalmas előadást hallhattunk a Drift szoftvercég marketingvezetőjétől, Guillaume Cabanetól, aki a B2B lead generálást egy egészen új szintre emelte.

Alapvetően három dologra világított rá, amelyek a legtöbb cég esetében visszatérő hibákat képeznek:

  1. Rossz a timing,
  2. Túl sok adatot akarunk rögtön kicsikarni,
  3. Vagy épp egy már felmelegített potenciális lead-et felejtünk el konvertálni.

Az alábbi videó jól érzékelteti, hogy a való életben mennyire nevetséges lenne az a hiba, melyet számos cég nap, mint nap elkövet online.

(Példa a rossz lead fázis felismerésre)

A szomorú az, hogy rengeteg cég vagy eltéveszti a szegmentációt, vagy egyáltalán nem is szegmentál. Emiatt teljesen rossz  pillanatában próbálja megfogni a júzereket.

Az előadás másik rendkívül érdekes üzenete a következő volt:

Predicting value, not intent.

Guillaume azt elemezte, hogy 2018-ban már nem azt kell tudnia egy cégnek, hogy egy júzer milyen szándékkal érkezett az oldalra (megj.: sok cég még ezt sem méri), hanem azt, hogy milyen értékkel bír. Mindezt tehát az előtt, hogy az adott júzer konvertálna, beszélnénk vele és megtudnánk, hogy mekkora a büdzséje.

Elsőre lehetetlennek hangzik, pedig nem teljesen az. Felvázolt egy olyan szoftveregyüttesből álló rendszert, melyet még nekünk is emésztenünk és tesztelnünk kell. Miután ezzel megvagyunk, egy részletes cikket fogunk írni erről a B2B marketing szellemében.

5. AI praktikus felhasználási módjai

Az AI és a machine learning már több éve a köztudatban vannak és egyre több felhasználási módjuk van. Ahogy Elon Musk mondja:

Elon Musk

De mielőtt mélyebben belemennénk a részletekbe, következzen egy kis gyorstalpaló:

1. A legtágabb fogalom az automatizáció (automation)

2. A mesterséges intelligencia (AI) az automatizáció része

3. A gépi tanulás (machine learning) pedig az AI része

Vagyis egy automata email szekvencia ugyan automatizmus, de nem AI. A Google home, Siri és Alexa már mesterséges intelligenciát használnak, de nem tanuló algoritmusok. A Facebook algoritmusa viszont már tanul, így erre már használhatjuk a machine learning kifejezést.

A Topbots marketing vezetője, Adelyn Zhou – az egyik legelismertebb AI-al foglalkozó szakember – egy roppant izgalmas előadást tartott. (A Topbots egyébként olyan cégeknek ad tanácsokat, mint a Paypal, az LVMH csoport, vagy épp a Linkedin).

De mit tud egy chatbot? Adelyn elmondta, hogy egy olyan méretű cégnél, mint a Telekom, egy ügyfélszolgálati kérdés megválaszolása élő munkaerő segítségével akár több ezer forintba is kerülhet. Ha ugyanezt a munkát egy chatbot végzi, akkor az egész sokkal olcsóbb. A sok kicsi pedig itt is sokra megy – nagyvállalati szinten vagyonokat lehet spórolni a chatbotok alkalmazásával.

Az AI technológiát használó rendszerek meg tudják például mondani, hogy egy kosárlabda meccsen egy adott szponzornak a logója a meccs ideje alatt hány százalékban látszott a TV közvetítés során. A TV-ben közvetített offline hirdetések tehát 100%-ban mérhetővé válhatnak – így leküzdve az offline marketing szektor egyik legnagyobb problémáját.

Harmadik példáként Adelyn a mesterséges intelligencia egy valóban sci-fi szerű alkalmazását említte. Tételezzük fel, hogy megálmodtál egy főképet a weboldaladra, de akárhogyan keresel, nem találsz ilyen stock fotót. Külön fotózásra se időd, se büdzséd nincsen, így marad a kompromisszum. Erre a mindennapos problémára adhat megoldást egy szoftver, mely az AI segítségével olyan képet készít neked, amilyet csak szeretnél. Senki nem fogja megmondani az adott képről, hogy azt nem élő személyek fotózták élő személyekről. Ez már-már ijesztő, de ez a jelen! Egy példával szeretném illusztrálni a dolgot:

Szerinted melyik az igazi kép és melyik, amit gép generált le?

Ha azt gondoltad, hogy az első az igazi, akkor tévedtél, mert a második.

Összefoglalás

Ahogyan azt mindig is képviseltük a 7Digits-nél, a growth hacking nem valami sötét tech-mágia, hanem sok-sok aprólékos munka a pszichológia, a technológia és az adatelemzés határvidékén. Az idei konferencián egyértelművé vált, hogy a technológiai olló egyre nagyobbra nyílik a fejlett és a méretük okán fejletlenebb marketinggel bíró kis piacok között. Azonban akár a külföldi piacra lépés szándéka, akár a versenytársad technológiai előnye kényszerít majd rá, hogy hatékonyabb marketinget rakj össze, egy biztos: az „Ítélet Napja” egyre közeledik.

Ha kérdésed merült fel a fentiek kapcsán, akkor írd meg kommentben, a megosztásokat pedig Mesterséges Intelligenciával mérjük és még az Ítélet Napja előtt megháláljuk! 🙂

1200 628 Farkas Zsolt
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...