B2B Keresőmarketing Stratégia 2020

B2B Keresőmarketing Stratégia 2020

Sokszor látjuk, hogy a B2B vállalatok jobb esetben alacsony prioritással kezelik az Google Ads (korábbi nevén Adwords) SEM (Search Engine Marketing, azaz Keresőmarketing) kampányokat – vagy épp teljesen kihagyják a marketing mixből -, rosszabb esetben hibásan használják és összességében csak szenvednek vele.

A keresőmarketing vesztesei

Bizony, Amerikában sincs szeplőtelen jó híre az Google Ads-nek b2b-ben: jópáran óriásit buktak vele korábban és ugye itthon is elég pár hónap hiú remény meg egy közepes felkészültségű „szaki” a nagy reményekkel feltöltött Google Ads fiók közelében, hogy pikk-pakk elfüstöljön pár ezer dollár a semmibe…

Ráadásul – ellentétben a B2C jól tipizálható méréstechnikájával – B2B-ben a mérés is keményebb, mint Tarzan sarka: mivel a lead-ek felmelegítése egy heteig, vagy hónapokig tartó folyamat, elég nehéz ugyanis meghatározni, hogy az a havi pár százezer, vagy millió forint költés vajon hatékony volt-e, vagy sem?

…és a nyertesei

Vannak azonban olyan b2b-k is, amelyek akár több tízezer dolláros havi költéssel is vastagon profitábilisak, sőt, a keresőmarketing generálja számukra a legtöbb lead-et, a magas LTV (Lifetime Value, azaz Hosszútávú Ügyfélérték) miatt nem ritkán olyan megtérülési mutatókkal, amiről B2C vállalkozások még Karácsony előtt sem mernek álmodozni. Ha érdekel egy iparági lebontás a várható ROI-ról, akkor itt találsz egyet (USA, 2015-2016 adatok alapján).

Menny vagy pokol

Szóval, mitől lesz az egyik b2b Google Ads account igazi pénztemető, míg a másik a lead generálás hatékony és profitábilis félautomata fegyvere?

A válasz az, hogy pontosan ugyanattól a két dologtól, amitől bármilyen eszköz jó eszköz lesz:

1. értő kezek használják

2. arra, amire való!

Íme néhány technika, amelyekkel a B2B vállalkozások is profitábilisan futtathatnak Google Ads hirdetéseket – útmutatóval, méréssel, stratégiai tanácsokkal – vagyis így használd az Google Ads-et B2B-ben:

Landing tesztelés fizetett forgalommal

Kinek jó: bárkinek, akiknél SEO kampány van folyamatban, vagy erős az organic forgalom szerepe

Magyarországon a kicsi nyelvi közösség miatt egy megfelelően menedzselt SEO kampány esetében is hónapok alatt tud összejönni az a klikk-mennyiség, amivel szignifikáns mennyiségű adatokhoz jutsz hozzá az oldal teljesítményével kapcsolatban. És ha az oldal retek (vagyis nem konvertál), akkor mindegy, hogy SEO, vagy PPC, ott mindaddig megállt az online marketinged, amíg nem lesz kijavítva a landing oldal (például ilyen marketing fogások alkalmazásával).

Pont ezért érdemes bármilyen SEO kampánnyal párhuzamosan fizetett keresőmarketing kampányok segítségével letesztelni a landing oldal teljesítményét. Ezen egyszerűen nem veszíthetsz: ha az oldal nem jól teljesít, akkor idejekorán lesz róla infód, és a SEO kampányodat nem kell lehúzni a klotyón. Ha pedig jól muzsikál, akkor a PPC kampány az oldal jó teljesítmény-mutatói révén besegít a SEO irányába tett erőfeszítéseknek. Bónuszként pedig a SEO-zott kulcssszavak forgalmának minőségét is le lehet tesztelni ezzel a módszerrel; mert ugye minek is optimalizálnál nem konvertáló kulcsszavakra? SEO mellett PPC-t futtatni – amennyiben tudod, hogy miért csinálod és képes vagy értelmezni az adatokat – általában jó ötlet.

Tartalom promóció keresőmarketing hirdetésekkel

Kinek jó: olyan innovatív b2b vállalkozásoknak, ahol a piac edukációja fontos tényező

Egy igazán jó minőségű tartalom gyakorlatilag tekinthető az egyik termékednek, ami – ha valóban, igazából, halálfrankón és még az ellenségeid szerint is kincset érően jó – akár 12-18 hónapig is használható bevezető „termékként”. Tehát nem a szokásos sales bullshit-tel teli oldalakat, vagy a semmire nem fókuszáló főoldalt hirdeted, hanem a vásárlóidnak értéket nyújtó tartalmat teszed meg a keresőmarketing hirdetések landing oldalává.

A legtöbben meg fogják jegyezni az nevedet, átkattintanak más oldalaidra, vagy akár időről-időre vissza is térnek hozzád, nem beszélve a látogatóid által biztosított olyan további lehetőségekről, mint a retargeting és az email. Ha edukálnod kell a piacot, akkor a tartalom-PPC kombó a nyerő választás.

Retargeting PPC-vel

Kinek jó: olyan b2b-knek, amelyeknél hosszú a sales ciklus

Klasszikus b2b marketingben a legnagyobb kihívás a vásárlói életút lemérése és lekövetése online marketing eszközökkel. Ennek szinte mindig része pár szofisztikált feltételrendszer alapján összerakott retargeting kampány, amivel az X landing oldalon már járt látogatóidat tudod elvinni az Y sales oldalra.

B2b retargeting hirdetések pozícionálására egyébként meglepő módon majdnem mindig profitábilis a Facebook is – a közhiedelmekkel ellentétben -, míg lead generálásra valóban nem ez az első választandó csatorna b2b-ben. A Google Ads display hirdetéseit és a Gmail Sponsored Promotions-t is remekül lehet retargetingre használni, tehát ha hosszú sales ciklusokkal dolgozol, akkor ezekhez az eszközökhöz nyúlj. Pár példa:

Nem iratkoztak fel a hírleveledre: vidd vissza ezeket a látogatókat retargetinggel egy webinar-ra, vagy ingyenes demo oldalra.

Nem vették meg a termékedet online: vidd vissza őket egy termék-összehasonlító oldalra.

Nem töltötték ki az ajánlatkérő űrlapot: vidd vissza őket egy esettanulmányra.

Persze az igazán jó megoldás B2B-ben az, ha a retargeting hirdetéseidet összhangban kezeled az összes csatornán megszerzett többi adattal – erre való a marketing automatizáció, amiről ebben az ingyenes online B2B marketing kurzusban tanulhatsz meg többet:

100% ingyenes
Online B2B marketing kurzus

5 napos email kurzus az online B2B marketingről. Stratégia, lead generálás, lead nurturing, automatizáció, B2B tartalommarketing és a jövő technikái

Prekvalifikáció PPC-vel

Kinek jó: Magasan pozícionált, prémium B2B termékek forgalmazóinak

Bár B2B-ben nem jellemző a homályos célcsoport, azért az minden B2B vállalkozásnak aranyat érne, ha pontosan tudná, hogy melyik leadből lehet a jövőben üzlet, és melyik az, amelyik eleve máshová pozícionált terméket keres.

Ilyenkor lehet a már meglévő célcsoporton lefuttatni egy pre-kvalifikációs célú keresőmarketing hirdetést, mégpedig úgy, hogy a hirdetésben vagy a landingen eleve közöl a hirdető valamilyen ár-jellegű információt.

Olyan B2B-knek lehet hasznos a módszer, amelyek a termékeiket magasan pozícionálják, és nem akarnak feleslegesen költeni azokra a lead-ekre, amelyek kifejezetten árérzékenyek, bár néha látni alacsony árral pre-kvalifikáló hirdetéseket is, mint például ez itt:

Ismert termék, erős verseny

Kinek jó: ismert márka forgalmazóinak erős piaci versenyben

Van egy speciális b2b helyzet, ahol egy Google Ads kampány különösen jól teljesíthet: amennyiben jól ismert B2B termékkel dolgozol és a piacon erős a verseny, akkor érdemes PPC hirdetésekkel dolgoznod, hiszen a vásárlói életút ebben a kombinációban sokkal inkább hasonlít a B2C-hez, amolyan „kell az a vacak, de rögtön”-jellegű (ilyen például az irodaszerek, a villamossági alkatrészek, kéziszerszámok, stb. piaca). Ha ilyen termékeket értékesítesz, akkor mindössze abban térj el a b2c szemléletű keresőmarketing technikáitól, hogy mielőtt nekiállsz, gondosan megfogadod a következő, általános tanácsot.

Egy általános b2b Google Ads tanács

Kinek jó: minden b2b-nek! Ez egy általános b2b keresőmarketing technika.

A b2b keresőmarketing egyik aranyszabálya, hogy tartsd észben, hogy a vásárlód abban a tudatállapotban talál rád, amikor épp egy problémát próbál megoldani. Kellene egy cég, amelyik nyomtatópatront szállít ki? Google! CRM-et akarunk bevezetni? Google! Alacsony a morál és csapatépítőt szervezünk? Akkor is Google.

Amennyiben a hirdetésed képes pontosan azt a problémát adresszálni, amire a vásárlód megoldást keres, akkor kattintani fog. Ha pedig a mögötte lévő landing oldal is hiteles, tartalmas, meggyőző és enyhíti, vagy megoldja az adott problémát, akkor minimum van egy értékes lead-ed. Ha b2b-ben keresőmarketing mellett döntesz, mindig „probléma és megoldás” kombókban gondolkodj!

Égettél már el feleslegesen pénzt Adwords-ben?

A keresőmarketing stratégia nulladik módszere

Kinek jó: senkinek, de ez van: ez az egyetlen út a sikerhez.

Azért hívom nulladiknak, mert ha B2B-ben Google Ads kampányokat futtatsz, ezen az élményen mindenképpen át fogsz esni. Lehet ugyanis nekibuzdulni a keresőmarketing világának akár a legfelkészültebb szakértővel, az ideális Google Ads kampánystruktúra mikéntjére 2-3 hónap alatt lehet rájönni – jellemzően sok apró lépcsőben. Ez nem azt jelenti, hogy addig nem lesz forgalom, hanem azt, hogy még nem lesz optimálisra faragva sem a költsége, sem a konverziós aránya.

A lényeg, hogy attól, hogy a kezdeti ügyfélszerzési költség nem profitábilis, még nem kell kétségbe esned. A negatív kulcsszavak folyamatos bővítése, a remarketing listák beállítása, a targeting viselkedés-alapú szűkítése az első körben tapasztalható ügyfélszerzési költséget pár hónap alatt a töredékére fogja lenyomni. Úgyhogy türelem – ha könnyű lenne, mindenki ezt csinálná…

Remélem, sikerült pár b2b helyzetre tippeket adnom, ha a fentiektől gyökeresen eltérő b2b marketing problémád lenne, akkor írd meg kommentben. Folyt.köv., addig is napi több tucat komoly lead-et neked! 😉

1200 628 Dr. Kádas Péter
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...