SEO optimalizálás versus Marketing

SEO optimalizálás versus Marketing

Bár a cím szakembereknek meglepő lehet, marketing szempontból kevésbé gyakorlott körökben még mindig makacsul tartja magát az elképzelés, hogy

az online marketing = SEO optimalizálás

Az alábbi írás segítségével szeretnénk helyre tenni a fejekben ezt a nagyon költséges közkeletű tévhitet. Nem lesz hosszú, igérem!

Mi az a SEO?

A SEO (Search engine optimization, magyarul: keresőoptimalizálás) egy olyan eszközigényes, középtávú taktika az online marketingben, mely a keresőkből származó organikus (azaz nem fizetett, nem hirdetésből érkező) forgalom növelésére irányul egy oldal kódjának, tartalmi elemeinek és az oldalra mutató linkek számának és minőségének optimalizálásával. Amit ebből a bonyolult mondatból nagyon, de nagyon meg kell jegyezni, az az, hogy a SEO optimalizálás

  • középtávú, azaz 6-9 hónap távlatában várható tőle eredmény
  • eszközigényes (a szoftver eszközt ki kell fizetni)
  • olyan dolgokkal operál, amit magasan képzett (azaz drága) emberek tudnak megcsinálni
  • tartalomra épül, ami az online marketing legdrágább eleme

Könnyed lingvisztikai megjegyzés

Ha már itt tartunk, akkor jegyezzük meg, hogy a „SEO optimalizálás” kifejezés nem helyes, mert a SEO szóban az O-betű az optimalizálst jelenti. Ettől függetlenül marketingben kevésbé képzett körökben a SEO optimalizálás az elterjedt kifejezés, így szinonímaként használjuk ebben a cikkben – de szigorúan csak itt!

De a szomszéd gyerek is…

Nem, Ő nem az! Értem, hogy számodra csoda dolgokról és mesés kincsekről hadovál, talán tudja is, hogy mi az a keresőoptimalizálás, de valójában a szomszéd gyerek nem SEO szakértő! Lehet, hogy elképesztően hihetően képes magyarázni a SEO-ról, de sem eszközei, sem tapasztalata, sem tartalomgyártási képessége / kapacitása nincsen és előbb-utóbb belefut valami olyan SEO tanácsba, amin mi, szakértők, sírva röhögünk! Amiből azonban tutira lehet tudni, hogy nem online marketing nindzsa a srác, az az, hogy nem számol Neked.

Mennyibe kerül a keresőoptimalizálás?

Általában a legmarginálisabb weboldalak – nullás DA-jú site-ok, havi 1-2 százezer forintot termelő webshopok, Wix-en összetákolt egyoldalas website-ok tulajdonosai szoktak kikötni a „SEOzzátok meg nekem 5 forintért” taktikánál, mert ők azok, akik annyira képzetlenek az online marketingben, hogy még azt sem látják át, hogy a saját jelenlegi (általában nullához közelítő) forgalmukkal rettenetesen rossz ötlet a SEO – mégpedig ezért:

Egy SEO szakértő óradíjasan dolgozik, így mondjuk havi 10 órája ugyanannyiba kerül egy kisvállalkozónak, mint egy közepes, vagy nagy cégnek. Tegyük fel, hogy a mókus 160 órát dolgozik havonta (hogy egyszerűbb legyen számolni), és havi megélhetésére minimum 750 ezer forintnak nettó a zsebében kell maradnia. Ha adózik és vállalkozást üzemeltet, akkor ez nagyjából 1,3 M forint bruttó bevétel.

A munkájának a fele teljesen improduktív magyarázás, meetingelés, sales, saját marketing, operations feladatok, stb, így nagyjából 80 órája marad nettó. Azaz 16 250 forintos óradíj alatt bukóban van. Ha havi 12 órát foglalkozik a te oldaladdal, akkor ez havonta 195 000 forintodba fog kerülni. (Nyilván, ha feleannyit foglalkozik vele, akkor kétszer annyi idő alatt látsz majd eredményt, de a szorzás kommutatív jellegét megkérdőjelező vélt kiskapuk matematikai megcáfolásának lehetőségét hagyjuk meg az általános iskola harmadikosainak).

Szóval, ha működő SEO-t akarsz, akkor ennyi alatt nem úszod meg, miközben a retek weboldalad ugyanúgy retek marad és hiába megy fel havi organikus találataid száma 35-ről 70-re (100% növekedés, WOW), ettől még

üzletileg egy tapodtat sem vagy előrébb. Az egész agyrém totál veszteséges!

Kinek való a SEO optimalizálás?

A keresőoptimalizálás azoknak az üzleti entitásoknak való, amelyek

  • korábban már kimaxolták a rövid távú marketing taktikákat, így érdemi forgalmuk van hirdetésekből vagy
  • valamilyen speciális piaci helyzet (például öldöklő online verseny, oligopol piac, túlságosan tőkeerős versenytárs, stb.) miatt az átlagos ügyfélszerzési költség csökkentésére kényszerülnek, vagy
  • akik már a SEO praktikáin kívül középtávú taktikák tekintetében is kimaxoltak minden olyan taktikát, ami alacsonyabb ügyfélszerzési költséggel bír.

A SEO kiváló választás nagy forgalmú webshopoknak, nagy forgalmú szolgáltatóknak, olyan speciális niche piacok szereplőinek, ahol az attribúciós modellben erős túlsúlyban van az organikus forgalom. Jó választás ott is, ahol nagyon bonyolult, sok lépcsős az attribúció és kicsi a piac és extrém magas a kosárérték (például niche B2B-k).

Kinek rettenetes választás a SEO?

Az előző alcím alatt felsoroltakon kívül mindenki másnak. Tőkeigényes, mert nem produkál azonnali eredményt, drága, mert tartalom-alapú, és alig-alig célozható – ellentétben a hirdetésekkel.

De ingyen van a forgalom…

Tévedés, nincs ingyen! Amíg fizetsz a SEO szakértődnek, a tartalomgyártónak (legyen az belső erőforrás, szabadúszó, vagy ügynökség), addig nincs ingyen. Ha pedig már nem foglalkozol vele, akkor az előkelő helyezéseid elkezdenek visszacsúszni. A marketingben egyetlen olyan taktika sem létezik, amit egyszer megcsinálsz és 20 éven keresztül önti a cégedre a milliárdos árbevételt. Tessék szíves lenni elfogadni, hogy a marketinget nem lehet megcsinálni; azt csak csinálni lehet!

Akkor nem kell SEO-zni?

De igen, kell. Csak nem mindegy, hogy mikor! Míg a „SEO optimalizálás” erőltetése egy forgalmi szempontból láthatatlan, lassú, retek weboldalra ostoba hiba, addig egy jól azonosított több lépcsős attribúciós modell organikus túlsúlyát szolgálni hivatott SEO tevékenység már profi döntés. Kell SEO-val foglalkozni, de kitenni egy vállalkozást egyetlen egy drága középtávú taktikának, az egy borzalmasan költséges hiba.

Mit csináljak helyette?

Hirdess. Kezdd el óvatsan, állítgasd a paramétereket közben és érj el odáig, hogy van egy biztos, profitábilis hirdetési tevékenységed. A hirdetés rövid távú taktika, azonnal pénzt termel, rávilágít a weboldalad hibáira, remekül célozható, kedved szerint fel, vagy akár le is skálázható. Ha már hirdettél és nem ment, akkor bízd rá olyanra, aki ért is hozzá. Az online hirdetések egy 760 milliárd dolláros iparág, ha neked nem működött, akkor egészen biztosan nálad van a hiba és a hibára a megoldás az, hogy kijavítod, nem pedig az, hogy benyögöd, hogy „jó, akkor inkább SEO optimalizálás…”!

Útravalónak

Kisvállalkozóként, online marketingbe éppen csak belekóstoló döntéshozóként kritikus fontosságú az üzleti sikered szempontjából, hogy megértsd: a „SEO optimalizálás” csak egyetlen taktika a sok közül, nem pedig egy kiskapu, amivel rongyosra keresed magadat egy éhező egyetemista világmegváltó képességeit kiszipolyozva. Nincs kiskapu az online marketingben! Mindenekelőtt szükséged van egy szép, gyors, nem fejlesztők, hanem marketing szakemberek által legyártott weboldalra, (e-kereskedelembe webshopra) és profitábilisan le kell hirdetned a legfontosabb kulcsszavaidat.

Amikor ezzel megvagy, akkor belefoghatsz olyan modernebb technológiák használatába, mint a marketing automatizáció és ha ezt is kimaxoltad, akkor az attribúciós modelledtől függően megfontolható a SEO optimalizálás kérdésköre is. Hogy ezt 6 hét, 6 hónap, vagy akár 6 év alatt ugrod meg, az már a te döntésed – csak közben mindig emlékeztesd magadat, hogy opportunity cost!

Kérdéseket, véleményeket, hozzászolásokat nagy szeretettel várjuk a komment mezőben alább és ne felejtsd el elküldeni a cikket az alábbi gombokkal valakinek, aki épp készül tönkretenni magát némi SEO optimalizálás ürügyén!

1200 628 Dr. Kádas Péter
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...