Online marketing karrier – 11 dolog, amit tehetsz érte

Online marketing karrier – 11 dolog, amit tehetsz érte

A marketing világa épp eléggé képlékeny ahhoz, hogy egy pár éves tapasztalattal rendelkező ifjú kolléga, vagy egy pályakezdő könnyen bent ragadjon egy olyan karrier lépcsőben, amiből egyébként volna számára továbblépés. Sok más fiatal kollégának pedig az egész online marketing karrier csak álom marad, ha az első egy-két munkahelyén eltanult attitűd, ritmus és a jövőkép nem megfelelő.

Ha nem is tartozol azon szerencsések közé, akiket egy-egy iparági guru idejekorán felkarolt, kitanított, és tolt előre a ranglétrán, akkor is tehetsz azért, hogy gyorsan felívelő online marketing karriered legyen. Íme 11 dolog, amivel begyújthatod a rakétát a marketing karriereden:

1. T-típusú tudás

A pályája elején, mondjuk marketing asszisztensként rengeteg különböző területen kell az embernek helyt állnia, és mindenhez érteni kell valamennyire – egy online marketinges feladatai ma elképesztően szerteágazóak lehetnek. Amíg azonban nincs egy szűk terület, amiben te vagy a legjobb a cégnél, addig ne akarj új dolgokat kipróbálni, ha nem muszáj. A valóság az, hogy a legtöbb vezető csak akkor mer ellenőrzés nélkül delegálni feladatokat, ha tudja, hogy a beosztottja azon a területen még nála is gyakorlottabb és tapasztaltabb. Márpedig a delegálhatóság a marketing karrier egyik sarokköve.

Szűk, jól definiálható területet válassz (például Facebook hirdetés menedzsment, vagy Adwords menedzsment, vagy email marketing és automatizáció), mert azon gyorsabban eléred a fekete öves szintet, mintha elhatározod, hogy mondjuk a legjobb social mediás akarsz lenni – amihez a készségek sokkal szélesebb skálája kell. Az sem mellékes, hogy csak olyan terület lesz jó választás, amit a munkahelyeden a gyakorlatban is alkalmazhatsz nap mint nap – az már csak hab a tortán, ha nemzetközi szinten is kipróbálhatod a marketing karrier építséét. Ha valamiben nagyon jó vagy, akkor sem történik veled tragédia, ha úgy hozza a sors, hogy megszűnik az állásod és freelancer-ként kell boldogulnod.

A T-típusú tudás lényege, hogy sok mindenhez konyítasz, de egyetlen szűk területen nagyon mély a tudásod. Valahogy így:

online marketing karrier T-típusú tudásgörbéjének szemléltetése

2. Think business

Bármennyire is úgy tűnik hogy a munkád egyelőre csak egy fogaskerék a nagy gépezetben, ha gyors marketing karrier a vágyálmod, akkor nagyon mélyen értened kell a munkaadód üzleti érdekeit (kivéve, ha régimódi multinál dolgozol, mert ott a gondolkodásra nem mindig van igénye a vállalatnak). Amíg nincs meg az összkép, addig hiába dolgozol kitűnően a saját területedre fókuszálva, el fogod szalasztani azokat a pillanatokat, amikor valamit megújíthatnál, mert nem leszel biztos abban, hogy egy újítás hogyan fog hatni az összképre. Ha csak teheted, böngészd a vállalati analitikákat és próbálj meg üzleti szempontból fontos összefüggésekre rábukkanni – már amennyire engedik ezt neked.

3. Tanulj meg prezentálni

A prezentáció mestersége tanulható képesség, és mielőbb rászánod magadat, annál fényesebb marketing karrier áll előtted! Vannak marketingesek, akik egész karrierjüket úgy töltik el, hogy 12-es betűmérettel csordultig írt slide-okkal, a mindenkori közönségük és a kivetítő közt esetlenül forgolódva fahangon elmondott prezentációkkal teszik tönkre mások dolgos hétköznapjait.

Azt akarod, hogy a karriered filmbe illő sztori legyen? Akkor biztosítsd a vörös szőnyeges élményt a főnökeidnek, a munkatársaidnak és az ügyfeleknek is – minden egyes megnyilvánulásoddal. Még egyszer: ehhez nem kell sztárnak születni – a jó prezentációhoz csak ismerni kell egy-két összefüggést az emberi agy működésérőlez egy tanulható képesség és tényleg a marketing karrier alapjai közé tartozik!

4. Legyél proaktív

Ha érted a vállalatod céljait, akkor rövid időn belül meglátod majd, hogy hol vannak lemaradások, ami marketinggel – vagy a marketing által elérhető technológiákkal és adatokkal támogatva – kezelhető lenne. Ha közben hallgattál rám és már profi vagy egy területen, ráadásul prezentálni is megtanultál, akkor készen állsz rá, hogy előállj a saját ötleteddel. A döntéshozók értékelik a proaktivitást, főleg ha az adatokkal és mások (például az értékesítők) tapasztalatával is alá van támasztva.

Lehetőleg ne olyan ötlettel állj elő, ami a marketing büdzsé háromszorozását igényelné. Amikor előadod az ötletedet mondjuk 2 percben, akkor 10 másodpercet szánj az ötletre és 1 perc 50 másodpercet az üzleti hatás, a kockázatok és a költségek elemzésére.

5. Bandázz az értékesítőkkel

A marketing Magyarországon túl gyakran veszíti el eredeti szerepét – az értékesítés támogatását. Ha a B2B marketing vizein evezel, akkor szánj időt arra, hogy rendszeresen beszélsz az értékesítőkkel – hiszen neked tulajdonképpen ők az ügyfeleid. A vevőkkel az értékesítők találkoznak, náluk vannak azok a tapasztalatok, melyek alapját képezhetik az igazán nagyot szóló marketing újításoknak a cégnél.

Más szóval nézegetheted a számokat napestig, ha közben nulla kvalitatív visszajelzésed van egy-egy marketing kampány értékesítési hatásáról. Ha gyors online marketing karrier a vágyad, akkor értened kell az értékesítők lelkének minden rezdülését.

6. Tanulj meg fénysebességgel kommunikálni

Egy vezető úgy működik, hogy száz dolgot kell kezelnie minden nap – értelemszerűen nincs fél órája egyetlen emailre, vagy rutin dolgok megbeszélésére. Vezetőként nincs annál hervasztóbb, mint amikor az online marketing munkatárs kontrollálatlan, felesleges adatokkal felhigított szófosásából kell nap, mint nap kihámozni a lényeget.

A felfelé ívelő online marketing karrier sajátossága, hogy elégedett főnököket kell magad mögött tudnod, akik értékesnek tartják a munkádat; ez teljesen elképzelhetetlen anélkül, hogy alkalmazkodnál a kommunikációs szokásaikhoz. Ezért felejtsd el a bullshitet és kommunikálj lényegretörően és hatékonyan – mind írásban, mind szóban.

7. Dokumentáld a sikereidet

Sosem lehet tudni, hogy mikor adódik egy lehetőség kiállni egy konferencián előadni, írni egy vendégcikket egy szakmai blogra, vagy részt venni egy kerekasztal-beszélgetésen pár kollégával, vagy írni egy esettanulmányt. Az online térnyerésével a marketing egyre inkább az adatokról és az adatelemzési képességről szól, ezért dokumentáld a sikereidet egy alátámaszthatóságon alapuló marketing karrier érdekében!

Tuti, hogy nem lesz már hozzáférésed ahhoz az accounthoz, amiben olyan nagyot domborítottál, vagy nem lesz elérhető az a weboldal, ahol lehozták egy cikkedet. A megfelelő pillanatban a dokumentáció mindössze egy screenshot – készülj fel ezekkel a jövőre, mert nincs marketing karrier személyes branding nélkül.

8. Publikálj – méghozzá így

Amellett, hogy bármilyen publikáció ismertséget hoz neked, az írás az egyik legjobb gyakorlat arra is, hogy rendszerezd a gondolataidat. Mint az életben mindent, az írást is gyakorolni kell, bele kell jönni és meg kell találnod a saját hangodat. A tanácsom az, hogy inkább írj évente egy zseniális cikket, mint öt viszonylag jót.

A zseniális cikkek egyik sajátossága, hogy pár óra alatt megírod, majd 30-40 napon keresztül szerkeszted, módosítod, optimalizálod őket. A zseniális cikkek másik sajátossága, hogy bárki örömmel és büszkén lehozza – amennyiben témába vág az adott médium számára. (Megjegyzés: megint csak nem egységesek a munkaadók abban, hogy mennyire támogatják ebben az ifjú kollégákat. Mielőtt nekiállsz, feltétlenül kérdezd meg, hogy szokás-e az ilyesmi a munkahelyeden.)

9. Marketing karrier pszichológiával

Az online marketing ma nagyjából úgy írható le, hogy mindenki tud 95%-ot – a verseny a maradék 5% területén van. Az egész pályafutásodat meg fogja határozni az a versenyelőny, amit pár marketing-pszichológiai fogás elsajátításával megszerezhetsz. Akár hirdetés-kezeléssel, akár SEO-val, akár marketing automatizációval foglalkozol, a pszichológiai ismeretek hozzá fognak segíteni a jobb konverziós számok eléréséhez.

Mennyire foglalkoztat a karriered?

10. Szerezz minősítéseket

Megszámlálhatatlan mennyiségű online kurzus van a világhálón az online marketing minden szegletéről. A nagy nevű, és horror pénzbe kerülő oktatások mellett a Google, a Hubspot és sok más hiteles cég is kínál jó minőségű ingyenes kurzusokat, amikkel mind az ismereteidet, mind a „piaci értékedet” magasabb szintre emelheted. A nagy analitikai platformok ismerete például ma már alapkövetelmény – nem árt, ha van róluk valami minősítésed is.

Az analitikai alapokat megugorva menj tovább a saját kiválasztott területeden néhány ingyenes tanfolyam elvégzésével és a hozzájuk tartozó minősítés megszerzésével, aztán lépj tovább a már fizetős, de még viszonylag olcsó kurzusokra. Az egyik legjobb ilyen forrás a Fiverr Learn, kattints az alábbi képre és nézz körül a még megfizethető, cserébe atom profi képzéseik között:

 

Ha ezekkel megvagy, akkor a munkaadód – ha van benne egy csepp előrelátás – minden valószínűség szerint meg fogja finanszírozni neked a drága mesterkurzusokat.

11. Segíts másokat

Főleg nagyvállalati környezetben futhatsz bele olyan közösségekbe, ahol az egymás hátbaszúrása című nemzeti sportunkat olthatatlan lelkesedéssel és kitartó hagyománytisztelettel ápolják. Semmiképp ne állj be a sorba, mert – és most jön a legfontosabb tanács – a sikeres marketing ma csapatmunka és a fényes marketing karrier a kollégáidtól nagyon komoly részben függ! Amikor a csapat egyik tagja megbotlik, az gyakran az egész csapat teljesítményét lehúzza. Ezért segíts a kollégáidnak, támogasd, tanítsd őket, ha szükséges – amúgy a top marketing ügynökségek is elsőként a kollaboráció készségét nézik egy új jelöltben – az együttműködés az a szentség, amit soha, senki nem sérthet meg! A 7Digits történetében nem egyszer előfordult, hogy térítésmentesen kiképeztük az ügyfélnél dolgozó marketing asszisztenst, csak hogy jobb csapatot alkossunk közösen.

És mi van, ha ezzel kilógsz a sorból a munkahelyeden? Ha az összes többi tanácsomat betartod, akkor a marketing karrier lehetőségek maguktól fognak megtalálni és – ha a jelenlegi munkahelyeden nem léptetnek feljebb a ranglétrán, vagy nem kapod meg a megérdemelt megbecsülést – előbb-utóbb kikötsz majd egy olyan munkahelyen, ahol beérnek az erőfeszítéseid.

A karrier jelentése ugyanis nem az, hogy egységnyivel több pénzt keresel és több embernek dirigálsz, mint a volt évfolyamtársaid, hanem az, hogy minden tekintetben elégedett ember vagy, aki értelmes, hasznos, mások által méltó módon elismert munkát végez – idővel kiteljesítve a benne rejlő tehetség összes aspektusát.

Addig is sok sikert és kitartást – ki tudja, talán egyszer még találkozunk egy állás-interjún. 😉 Kérdések, vélemények jöhetnek kommentben!

1200 628 Dr. Kádas Péter
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...