Az inbound marketing jelentése: bevonódásra, bevonzásra, bejövő forgalomra építő marketing. A Hubspot nevű vállalat által bevezetett fogalom, egy olyan marketing metódusra utal, ahol az ügyfelek problémáira adott válaszokon keresztül szerez egy brand hitelességet, épít márkaértéket és adja el a termékeit (például egy grillsütőket forgalmazó cég ír egy cikket a tökéletes kacsasült grillezési fortélyairól, így hitelessé válik a grillezés témakörében.
Így csak azok találnak rá, akik kacsát akarnak grillezni). Amennyiben a tratalomfejlesztés révén egyre szélesebb és szélesebb piaci réteghezjut el, egy idő után nem csak ismert márkája lesz, hanem organikusan is rátalál a célcsoportja.
Az inbound marketing ellentéte az interruption marketing, ahol a felhasználó pillanatnyi szándékával ellentétes tartalmat kínálunk neki (például YouTube videók előtti reklám spot-ok), vagy kéretlen LinkedIn megkeresések, vagy akár a TV reklámok.
Az inbound marketing filozófiája
A hagyományos marketing felfogás mindig is az volt, hogy amikor a termék készen van, akkor a marketing megpróbálja eladni a piacon. Ehhez a vállalat biztosít számára egy marketing büdzsét, melyre megtérülést célszerű generálnia. Az inbound marketing megközelítése ezzel szemben nem egyirányú, hanem körkörös tevékenységet feltételez, melynek a marketingen kívül része az értékesítés, a vevőszolgálat és a termékfejlesztés is. Így az inbound marketing jelentése túlmutat magán a marketingen is és egy olyan szervezeti kultúrát feltételez, ahol minden department aktívan tesz a vállalat üzleti sikeréért.
A HubSpot által adaptált Flywheel (magyarul: lendkerék) modell lényege az Attract-Engage-Delight körforgás. A vásárlókat először meg kell nyerni, de nem a termékkel, hanem valamilyen tartalmi elemmel (ez az Attract fázis). Az érdeklődő és a márkát már ismerő vásárlókkal a cég kapcsolatba lép (Engage), majd elbűvöli őket – a termékkel és az after-sales szolgáltatásokkal egyaránt (ez a Delight) fázis.
Az elégedett vásárló még többet vásárol és WoM marketing révén újabb vásárlókat hoz be és a körforgás kezdődik előről.
Az alábbi vidóra kattintva még többet tudhatsz meg az inbound marketing alapját jelentő Flywheel modellről:
Az inbound marketing története
Az inbound marketing fogalmát és módszereit először a HubSpot nevű amerikai marketingautomatizációval foglalkozó szoftvercégnél dolgozó Brian Halligan és Dharmesh Shah dolgozták ki az 2000-es évek elején. Az inbound marketing jelentése, hogy a potenciális ügyfeleket az érdeklődésre és a szükségletekre összpontosítva vonzzák be, és nem tolják rájuk a marketing üzeneteket, méghozzá azért nem, mert az inbound marketing ellentétet, az interruption marketing szinte mindig olyan időben képes csak megszólítani az embereket, amikor éppen aktuálisan mással foglalkoznak.
Az inbound marketingben a tartalom előtérbe helyezése kulcsfontosságú. A tartalom lehet blogbejegyzés, e-könyv, videó, infografika vagy bármilyen más olyan tartalom, amely a célcsoport számára értékes és hasznos információkat nyújt. Az ilyen tartalmakra épülő inbound marketing stratégiák célja az, hogy megszerezzenek minél több látogatót, majd ezekből a látogatókból minél többet alakítsanak át értékesítési lehetőséggé (lead-dé), majd ügyféllé.
Az inbound marketing jelentése az online világban
Pár éve még az online világban is újdonságnak számított az inbound modell. A régi tölcsér (funnel) alapú marketing modellel számos probléma volt, hiszen nem kezelte azt a rendkívül fontos kérdést, hogy mi történik a funnel alján? Egészen pontosan: minden beletett lendület, melyet a marketing a tölcsér egyes lépcsőiben befektetett, elveszett a funnel alján.
A Flywheel modell ezzel szemben a vásárlót helyezi a középpontba. Azt deríti fel, hogy hogyan tartható fenn a vásárlók egyre erősebb és erősebb elkölteleződésnek lendülete és mindez hogyan használható fel a vállalat növekedése érdekében.
Az inbound marketing jelentése definíció szerint magában foglalja anagy mennyiségű, minőségi tartalom gyártását. Mivel nem közvetlenül a termékre épít, hanem indirekt megközelítésével a vásárlóra fókuszál, az inbound marketinghez elengedhetetlen a folyamatos tartalomgyártás. Az inbound marketing jelentése online szempontból előnyben részesíti az ingyenes forgalomterelési lehetőségeket, jellemzően az organikus, valamint az e-mail és az ajánlások útján érkező forgalmat.