5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y
Im In

Inbound marketing

Inbound marketing

Az inbound marketing jelentése: bevonódásra, bevonzásra, bejövő forgalomra építő marketing. A Hubspot nevű vállalat által bevezetett fogalom, egy olyan marketing metódusra utal, ahol az ügyfelek problémáira adott válaszokon keresztül szerez egy brand hitelességet, épít márkaértéket és adja el a termékeit (például egy grillsütőket forgalmazó cég ír egy cikket a tökéletes kacsasült grillezési fortélyairól, így hitelessé válik a grillezés témakörében.

Így csak azok találnak rá, akik kacsát akarnak grillezni). Amennyiben a tratalomfejlesztés révén egyre szélesebb és szélesebb piaci réteghezjut el, egy idő után nem csak ismert márkája lesz, hanem organikusan is rátalál a célcsoportja.

Az inbound marketing ellentéte az interruption marketing, ahol a felhasználó pillanatnyi szándékával ellentétes tartalmat kínálunk neki (például YouTube videók előtti reklám spot-ok), vagy kéretlen LinkedIn megkeresések, vagy akár a TV reklámok.

Az inbound marketing filozófiája

A hagyományos marketing felfogás mindig is az volt, hogy amikor a termék készen van, akkor a marketing megpróbálja eladni a piacon. Ehhez a vállalat biztosít számára egy marketing büdzsét, melyre megtérülést célszerű generálnia. Az inbound marketing megközelítése ezzel szemben nem egyirányú, hanem körkörös tevékenységet feltételez, melynek a marketingen kívül része az értékesítés, a vevőszolgálat és a termékfejlesztés is. Így az inbound marketing jelentése túlmutat magán a marketingen is és egy olyan szervezeti kultúrát feltételez, ahol minden department aktívan tesz a vállalat üzleti sikeréért.

A HubSpot által adaptált Flywheel (magyarul: lendkerék) modell lényege az Attract-Engage-Delight körforgás. A vásárlókat először meg kell nyerni, de nem a termékkel, hanem valamilyen tartalmi elemmel (ez az Attract fázis). Az érdeklődő és a márkát már ismerő vásárlókkal a cég kapcsolatba lép (Engage), majd elbűvöli őket – a termékkel és az after-sales szolgáltatásokkal egyaránt (ez a Delight) fázis.

Az elégedett vásárló még többet vásárol és WoM marketing révén újabb vásárlókat hoz be és a körforgás kezdődik előről.

Az alábbi vidóra kattintva még többet tudhatsz meg az inbound marketing alapját jelentő Flywheel modellről:

Az inbound marketing története

Az inbound marketing fogalmát és módszereit először a HubSpot nevű amerikai marketingautomatizációval foglalkozó szoftvercégnél dolgozó Brian Halligan és Dharmesh Shah dolgozták ki az 2000-es évek elején. Az inbound marketing jelentése, hogy a potenciális ügyfeleket az érdeklődésre és a szükségletekre összpontosítva vonzzák be, és nem tolják rájuk a marketing üzeneteket, méghozzá azért nem, mert az inbound marketing ellentétet, az interruption marketing szinte mindig olyan időben képes csak megszólítani az embereket, amikor éppen aktuálisan mással foglalkoznak.

Az inbound marketingben a tartalom előtérbe helyezése kulcsfontosságú. A tartalom lehet blogbejegyzés, e-könyv, videó, infografika vagy bármilyen más olyan tartalom, amely a célcsoport számára értékes és hasznos információkat nyújt. Az ilyen tartalmakra épülő inbound marketing stratégiák célja az, hogy megszerezzenek minél több látogatót, majd ezekből a látogatókból minél többet alakítsanak át értékesítési lehetőséggé (lead-dé), majd ügyféllé.

Az inbound marketing jelentése az online világban

Pár éve még az online világban is újdonságnak számított az inbound modell. A régi tölcsér (funnel) alapú marketing modellel számos probléma volt, hiszen nem kezelte azt a rendkívül fontos kérdést, hogy mi történik a funnel alján? Egészen pontosan: minden beletett lendület, melyet a marketing a tölcsér egyes lépcsőiben befektetett, elveszett a funnel alján.

A Flywheel modell ezzel szemben a vásárlót helyezi a középpontba. Azt deríti fel, hogy hogyan tartható fenn a vásárlók egyre erősebb és erősebb elkölteleződésnek lendülete és mindez hogyan használható fel a vállalat növekedése érdekében.

Az inbound marketing jelentése definíció szerint magában foglalja a nagy mennyiségű, igazán minőségi tartalom gyártását. Mivel nem közvetlenül a termékre épít, hanem indirekt megközelítésével a vásárlóra fókuszál, az inbound marketinghez elengedhetetlen a folyamatos tartalomgyártás. Az inbound marketing jelentése online szempontból előnyben részesíti az ingyenes forgalomterelési lehetőségeket, jellemzően az organikus, valamint az e-mail és az ajánlások útján érkező forgalmat, de nem veti el a fizetett forgalomterelést sem – amennyiben a vásárlóközpontúság minőségi célzással biztosítható.

Az inbound jelentése B2B-ben

Manapság az e-commerce digitális marketing vonatozása amúgy is szinte teljesen inbound, az új szemléletmód azonban B2B-ben olyan jelentőségű marketing mérföldkő volt, mint a közlekedésben a robbanómotor feltalálása. Az inbound szemlélet előtt a B2B értékesítők számára teljesen természetes volt, hogy minden lehetséges módon megpróbálnak boldog-boldogtalannak eladni. A jó sales-es definíciója az volt, hogy ha kirúgják az ajtón, visszamegy az ablakon…

Ez az attitűd azonban csak azt nem vette figyelembe, hogy a B2B vásárlók éppúgy hatékonyabbá váltak az idők során, és nemhogy az ajtón nem enegdték be az értékesítő Kollégát, hanem előre berácsozták az ablakot is. Így lett szép lassan az outbound marketing (vagy ahogy manapság szakmai körökben nevezik: az interruption marketing) általánosan elfogadott gyakorlatból a múlt idegesítő maradványa, az inbound marketing jelentése a sales számára pedig létrehozott egy új típusú értékesítőt, amit csak farmer értékesítőnek hívnak.

Az inbound marketing jelentése a martech stack szemszögéből

Ahhoz, hogy az inbound marketing jelentése ne csupán újabb üres bullshit legyen, egy vállalatnak valóban az ügyfélközpontúságot kell a középpontba állítania az online felületein (is), ehhez pedig új szoftvereszközök is kellenek. Míg egy alapvetően interruption marketinget végző vállalat az online felületétől annyit vár csupán, hogy

Csak találjanak meg, ha véletlenül ránk keresnek

…addig az inbound lényege, hogy minden olyan potenciális vásárló, aki érdeklődik a vállalati tartalmak által lefedett tematikán, az

lehetőleg MINKET találjon meg!

Mivel a vásárlók az inbound marketing jelentése szerint meg kell, hogy keressék (és találják) a céget, így az e-mail marketing automatizáció, a professzionális videós tartalmak hosztolására alkalmas videó hoszting szolgáltatás, a fejlett analitika, az átgondolt affiliate marketing megoldások és a kifogástalan űrlap megoldások mind-mind a martech stack részét kell, hogy képezzék.

Összefoglalás

Az inbound szemlélet mintegy 61%-kal olcsóbban képes a lead generálásra, mint az idejétmúlt interruption marketing. A vásárlók 70%-a szívesebben tájékozódik egy cégről organikus forrásokból, mint hirdetésekből. Azok a vállalatok, amelyek blogot vezetnek, átlagosan 67%-kal több lead-et generálnak, mint a tartalmakat elhanyagoló társaik. Nem kérdés, hogy az inbound marketing jelentése ma már egyenlő a modern, sikeres online marketinggel és a régi, mások zargatásán alapuló sales-nek leáldozóban van a csillaga. Érdemes idejében felkészülni erre a változásra, mert csak idő kérdése, hogy az új, élmény-alapú módszertan mikor veri be az utolsó szöget a mások idegesítésén alapuló régi technikákba…

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...