5 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

AI

AI

Adobe Illustrator? Amnesty International? Nem. Az AI jelentése: Artificial Intelligence, azaz Mesterséges Intelligencia. Ennek megfelelően magyarul MI-ként is szoktak hivatkozni rá, de általánosan elterjedt az AI rövidítés is. Az AI az emberi intelligencia folyamatainak számítógépes rendszerek általi szimulációja.

Ezeknek a folyamatoknak a 4 legfontosabb összetevője a tanulás, a tervezés, a kreativitás és az érvelés.

A hétköznapi életben számtalan területen találkozhatunk AI-megoldásokkal, bár ezek többsége (még) nem képes kreatív megoldásokra. Bár maga az AI kifejezés és az akadémiai tudományág születése 1956-ig nyúlik vissza, a marketing szempontból is jelentős és hiánypótló megoldásokra csak az elmúlt években vált alkalmassá a technológia.

AI jelentése az online marketing területén

Az AI az online marketing berkein belül számos területen már ma is a mindennapok része:

Adatgyűjtés és -elemzés

Az AI lehetővé teszi a nagy adathalmazok villámgyors elemzését, értelmezését és az azokban rejlő információk kiaknázását. Ez lehetővé teszi a marketing szakemberek számára, hogy jobban megértsék a vásárlói út lépéseit és az ügyfelek igényeit, ezáltal pedig képesek lesznek optimalizálni az üzleti folyamatok szinte minden egyes lépését.

Személyre szabott tartalmak

Az AI segítségével egy weboldal látogató számára személyre szabott tartalmakat kínálhatunk, ami magasabb oldalon eltöltött időt és gyorsabb elköteleződést jelent. Különösen fontosak a személyre szabott tartalmak a niche piacok számára, ahol rendszerint nagy értékű (marketing szaknyelven szólva úgynevezett high-ticket) deal-ek vannak, ugyanakkor nagyon kevés a potenciális vásárló.

Chatbotok

Jellemzően az e-kereskedelemben és a SaaS üzleti modellben van nagy jelentősége annak, hogy az AI lehetővé teszi az interaktív chatbotok fejlesztését, amelyek segítségével a látogatók azonnali válaszokat kaphatnak a kérdéseikre. Az AI technológia fejlődésével a különböző chatbotok egyre pontosabb, „emberszerűbb” válaszokra képesek és tanulási, fejlődési képességük garantálja, hogy egyre pontosabb és relevánsabb válaszokat fognak felkínálni a látogatóknak, akik számára az AI jelentése egy gyorsabb és profibb ügyfélszolgálatot lesz.

Így változott az AI jelentése a ChatGPT nyomán

A ChatGPT képességeit külön is érdemes kiemelni, mert egy széles körben elérhető, nagyon fejlett nyelvi modellről van szó. Mielőtt azonban ennek gyakorlati használatára rátérnénk, tegyük tisztába, hogy mi a különbség az AI és a nyelvi modellek között:

AI versus Nyelvi modellek – mi a különbség?

A mesterséges intelligencia (AI) egy átfogó kifejezés, ami a gépek vagy a szoftverek emberihez hasonló viselkedését és intelligens működését jelenti. Egy AI képes tanulni, döntéseket hozni, kreatív módon új dolgokat létrehozni és megoldani specifikus feladatokat, amelyek amúgy az emberi intelligenciát igényelnék. A Mesterésges Intelligencán belül számos alkalmazási terület létezik, ilyen a természetes nyelvfeldolgozás (NLP) is.

A nyelvi modellek tehát az AI egy specifikus alkalmazását jelentik. Ezek a modellek képesek arra, hogy a nyelvet statisztikai vagy neurális hálózatokon alapuló modellek segítségével feldolgozzák és új szövegeket generáljanak. A nyelvi modellek a szövegeket a korábban látott szövegek alapján elemzi, így képessé válik arra, hogy megértse a nyelvi kontextust, és ez alapján új szövegeket állítson elő.

Ilyen nyelvi modell az OpenAI által fejlesztett GPT (Generative Pretrained Transformer) modell, mely képes az emberihez hasonló szövegeket generálni. Tehát az AI jelentése az általánosabb kategória, a nyelvi modell pedig az AI-nak egy konkrét alkalmazási módja.

Keresőoptimalizálás

A ChatGPT (az online világot legújabban felforgató mesterséges intelligencia chat) a keresőoptimalizálásban is segítséget nyújthat – bár nem mindegy, mire használod. Érdemes figyelembe venni ugyanis, hogy a keresőmotorokat is folyamatosan fejlesztik, így azok már jóval a ChatGPT megjelenése előtt képessé váltak az AI által generált tartalmak kiszűrésére. A mesterséges intelligencia megoldások által generált szöveges tartalmak 50-60%-ának átfogalmazása esetén viszont minőségi, SEO szempontból is jól teljesítő tartalmakat kaphatunk.

Ennek a szótarbejegyzésnek az írásához például a RankMath nevű prémium SEO szoftver Worpress-be épülő AI modulját hívtuk segítségül. A mesterséges intelligencia program egyetlen gombnyomásra képes ugyanis megmondani, hogy azok az oldalak, amik ugyancsak az „AI jelentése” kulcsszóra lettek optimalizálva, milyen kifejezéseket és kulcsszavakat tartalmaznak, amit ez a bejegyzés – kezdetben legalábbis – nem tartalmazott:

Az összehasonlítás eredményeképpen a Google számára olyan tartalmat vagyunk képesek generálni, mely az „AI jelentése” kulcszsóra tartalmaz minden olyan infomrációt, amit más források is – sőt, ennél még többet is. 😉

Weboldalkészítés és optimalizáció

Egyes AI-megoldások képesek minőségi megoldást nyújtó kódokat generálni a fejlesztéshez, míg mások a képgenerálásban vagy a szövegalkotásban jeleskednek. Ezeket a képességeket kihasználva sokkal gyorsabban lehet létrehozni egy weboldalt, landing oldalt vagy webshopot, mint korábban bármikor. A ChatGPT képes a kódokban megtalálni és kijavítani a hibákat is, ami a fejlesztők számára jelent óriási segítséget.

Viselkedéskövetés

Az AI nem csak objektumok és arcok felismerésére képes (pl. képeken vagy videókon). Az egérmozgás, az arckifejezés, illetve a szemmozgás alapján rengeteg információ leszűrhető a látogatók viselkedésével, vágyaival, gondolataival kapcsolatban. Ezek az információk egy hozzáértő ügynökség kezében lehetővé teszik, hogy a célcsoport minden tagja személyre szabott üzenetekkel találkozzon, így a várható konverziós arány is magasabb lesz.

Gazdasági predikciók

A 7Digits évek óta használja a Klaviyo nevű e-mail automatizációs szoftvert, ami képes előre megjósolni egy ügyfél jövőben vásárlási volumenét. Ennek ott van jelentősége egy webshop számára, hogy akiről tudja, hogy amúgy is vásárolni fog, annak nem feltétlenül kedvezményt fog kínálni, sokkal inkább próbálja a webshop termékeit top-of-the-mind, azaz a tudatosság felszínén tartani. Akinek azonban nulla a jövőbeli ügyfélértéke, annak megéri kedvezményeket ajánlani, hátha ettől meggondolja magát.

Nem is kérdés, hogy az AI jelentése gazdasági szempontból egyenlő a brutális versenyelőnnyel…

AI jelentése az sorábonline marketing trendek sorában - mesterséges intelligencia screenshot egy CLV elemzéssel

AI jelentése a gazdasági predikciók mentén – Klaviyo ügyfélérték predikció

Az AI jelentősége a marketingben

Az AI-megoldások alkalmazása a marketing területén egyre általánosabbá válik és számos előnyt kínál a cégek számára. A legnépszerűbb, marketinget segítő AI-alkalmazások a kapcsolódó kategóriák szerint a következők:

Szövegírás

Grammarly
Hemingway
Wordtune

Szövegjavítás

Grammarly
Hemingway
Wordtune

Fejlesztés

ChatGPT
Tabnine
Synk

Design

DALL-E 2
Adobe Sensei
Pikazo

Automatizáció

Automate.io
Zapier
Klaviyo

Összefoglalás

Rendkívül fontos, hogy a marketingszakértők gondosan briefeljék és ellenőrizzék az AI-alapú megoldásokat, hiszen azok ma még messze nem tökéletesek. Az AI-megoldások hibákat is generálnak (ennek a jelenségnek a neve az AI-hallucináció), ami a döntéshozatal során komoly problémákat okozhat. Emellett az AI jelentésének van egy etikai nézőpontja is, ugyanis a mesterséges intelligencia használata komoly morális kérdéseket is felvet; például az adatvédelem kapcsán.

A mesterséges intelligencia használata szempontjából az őskorban vagyunk – sok etikai, üzleti és szabályozási kérdés megnyugtató megválaszolását követően azonban a világunk sokkal egyszerűbb és hatékonyabb lehet, hiszen az AI jelentése nem más, mint olyan intelligencia, mely az emberiség érdekében dolgozik.

150 150 Dr. Kádas Péter
Írd ide, amit keresel...