Tartalommarketing Szteroidon: A jó blog 100 titka

Tartalommarketing Szteroidon: A jó blog 100 titka

01.
Mielőtt belekezdünk a tartalommarketing művészetébe

HOGYAN HASZNÁLD EZT AZ ÍRÁST?

A tartalommarketing ezer formát képes ölteni (még Dr. Oetker kezdte az egészet a 19. században), de manapság az egyik legelterjedtebb és legkomplikáltabb válfaja a blogolás saját felületen. Az első Startupdate bejegyzés óta – ami nem tegnap volt – sok mindent kipróbáltam és leteszteltem többféle tartalommarketinges taktika mentén, és az évek során összegyűjtöttem minden apró trükköt – ezt szeretném közkinccsé tenni alább.

 

Figyelmeztetés: Ez a cikk nem egyben végigolvasásra íródott. Kiindulópontnak, sorvezetőnek szánom azoknak, akik most indítanak blogot, vagy szeretnék a meglévőt még hatékonyabbra csiszolni. Öt hosszú év tapasztalata van benne, ennek megfelelő a hossza is; a Háború és béke ehhez képest fegyelmezett előszó…

Az egyes szekciók nagyon az alapoktól indulnak, mert ezt az írást azoknak szánom, akik vagy épp most merészkedtek be először a tartalommarketing setét erdejébe, vagy elkezdték már, csak nem hasít annyira, mint várták.

Remélem, azért haladók és profik is találnak benne hasznos gondolatokat – vagy legalább olyat, amihez hozzátehetik saját tapasztalataikat a kommentek között. Íme a tartalommarketing definíciója, majd 100 gyakorlati  tipp – ezeket tartsd szem előtt, amikor blogot építesz:

A tartalommarketing jelentése

A tartalommarketing egy olyan stratégia, ami a célcsoport számára releváns értékes, írott, vagy audiovizuális tartalmak publikálása és népszerűsítése révén generál látogatókat, vásárlókat és márkaértéket.

02.
MIELŐTT NEKIÁLLSZ

TARTALOMMARKETING STRATÉGIA

1. Keress egy jó domain nevet. Ne legyen túl hosszú, könnyen megjegyezhető és hangzatos legyen, ne pereljenek be érte – kivéve, ha ez is része a PR stratégiádnak -, és kapcsolódjon a témádhoz – már első hallásra.

2. Ha a fő kulcsszavadat bele lehet tenni a domain névbe, akkor tedd – ha azonban izzadságszagú az egész, akkor ne erőltesd. Egy jól hangzó brand hosszú távon többet ér, mint a SEO előny, amit a kulcsszó a domainben jelent.

3. Tartalommarketing alap kritérium: self-hosted blogod legyen, mert magadnak akarod csinálni a forgalmat, nem másnak – ráadásul, ha egyszer elsül a dolog, a hirdetési bevétel a tiéd – illetve a cégedé – lesz (bár ha magyarul írsz, nem ebből veszel majd focicsapatot…). Csábító a nagy blogger platformok elérése, de ez rövid távú nyereség – hosszabb távon a saját domain-en lévő blog az, amivel saját tulajdonodban álló értéket alkotsz.

4. WordPress-t használj! Olyan, mint a Star Wars-ban az Erő: van egy sötét oldala, egy világos oldala, körülveszi a világunkat és néha zavar támad benne… Azonban a milliárdnyi plugin révén még mindig ezzel a rendszerrel tudod szoftverfejlesztői tudás nélkül kimaxolni a tartalommarketing adta lehetőségeket.

5. Vegyél meg egy Prémium sablont (theme-et) a Codecanyon-on, mert 6-12 hónap support-ot kapsz hozzá. Olyan sablont keress, aminek egyszerű az admin felülete, és nem crash-el minden plugintól. Ezek a srácok például elég jók, de amin most ezt a cikket olvasod, az ez a Sablon.

6. Ami még sablon kritérium: responsive (mobilra optimalizált) felépítés, retina-ready, Visual Composer, vagy Elementor, unlimited colors (van néhány sablon, ahol 10-12 színből választhatsz, oszt’ jónapot). Legyen demo content, mert azt könnyebb átalakítani, mint nulláról összerakni – ez még nekem is hetek melója, pedig néhány WP site-ot felhúztam már nulláról.

7. Amikor template-et választasz, figyelj arra, hogy a valódi tartalom (a cikkek) „above-the-fold” kezdődjenek. Ez azt jelenti, hogy amikor bejön az oldal, akkor ne kelljen görgetni ahhoz, hogy a tartalmat lássam. Ezt persze a legtöbb témában lehet változtatni, de miért is ne válassz olyat, ami eleve így van kialakítva?

8. Még mindig sablonok – keresd a kompatibilitást ezekkel: WooCommerce (ha seftelni akarsz valamivel), WPML (ha többnyelvű site-ban gondolkodsz), YOAST SEO (ha apu nem milliárdos, és előbb-utóbb jól jön az ingyen organic forgalom is), MailChimp (ha email marketinget akarsz csinálni – és mivel ingyen van, hidd el nekem: akarsz csinálni!), WP Super Cache vagy Total Cache  (nincs „ha” – ez kell, mert különben retek lassú lesz a blogod!). A slider-ek ideje lejárt, 2020-ban már nincs rájuk szükség a tartalommarketing sikeréhez.

9. A bloggerek 85%-a változtat valamit a használt sablonban, de csak 35% használ úgynevezett child theme-et. Ha változtatsz és jön egy frissítés a sablonodhoz, a módosításokat buktad is… Ezért eleve olyan theme-et (sablont) válassz, aminek van child theme-je, különben csapágyasra járatod magad alatt a szopórollert!

10. Felejtsd el a csak frontend-en drag and drop megoldásokat, mint például ez. Pont olyanok, mint a sírig tartó örök szerelem: Ritkábban működik, mint ahányszor elhisszük. Ráadásul csak az elterjedtebb drag and drop megoldásokhoz – mint a Visual Composer – fogsz bővítményeket találni, ezekhez a frontend csodákhoz nem. Ha a tartalommarketing a hosszú távú elképzeléseid közé tartozik, akkor tanuld meg használni az admin felületet.

03.
A konverzió kulcsa

DESIGN TECH SZEMSZÖGBŐL

Vannak szubjektív vélemények a dizájnt illetően, ez a tetszik-nem tetszik kérdés –  és van a tudomány: egyszerűen bizonyos UI alapelvek mentén magasabb engagement rate-et fogsz elérni, mégpedig két ok miatt:

A. a tartalom könnyebb feldolgozhatóságát a látogatók kényelemként élik meg,

B. a megszokott funkcionalitású elemek az ismerősség érzésén keresztül kredibilitást, hitelességet kölcsönöznek a blogodnak.

Egy jó design-nal bíró blog több olvasót vonz, magasabb a visszatérők, a feliratkozók aránya, és kisebb a bounce rate. Tehát a design sokkal kevésbé szól a szubjektív esztétikáról, mint az ergonómiáról, a hatékonyságról és a tartalommarketing konverziójáról.

11. Tartsd 80 karakter alatt a sorok szélességét (szóközöket is beleértve) – a hosszú sorokat nehezebb olvasni, mint a rövidebbeket.

12. Body font-készletnek ne használj serif-et, csak sans serif fontokat – ezeknek jobb az olvashatósága. Kizárólag Google fontokban gondolkodj, másképp fogalmad sem lesz, hogy jelenik meg a cikked a különböző böngészőkben. Gyors, ingyenes, szabványos és annyi van belőle, mint égen a csillag.

13. A tartalommarketing világában az olvashatóság nem arról szól, hogy a látogató képes-e a tartalmat elolvasni – arról szól, hogy a tudatalattija akarja-e elolvasni, vagy kézzel-lábbal tiltakozik ellene… Ezzel a szemlélettel nézd a design-t!

14. Dőlt szöveget nehezebb olvasni – diszlexiásoknak különösen problémás, ezért ne használd egy-egy szó kiemelésénél sűrűbben.

15. A megfelelő színösszeállítást a legtöbb jó WP téma alapból tartalmazza – a legjobbaknál egyenesen importálható demo tartalom áll rendelkezésedre. Ha változtatnál a színeken, ez az ingyenes Adobe oldal segít eligazodni.

Pro tipp: amikor színeket választasz, konvertáld át a design-t szürkeárnyalatosba, így meggyőződhetsz róla, hogy színtévesztők is el tudják-e olvasni az oldalt.

16. A cikkedhez mindig legyen nyitókép (featured image). A kép megteremti a hangulatot, és sokkal magasabb engagement-et („bevonódást”) érhetsz el vele, azaz tovább maradnak a látogatók az oldalon, csökken a bounce rate, stb. Az ilyen apró optimalizációk rejtik a tartalommarketing sikerét.

17. Ne használj breadcrumbs-ot (kenyérmorzsa-navigációt, lásd piros keretben az alábbi képen). E-commerce-ben a breadcrumbs okos döntés, mert segíti a navigációt, de blogoknál mérhetően káros: lejjebb tolja a valódi tartalmat, aminek minél feljebb kellene lennie.

18. Ne használj lopott képeket, mert vannak, akik abból keresik a kenyerüket, hogy ezekre rátaláljanak és pereljenek. Vagy keress ingyeneset, vagy fotolia.com-on vedd meg őket. A Depositphotos is jó forrás, a Shutterstock-nak azonban beteg licencelési szabályzata van, bloggereknek messze nem ideális. Itt van, hogy hogyan választhatsz atom-brutál-jó képeket.

Mobil design a tartalommarketing szempontjából

19. Térdig a 21. században azt talán már nem kell külön említenem, hogy legyen reszponzív (mobilra optimalizált) az oldalad. De azért említem…

20. Mobil változatban a CTA-k legyenek minimum 1×1 cm-esek, a megfelelő padding-gel körülvéve, hogy egy átlagos kezű ember könnyedén kattintani tudjon.

Menü szerkezete

21. Tegyél be jól látható helyre keresési mezőt. A visszatérő látogatóknak ez egy nagy segítség, márpedig ha a tartalommarketing mellett tetted le a voksodat, remélhetőleg lesznek visszatérő látogatóid bőven.

22. A menü vízszintes legyen. A függőleges menü sok értékes helyet vesz el.

23. Az almenü azonban soha ne legyen vízszintes – vízszintesen sokkal nehezebb scrollozni, mint függőlegesen, így az almenü vékony kis sávjában tartani az egér mutatóját elég problémás.

24. Bejelentkezést és keresését sose tegyél a menübe! Ezek legyenek külön, jól kiemelve, hogy ne kelljen keresnie a látogatónak.

25. Ha három szintnél mélyebb menüt terveztél, akkor szinte hihetetlen az egybeesés, de pont a mai a legjobb nap arra, hogy  újratervezd…

Linkek megjelenítése

26. A linkek nézzenek ki linkeknek. Kék kiemelőszín + aláhúzás ha lehet. Használj link text-et, hogy már rollover-re kiderüljön, hova visz a link (mondjuk ezzel még én is adós vagyok ezen a blogon, de hamarosan… 🙂

27. Ha a sablonban állítható, akkor a már átkattintott linkek színe legyen jól megkülönböztethető a még nem átkattintott linkektől – csökkentheted vele a látogató memória-használatát, amit a tudatalattija több figyelemmel hálál majd meg!

Blog főoldal szerkezete

28. Időrendben egymás után ömleszteni a cikkeidet a blog főoldalára közérthetőség szempontjából ugyanolyan hatékony, mint elmorzézni Dante Isteni színjátékát. A főoldaladra jellemzően egy-egy cikk elolvasása után érkeznek majd a látogatók abban a reményben, hogy további hasznos tartalmakat találnak, ezért itt a tájékozódás megkönnyítése a legfőbb cél. Tartalommarketing szempontjából a főoldalnak sokkal kisebb jelentősége van, mint a tartalmaknak.

29. A legjobb, ha felül van egy slider, vagy hero a legfrissebb cikkekkel, alatta pedig kategóriánként szétszedve a többi cikk. Ha nincs még elég írás, egy kategória filter is megteszi, ahogy a 7Blog főoldalán is láthattad annak idején.

30. A post-slider-en kívül máshol ne nagyon használj full screen carousel (slider, csúszka) típusú elemet. Az a gáz vele, hogy minden új slide törli az előzőről eltárolt adatot a látogató rövid távú memóriájában. Logo carousel más tészta, az OK – de az nem is full screen.

Tartalommarketing és a Sidebar

31. Van, aki esküszik az oldalsávra (sidebar), és van, aki vegyi úton irtaná ki az összeset. Mindkét tábor érvei között van bölcsesség. Én a Startupdate-en használtam, most a 7Digits-en megszabadultunk tőle. Hajlok arra, hogy utóbbi a jobb megoldás – legalábbis a cikkeknél.

32. Ha mégis a sidebar mellett döntesz, akkor az jobb oldalon legyen – mivel balról jobbra olvasunk, a látogatók szeme állandóan keresni fogja a sor elejét, ha a sidebart bal oldalra teszed.

33. A sidebar-ban mindig legfelül legyenek a közösségi számlálók, mert ez pszichológiailag társadalmi bizonyíték – már amikor van, aki lájkolt, tweetelt, feliratkozott.

34. Ha egy sidebar-t használsz, akkor egy idő után a látogatóknál kialakul a sidebar vakság nevű jelenség. Vagy tegyél dinamikus elemeket a sidebar-ba, vagy használj több oldalsávot és váltogasd őket aszerint, hogy melyik poszthoz melyik relevánsabb. Pl: oktató jellegű cikkekhez egy, sales jellegű cikkekhez egy másik stb.

Pro tipp: Ha nincs sok rajongód a bekötött FB (vagy más közösségi) oldaladon, akkor tegyél be egyedi számlálókat: cikkek száma, karakterek száma, mennyi kávét ittál meg, míg elkészült, stb. A lényeg, hogy nagy szám legyen…

35. A közösségi profilok közül azt használd, ahol a célcsoportod van. Magyarországon jellemzően Facebook-nak, Instának, LinkedIn-nek és YouTube-nak van értelme. Niche-ekben még lehet másnak is, fejlesztőknek például ott a GitHub.

36. Ha egyszemélyes blogot írsz, legyen fent valahol a fotód – tudják kötni az olvasók a véleményedet egy archoz. Erre a sidebar tökéletes, de a cikkek alatti „Szerző” mező is kiváló. És ugye a personal brandingnek sem árt, ha már a tartalommarketing rögös útját választottad.

37. Minden sztorihoz kell főszereplő is: néhány szó is elég magadról, de valami legyen, különben arctalan és idegen marad az egész blog. A két leggyakoribb hiba, hogy vagy semmilyen információt nem ad magáról a szerző, vagy kiteszi a 70 oldalas CV-jét. Segítek: attól, hogy szeretem az írásaidat, még tudok anélkül élni, hogy tudnám, hova jártál oviba…

Footer – a tartalommarketing utolsó esélye

38. A láblécről azt kell tudni, hogy a látogatók kevesebb mint 20%-a fogja valaha látni.

39. Aki azonban a footer-ig megy, arra két dolog biztosan igaz: 1. feljebb nem találta meg, amit keresett. 2. lejjebb sem fogja, mert ez az oldal vége! Tehát a lábléc „az utolsó esély” területe!

40. Ennek megfelelően két elemet biztosan tegyél be a láblécbe: A Magunkról/Magamról/About Us elemet és a Kapcsolat/Contact linket. Ha ugyanis ezeket nem találta, akkor pont a tartalommarketing célját nem érted el a bloggal.

41. Aki az utolsó esély területére tévedt, az – amennyiben a tudatalattiját nem sikerül valami folytatásra érdemes dologgal megfogni – további akció nélkül el fog navigálni az oldalról; na, ez az, amit nem akarunk! Ezért a footer-ben legyen minél több link (továbblépési lehetőség): social media ikonok, hírlevél feliratkozási mező (vagy gomb), kategória linkek, contact link, about link – bármi, ami a UI bevállalósabbik csövén még kifér és érdekes.

42. Teremts vizuálisan is hierarchiát az egyes elemek között, aszerint, hogy melyiket szeretnéd legjobban, hogy a látogató észrevegye: ha a preferált kapcsolati mód az email, azt például megoldhatod így:

Screenshot egy láblécről, melyen a tartalommarketing szemponjából fontos elem van kiemelve

43. A láblécben magas kontrasztot használj, legyenek képi elemek és elegendő white space, azaz a linkeket vizuálisan kiemelő üres hely is.

44. A copyright megjegyzést ne hagyd ki, életmentő lehet! Legeslegalul legyen, alacsony kontraszttal (hogy ne vigye el a footer-ről a figyelmet). Némi társadalmi bizonyíték hatása is van a jogilag védett tartalom-ra való figyelmeztetésnek, ezért sem tanácsos kifelejteni.

04.
Ami háromszor térül meg

A SEBESSÉG ÖSSZEFÜGGÉSEI

A tartalommarketing világában a sebesség az, ami egy étteremben a kiszolgálás: lehet világraszóló a kaja, ha paraszt a pincér: lőttek az élménynek! Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy +1 másodperc betöltési idő az 7-8% forgalomcsökkenést jelent!

Ezért a blogodnak gyorsnak kell lennie! Annyira gyorsnak, hogy 3 másodperc alatt legyen a betöltési idő – de kettő alatt az igazi. A gyors oldal jobban teljesít SEO-ban és jobb felhasználói élményt nyújt. A sebességnek van szerver-oldali és böngésző-oldali összetevője, mindegyikre találsz javaslatokat alább.

45. Legegyszerűbben a képek méretével tudsz javítani az oldal sebességén, ezért optimalizáld a képeket ezzel az ingyenes eszközzel. Ráhúz, letölt – ennyi. Mindig jusson eszedbe, hogy a tartalommarketing egyik pillére a fogyaszthatóság, annak pedig egyik legfontosabb tényezője a sebesség!

46. Legyen alatta gyors szerver. Egy szerver attól gyors, hogy:

  • Az olvasótábor szempontjából közeli országban van (de minimum azonos földrészen). Használhatsz AWS-t is, de lényegében bármilyen megbízható szolgáltató jó megoldás.
  • Ha saját szervered van és nem értesz hozzá, akkor gondolni kell arra, hogy a szerver magától nem fog települni és üzemelni, tehát nem árt, ha van hozzá egy cég, aki üzemelteti.
  • Egyszerű blog esetében nem kell nagy konfig, de azért 2GB RAM, és 2 mag nem hátrány (különösen a mostanában divatos erőforrás-zabáló témáknak!)
  • Ha lehet, a webszerver nginx legyen és ne apache, mert az előbbi sokkal jobban bánik az erőforrásokkal – legalábbis a mi tapasztalatunk szerint.

47. A plugin-ok lassít(hat)ják az oldaladat, és – bár vannak pluginok, amiket nem tudsz majd kikerülni – a zsír-haszontalan csillivilli dolgok telepítése előtt ez lebegjen a szemed előtt: http://motherfuckingwebsite.com/

48. Használd az ingyenes Plugin Organizer-t, vagy invesztálj a Gonzalez pluginba. Ez utóbbi arról híres, hogy megdöntötte a mondást, miszerint az életben az igazán jó dolgok ingyen vannak – ez például 29 dollár, cserébe oldalanként gyomlálhatod ki vele a feleslegesen töltődő kódrészleteket egy alsó tagozatosok által is átlátható grafikus felületen.

49. A tartalommarketing fogalma túlmutat egy website mérhető sebességén: a sebesség szubjektív érzete is fontos. Olyan ez, mint amikor vendégségbe mentek, és az asszony hatodszor öltözik át – nem mindegy, hogy közben a meccset nézed, vagy az előszobában szobrozva izzad rád a kabát. A szubjektív sebesség a betöltési időn, a betöltési animáción, az üres várakozási időn és a tartalom-animációk zökkenőmentességén múlik.

50. Állítsd be a W3 Total Cache-t (ha 500-as hibákat dobál, akkor próbáld ki a WP Super Cache-t), ezzel érdemi sebességnövekedést érhetsz el. A Page Insights remek eszköz arra, hogy felidegeld magad, úgyhogy inkább ezzel az eszközzel nézegesd a sebességet! Utóbbinál ugyanis az is kiderül, hogy az egyes elemek milyen sebességgel töltődnek be.

51. Ha tényleg a csúcsra törsz, valamelyik Lazy loader plugin-t is használhatod.

52. És ha végképp a sebesség megszállottja lettél, akkor jöhet egy CDN. Még egyszer, mert ez tényleg  nagyon fontos: a tartalommarkating alapja a látogatói élmény; az élmény pedig – főleg 2020-ban, a mobilok korában – nagyban függ a sebességtől!

05.
Gondolj a jövőre

BIZTONSÁGI BEÁLLÍTÁSOK

Az egy elég redva érzés, amikor feltörik a blogodat és a féltve optimalizálgatott kis oldalad hirtelen potencianövelőket kezd reklámozni. Ezért mindenképpen telepíts biztonsági plugint, itt van, hogy mik a legjobb választások idén.

53. Használj backup megoldást is! Backup Buddy, VaultPress. Az iTheme Security pedig egy amolyan minden-egyben cucc, tud backup-ot is…

54. Védekezz a SPAM ellen: Az Akismet és a Jetpack ingyenes verzióban is elérhető plugin-ek. (Az előbbi általában alapból fent van, de be kell állítanod!)

55. Ha megjelenik egy frissítés a sablonhoz vagy valamelyik plugin-edhez, akkor a Wp azt egy szép, piros ikonnal jelzi. Valahogy így:

Telepíts minden frissítést amint elérhetővé válnak. Csak rányomsz a frissítés gombra és már megy is – nem rocket science! Az automata frissítés kényelmes, de ha csak egyetlen egyszer összeakad két plugin, vagy a sablon valamivel, akkor az biztos, hogy a legrosszabbkor lesz – én nem javaslom ennyire kiengedni a kontrollt a kezeid közül.

56. Szerezz be egy SSL-tanúsítványt. Egyrészt 2014 óta ranking signal a Google-nél, azaz előrébb sorol a kereső az organic találatok között, másrészt bizalmat kelt a látogatókban. Ja, és csökken az adatlopás esélye is. Ha megfelelően van konfigurálva, akkor egy kis zöld lakat lesz a böngészőben:

 

Ha van SSL-tanúsítványod, a saját blogodon azonban lakat egy szál se, akkor ez az ingyenes eszköz megmondja, hogy mi a hiba.

57. Jó hosszú jelszót használj! A saját böngésződ úgyis megjegyzi, nem kell állandóan beírnod, a rosszfiúk dolgát viszont megnehezíted vele. A tartalommarketing egyik városi legendája, hogy a WordPress nem biztonságos – szerintem meg sokkal biztonságosabb, mint a sok retardált, aki nem törődik a biztonsággal, aztán sír, ha beüt a baj!

58. Ha többen írjátok a blogot, használj naplózó plugint – előbb-utóbb valamelyik „jóképességű” úgyis kitöröl, átállít, visszaállít, megváltoztat valamit véletlenül – szeplőtelen jószándékból… Legalább tudd, hogy kit kell továbbképzésre felterjeszteni!

59. Ha igazán biztosra akarsz menni, akkor használj kétlépcsős bejelentkezést. Belépés előtt megy egy kód emailben vagy sms-ben – túlélhető kényelmetlenség, cserébe extra biztonságos.

06.
Alfa és omega

MIRŐL SZÓLJON A TARTALOMMARKETING?

Tematikai javaslatok

Ne keresd a tartalommarketing Szent Grálját – legyél önmagad, különben eszméletlenül nehéz lesz írnod! Én magam mindig azért írtam, mert inspirált valami, amit hallottam, ami történt velem, amit külföldön lestem el, amiről megkérdeztek.

Arról írj, amiről kedved van írni, amiben benne van a szenvedélyed – az ötletmentes napokra meg legyen konzerv cikk – lásd 79. pont. Ha mégis úgy érzed, hogy a következő heti cikk témájánál életedben nem nyomasztott jobban semmi, akkor alább néhány tipp:

A főcím mágiája

60. A tartalommarketing univerzumában a főcím fontosabb, mint maga a cikk – 10 emberből nyolc, aki belebotlik a cikkedbe, elolvassa a címet; ezen múlik, hányan kattintanak tovább. Itt megnézheted, mik a killer címválasztás szabályai.

61. De miért is próbálkoznál egyetlen címmel, amikor akár többet is letesztelhetsz egy cikknél? Ezzel a pluginnal egyszerűen A/B tesztelheted a cikkek címeinek teljesítményét.

A cikkek tartalma

62. Lehet félelmet nem ismerő kitartással blogolni az afrikai réti sáska párzásáról, de ha népszerű blogot akarsz írni, két dologra oda kell figyelned: az egyik, hogy mi érdekli az embereket – ebben segít a Google Trends. A másik,  hogy ami érdekli őket, azt hogyan (milyen kulcsszavak alapján) keresik – erre való a Google keyword research tool, vagy ha profi eszközt akarsz, akkor például a Serpstat.

63. A tartalommarketing  már rég nem a kontrollálatlan firkálásról szól: Írás előtt csináld meg szépen a keyword research-öt, és a cikk megírása után segít a Yoast, hogy erre a kifejezésre legyen optimalizálva az adott cikk. Ez biztosítja, hogy organikusan is megtalálják a cikkedet – ez meg ugye ingyen van. Itt találsz még pár hasznos tanácsot a keyword-ökhöz.

64. A legtöbb cikk azért unalmas, mert túl általános. Specifikus témát válassz, mert igaz, hogy kevesebb embert fog érdekelni, nekik azonban aranyat fog érni a tartalom, ergó tovább maradnak majd az oldalon, amit a Google igencsak jó néven fog venni. A tartalommarketing nem arról szól, hogy mindenkit boldoggá teszel, hanem arról, hogy releváns információt biztosítasz egy-egy problémára. Olvasd el Papp Gábortól ezt a cikket SEO témában – az emberek nagy többsége egy árva szót sem ért belőle, a szakmabelieknek azonban igazi kincs!

65. A tartalommarketing világában az egyszerű, közérthető fogalmazás rendkívül fontos – Stephen Hawking érdekes módon el tudja magyarázni az asztrofizikát egyszerűen. Watson és Crick 8 percben el tudta magyarázni a DNS kettős spiráljának működését közérthetően (Nobel-díjat kaptak érte). Ha nekik ment, neked sem lehetetlen…

66. Vegyesen írj rövidebb, 1000-1500 szavas cikkeket és 2500 szó körüli hosszabb cikkeket. A 2500 szó körüli cikkek jobban teljesítenek SEO szempontból és jellemzően ezekkel lehet a legtöbb közösségi megosztást is elérni.

67. Használj alcímeket: megkönnyíted az olvasást, és strukturálod a cikket a saját magad számára is, a H1-6 tag-ek SEO jelentőségéről nem is beszélve. Tartalommarketing SEO nélkül ma nincsen, muszáj odafigyelned daz organikus forgalomra.

68. Ha hosszú a cikk, használj bucket brigades-et, vagy bontsd több részre – kivéve, ha az egy úgynevezett cornerstone tartalom.

A tartalom alatt

69. Social pluginból szerintem ezt használd. Ami egy social pluginnál lényeges, az a counter, a counter számosságtól függő automata elrejthetősége (hogy ne legyen negatív társadalmi bizonyíték a túl kevés lájk) és a különböző eszközökre szabható egyedi layout.

70. Teszteld a közösségi plugin-ok elhelyezését; nagyon nem mindegy, hogy hova teszed őket. A cikkek alatt mindenképp legyen, de könnyen lehet, hogy például egy „sticky” oldalsávban pont nálad jobb lesz a konverzió. Ilyenkor a mobil megjelenést is külön teszteld – ne feledd, a tartalommarketing az élményre épül, márpedig ha mobilon olvashatatlanok a cikkeid a belógó közösségi gombok miatt, akkor lőttek az élménynek!

71. Comment plugin-nak vagy FB-t használj, Disqus-t, vagy Thrive Comments-et. A beépített komment rendszernek sok hiányossága van, ráadásul igazi troll-mágnes bír lenni. Ha a Disqus mellett döntesz, ezzel a pluginnal fel tudod turbózni a sebességét is! Az előző pontban említett ESSB-nek van ingyenes FB komment kiegészítése. Ha többet akarsz tudni a kommentekről, írtunk róla egy egész cikket, ahol megtalálod a céges blog kommentjeinek SEO-ra, közösségépítésre és konverzióra gyakorolt hatásait is.

72. Tegyél fel related post plugint. Ez csökkenteni fogja a bounce rate-edet és növeli a time-on-site-ot. A tartalommarketing egyik legfontosabb on-site mérőszáma a page/session – szépen tudod növelni, ha az olvasónak van hová továbblépnie.

73. Tegyél fel prev/next gombokat. Ez abban különbözik a related post-tól, hogy az oldalon található cikkhez kapcsolódó (időbeli) kontextust sugall – még akkor is, ha nincs ilyen kontextus. Magasabb lesz a page/visit és csökken a bounce rate.

Pro tippek az alkotáshoz

74. Hallgass zenét, amikor írsz – ha nem idegesít. Segít elmerülni abban a lelkiállapotban, amiben épp írni készülsz.

75. Állítsd az agyadat művész üzemmódba. A tartalommarketing hosszú évek kitartását kívánja meg, ha már csinálod, akkor legalább élvezd.

76. SOHA ne posztolj egy cikket a megírása után – legalább 24 órát várj, akkor nézd át és szerkeszd. Túl nagy a veszélye, hogy egy adott lelkiállapot elhomályosítja az objektivitásodat.

77. A tartalommarketing egyik nagy titka, hogy a régi tartalom újrahasznosítható! Vegyél elő régebbi cikkeket, írj hozzá egy update-et és oszd meg újra az olvasóiddal. Aki nem olvasta, annak tök új lesz, aki meg szerette, az örülni fog az update-nek. Az idén három éves B2B email kurzusunk például kicsit átdolgozva remek online B2B marketing összefoglaló.

Mennyiség és időzítés

78. Kéthetente vagy hetente egy cikk, az az alap, amellyel már el lehet indulni a tartalommarketing világában – sokkal többet egyetlen szerző nem is tud minőségben kiizzadni magából – hosszú távon semmiképpen. Ha azonban B2B lead generálásra használod a blogot, akkor tudd, hogy heti 3-4 cikknél indul be igazából a lead generáló gépezet!

79. Legyen 4-5 cikk előre megírva, konzervnek, örökzöld tartalommal. Azokra az időkre, amikor nem lesz ihleted, beteg leszel, nyaralsz, szakítottál, tüntetsz, józanodsz, mosómedvét fürdetsz, stb. Az olvasóid ugyanis ettől még várják az újdonságot – ne hagyd cserben őket, mert a tartalommarketing a folyamatosságról szól!

80. Ha lehet, mindig ugyanabban az időben posztolj és – hacsak nem tesztelted le magadnak más eredménnyel -, az a hétfő délelőtt 11 óra legyen. Az emberek hozzászoknak és várják az új cikkeket, úgyhogy ne hagyd cserben őket. A tartalom disztribúciójára már vannak automata megoldások is a tartalommarketingben: ha emailben népszerűsíted a tartalmat, akkor a Mailchimpnek (is) van automata időzítője, social media disztribúcióra pedig ott a Buffer.

07.
Ami nélkül nem megy

MARKETING NÉLKÜL NEM FOG MENNI

A tartalommarketing marketingje?

Igen! A content marketing jelentése nem az, hogy írsz és imádnak! A blogodat senki nem fogja megtalálni magától – főleg az elején -, a tartalmat terjeszteni kell. Ha ismered a célpiacodat, specifikusan rájuk tudsz hirdetni fizetett hirdetésekkel. Ha nem, akkor le kell tesztelned, hogy a tartalom és a stílus milyen olvasóközönséggel rezonál a legjobban.

A tartalommarketing hirdetés nélkül – különösen az elején – nem működik, de ahogy egyre több információd lesz, egyre pontosabban, eredményesebben és főleg egyre olcsóbban tudod majd hinteni az igét. Ha a tartalommarketing stratégia nem tartalmaz PPC büdzsét, akkor az Everestet készülöd megmászni pizsamában!  Alább a sikeres marketing alapjai:

Mérés és optimalizálás

82. A tartalommarketing sikerének titka a sok apró optimalizálási lépés. Senki nem csinál máról holnapra világhíres blogot. Állj rá egy-egy dologra minden héten, és annak a csiszolásával foglalkozz: social sharing, linképítés, sebesség, bounce rate – mindig van mit fényesíteni.

84. A tartalommarketing trónjához a Google Analytics-en keresztül vezet az út. A legtöbb modern sablonban van lehetőség az Analytics bekötésére, ha a tiédben mégsem lenne, itt van, hogy hogyan tudod megoldani. Amikor megvagy vele, már csak nézegetni kell az adatokat hetente és optimalizálni azt a részt, ahol ereszt a bili.

85. A facebook pixelt is célszerű bekötni, különben bukod a remarketinget – ezzel a pluginnel ki is pipálhatod a feladatot.

86. A cikkekbe tegyél be saját (internal) linkeket, ezek opciók a továbblépésre, és külső hivatkozásokat is, mert ezek további értéket adnak a látogatóidnak. Utóbbiaknál figyelj rá, hogy legyen beállítva a „nofollow” tag. Ezzel a pluginnal ez gyerekjáték.

Fizetett hirdetések

87. Az első lépés, hogy hirdetésekkel teszteld le a célpiacodat. Legegyszerűbb a Facebook-on kezdeni, mert annak legnagyobb a közönsége, és elég intuitív a hirdetési felülete. A lényeg, hogy olcsón szerezz minél relevánsabb kezdeti látogatókat. Ha arról álmodsz, hogy a hirdetést csak egy ideig kell tolnod, akkor kiábrándítalak: mindig hirdetned kell, ha ki akarsz törni az átlagból.

88. Az elején egy sima 10-20 dolláros post boost is elég a cikkekhez, ennek az a nagy előnye, hogy minimális időráfordítással megvan (kb 30 másodperc). Később érdemes kísérletezni fókuszáltabb célcsoportokkal, hogy nagyobb legyen az elérés és csökkenjen a hirdetési költség.

89. Miután a Facebook-ot kimaxoltad, próbálj ki egyéb fizetős csatornákat is: AdWords, LinkedIn, külföldön Twitter is mehet. Nem kell rátolni egy autó árát, kicsiben is elég elkezdeni, aztán az adatok alapján már látod, hogy melyik passzol legjobban a tartalommarketinghez a te iparágadban.

90. Ha olyan témád van, ahol természetszerűleg képekkel vagy videókkal illusztrálod a szöveges tartalmat és ezek egyediek, jó minőségűek és különlegesek, akkor az Instagramon próbálkozz fizetett hirdetéssel – magasabb lesz az átkattintási arány, mint más csatornákon.

Ingyen Forgalom

91. Az ingyen forgalomra négy lehetőséged van: az első, ha egy jelentős médium szemlézi a cikkedet (HVG, Origó, Index – lényegében bármilyen oldal, aminek magas a látogatottsága).

92. A második, ha odafigyelsz a SEO-ra – bár ez hosszú távon térül majd meg. Nem kell SEO-mágussá képezned magad, az ingyenes Yoast plugin a szádba rágja, hogy mit csinálj. A SEO alapvetéseit pedig ebből a cikkből megtudhatod. Ebből meg azt, hogy 2017-ben mi a nyerő SEO stratégia – spoiler alert: a minőség az! Ha SEO-ban Neked semmi nem elég, akkor keresd fel a The Pitch-et – kiváló SEO szakértők a srácok! Mindenesetre tartalommarketing 2020-ban nem létezik anélkül, hogy odafigyelnél a SEO szempontokra!

93. A tartalommarketing harmadik ingyenes eszköze az email marketing – a listádat a tartalommal párhuzamosan elkezdheted építeni, írtunk róla egy egész trilógiát, hogy hogyan. Az email marketinget Mailchimp-el, GetRespons-szal, vagy MailPoet-tel kezdd.

94. A taartalommarketing negyedik ingyenes forgalmi forrása a social media: FB csoportokba is felteheted a cikkedet, vagy linkelheted ilyen diskurzusokhoz – de csak ha releváns a témához és nem zavarsz vele másokat. Ne ugorj rá minden csoportra egyszerre, mert teljesen jogosan fognak spammernek bélyegezni.

95. Építs linkeket! A google alerts eszközzel értesítést kaphatsz a legújabb netes tartalmakról és megpróbálhatsz szerezni egy linket azokról az oldalakról, ahol a kulcsszavaidat említik. Ezzel még – finoman fogalmazva – nem maxoltad ki a SEO-ben rejlő lehetőségeket, de mivel a cikkedre mutató linkek a legfontosabb ranking faktor a keresőknél, biztos, hogy idővel megtérülnek az erőfeszítéseid.

A Tartalommarketing pénzügyi oldala

96. Rövid távon a tartalommarketing hozama negatív lehet. Pár éves távlatban viszont nemcsak pénzügyileg térülhet meg a befektetés, hanem az általános ismertségig repíthet egy korábban ismeretlen személyt, vagy márkát. Igen, a tartalommarketing nagyon nehéz, de az elérhető nyereség is óriási!

97. Tervezd meg a kiadásokat – és a bevételeket is! Egy profi blog kialakításának költsége – drip enginnel, a különböző szolgáltatásokra kifizetett díjakkal, pár hónapnyi optimalizálással elérheti a 1.5-2 millió forintot is – egyedi megoldásokkal pedig határ a csillagos ég.

98. A tartalommarketing branding-re és lead generálásra (B2C-ben közvetlen értékesítés támogatására) is alkalmas – ha haszonáldozat-költséget számolsz más alternatívákat latolgatva, akkor mind a két kampánytípussal számolj, méghozzá hosszú távon.

99. Adj magadnak erre időt – az online marketing nem egy egyszerű dolog. Nem baj, ha az elején fogalmad sincs, hogy miért kell noindex-re állítanod az archív oldalakat…

100. Amikor jönnek a kiadások sorban, tartsd észben, hogy a tartalommarketing is a marketing egyik formája: nem az a jó kérdés,  hogy mennyibe kerül, hanem az, hogy milyen megtérülést hoz?

08.
És még a végére

TARTALOMMARKETING EPILÓGUS ÉS EGY UTOLSÓ GONDOLAT

Ha annyira egyszerű lenne, mindenki ezt csinálná – sajnos a tartalommarketing háza tájáról sok minden elmondható, csak az nem, hogy egyszerű volna. Szó szerint több évnyi elköteleződés, ráadásul pénzügyileg csak akkor térül meg, ha – a minőséget tekintve – ki tudsz emelkedni az átlagból.

Ha B2B bizniszed van, akkor a tartalommarketing a hitelesség megszerzésének és a lead generálásnak az egyik leghatékonyabb formája – csípőből fogadnék rá, hogy profitábilis lesz – amennyiben sikerül az élvonalba kerülnöd. B2C-ben már elgondolkodtatóbb, hogy vajon nincs-e magasabb ROI-val kecsegtető opciód – például a fehér izzásig optimalizált PPC hirdetések, az affiliate marketing, vagy az influencer marketing.

Ráadásul…

… a dolognak van egy emberi oldala is, ami – ha nem is írja felül a gazdasági megfontolásokat -, döntő jelentőségű abból a szempontból, hogy hosszú távon menni fog-e a szekér:

Az írással kilépsz a nyilvánosság elé, kapcsolatba kerülsz olyan emberekkel, akikkel a publikációid nélkül esetleg sosem találkoztál volna. Egy részük tanulni fog tőled, másokat szórakoztatsz, és lesznek, akiket elbizonytalanítasz, vagy épp feldühítesz az írásaiddal. Idegenek keresnek majd meg, hogy tanácsot, vagy útmutatást kérjenek. Lesznek köztük kiváló koponyák, bohém arcok, elveszett lelkek, zöldfülű zsenik, mezei nyomik, és előbb-utóbb házinyomik is.

Akár segítő kezet nyújtasz nekik, akár azt az elvet követed, hogy „kapcsolat a reptereknek kell, az embereknek ott a kábel TV”, elkerülhetetlen lesz, hogy befolyásold, merre mennek tovább, mit csinálnak, hogyan döntenek egy nehéz helyzetben; s mivel az írásaid révén Te leszel az, akire hallgatnak, e hitelességgel kéz a kézben felelősség is jár. Gondold át ezt, mielőtt nekivágsz az írásnak és ha belekezdesz, próbálj a helyes irányba állítani – még ha csak némi bátorítással is – mindenkit, aki megtalál.

Sok sikert, fergetegesen jó írásokat és sikeres blogger-karriert mindenkinek! Ha volt benne hasznos tanács, megköszönöm, ha megnyomod azt a megosztás gombot itt lent.

Akinek ez sem volt elég, az bebiztosíthatja az elsőségét ezen a linken, vagy magáévá teheti a Cornerstone technikát, amiből kiderül, hogy hogyan is néz ki a tartalommarketing a gyakorlatban.

1200 628 Dr. Kádas Péter
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...