Adwords Használata a “Majd én azt tudom”-on túl

Adwords Használata a “Majd én azt tudom”-on túl

Ahogy az egyszeri vállalkozót elkezdi foglalkoztatni a Google Adwords használata (újabban Google Ads-re keresztelte át a termék nevét a tech óriás), előbb-utóbb szép reményekkel beleveti magát első kampányainak elindításába. És ekkor… nem ritkán el is indul a negatív hozamú pénzköltés egyre kétségbeejtőbb útján. De kezdjük az alapoknál…

Mi az a Google Adwords?

A Google Adwords – újabb nevén Google Ads a Google hirdetési rendszere, melyben a hirdetők egy online aukció keretében folyamatosan és automatikusan licitálnak a megjelenésre. A licitek nem csak pénzben, hanem minőségben is történnek, és amelyik hirdetőek a legmagasabb a licit-értéke, annak a hirdetését jeleníti meg a Google. A helyezés így egy egyszerű képlet alapján alakul ki, ahol

Helyezés = LICIT x MINŐSÉGI PONTSZÁM

Bár rengeteg hirdető van, a Google rendszerint csak az első 1-4 hirdetést jeleníti meg minden keresésre, mégpedig azért, hogy teret adjon az úgynevezett organikus – azaz nem fizetett találatoknak is, hiszen akik keresnek, alapvetően azzal a céllal indítják a kereséseket, hogy megtalálják a számukra releváns információt.

Léteznek a Google Adwords hirdetési termékei között úgynevezett display hirdetések is, amik a Google display hálózatán jelennek meg, a keresőhirdetések azonban sepciális helyet foglalnak el a hirdetések között, mert – ellentétben a display hirdetésekkel – rendelkeznek a kereső személy pillannyi érdeklődésének előnyével – nem meglepő, hogy a kereső hirdetések sokkal magasabb arányban is konvertálnak, mint a display hirdetések.

Forgalmi alapvetések

A magyar társadalom több, mint 90%-a használja a Google keresőjét.

Azaz, ha honfitársaink valamit keresnek, vagy valamilyen problémára megoldást kívánnak találni, egyből a Google keresőjéhez fordulnak – és ott rendszeresen látják a google adwords hirdetéseit… A legtöbb vállalkozás ügyfélköre így – legyen az B2B vagy B2C szegmensben – ott van a Google-ben; épp csak elérni nem olyan egyszerű őket.

Ahhoz, hogy a keresgélők pont a mi oldalunkon találják meg, amire vágynak, ahhoz két dologra van szükség:

  • megfelelően célzott hirdetésekre (például Google Adwords hirdetésekre – hogy az oldalunkra jöjjenek) és

  • az oldalunk optimalizálásra (hogy ott is maradjanak).

A Google Adwords használata itthon

A legtöbben mindenféle előzetes képzés nélkül ugranak neki a hirdetősdinek, elhanyagolva azt a tényt, hogy a Google Adwords használata manapság nem véletlenül egy külön, vizsgákat is megkívánó szakma, amit a szakértői is hosszú időn keresztül tanulnak és tökéletesítik tudásukat. A kezelőfelületen történő eligazodás elsőre egyszerűnek tűnhet, azonban ha az ember nem kellő hozzáértéssel fog neki, akkor tetemes anyagi károkat is okozhat vele magának.

Marketing karrierem hajnalán még én is úgy láttam, hogy a Google AdWords használata csak nem atomfizika: “Majd azt én tudom, nem kell nekem szakember, aki még egy újabb összeggel megtoldja a marketingre szánt – amúgy sem túl bőséges – keretemet.” Így esett, hogy egy kellemes nyári délután összeállítottam egy olyan kampányt, mely másfél hét alatt lenullázta a fél évre szánt marketing büdzsémet – mintha egy félkarú rablóba dobáltam volna a pénzt – bár ott néha nyerni is szoktak…

Hogy ez mással ne fordulhasson elő, összeszedtem a legtipikusabb hibákat, melyeket a kezdők általában elkövetnek. Nem egy Adwords tananyag, de talán lesz, aki hasznát látja.

De előbb még egy kis alapozás

A Google Adwords használata során egy AdWords kampányt a következőképpen építünk fel:

Létrehozunk egy kampányt, ekkor kell megadnunk a költésre vonatkozó részleteket és azt, hogy területileg hol szeretnénk hirdetni. Magyarországon, külföldön, Budapest 8. kerületében, vagy az Azori szigeteken.

  • A Google Adwords kampányhoz különböző hirdetéscsoportokat adunk hozzá, ezeket célszerű téma szerint külön választani.
  • A hirdetés csoport témájának megfelelően hozzáadjuk a kulcsszavainkat, amiket korábban a keyword planner segítségével kiválasztottunk.
  • Most jönnek maguk a hirdetések. Mindenképp döntsük el milyen fajta hirdetést szeretnénk alkalmazni elsősorban az alapján, hogy kinek célozzuk ezeket.
  • A Google Adwords használata során a hirdetésekhez hozzáadhatunk különböző hirdetés bővítményeket is. Ezeknek azért van jelentősége, mert újabb okot adnak az ügyfélnek, hogy a hirdetésünkre kattintsanak.  Nem kell kimaxolni őket, azokat érdemes beletenni, amelyek kattintásra, hívásra ösztönzik az ügyfeleket, esetleg valamilyen információt hordoznak kedvezményről vagy akcióról.

Google Adwords Árak

Azt, hogy végül mennyibe kerül majd számodra a kattintás a Google Ads rednszerében, egy egyszerű képlettel kiszámolhatod. Mint korábban említettem, az ár függ a licittől és a minőségtől, mégpedig a következőképpen alakítva ki a google adwords (Ads) hirdetés árát:

Google adwords ár = licit / minőségi mutató + 1 cent

Tipikus hibák a Google Adwords használata során

  1. Display és search egy kampányban

Az első hibát már az alapozásnál elkövethetjük: ha a kampány kiválasztásakor úgy döntünk, hogy über-alaposak leszünk, és egy kampányban egyszerre próbálunk keresési és display hirdetéseket futtatni, az az álmoskönyv szerint nem jó ötlet, mégpedig ezért:

  • Ezek a kampánytípusok teljesen más beállításokkal működnek hatékonyan.
  • A keresési hirdetések jóváhagyása lényegesen gyorsabb, akár fél órán belül is megvan, míg a display hirdetéseknél akár 1-2 nap is eltelik, míg megkapják a zöld lámpát. Ennek egy friss termékeket értékesítő vállalkozásnál, vagy olyan helyen van jelentősége, ahol az áruforgalom nagyon gyors, avagy időben korlátos készlet vagy ajánlat hirdetééről van szó.
  • Végül, elég sok időt spórolunk magunknak a szétválasztással az eredmények elemzésnél is – márpedig az elemzés révén lehet folyamatosan csiszolni a hirdetéseken.
  1. Hirdetéscsoportonként egyetlen hirdetés

A legjobb egy Google Adwords hírdetéscsoportban 2-3 hirdetést alkalmazni, de sosem érdemes 4-5-nél többet, mivel a túl sok hirdetés között könnyen szétfolyik a költségkeret, és nem lesznek értékelhető adatok. Ugyanakkor egyetlen hirdetés sem túl jó ötlet, mert mindössze egy darab alapján nem tudjuk kitesztelni, melyik hirdetésünk sikeresebb. (Vannak, akik esküsznek a SKAG-ra, a single keyword ad group-okra.)

  1. Az összes kulcsszó egyetlen hirdetéscsoportban

Egyetlen hirdetéscsoportunk van, benne az összes kulcszszó.

Ha a Google Adwords használata során a hirdetést egyetlen csoportba teszünk, akkor nincsen fókuszált hirdetés és alacsonyabb lesz az átkattintási arány. Ráadásul magasabb lesz a CPC ( cost per click ) azaz többet fogunk fizetni a kattintásokért.

  1. Google Adwords használata hibás kulcsszavakkal

Túl széles célzással feleslegesen generálunk magunknak egy csomó olyan kattintást, amiből nem lesz biznisz.

Lehet, hogy a magyar ravaszság azt sugallná, hogy hirdessünk rá mangóra és papajára is mert végül is az is gyümölcs… A valóság az, hogy aki mangót akar venni, és mégis rákattint a mi papayás hirdetésünkre az nekünk pénzbe fog kerülni, emberünk ugyanakkor vásárolni nem fog – hiszen mangót akart, nem papaját.

Ha szélesen célzunk a Google Adwords rendszerében, akkor óriási tömegeket fogunk vele elérni, de rengeteg lesz az olyan kattintás, amiért mi fizetünk, bevételt azonban nem hoz a dolog. Az egész egy szőnyegbombázáshoz hasonlít – drága, pontatlan és pusztító. A célunk pont ennek az ellenkezője: megtalálni azokat – és csak azokat – akik számára releváns a termékünk.

Erre a helyzetre remek példa az a gabonaszárítókat gyártó cég, mely közel 10 éven keresztül futtatott Google Adwords hirdetéseket, melyekben licitáltak minden egyes „szárítógép” keresőkifejezésre. Mivel e kifejezésre 99.99%-ban olyanok keresnek, akik háztartási nagygépet keresnek az otthonukba (ruhaszárítót), így a kampány beállítása csak és kizárólag égette a cég pénzét, bevételt egyáltalán nem hozott számukra  a Google Adwords…

  1. Kulcsszó egyezések hibás beállítása

Na, ez az a terület, ahol a hirdetési büdzsénket a leggyorsabban el tudjuk égetni.

Hogy hogyan, azt egy példán keresztül talán könnyebb megérteni. Tegyük fel, hogy a Google Adwords kulcsszó, amire hirdetni szeretnénk, az a friss eper.

Ha általános egyezést állítunk be, akkor a hirdetésünk megjelenik olyan keresésekre is, hogy: Epres görögjoghurt, Eperföld, vagy Eperkrém leves. Akik ezekre keresnek, azok tutira nem friss epret akarnak, tehát az általános egyezés beállításával nem csinálunk mást, mint az orruk elé tolunk egy képzeletbeli gombot (a hirdetésünket) azzal, hogy „Tessék, kattints és égesd el 20-50-100 forintomat”.

A Google Adwords használata során öt egyezéstípussal találkozhatunk (általános, módosított általános, pontos, kifejezés és kizáró):

google adwords használata

A negatív (kizáró) kulcsszavakat beállítva pedig kiszűrhetjük a nem releváns megjelenéseket. A negatív kulcsszavak kizárására a legkézenfekvőbb a google kulcsszó tervezőt használni. Gyakran előfordul, hogy valamit nem zártunk ki, vagy időközben felbukkan. A keresési kifejezések fül segítéségével ki tudjuk válogatni a számunka haszontalan kulcsszavakat, melyekre korábban megjelent a hirdetés. Valahogy így:

 

google adwords használata
  1. Hirdetés és landing különbözősége

Az oldal, amire az érdeklődő kattintáskor érkezik, nem releváns a hirdetésben megfogalmazott tartalommal.

Fontos, hogy a Google Adwords hirdetésünk és a landing oldal (amire a látogató érkezik), kontextusban legyenek. A hirdetést 1-2 másodpercig nézi a látogató, majd abban a reményben kattint, hogy a hirdetésnek megfelelő tartalmat kapja, ha tovább megy. Ha túl nagy a különbség, annak visszapattanás (magas bounce rate) lesz a vége – és a hirdetési büdzsénk megint csak feleslegesen fogyott.

Ennek megfelelően nem nagyon érdemes például egy weboldal főoldalát hirdetni. Sokkal jobb eredmények lesznek, ha specifikus landing oldalakra irányítjuk a látogatót. Aki epret keresett, az a friss epres oldalra érkezzen, aki meg mangót, az a mangós landing-re – csakhogy a fenti példánál maradjunk.

  1. Területi célzás hibái

Ne célozzunk például egész Magyarországra a Google Adwords hirdetéseinkben, ha például a termék 150 kg, kiszállítást pedig csak Budapest területén vállalunk.

Használjuk ki az egyéni földrajzi célzásban rejlő lehetőségeket, amiket az elején a kampány beállításakor tudunk alkalmazni. Földrészre, országra, városra de akár helyhez kötött kilométeres célzásra is be lehet állítani a hirdetéseket.

Ugyanez vonatkozik a nyelvekre, ha külföldre szeretnénk hirdetni angolul beszélő ügyfelek számára a Google Adwords rendszerében, akkor felesleges a magyar nyelvet kiválasztani vagy bejelölve hagyni a hirdetés célzásakor.

  1. Nincs mese, mérni muszáj

Amit nem tudsz mérni, azon nem tudsz javítani!

Hiába gondoljuk azt erőszakosan, hogy na már pedig ez egy jó Google Adwords hirdetés, ha nem kattintanak rá sokan és / vagy nem jön belőle vásárlás akkor azokat érdemes újragondolni. Akár hívásbővítményt is adhatunk a hirdetésünkhöz, így fel tudjuk mérni hányan telefonáltak.

A Google Adwords használata kis cégeknél

Összességében – amennyiben kitartóak vagyunk – a Google adwords használata nem megtanulhatatlan – kisvállalkozásoknak nem is nagyon van más választása. Ahogy azonban nő az elköltött büdzsé, fel kell tennünk magunknak a kérdést, hogy mikor van az a pont, amikor érdemes profikra bízni a munkát?

Egy professzionális Google Adwords specialista ugyanis – ha nem is azonnal, de középtávon jó eséllyel – duplázni, vagy triplázni is képes egy amatőr által generált forgalmat, ráadásul ráirányíthatja a figyelmünket olyan hiányosságokra, amiknek korábban nem voltunk tudatában. Hogy hol van ez a pont, azt mindenki kimatekolhatja magának. Amíg pedig a Google Adwords használata során magad menedzseled az AdWords kampányaidat, addig ne kövesd el a fenti hibákat! Ha bővebben érdekel a téma, íme két szakértő véleménye a google hirdetés valódi mélységeiről. Sok sikert a kampányaidhoz! ha találtál benne hasznos tanácsot, kérlek oszd meg a cikket!

1200 628 Marton Evelin
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Minden hozzászólás megtekintése
Írd ide, amit keresel...